Kärleksbrev från kronofogden!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Le_inimitable » 2010-11-17 18:36:10

Moggy skrev:Borde genomföras nån vettig lagstiftning på det här området som reglerar rimliga avgifter och tiden som måste gå innan nåt går till inkasso.
Avgifterna är reglerade. Fast du kanske inte tycker det är på en rimlig nivå?

Tiden är väl också reglerad, på sätt och vis. Går knappast att lagstifta om att man har rätt att vänta med att betala till x dagar efter att man gått med på att betala, eller ... ? Och gjorde man skulle det bara betyda att man tar ut högre pris av alla för att kompensera för det vilket jag tycker är mindre rättvist.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Inläggav jonsch » 2010-11-17 19:56:02

antikropp, kan du inte hävda att du bodde under en bro mellan augusti och november? Man kan ju ringa polisen eller kronofogdemyndigheten och fråga om det skulle gälla som giltigt skäl att inte uppge ny adress.

Vittne har du väl åtminstone på att du inte hade tillgång till adressen som ursprungsräkningen skickades till? Även om du kanske skulle ha svårt att hitta vittnen på att du bott under en bro. Undras om du enligt lagen behöver vittnen på det?
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Kristofer » 2010-11-17 23:35:28

Varför inte bara ha ändrat adressen från början?

(Saknar själv egen bostad, men ser till att posten i alla fall hamnar hos där jag kan hämta den)
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav antikropp » 2010-11-18 11:13:03

Kristofer skrev:Varför inte bara ha ändrat adressen från början?

(Saknar själv egen bostad, men ser till att posten i alla fall hamnar hos där jag kan hämta den)

För att jag inte vet hur sån där skit går till och för att jag inte orkade ta reda på det. Jag visste att jag hade kontrakt på en lägenhet i november. Fram tills dess så hade jag faktiskt ingen plan på var jag skulle ta vägen. Jag vet faktiskt inte heller nu hur jag skulle bära mig åt för att få post. Att få den levererad till ett postkontor känns lite konstigt om man inte ens vet var i landet man kommer vara. Hur gör man sen då om man flyttar till ett annat ställe? För komplicerat för mig. Jag hade sagt upp alla sorters abonnemang i god tid, väntade inga fler fakturor, det jag var rädd att missa var på sin höjd någon remiss till läkare. Jag tänkte att det inte borde kunna hända så mycket på 2 månader. Jag hade förövrigt snackat med elbolaget och dom sa ju att jag inte behövde säga upp något abonnemang för att det sköts automatiskt av hyresbolaget. Fast sen skickade dom ju slutfakturan, förövrigt samma elbolag som ger mig elen jag behöver till att sitta och skriva här på datorn nu.

Jag skämtar inte när jag säger att jag varken har eller hade förmågan att reda upp en sån här grej. Det är marddrömslikt för mig att ens ha en lägenhet och äga prylar och försöka styra upp mitt liv. Att flytta är tusen gånger värre. Jag fattar inte hur jag har lyckats tidigare, fattar knappt att jag lyckades den här gången.

jonsch skrev:antikropp, kan du inte hävda att du bodde under en bro mellan augusti och november? Man kan ju ringa polisen eller kronofogdemyndigheten och fråga om det skulle gälla som giltigt skäl att inte uppge ny adress.
Jo det skulle jag ju kunna säga. Fast jag skulle behöva ljuga och jag kan typ inte göra det. Jag kan inte acceptera deras straffavgifter. Om det verkligen är så att det inte går att skriva av inkassoavgiften m.m. så kan jag inte acceptera rådande lagar och regler. Att ljuga för att få min vilja igenom skulle vara att acceptera att leva under deras hot, efter deras regler på deras premisser.

Jag är lite sjuk i huvudet. Men låter min inställning till det här helt galen?
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav Inger » 2010-11-18 11:48:01

Jag tycker du har rätt i princip eftersom det är systemet som är galet.

Men eftersom det är ovanligt att man på egen hand kan ändra systemet och det ofta blir värre om man försöker, så blir jag lite orolig för din skull. Vill inte se ännu en hygglig snubbe råka illa ut på riktigt för p g a alltför stark rättskänsla.

Finns det inte regler om att ifall man är oense om ang en summa som ska betalas, så kan man betala in den till en tredje part, typ en advokat el liknande, och låta den stå där tills man löst konflikten? Att bara skita i att betala kommer annars garanterat bara öka skulden, inget annat. Vips är man skyldig dubbelt så mycket.

Sedan undrar jag om det inte borde finnas hjälp för personer med funktionshinder som råkar i ekomomisk knipa, men du hade ingen diagnos va?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nallen » 2010-11-18 11:55:00

Inger skrev:Finns det inte regler om att ifall man är oense om ang en summa som ska betalas, så kan man betala in den till en tredje part, typ en advokat el liknande, och låta den stå där tills man löst konflikten?

Det kallas för deponering, jag har ingen aning om hur det funkar dock.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Inger » 2010-11-18 12:03:32

Tack, nu finns det ett i alla fall ett ord att söka på.

Men som sagt, det kan kosta mer än det smakar i alla fall att bråka. Det som jag tror skulle ha störst chans är nog att försöka förhandla. Fråga om de kan göra ett undantag och dela de 800 kronorna på hälften eller nåt.

Just att alltid ha betalat alla räkningar i tid visar ju att det inte är en lyxfällenisse som ska ha smisk för att lära sig en läxa, utan att det var en miss p g a kaotiska livsomständigheter.

Antikropp, vart fick du räkningarna tidigare om de inte kom till sugis? Kunde de inte fortsatt skickas dit?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav jonsch » 2010-11-18 12:08:31

antikropp skrev:
jonsch skrev:antikropp, kan du inte hävda att du bodde under en bro mellan augusti och november? Man kan ju ringa polisen eller kronofogdemyndigheten och fråga om det skulle gälla som giltigt skäl att inte uppge ny adress.
Jo det skulle jag ju kunna säga. Fast jag skulle behöva ljuga och jag kan typ inte göra det. Jag kan inte acceptera deras straffavgifter. Om det verkligen är så att det inte går att skriva av inkassoavgiften m.m. så kan jag inte acceptera rådande lagar och regler. Att ljuga för att få min vilja igenom skulle vara att acceptera att leva under deras hot, efter deras regler på deras premisser.

Jag är lite sjuk i huvudet. Men låter min inställning till det här helt galen?

Nej då. Jag förstår fullständigt. Egentligen är jag exakt likadan själv men är bara litet längre in i, och korrumperad av, samhällets "värme". Litet längre upp i arslet på det, är min givna association...

Kanske skulle du stå ut med att sjunga halvkvädna visor, som att du inte haft någon (egen, men det ordet kanske du kan svälja) bostad mellan augusti och november?

Jag hoppas att deponering låter någorlunda välklingande i dina öron. Det är ju fånigt att överlåta ärendet i händerna på trygga farbror advokaten som sen kanske förlorar dina pengar i vilket fall men jag hoppas som sagt att det låter bättre för dig än alternativen.

/ J
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav slackern » 2010-11-18 13:19:34

Hej det ända tipps jag kan ge dej är att bestrida fakturan.

Då är det upp till elbolaget och inkassobolaget att driva in pengarna genom tingsrätten.

Är det det minsta osäkert att de kommer att vinna ärendet drar de nog tillbaks allmänan har de inte haft en adress att nå dej på så är det kanske ett själ att dra tillbaks inkasso och kronokalles avgifter så jag skulle nog bara testa och se vad som händer.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav Inger » 2010-11-18 14:47:24

nallen skrev:
Inger skrev:Finns det inte regler om att ifall man är oense om ang en summa som ska betalas, så kan man betala in den till en tredje part, typ en advokat el liknande, och låta den stå där tills man löst konflikten?

Det kallas för deponering, jag har ingen aning om hur det funkar dock.

Verkar som om det främst gäller hyra, nu när jag googlade lite:
http://www.ab.lst.se/templates/Informat ... __3802.asp
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Noli » 2010-11-18 15:55:01

Hej Antikropp m.fl. Det låter som att du vill att myndigheten eller elbolaget ska avskriva hela skulden så att du slipper betala dem helt, som du inte var beredd på att en sådan räkning skulle dyka upp från Kronofogden.

Jag har inga idéer om hur du ska göra för det verkar vara svårt att genomdriva den saken eftersom myndigheter och företag kräver pengar av vanliga människor även människor som inte har pengar. Det är det som är tråkiga i dagens samhälle som har blivit hårdare under de senaste åren. Det var bättre förr då samhället var lite mjukare och mänskligare.

Men som sagt, du är stark som vågar kämpa mot myndigheter och företag så lycka till med detta med gott samvete.

Samhället behöver fler modiga människor som vågar tänka annorlunda som du.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Noli » 2010-11-18 16:01:16

Vad menar med ordet "Råka illa ut"? I mina öron låter det som att man blir nedslagen och nedsparkad av en mördare.

Det blir lite konstigt uttryck när man kommer i konflikt med myndigheter m.fl. för man blir ju inte nedslagen och nedsparkad fysiskt av dem. Visserligen kan polisen använda våld men ändå.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-11-18 20:45:28

antikropp skrev:[
Jag skulle om jag kunde, men jag kan inte. Det handlar inte om pengarna. Det handlar om att jag aldrig i hela mitt liv har missat att betala en faktura, att jag har betalat alla fakturor från elbolaget den 19:e och när jag missar en faktura på 213kr utan att få veta om den helt plötsligt efter 6veckor har med kronofogden att göra och ska betala 800kr i inkassoavgift. Och så handlar det om hur mycket samhället är utformat för att göra livet svårt för såna som mig. Jag gillar inte att bli hotad. Jag gillar inte att bli tuktad. Jag gillar inte att bli skrämd. Jag kan inte tolerera det.


Det kan du visst det. De tar inte hänsyn till din allmänna betalningsmoral. Även om du inte haft några sådana avsikter och din situation var prekär har du trots allt begått ett formellt fel om än inte ett moraliskt fel. Det här ärendet ger dig inte några efterräkningar förutom det du redan har förlorat. Du förlorar inte rätt till bostadsbidrag, försäkring , a-kassa eller sjukersättning. Då hade det varit värt att bråka om. Jag tycker att det klokaste är om du kan förmå dig att visserligen skrika högt men samtidigt säga dig vara beredd att betala för det är väl viktigare att du använder din energi till att lösa din bostadssituation och vice versa än att bråka om det här. Begär avbetalning med ett surt mail och låt vara sen!
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Miche » 2010-11-18 21:00:11

Bjäbbmonstret skrev:Det här ärendet ger dig inte några efterräkningar förutom det du redan har förlorat.

Bara en betalningsanmärkning (som kan vara nog så besvärlig) i tre år efter att ärendet är avslutat.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Abbreviation » 2010-11-19 0:05:49

Om man inte har någon annanstans att skriva sig går det att kontakta den församling man tillhör, så kan man få skriva sig där.

Jag tycker att du gjort fel och borde betala. Oavsett anledning.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-11-19 3:35:42

Miche skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Det här ärendet ger dig inte några efterräkningar förutom det du redan har förlorat.

Bara en betalningsanmärkning (som kan vara nog så besvärlig) i tre år efter att ärendet är avslutat.


Jo det är sant! Men jag är ändå tveksam till att det är värt det.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Miche » 2010-11-19 12:04:21

Bjäbbmonstret skrev:
Miche skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Det här ärendet ger dig inte några efterräkningar förutom det du redan har förlorat.

Bara en betalningsanmärkning (som kan vara nog så besvärlig) i tre år efter att ärendet är avslutat.


Jo det är sant! Men jag är ändå tveksam till att det är värt det.

Du menar värt att tjafsa istället för att betala?

Det beror ju även på andra saker, om man står i begrepp att ordna något ekonomiskt som är beroende av UC så ligger man väldigt illa till. :(
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav ufo » 2010-11-19 13:37:31

Du skall nog betala själva räkningen dvs vad den var innan avgifterna lades på.
Sedan kan du rättsprocessa om själva straffkostnaderna. Och hänvisa till att du faktiskt hade pratat med dom i telefon innan utflytt just för att slippa sånt här.
Ibland går det faktiskt att skriva av förseningsavgifter, vet av egen erfarenhet. Men betala då själva orginalskulden så snart du har möjlighet.
Till el-bolaget inte inkassofirman.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav nano » 2010-11-19 14:43:09

Antagligen har de fått post i retur eftersom den tydligen inte kommit fram.
Och troligen hade inkassobolaget kunnat kolla i telefonkatalogen o ringa dig om så skulle behövas bara för o hitta dig.

Mig veteligen så är du inte skyldig att betala förrän du fått veta att det finns en räkning eller faktura under förutsättning att den då är korrekt.
Därför att du inte visste om den så är du bara skyldig att betala den korrekta delen från då du fick reda på att fakturan fanns.
Den delen borde nog betalas omedelbums om det inte redan är gjort.

Resterande krav kan du nog bara bestrida, de gånger jag fått krav på saker jag tyckt varit fel har jag bara skrivit bestrides på o skickat tillbaka.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav rdos » 2010-11-28 13:04:54

Angående min dispyt med Teila, så anser jag i princip att jag vunnit nu. Jag skickade in ett nytt yttrande för några veckor sedan, och nu fick jag ytterligare ett ifrån Inkassobolaget/Telia. Nu släpper de kravet på att jag ska stå för deras ombudskostnader. I det läget tror jag det är läge att acceptera denna kompromiss. Jag slipper betalningsanmärkning, och de får stå för sina egna kostnader + får dra av sina extradebiteringar. Det låter som en rimlig kompromiss. Det lönar sig att bråka om det finns rimliga skäl att bråka.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav csharp » 2010-11-28 15:41:57

ringer man företaget man har fakturor från så brukar de vara inte helt omöjliga att gå med på att man kan betala senare än förfallodag men då gäller det att man hör av sig i tid

visste du att du skulle betala till elbolaget kunde du ha ringt upp dem och bett att få fakturan skickad till en tillfällig adress tex och kunnat betala fakturan på så vis

går fakturan på inkasso så gäller det att höra av sig dit så fort man kan och lägga upp en betalningsplan så behöver inte inkassokravet skickas till kronofogden alls

vet man att man ska flytta och att man har fakturor som ska skickas någonstans så är det ens eget ansvar att meddela företagen vart fakturorna ska skickas för de vet ju inte det om man inte har adressändrat och det är inte alltid företag köper tjänster från adressregistren så ibland måste man skicka in skriftliga adressändringar

oftast kan man maila företagen om sin nya eller tillfälliga adress

jag har också strulat till det med fakturor för jag kan inte hålla ordning ibland men det gäller att vara snabb och betala in så fort man kan och höra av sig till företag och inkassobolag och vara trevlig och tillmötesgående

visst kan tusen kronor vara mycket om man har dåligt med pengar men skulden ökar hela tiden så länge man inte betalar och då kan det vara värt att betala in så fort man kan

låna pengar från någon/några du känner och betala in skulden så du slipper få någon betalningsanmärkning (tex 200 kr från 5 personer så har du 1000kr och kanske kan betala tillbaka till dina vänner i omgångar)

e-fakturor eller autogiro kan vara bra om man har svårt att hålla reda på att betala fakturor eller ta hjälp av någon när det är dags att betala sina räkningar
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav Kvasir » 2010-11-28 15:47:13

Två viktiga grundregler:

1) Kämpa bara om det finns hållbara argument för att kravet är felaktigt, dvs. inte bara att du själv tycker det är fel/orimligt. I annat fall blir det bara dyrare utan att det leder någonvart.

2) Låt det aldrig gå så långt att du riskerar betalningsanmärkning. Betala då hellre vad de kräver och försöka få återbetalning i efterhand.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav csharp » 2010-11-28 16:09:44

företagen har ju sina fakturakostnader också förutom att de ligger ute med pengar för att man inte betalat för sina tjänster

avgift för att skicka en faktura är kanske 25 kr (tex trycka och skicka fakturan)
alltså först skickas en faktura och man har tex 30 dagar på sig att betala och det ska va innan förfallodag

sedan efter förfallodag så skickar företagen ut en påminnelse och då tillkommer påminnelseavgiften ca 50 kr kanske och en fakturaavgift 25kr och då har man ytterligare några dagar på sig att betala och fakturabeloppet har ökat pga påminnelseavgifter och fakturakostnader eftersom det kostar för företaget att inte få in sina pengar och måste därmed skicka ut ytterligare faktura som kostar att trycka och skicka

om man inte betalar påminnelsefakturan så går fakturan till inkasso och företaget betalar inkassoföretaget för att driva in pengarna och då går fakturakostnaden över till inkassoföretaget

alltså inkassoföretaget trycker och skickar ut först ett inkassokrav och sedan en påminnelse på inkassokravet och de tar sina kostnader för att trycka och skicka ut sina pappersfakturor och beloppet på inkassokravet har ökat pga alla omkostnader

så det är inte helt gratis för företagen att skicka fakturor eller skicka till inkasso och att folk inte betalar sina fakturor och det är därför beloppen ökar eftersom man inte betalar fakturor, inkassokrav och påminnelser

i alla dessa led så är det människor som jobbar och hanterar fakturor i sina system och de ska ha betalt för sina tjänster osv

det blir alltså mer omkostnader för företaget genom att folk inte betalar fakturor i tid och det är det man betalar för i slutändan

såklart kan företagen också göra fel men det får man försöka ta reda på och isåfall såklart bestrida isåfall men om man har gjort fel så kan det kosta mer än att betala in beloppet på en gång
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav rdos » 2010-11-28 16:46:12

Kvasir skrev:Två viktiga grundregler:

1) Kämpa bara om det finns hållbara argument för att kravet är felaktigt, dvs. inte bara att du själv tycker det är fel/orimligt. I annat fall blir det bara dyrare utan att det leder någonvart.


Japp. Väldigt rimligt.

Kvasir skrev:2) Låt det aldrig gå så långt att du riskerar betalningsanmärkning. Betala då hellre vad de kräver och försöka få återbetalning i efterhand.


Njäe, man ska inte betala orimliga krav bara för att inkassoföretag hotar med kronofogden. Vet man att man har rätt är det bara att bestrida, först hos inkassoföretaget, sedan hos kronofogden. Då måste företaget driva fallet vidare till Tingsrätten. Där vinner de bara om de kan motivera sina krav.

En punkt till är väl ifall man har råd att förlora fallet i Tingsrätten. Har man inte det kanske man hellre betalar långt tidigare för att slippa alla de extrakostnader som annars kan uppkomma om man förlorar.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in