Kärleksbrev från kronofogden!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kärleksbrev från kronofogden!

Inläggav antikropp » 2010-11-16 16:31:35

Jag bodde i en lägenhet fram till i slutet av Augusti. Min lägenhet jag sitter i nu hade jag inte tillträde till förrän nu i November. Jag sket i att göra adressändring för det kändes lite konstigt att göra det utan att ha en adress att bo på. Jag har inte fått någon post alls sen i slutet av augusti, inga fakturor, inga påminnelser, inga inkassokrav. Nu när min adressändring har gått igenom så dimper det ner ett brev från kronofogden.

Det är så att jag fick en slutfaktura från elbolaget på drygt 200kr, i början av september, sen fick jag väl säkert en påminnelse. Den gick till inkasso, Intrum Justitia tog min räkning på 200kr, la på 800kr, sammanlagt 1000kr och skickade ett inkassobrev till samma adress.

Jag kommer självklart att bestrida det där sketna jävla kravet. Inte en chans i helvete att jag betalar 1000kr för en räkning på 200kr som jag inte ens kände till där inkassoföretagets insats att försöka få mig att betala var att skicka ett brev till samma adress och förmoda att jag fick min post.

Nu har jag snackat i telefon med elbolaget, kronofogdemyndigheten och Intrum Justitia. Elbolaget sa ju såklart att man är skyldig att uppge adress och om dom inte får in deras pengar så går det vidare till Intrum Justitia. Kronofogdemyndigheten förklarade lite grann om hur det går till och tyckte att jag skulle ringa Intrum Justitia och se hur dom ställde sig till en bestridan. När jag väl ringde till Intrum Justitia så fick jag lite typ Hells Angels-vibbar. Det lät som att det kommer verkligen kunna bli dyrt för mig om det tas upp i tingsrätten och jag förlorar och om jag vägrar betala det så kommer kronofogden kunna göra utmätning och komma hem till mig och ta mina grejer. Jag var ganska diplomatisk men framhöll att jag inte tänkte betala.

I verkligheten är det så att det inte finns en chans i världen att jag betalar en så onödig räkning. Det ligger faktiskt närmare till hands att jag skickar mjältbrandsvirus och brevbomber till företagen som är skyldiga. Om någon kommer och försöker utmäta mina tillgångar så kommer jag att antingen 1. Spruta tändvätska på dom och tända eld på dom eller 2. Hugga ihjäl dom.

Men hur går det till med sån här skit? Det smidigaste är ju om jag bara bestrider kravet och dom fattar att det inte är värt att hålla på och kräva pengar av mig. Vad ska jag framhålla för att försöka få kravet avskrivet?

Jag är faktiskt svårt sinnessjuk och anledningen till att jag inte fick fakturorna var att jag var hemlös och inte fattade eller orkade med att hålla på och ringa runt till alla som eventuellt skulle kunna tänkas vilja ha pengar av mig. Går det att använda sig av på något sätt?

Jag tycker även att inkassobolaget har gjort ett rätt kasst jobb med att försöka se till att jag verkligen får inkassokravet, jag har inte fått något nämligen. Det var direkt från kronofogden jag fick det här.

Jag skulle gärna vilja framhålla att jag är helt orubblig och att det kommer kosta inkassobolaget och elbolaget betydligt mer än det smakar att försöka hota mig och sno mig på pengar. Fast samtidigt vill jag ju inte skriva ner regelrätta hot i min bestridan.

Nån som vet hur sånt här går till? Och vad man ska göra för att få såna här lagliga mafiosos att backa undan?
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav Moggy » 2010-11-16 16:53:10

Jag tror du ligger pyrt till faktiskt. Det är hårda tider nu med sånt här.

Tveksamt om du kommer att kunna vinna det här på att hävda att du inte hade nån adress då dom nog har rätt i att man har en skyldighet att uppge adress.

Förresten så hade du ju en adress ur deras synvinkel då dom inte hade nån möjlighet att veta att du inte längre bodde där och kom åt post som kommer dit.


Att gå till domstol och spela ut kortet "sinnessjuk och förvirrad"...tja, inte en aning om vad det leder till. Men mina instinkter säger mig att det är en farlig väg att vandra och att det kan bli tråkiga konsekvenser av det.

Förlorar du i rätten så kan det nog bli så att det blir en väldigt dyr historia.


Hot om våld och liknande tar dom jävligt allvarligt på och andas du ens nåt sånt så lär polisen komma och hämta dig.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Le_inimitable » 2010-11-16 17:21:01

Moggy skrev:Hot om våld och liknande tar dom jävligt allvarligt på och andas du ens nåt sånt så lär polisen komma och hämta dig.
Polisen är med ganska ofta när fogden kommer första gången.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Re: Kärleksbrev från kronofogden!

Inläggav FakkDöWörld » 2010-11-16 18:06:15

antikropp skrev:I verkligheten är det så att det inte finns en chans i världen att jag betalar en så onödig räkning. Det ligger faktiskt närmare till hands att jag skickar mjältbrandsvirus och brevbomber till företagen som är skyldiga. Om någon kommer och försöker utmäta mina tillgångar så kommer jag att antingen 1. Spruta tändvätska på dom och tända eld på dom eller 2. Hugga ihjäl dom.

Oj där kände man igen sig. :lol: Tyvärr har jag inget vettigt att tillföra tråden. Min erfarenhet är att företag alltid får som dom vill, och privatpersoner kan äta skit och dö.
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Inläggav sugrövmanövern » 2010-11-16 18:13:55

Moggy skrev:Förresten så hade du ju en adress ur deras synvinkel då dom inte hade nån möjlighet att veta att du inte längre bodde där och kom åt post som kommer dit.
Det är där jag tror ett stort problem ligger.

Någon form av adressändring skulle ha gjorts, om så bara till "madrass under granen". Men allt gick så fort, han var tvungen att fly ifrån mig eftersom jag var och är psykotisk och farlig mellan varven.

Vad gör man egentligen när man faktiskt är hemlös? Var skriver man sig då? c/o adress hos mig hade kunnat äventyra mitt bostadstillägg. Liknande för de han bodde hos under hemlöshetstiden antar jag, det är alltid någon regel som gör att man straffas ekonomiskt om man huserar en extra person.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Moggy » 2010-11-16 18:17:11

sugrövmanövern skrev:Men allt gick så fort, han var tvungen att fly ifrån mig eftersom jag var och är psykotisk och farlig mellan varven.



Hehe..eller nåt...


sugrövmanövern skrev:Vad gör man egentligen när man faktiskt är hemlös? Var skriver man sig då?


Man kan väl hyra en sån där box-adress på posten typ?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Miche » 2010-11-16 18:22:28

Du måste skaffa någon som kan vittna om att du omöjligt kunnat få din post till en adress under tiden du varit hemlös (det bästa hade varit att adressändra till en [WikiSve]poste restante[/WikiSve]-adress. Har du dessutom läkarintyg på att du psykiskt mått väldigt dåligt under tiden och inte kunnat sköta dina ekonomiska åtaganden så har du en chans att slippa.

När du har dessa bevis ska du vända dig till elbolaget, de är de enda som kan dra tillbaka kraven, vägrar de så vänd dig till konsumentvägledaren i kommunen och berätta läget (det kan du göra redan nu förresten).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Moggy » 2010-11-16 18:30:26

Miche skrev: vägrar de så vänd dig till konsumentvägledaren i kommunen och berätta läget (det kan du göra redan nu förresten).



Har inte dom nåt minibelopp som måste överskridas för att dom ska ta i fallet? Eller det kanske är ARN som har det?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Le_inimitable » 2010-11-16 18:34:59

Moggy skrev:Har inte dom nåt minibelopp som måste överskridas för att dom ska ta i fallet?
Nädå: Det behöver inte ens vara ett "fall".
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Inläggav Inger » 2010-11-16 21:09:58

Tycker det är helt jävla sjukt att en liten skiträkning på några hundra vips blir tusenlappar så himla snatt så fort man inte har råd att pröja. Samma som hände Camilla Henemark så att hon blev hemlös (någon som såg henne på Debatt för några veckor sen?). Hur ska någon som redan är utfattig ha råd att betala såna sjuka straffavgifter, det hjälper ju inte precis situationen.

Statligt sanktionerad ockerverksamhet är vad det är! Liknelsen med MC-verksamhet är inte helt dum, förutom att Änglarna slår dig på knäskålarna medan Kronofogden slår dig på pungen finansiellt.

Kommer osökt att tänka på den här låten:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=axkxe0KY7fY[/youtube]
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav antikropp » 2010-11-16 22:10:26

Ett elbolag man inte kan välja bort, anlitar ett inkassoföretag som känns som en statligt sanktionerad motorcykelklubb som i sin tur vänder sig till en statlig myndighet som kan utmäta ens tillgångar med poliseskort. Det här göder mitt redan starka samhällshat. Det var en kvarglömd faktura på 200kr och det tog typ 6 veckor från faktureringsdatum tills den skickades till kronofogdemyndigheten. 200kr räkning, 800kr tukt! Dom där 800kronorna kan dom ju se sig om i arslet efter.

Tack för tipsen alla! Jag skickade in att jag blivit delgiven att kronofogden vill tukta mig och bifogade en extra liten lapp som bestridan där jag skrev lite kort om varför jag inte har för avsikt att betala inkassokostnaderna. Funderar på att ringa elbolaget och beordra dom att dra av inkassokostnaderna imorgon också och se om det leder någonstans.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav Moggy » 2010-11-16 22:43:33

En insändare till lokaltidningen med lite snyfthistoria om din situation kanske kunde vara nåt? Kan du ju få fler som tycker synd om dig som svar på insändaren och så kanske dom backar från kravet?


Haken är väl att det inte längre är elbolaget som du har skulden till...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav rdos » 2010-11-16 23:02:47

Ha. Jag håller just på med Telia i ett liknande ärende, så jag har erfarenhet. De sk*tstövlarna registerade inte att jag sagt upp mitt bredbandsabonnemang, utan fortsatte att skicka räkningar som om inget hänt. Vägrade förstås att betala. Skickades till samma inkassobolag som ovan (tror jag). Jag bestred fordran, och hänvisade till att abonnemanget sagts upp. Dessutom lovade de stövlarna att dra tillbaka sin inkopplingsavgift per telefon (jo, ni läste rätt, Telia krävde inkopplingsavgift för mitt bredbandsabonnemang för att telefonabonnemanget sagts upp, trots att även bredbandsabonnemanget sagts upp), men med på räkningen fanns inkopplingsavgift på 550 spänn.

Sedan gick ärendet till Kronofogden. Jag bestred igen, med samma argument. Då skickade man till Tingsrätten, men då drog man (påpassligt nog) av inkopplingsavgiften av "good-will" skäl. Detta godtog jag inte. De ska själva betala de extraavgifter som ansökan till Kronofogden och Tingsrätten medför när de inte dragit tillbaka inkopplingsavgiften redan hos inkassobolaget.

Så nu ligger fallet hos Tingsrätten. Det har varit två omgångar av yttrande som jag skickat in, men det verkar inte som något samförstånd kan nås. Jag anser dock att Telia kommer att åka dit på detta om de inte ger sig självmant. :twisted:

Jag har även erfarenhet ifrån ett annat fall i min hustrus namn. Det gällde ett företag som levererat varor vi inte beställt. Det vann vi hos Kronofogden. De vågade inte skicka det vidare till Tingsrätten.

Så har man bara rimliga skäl finns det möjlighet att vinna. Att inte ha fått räkningar låter dock inte som ett skäl man kan vinna med.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Moggy » 2010-11-16 23:08:32

Borde genomföras nån vettig lagstiftning på det här området som reglerar rimliga avgifter och tiden som måste gå innan nåt går till inkasso.


Givetvis måste företag få driva in skulder och det måste få finnas krafttag att ta till mot folk som inte betalar, men idag känns det som att det är på tok för lätt att göra det och att straffavgifterna är orimliga.


Måste finnas nån slags balans här som gör att folk inte får sin ekonomi havererad för enstaka misstag och tillfälliga problem.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Inger » 2010-11-16 23:20:21

Heja rdos! Bra att någon orkar bråka!

En del företag är så jävla fräcka! Tror jag berättat tidigare om när Viasat försökte köra en rövare och helt enkelt luras för att förlänga abonnemanget ytterligare tre månader efter att det i god tid uppsagda avtalet löpt ut. Lyckligtvis gick jag inte på det och gjorde kristallklart för dem att de kan de bara glömma, men alla kanske inte skulle vågat ifrågasätta.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav HGJ » 2010-11-16 23:22:48

sugrövmanövern skrev:
Moggy skrev:Förresten så hade du ju en adress ur deras synvinkel då dom inte hade nån möjlighet att veta att du inte längre bodde där och kom åt post som kommer dit.
Det är där jag tror ett stort problem ligger.

Någon form av adressändring skulle ha gjorts, om så bara till "madrass under granen". Men allt gick så fort, han var tvungen att fly ifrån mig eftersom jag var och är psykotisk och farlig mellan varven.

Vad gjorde du med hans post då, om man får fråga?
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav sugrövmanövern » 2010-11-16 23:43:01

HGJ skrev:
sugrövmanövern skrev:
Moggy skrev:Förresten så hade du ju en adress ur deras synvinkel då dom inte hade nån möjlighet att veta att du inte längre bodde där och kom åt post som kommer dit.
Det är där jag tror ett stort problem ligger.

Någon form av adressändring skulle ha gjorts, om så bara till "madrass under granen". Men allt gick så fort, han var tvungen att fly ifrån mig eftersom jag var och är psykotisk och farlig mellan varven.

Vad gjorde du med hans post då, om man får fråga?
Hehe, ja det är lite komplicerat, men hans post har inte kommit till mig. Så här var det för att göra historien kort:
antikropp hyrde en lägenhet på ett ställe långt utanför stan. Jag bodde där gratis i väntan på att jag skulle få tillgång till en lägenhet jag köpt.

antikropp sade upp lägenheten i byhålan och han flyttade in i min nya lägenhet i stan. Han försökte hitta en egen lägenhet här i stan, men det fanns inga lediga. Han pallade att bo en vecka med monstret (mig) sedan flydde han bostadslös till släktingar.

Han var aldrig skriven hos mig och jag var aldrig skriven hos honom. Jag var skriven hos min icke bidragsberoende pappa under tiden jag bodde gratis i byhålan. Men antikropp hade ingen att skriva sig hos när han blev hemlös. Han visste inte ens i vilken landsända han skulle komma att bo i.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-11-17 0:21:43

Att inte göra adressändring är inte bra. Du kommer antagligen att åka dit på det. Jag gjorde det i ett liknande fall. Är det bara ett inkassot eller är det flera? I så fall skulle jag bita i det sura äpplet och begära en avbetalningsplan om inte elbolaget ger sig. Det är antagligen mindre besvär än att riva upp hela världen, skaffa diverse intyg på hur du mådde etc.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav antikropp » 2010-11-17 13:29:27

Intrum Justitia skrev:Vår filosofi är att förvandla skuld till möjlighet
Vår dagliga verksamhet går inte ut på att söka fel, vi vill hitta lösningar. Vi behandlar gäldenärer med den respekt de förtjänar och som en värdefull målgrupp. Vår unika kombination av konsument- och marknadsinformation betyder att vi är bäst på att lösa kassaflödesproblem på ett sätt som gynnar alla.

Varje dag, hela året, försöker vi leva efter vår devis: Better business for all.

Jag tyckte det var kul. Särskilt med tanke på hur det låter när jag snackar med dom per telefon. Jag antar att jag tycker att jag förtjänar ett mer respektfullt bemötande än jag verkligen förtjänar. :lol:
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav antikropp » 2010-11-17 13:47:33

Moggy skrev:En insändare till lokaltidningen med lite snyfthistoria om din situation kanske kunde vara nåt? Kan du ju få fler som tycker synd om dig som svar på insändaren och så kanske dom backar från kravet?

Ja det kommer jag att göra om dom inte kammar till sig. Det är faktiskt synd om mig på riktigt. Jag vet inte om jag skulle kunna dra till med hur synd det är om mig på ett sätt som får folk att tycka synd om mig, jag har lite svårt för martyrspelande och drama. Men jag tänker helt klart skriva insändare om det inte löser sig.

Bjäbbmonstret skrev:I så fall skulle jag bita i det sura äpplet och begära en avbetalningsplan om inte elbolaget ger sig.

Jag skulle om jag kunde, men jag kan inte. Det handlar inte om pengarna. Det handlar om att jag aldrig i hela mitt liv har missat att betala en faktura, att jag har betalat alla fakturor från elbolaget den 19:e och när jag missar en faktura på 213kr utan att få veta om den helt plötsligt efter 6veckor har med kronofogden att göra och ska betala 800kr i inkassoavgift. Och så handlar det om hur mycket samhället är utformat för att göra livet svårt för såna som mig. Jag gillar inte att bli hotad. Jag gillar inte att bli tuktad. Jag gillar inte att bli skrämd. Jag kan inte tolerera det.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav Exploitbat » 2010-11-17 16:02:12

Ja, "de" är alltid jävligt snabba på att skicka ut påminnelser och liknande, men har man själv rätt till pengar av diverse anledningar ska det utredas minst ett halvår...
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Inläggav Noli » 2010-11-17 16:21:47

antikropp skrev:
Moggy skrev:En insändare till lokaltidningen med lite snyfthistoria om din situation kanske kunde vara nåt? Kan du ju få fler som tycker synd om dig som svar på insändaren och så kanske dom backar från kravet?

Ja det kommer jag att göra om dom inte kammar till sig. Det är faktiskt synd om mig på riktigt. Jag vet inte om jag skulle kunna dra till med hur synd det är om mig på ett sätt som får folk att tycka synd om mig, jag har lite svårt för martyrspelande och drama. Men jag tänker helt klart skriva insändare om det inte löser sig.

Bjäbbmonstret skrev:I så fall skulle jag bita i det sura äpplet och begära en avbetalningsplan om inte elbolaget ger sig.

Jag skulle om jag kunde, men jag kan inte. Det handlar inte om pengarna. Det handlar om att jag aldrig i hela mitt liv har missat att betala en faktura, att jag har betalat alla fakturor från elbolaget den 19:e och när jag missar en faktura på 213kr utan att få veta om den helt plötsligt efter 6veckor har med kronofogden att göra och ska betala 800kr i inkassoavgift. Och så handlar det om hur mycket samhället är utformat för att göra livet svårt för såna som mig. Jag gillar inte att bli hotad. Jag gillar inte att bli tuktad. Jag gillar inte att bli skrämd. Jag kan inte tolerera det.


Du är stark människa som inte låter dig skrämmas av hårda företag och myndigheter. Fortsätt med din kamp mot dem med gott samvete och stoltheten i behåll.

De flesta av oss är lite fega och rädda av oss när det gäller företag och myndigheter i dagens samhälle.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Altus » 2010-11-17 16:37:42

Intrum Justitia skrev:Vår filosofi är att förvandla skuld till möjlighet Vår dagliga verksamhet går inte ut på att söka fel, vi vill hitta lösningar. Vi behandlar gäldenärer med den respekt de förtjänar


Jag läste först "gäldenärer" som "galärer" vilket jag sedan i mitt sinne förväxlade med galärslavar.

Då blir det ungefär: Vi behandlar galärslavar med den respekt de förtjänar; vi ger de jävlarna vad de tål.

Bara för ett ögonblick...
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav hangwithmeifyourforreal » 2010-11-17 16:53:06

betala räkningen, även om AS inte kan vara sociala som andra, och har svårare med andra grejer. Så kan du betala räkningen som en NT.

sen kan du ju alltid gå på strippklubb för dom pengarna du sparar för att du inte går till rättegång, eller nått.

alternativt, kan du leva utan el för att bojkotta under en tid, men du ska nog vänta tills sommaren/våren och ladda upp med filtar och liknande.
hangwithmeifyourforreal
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2010-10-27

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in