Sömnmedicin? Lugnande?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Altus » 2010-11-11 3:13:34

Theone skrev:Nja du kommer utveckla tolerans för benzo efter en tid. Den ångestdämpande effekten tar det längre tid att bli tolerant i mot, men med tiden kommer även den att avta. Om du fortfarande upplever att den dosen du startade på verkar då, då är det inte pillret utan tryggheten du finner i att ha det och ta det (alltså placebo effekt)


Du påstår det och det är också i linje med hur benso brukar beskrivas (inklusive i wikipedia), men bilden är mer komplicerad än så. Det finns t ex en studie som visar att omkring hälften som tog stora doser dagligen i över ett år kunde sluta utan problem, och en annan studie som visar att det av personer som tog benso dagligen i över två år bara var ett par procent som hade behov att öka sin dos.

Benzo är till för korta behandlingar av ångest, det är så de bör användas också enligt mig. Visst går det att ta det en längre tid och öka lite smått för att få minsta möjliga effekt, men sen är det en av de svåraste drogerna att sluta med. Det kan ju bli så att man någon gång tvingas att sluta av någon omständighet.


Jag har tagit det i över två år utan nämnvärda problem (inga problem att hålla upp om jag vill t ex, jag märker iofs abstinens men det är under kontroll). Det är till stor hjälp och jag kan bara gissa hur många som lider i onödan för att deras läkare vägrar skriva ut med hänvisning till beroenderisk.

Det finns risker och problem men jag tycker att den sidan redan är överdriven och överbetonad, så jag väljer att betona den andra sidan.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav AAA » 2010-11-11 8:21:05

Kaffe och kedjetäcke, that's it! Circadin funkade också, men jag blev seg 24/7...

Det är hopplöst att bara ligga där och försöka väja sig mot alla tankar som far runt i 190... Har du provat kaffe? Ärligt alltså, fler än jag i min familj sover bättre efter intag av kaffe innan sänggåendet.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav s.cat » 2010-11-11 12:30:15

AAA skrev:Kaffe och kedjetäcke, that's it! Circadin funkade också, men jag blev seg 24/7...

Det är hopplöst att bara ligga där och försöka väja sig mot alla tankar som far runt i 190... Har du provat kaffe? Ärligt alltså, fler än jag i min familj sover bättre efter intag av kaffe innan sänggåendet.


Blir du inte pigg av kaffe? :shock:
s.cat
 
Inlägg: 324
Anslöt: 2010-09-03

Inläggav Theone » 2010-11-11 14:12:33

Altus skrev:
Theone skrev:Nja du kommer utveckla tolerans för benzo efter en tid. Den ångestdämpande effekten tar det längre tid att bli tolerant i mot, men med tiden kommer även den att avta. Om du fortfarande upplever att den dosen du startade på verkar då, då är det inte pillret utan tryggheten du finner i att ha det och ta det (alltså placebo effekt)


Du påstår det och det är också i linje med hur benso brukar beskrivas (inklusive i wikipedia), men bilden är mer komplicerad än så. Det finns t ex en studie som visar att omkring hälften som tog stora doser dagligen i över ett år kunde sluta utan problem, och en annan studie som visar att det av personer som tog benso dagligen i över två år bara var ett par procent som hade behov att öka sin dos.

Benzo är till för korta behandlingar av ångest, det är så de bör användas också enligt mig. Visst går det att ta det en längre tid och öka lite smått för att få minsta möjliga effekt, men sen är det en av de svåraste drogerna att sluta med. Det kan ju bli så att man någon gång tvingas att sluta av någon omständighet.


Jag har tagit det i över två år utan nämnvärda problem (inga problem att hålla upp om jag vill t ex, jag märker iofs abstinens men det är under kontroll). Det är till stor hjälp och jag kan bara gissa hur många som lider i onödan för att deras läkare vägrar skriva ut med hänvisning till beroenderisk.

Det finns risker och problem men jag tycker att den sidan redan är överdriven och överbetonad, så jag väljer att betona den andra sidan.


Nja vist det är dumt att läkare inte skriver ut det lättare (för att jag anser att man ska ha ett eget val när man är myndig där ansvaret läggs på en själv), men jag anser fortfarande att man bara bör ta det under kortare perioder. Har lång egen erfarenhet själv också, så jag vet vad det gör med mig själv och många andra. Alvarliga problem kan uppstå och det är inget jag tänker mörka med, men det är så med alla droger. Vill man minimera risken för alvarliga problem då tar man det under kortare perioder, enligt mig inte ens längre en 4 – 6 dagar i rad.

Sedan har det mycket med vilken av de olika det handlar om, alla är inte lika hemska att trappa ur. Alprazolam Klonazepam Flu Tria, är det värsta att trappa ur enligt mig, diazepam nita är lättare. Men så är det också olika symtom ifrån de olika som jag upplever det. Man ska veta att det både kan ha en positiv och negativ effekt på en. Mycket handlar om hur man väljer att ta det, om det skulle ha en negativ effekt på en då blir inte problemen lika stora, om man bara tagit det en kortare tid. Sedan får man tänka på att halveringstiden är olika lång.

Problemet idag är att läkarna bär en stor del av ansvaret när de skriver ut, så borde det inte vara utan man skulle få skriva på ett kontrakt där man helt och hållet tar på sig allt ansvar, i kontraktet ska det stå om alla bieffekter osv. Sedan får man godkänna att man läst igenom kontraktet. Olika drogers medicinska effekt skulle vara ett obligatoriskt ämne i skolan dessutom. Man tjänar absolut inget på att folk styr drogerna själva för dyra pengar i en kriminell marknad, det skapar stora samhällsproblem. Många som inte får det utskrivet har lika stort behov av det som de som får det utskrivet ibland mer, ibland mindre.

Jaja nog om det här nu.

MvH
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav Altus » 2010-11-11 14:45:40

Theone skrev:Problemet idag är att läkarna bär en stor del av ansvaret när de skriver ut, så borde det inte vara [...]


Instämmer helt. Man ska inte behandla vuxna människor som omyndiga femåringar.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav ufo » 2010-11-14 21:28:19

AAA skrev:Det är hopplöst att bara ligga där och försöka väja sig mot alla tankar som far runt i 190... Har du provat kaffe? Ärligt alltså, fler än jag i min familj sover bättre efter intag av kaffe innan sänggåendet.
Det här är inte så dumt som det låter.
Går hjärnan i 190 på negativa tankar så kan dopaminhöjande medel få hjärnan att slappna av och man somnar lättare.
Själv tar jag en låg dos amfetamin vid sänggående för att somna.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav NoteToSelf » 2010-11-14 22:58:24

s.cat skrev:
AAA skrev:Kaffe och kedjetäcke, that's it! Circadin funkade också, men jag blev seg 24/7...

Det är hopplöst att bara ligga där och försöka väja sig mot alla tankar som far runt i 190... Har du provat kaffe? Ärligt alltså, fler än jag i min familj sover bättre efter intag av kaffe innan sänggåendet.


Blir du inte pigg av kaffe? :shock:


Kaffe innerhåller melatonin, det lärde jag mig på sömnskolan på bup :D så om man är känsligare för melatonin än för koffein så är kaffe ett bra sömnmedel.
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav s.cat » 2010-11-15 0:01:36

NoteToSelf skrev:
s.cat skrev:
AAA skrev:Kaffe och kedjetäcke, that's it! Circadin funkade också, men jag blev seg 24/7...

Det är hopplöst att bara ligga där och försöka väja sig mot alla tankar som far runt i 190... Har du provat kaffe? Ärligt alltså, fler än jag i min familj sover bättre efter intag av kaffe innan sänggåendet.


Blir du inte pigg av kaffe? :shock:


Kaffe innerhåller melatonin, det lärde jag mig på sömnskolan på bup :D så om man är känsligare för melatonin än för koffein så är kaffe ett bra sömnmedel.


Det visste jag inte! :shock: Då är det verkligen konstigt att alla läkare predikar att man inte ska dricka kaffe innan man går och lägger sig.
s.cat
 
Inlägg: 324
Anslöt: 2010-09-03

Inläggav AAA » 2010-11-15 1:18:40

s.cat skrev:
NoteToSelf skrev:
s.cat skrev:
AAA skrev:Kaffe och kedjetäcke, that's it! Circadin funkade också, men jag blev seg 24/7...

Det är hopplöst att bara ligga där och försöka väja sig mot alla tankar som far runt i 190... Har du provat kaffe? Ärligt alltså, fler än jag i min familj sover bättre efter intag av kaffe innan sänggåendet.


Blir du inte pigg av kaffe? :shock:


Kaffe innerhåller melatonin, det lärde jag mig på sömnskolan på bup :D så om man är känsligare för melatonin än för koffein så är kaffe ett bra sömnmedel.


Det visste jag inte! :shock: Då är det verkligen konstigt att alla läkare predikar att man inte ska dricka kaffe innan man går och lägger sig.


Fantastiskt, här kommer förklaringen :-D Det visste inte jag heller, det är bara en praktisk erfarenhet. Läkare utgår säkert från normalfallet och där har jag kvalificerat ut mig avseende sömn.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2010-11-15 1:21:06

ufo skrev:
AAA skrev:Det är hopplöst att bara ligga där och försöka väja sig mot alla tankar som far runt i 190... Har du provat kaffe? Ärligt alltså, fler än jag i min familj sover bättre efter intag av kaffe innan sänggåendet.
Det här är inte så dumt som det låter.
Går hjärnan i 190 på negativa tankar så kan dopaminhöjande medel få hjärnan att slappna av och man somnar lättare.
Själv tar jag en låg dos amfetamin vid sänggående för att somna.

Funkar på samma sätt! När det gäller sömn gäller det att göra TVÄRTOM för att kunna sova överhuvudtaget. Tog mig ett par decennier att upptäcka detta...
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Altus » 2010-11-15 2:23:00

Kaffe fungerar för mig ibland, men oftast inte (kanske tar jag för mycket).

AAA skrev:Funkar på samma sätt! När det gäller sömn gäller det att göra TVÄRTOM för att kunna sova överhuvudtaget. Tog mig ett par decennier att upptäcka detta...


Att följa deras rekommendationer förvärrar mina sömnsvårigheter och gör mig till ett (värre) vrak. Försökte deras skit i åratal.

Några saker som fungerar för mig:

* Sova när jag vill och när jag känner att jag kan somna. (De rekommenderar fasta sovtider)

* Använda sängliggandet till andra saker än sömn, som att lyssna på podcasts, föreläsningar och ljudböcker. Detta gör att det inte känns helt bortkastat om man inte lyckas somna, men det gör också att jag faktiskt somnar lättare (härom dagen när min laptop gick sönder och jag inte kunde lyssna på något blev sömnen mer lidande direkt).

* Ha det varmt i rummet, eller åtminstone ett varmt tjockt täcke. (De rekommenderar ett svalt rum). Skadar iofs inte med frisk luft så länge det inte kyler ner rummet.

* Ha svagt ljus från rummet jämte. (De rekommenderar kolmörker).

* Ta det lugnt under dagen. Aktivitet (liksom stress eller vilken annan påfrestning som helst) sabbar min sömn helt, även om den inträffade många timmar innan sömngåendet. (De rekommenderar att man är aktiv under dagen, dock skulle de väl hålla med om att stress är negativt.)

* Stanna i sängen om jag inte kan sova, åtminstone när jag är väldigt trött. (De rekommenderar att man går upp och gör något annat en stund. Att göra det är så plågsamt för mig att jag börjar associera hela sömngåendeprocessen med den plågsamma perioden när jag hela tiden tvingas gå upp mot min vilja, vilket är dåligt för min sömn, uppenbarligen.)

* Bensoanvändande över perioder som är längre än deras rekommenderade 2-3 veckor (eller vad det nu är). Tar det dock bara periodvis eller enskilda dagar, men det har varit till och från i ca 2 år nu, utan några problem värda namnet. Kan hålla upp utan problem (upplever dock vissa abstinensproblem, men de går över.)

Och så vidare. Jag misstänker att den vetenskapliga grunden för deras råd är svag. Faktiskt har jag nog aldrig träffat någon med allvarliga sömnsvårigheter som har blivit hjälpt av deras råd (men de finns säkert). Nästan alla säger att de har "provat allt" utan att lyckas, och det brukar innebära att de bland annat provat just de råd de fått från vården.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav AAA » 2010-11-15 8:54:03

Altus skrev:Faktiskt har jag nog aldrig träffat någon med allvarliga sömnsvårigheter som har blivit hjälpt av deras råd (men de finns säkert). Nästan alla säger att de har "provat allt" utan att lyckas, och det brukar innebära att de bland annat provat just de råd de fått från vården.

Nej, inte jag heller.

Ej kolmörkt stämmer verkligen på mig med... En radio på svag volym har också funkat ibland. Totalt Jävla Mörker och helt tyst gör att tankarna lätt åker fel.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Altus » 2010-11-15 13:11:36

AAA skrev:
Altus skrev:Faktiskt har jag nog aldrig träffat någon med allvarliga sömnsvårigheter som har blivit hjälpt av deras råd (men de finns säkert). Nästan alla säger att de har "provat allt" utan att lyckas, och det brukar innebära att de bland annat provat just de råd de fått från vården.

Nej, inte jag heller.

Ej kolmörkt stämmer verkligen på mig med... En radio på svag volym har också funkat ibland.


Jag sover alltid med radiobrus, för min tinnitus. Så det är föreläsningar via min laptop och radiobrus via en liten stereo. Sover mitt i en elektrisk storm som långsamt steker min hjärna. :)

Totalt Jävla Mörker och helt tyst gör att tankarna lätt åker fel.


Min utmattning gör att jag sällan har problem med tankar. Åtminstone inte tankar i färdig form med ord, däremot många ordlösa tankar som finns där oavsett vad. Tänkande (riktigt tänkande, som t ex strävan att nå svar på frågor) är tvärtom något som jag alltid vill ha mer av, är konstant frustrerad över alla intressanta saker jag vill tänka på men inte orkar.

Är säker på att mina sömnsvårigheter har en biokemisk grund, fast det innebär inte att det inte spelar någon roll vilka sömnmetoder man har, bara att det finns en gräns för hur långt de kan ta en.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

konstigt av läkaren...

Inläggav Belane » 2010-11-15 21:46:03

guilliotine skrev:Hej, tack för alla svar. =)

Circadin har jag provat, det gick helt okay. Dock sade min läkare att jag fick sluta med den när jag började ta Strattera, så det sög en aning.


märkligt att läkaren sa så... min son har använt melatonin i flera år och är verkligen hjälpt av det, blir dessutom inte slö av det dagen efter som han blev med theralén. Han äter också Strattera och har gjort det i flera år, de kraschar inte på något sätt enligt hans läkare... Circadin provade han när melatonin inte var godkänt att få inom högkostnadsskyddet längre eftersom circadin var billigare. Men Circadin släpps ut i depåer som fick resultatet att han vaknade och somnade om till och från under natten... helknäppt... Därför fick han godkänt att få tillbaka melatoninet istället då circadin inte fungerade lika bra. Melatonin släpper hela dosen direkt så att han somnar fort... det håller väl kanske inte i sig mer än till tre-fyra tiden men så länge han inte blir störd av ljud så sover han ändå vidare... han har en radio för att blockera ut ljud av fotsteg, bilar, toalettspolningar och sånt som gör att han annars vaknar...

Kolla igen varför du inte får circadin om det funkar? det är ju fritt från biverkningar och inte beroendeframkallande...
Belane
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2008-11-10
Ort: Sundsvall

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-11-17 0:41:55

Jag har bara "lätta" sömnbesvär och har aldrig tagit något för sömnen i hela mitt liv och på mig fungerar såna där saker som att hålla svalt i rummet och gå upp och göra något annat för att distrahera mig om jag inte kan somna.

Så det är kanske såna som mig råden är gjorda för...?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav nisse » 2010-11-17 13:05:43

På tal om att ljud eller musik när man ska sova, så har jag nyligen upptäckt att jag somnar bättre när jag har deephouse eller jazzfunk på låg volym. Jag gissar att det är svänget i musiken som gör mig mer lugn och avslappnad då jag ska sova.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav MrWin » 2010-11-17 13:52:36

Prøv Valerina Forte, ikke Valerina Natt, Forte har 80 tabletter mens Natt har 40, og Forte er sterkere også.

Ingen av medisinene har negative side-effects, og de roer deg ned og gjør det avstresset og avslappet.
MrWin
 
Inlägg: 1066
Anslöt: 2010-10-21

Inläggav MrWin » 2010-11-17 13:53:25

Det var det eneste resept-frie produktet jeg fikk på Apoteket.
MrWin
 
Inlägg: 1066
Anslöt: 2010-10-21

Inläggav Heishi » 2010-11-17 14:17:07

* Ta det lugnt under dagen. Aktivitet (liksom stress eller vilken annan påfrestning som helst) sabbar min sömn helt, även om den inträffade många timmar innan sömngåendet. (De rekommenderar att man är aktiv under dagen, dock skulle de väl hålla med om att stress är negativt.


Jag håller med om att just stressen är negativt, de finns ju t.o.m något hormon som utlöses via strett som ligger kvar i kroppen långt efter själva stresstillfället skedde.

Gällande just aktivitet sover jag väldigt bra om jag tränat eller promenerat under dagen. Jag gillar att gå en promenad kanske någon halvtimme innan jag ska gå att lägga mig, för att rensa huvudet, så när man kommer hem kan man lägga i ordning kläder för morgondagen, borsta tänder allt sånt där, så man kan bara gå att lägga sig sedan. Mellanrummet ifrån de att du kommer hem från promenaden till att du går och lägger dig är ju helt inviduellt.

Men det är väl mitt tips igentligen. blir kanske lite mer bökigt att hålla på med alla extrakläder som åker på för min del, för de är f*n inte varmt när man knallar ut vid tolv-ett tiden på sin pre-sömn promenad. Men det är någonting i luften på kvällen helt enkelt.
[/quote]
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav Altus » 2010-11-17 15:38:43

Heishi skrev:
* Ta det lugnt under dagen. Aktivitet (liksom stress eller vilken annan påfrestning som helst) sabbar min sömn helt, även om den inträffade många timmar innan sömngåendet. (De rekommenderar att man är aktiv under dagen, dock skulle de väl hålla med om att stress är negativt.


Jag håller med om att just stressen är negativt, de finns ju t.o.m något hormon som utlöses via strett som ligger kvar i kroppen långt efter själva stresstillfället skedde.


Jo, fast det är (som jag indikerade) helt okontroversiellt. Alla håller med om att stress är dåligt för sömnen. Stressfri aktivitet har däremot ett ganska gott rykte som sömnförbättrare, men det fungerar inte för mig.

Gällande just aktivitet sover jag väldigt bra om jag tränat eller promenerat under dagen.


Träning förstör min sömn mer än någonting annat. Något händer i min kropp som tar dagar eller veckor att återställa (eller värre om det är aktivitet som upprepas). Och det är helt oberoende av psykiska faktorer, dvs jag kan vara helt mentalt stress- och ångestfri, och verkligen tro på aktivitetens goda verkan, och ändå få den effekten.

Jag påstår inte att det är en normal reaktion, men jag vet också att jag inte är den enda.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav FakkDöWörld » 2010-11-18 3:14:37

< Här har vi en till som reglerar dygnsrytmen med melatonin (Circadin.)
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Inläggav csharp » 2010-12-03 15:21:01

så sömntabletter eller lugnande kan ibland fungera med motsatt effekt för de med ADHD?
att man blir mer orolig?

bättre med koffein eller något annat uppiggande innan man ska sova?

för mig fungerar hittils inte atarax eller propavan och då har jag även försökt allt annat som läkarna ordinerar alltså tex varva ner en timme innan läggdags osv
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav Theone » 2010-12-03 16:25:25

csharp skrev:så sömntabletter eller lugnande kan ibland fungera med motsatt effekt för de med ADHD?
att man blir mer orolig?


bättre med koffein eller något annat uppiggande innan man ska sova?

för mig fungerar hittils inte atarax eller propavan och då har jag även försökt allt annat som läkarna ordinerar alltså tex varva ner en timme innan läggdags osv



Nja, inte så man blir orolig men man kan ha en tendens att inte somna direkt och då kan man hitta på lite alla möjliga saker, som ifrån en observants ögon kan verka konstiga oroliga. Om du kollar på adhd så blir man generellt sätt mer farig och rörig, är man då extra begränsad av ångest, så kan det bli en jäkla fart på en när man väl kan göra allt det man tänkte på. Fast då är man förvirrad så det blir några extra vändor för att hämta det man glömde osv.

Men det behöver inte vara exakt så utan man kan helt enkelt bara bli mer aktiv, utan att verka orolig eller glömma saker/flumma runt. Men börjar man med det vid läggdags då kan man nog uppfattas som orolig ändå.

Sen kan det också självklart vara så att några upplever sig mer oroliga, precis som man gör när hjärnan blir understimulerad i kombo med adhd. Har man dock kraftig ångest uppe på allt så brukar den otroliga lättnaden av att bli av med den göra en väldigt lugn.

Mvh

:)
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav Moggy » 2011-01-06 15:49:00

Var det meningen att Imovane skulle vara bra? Fick såna, men tycker inte dom var speciellt bra.


Dom funkade väl hyggligt de första dagarna men sen somnar jag inte mycket bättre på dom än utan. Dessutom vaknar jag mitt i natten i nån slags halvvaket tillstånd mellan dröm och vakenhet utan att kunna somna om.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Aspergare och vården



Logga in