Nya och gamla intressen

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nya och gamla intressen

Inläggav Kahlokatt » 2010-11-13 23:23:14

Brukar du byta intressen ofta, eller har du i stort sett samma jämt? Jag har några passioner som jag aldrig verkar tröttna på (katter, Phantom of the Opera, Frida Kahlo, etc.), men annars har jag bytt en del.
Några saker jag har varit fascinerad av:
Rosor
Åland
Färöarna
Grekland
Old Age/New Age/Wicca
Filosofi, psykologi och psykiatri
Amishfolket och liknande grupper
Eskimåfolk
Olika folkslags tabun
Astronomi
Amerikaemigrationen

Mitt senaste intresse är djuphavsdjur. Tycker att de är oerhört fascinerande. Jag drömmer om att få åka låååångt ned i havet med batysfär och titta på sådana där firrar utan ögon och med lampor i fram.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Exploitbat » 2010-11-14 1:24:38

Jag har aldrig haft något 'specialintresse' på det sättet. Jag orkar inte lära mig en massa saker om ett visst ämne och det jag är intresserad av orkar jag inte hålla på med alltför länge. Så jag är intresserad av rätt många saker (och de flesta är rätt "närbesläktade"), men jag kan inte speciellt mycket om dem.
Jag känner mig som en "fail-aspie" på den här punkten, men är samtidigt glad att jag "inte kan" tjata intensivt på mina medmänniskor om mina intressen :)
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Re: Nya och gamla intressen

Inläggav Arkimedes » 2010-11-14 2:14:09

Kahlokatt skrev:Brukar du byta intressen ofta, eller har du i stort sett samma jämt?


Vissa intressen har jag haft genom hela livet, som t ex matematik, musik och språk.

Har även smalare intressen som kommer och går som jag kan ägna mig åt intensivt under en kort period.

Senast var det tillsatsämnen i mat, speciellt E-nummer. Det finns 316 E-nummer så det är ju väldigt begränsat i sig- därför är det inget jag kan ägna mig åt hur mycket som helst men i början ägnade jag hela dagarna åt detta intresse.

Kahlokatt skrev:Åland


Intressant att du gillar Åland. Jag har sommarjobbat där varje sommar sedan 2007. Gillar miljön, det är lugnare och mår bättre där än här hemma. Jag brukar inte ha dator där så det blir mycket promenader i skogen med tid för funderingar och mycket ensamtid. :-)172
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Funderaren » 2010-11-14 10:40:36

Jag har tåg/kollektivtrafik/fordon som huvudintresse. Och växlar där mellan tåg och buss mest.
Men så har jag andra intressen som kommer och går, som kan vara kortare perioder.
Hissar var ett sånt intresse :)
Hade också Volvo som ett intresse som barn och intresset är väl inte kvar på det viset, men kunskaperna är kvar :) Kunde se skillnad på olika modeller bara på en lampa ungefär.
Kommer inte på alla intressen just nu.
Asperger är också ett specialintresse.
Funderaren
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6

Återgå till Intressanta intressen



Logga in