Hur gör man om ens partner förnekar sitt AS?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav alfapetsmamma » 2010-11-16 22:47:59

notoco skrev:
alfapetsmamma skrev:Jag tycker inte det låter särskilt konstruktivt att vilja tvinga fram ett "erkännande" eller en insikt. Sånt måste komma från den som har vad det nu är för tillstånd eller problematik.


Och vad var det jag sade i mitt tidigare inlägg?

"Jag vill bara att hon ska säga det öppet och utan rädsla. Det ska komma från henne själv."

Det låter för mig att vi är ganska ense om det.


Jag upplevde det mer som tvång än som nåt annat, på hur du "lät". Kanske jag övertolkar eller så har du inte koll på hur du låter, eller kanske både och?

Och som vadloink säger, att aspisar beskrivs som såna som inte förstår "Vi hoppar över kaffet" i litteraturen betyder inte att vi är såna, i majoritet.

Jag har själv en språkvetenskaplig universitetsutbildning och de aspisar jag känner personligen är väldigt verbala och roade av/duktiga på språklekar osv. Jag och "mina" aspisar har alltså inga som helst problem med metaforer, ordspråk och talesätt osv.

Däremot har jag föga förståelse för att man säger Jag ska göra vad jag kan och sen inte gör ett skit. DÄR är jag bokstavlig, men jag ser det mer som att andra (företrädesvis NT) tar alltför lätt på att ljuga sig ur knepiga situationer, inte att jag har såna svårigheter med bokstavlighet.

Det SKAPAR visserligen friktion med andra, men jag önskar inte att jag var så annorlunda, hellre att de var det... ;)

----

Så ett råd om du vill lära dig mer om AS och göra det här inne, ta det lite lugnt med hur du uttalar dig om hur folk med AS är, det är väldigt lätt att trampa i klaveret då*, särskilt om man själv inte har det.



*Delvis men inte bara för att aspisar ofta är förbaskat trötta på att få höra hur konstiga de är. "Inte bara" säger jag därför att jag tror att ingen gillar att bli definierad av nån som inte har (inifrån-)kunskap om något.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2010-11-16 22:52:03, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav vadloink » 2010-11-16 22:50:06

Vilket klaver, alfapetmamma? Spelar han dragspel? Varför ska han trampa i det? Är inte det dumt?
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Inläggav Zombie » 2010-11-16 22:56:53

Ja, det framgår ju faktiskt inte om det är när man tar det lugnt eller när man uttalar sig om hur folk med AS är som det är lätt att trampa i klaveret. "Särskilt om man själv inte har det" är i så fall tydligare, för att trampa i andras klaver är ju inte bara dumt utan också orätt om man gör det med flit och väldigt pinsamt annars. Fast gör man det när man tar det lugnt är det väl sannolikare att man hinner se sig för innan, så kanske hon menar när man uttalar sig om hur folk med AS är...
Senast redigerad av Zombie 2010-11-16 23:00:40, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav alfapetsmamma » 2010-11-16 23:00:35

Gotta luv ya, båda två!
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav notoco » 2010-11-17 0:58:38

soul boy II skrev:
notoco skrev:Jag måste göra klart med detsamma att jag inte har kallat AS för "psykisk skada".


Jo, du gjorde det.

[drunk]


Man hör vad man vill höra - eller tvärtom.

Vad gäller mig, gillar jag inte när någon lägger ord i munnen på mig.
Du kanske tänker om när du nyktrat till.
notoco
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2010-11-12

Inläggav notoco » 2010-11-17 1:14:36

alfapetsmamma

Tack för "läxan". Jag uppskattar din uppriktighet.
Som jag sade tidigare, så testar jag mig på det här forumet.
Jag har läst mycket om AS på kort tid (med betoning på "kort tid") på nätet och det är forfarande ganska nytt för mig.
Peace :D
notoco
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2010-11-12

Inläggav alfapetsmamma » 2010-11-17 12:32:20

Vassego. Jag har svårt att vara annat än uppriktig. Det finns forum för anhöriga till folk med AS, i alla fall utomlands. Kanske det skulle vara mer rätt? Obs, det är en vänligt sinnad fråga, inte en insinuation.

Och så finns det en uppsjö av böcker om mixade relationer, fast de handlar oftast om NT-kvinnor med en AS-man, eftersom det tycks vara så mycket vanligare som kombo.

Har däremot hört att er kombination har större chans att lyckas då en AS-kvinna och en NT-man på sätt och vis (om vi utgår från grova generaliseringar) ligger närmare varann i sätt att tänka och fungera än en supersocial och superempatisk NT-kvinna och en undersocial och supersystematiserande AS-man.

Om du undrar vad jag menar med empatisk och systematiserande så googla Simon Baron-Cohen. Den teorin är kanske den intressantaste som finns om varför aspisar funkar som de gör, enligt mig.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav notoco » 2010-11-17 14:05:01

alfapetsmamma skrev:Om du undrar vad jag menar med empatisk och systematiserande så googla Simon Baron-Cohen. Den teorin är kanske den intressantaste som finns om varför aspisar funkar som de gör, enligt mig.


Har kollat. En intressant teori. Men den visar sig ha vissa brister.
För det första, resulterar "testosterone-systematiser" kopplingen inte i en super masculin autistisk typ,
och,
för det andra handlar den generellt om autism och inte specifikt om AS.

Men trots det, instämmer jag också att det finns någon sorts logik i systematiser-empathiser teori som avspeglas i livet.
Det är mycket möjligt att i vår relation är de rollerna om inte omvända så möjligen omfördelade på ett annat sätt.
Tack för tipset.
notoco
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2010-11-12

Inläggav Exploitbat » 2010-11-17 15:18:28

Hans tester är väl bland det dummaste jag har skådat.
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Inläggav alfapetsmamma » 2010-11-17 18:13:17

Exploitbat skrev:Hans tester är väl bland det dummaste jag har skådat.


De är hyfsat yxiga och ganska ofta svåra att svara på, har lite för många dubbla negationer för min smak och är ofta slarvigt översatta, men det hör väl till att ha svårt att svara på formulär också. För oss, menar jag. Eller så har jag iaf upplevt att många aspisar har det.

Vad jag ville ha fram är att "systemizing theory"-grejen är intressantare än begrepp som theory of mind, central koherens och andra teorier i svang. Kanske intressantare är fel ord, mer tillämplig på många jag känner (inkl jag själv) snarare.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Altus » 2010-11-17 19:46:53

alfapetsmamma skrev:
Exploitbat skrev:Hans tester är väl bland det dummaste jag har skådat.


De är hyfsat yxiga och ganska ofta svåra att svara på, har lite för många dubbla negationer för min smak och är ofta slarvigt översatta, men det hör väl till att ha svårt att svara på formulär också. För oss, menar jag. Eller så har jag iaf upplevt att många aspisar har det.


Men det är för att vi lättare än NTs upptäcker hur dåligt formulerade formulären är, och våra krav att svaren ska bli rätt. Vi upptäcker vagheter och tvetydigheter, och det är en intellektuell styrka (även om det ibland leder till praktiskt krångel, att vi kräver klargöranden etc... vilket förmodligen felaktigt tolkas som att vi är lite tröga.)
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav alfapetsmamma » 2010-11-17 20:01:40

Altus skrev:
alfapetsmamma skrev:
Exploitbat skrev:Hans tester är väl bland det dummaste jag har skådat.


De är hyfsat yxiga och ganska ofta svåra att svara på, har lite för många dubbla negationer för min smak och är ofta slarvigt översatta, men det hör väl till att ha svårt att svara på formulär också. För oss, menar jag. Eller så har jag iaf upplevt att många aspisar har det.


Men det är för att vi lättare än NTs upptäcker hur dåligt formulerade formulären är, och våra krav att svaren ska bli rätt. Vi upptäcker vagheter och tvetydigheter, och det är en intellektuell styrka (även om det ibland leder till praktiskt krångel, att vi kräver klargöranden etc... vilket förmodligen felaktigt tolkas som att vi är lite tröga.)


Ja, jag håller med om det, föga oväntat. :)
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav jonsch » 2010-11-17 20:29:01

Jag tror ni är några som tolkat just så bokstavligt som notoco trott att ni gjort - eller nästan. notoco uttryckte sig väl på ett sätt som var som gjort för att missförstås men har sedan försökt korrigera vilket inte fallit i god jord, är det inte så?

Hur som helst. Som Zombie skriver så vill man sällan kännas vid att det är något fel på en, om man genom livet lärt sig att man är avvikande och fått eller tyckt sig få många antydningar av det slaget förut. Men du kanske inte menar, notoco, att det är något fel du vill att hon ska kännas vid? Jag kan åtminstone tänka mig att du skulle kunna få henne att kännas vid att hon har drag som just du (som så många andra, ifall hon är aspig) har svårt att leva med. Och där kanske du ska inflika att du trots det gärna vill...

Alltså kan du väl förhoppningsvis få henne att kännas vid att hon mer än du (? :wink: ) har drag som ni behöver jobba med och/eller runt. Det kanske är precis det du skrivit om i hela tråden och då har jag just fört oss tillbaka till ursprungsinlägget. Men det kunde ha varit värre. Hoppas det inte är det.

Håller tummarna!

/ J
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav notoco » 2010-11-18 12:29:01

jonsch skrev:Men du kanske inte menar, notoco, att det är något fel du vill att hon ska kännas vid?

/ J


Naturligtvis inte.
Jag ser henne som en underbar person och kvinna och vi trivs jättebra tillsammans.
Det är bara då och då - men betydligt mindre nu än i början av vårt förhållande - som jag inte kunde fatta vissa moment i hennes beteende, och inte heller kunde ja få någon förklaring från henne. Det skapade bara onödig frustration. Nu är allt mycket klarare för mig.
Man (dvs jag) behöver ändå tid för att lära sig att vissa saker fungerar lite annorlunda. Sedan är det bara att vänja sig.
notoco
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2010-11-12

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in