Behövs EISA-partitionen för att installera om Windows?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Behövs EISA-partitionen för att installera om Windows?

Inläggav Kimmelie » 2010-11-13 20:48:37

Jag undrar om det går att radera den partition som heter EISA-konfiguration, och om det sen funkar att installera Vista på nytt från recoveryskivorna? (Jag har de recoveryskivor som följde med datorn.) Eller finns det nån information på den partitionen, som behövs för att kunna installera Windows?

Så här ser partitionerna ut på min dator. Det ser ju ut som att det inte finns nåt på den första partitionen, som är på nästan 12 Gb. Hårddisken är på 120 Gb, så den har alltså dessutom gömt undan ca 8 Gb...


Bild

Jag vill installera dual-boot med Ubuntu, så jag behöver minska C: rätt mycket, och tycker det är onödigt att slösa bort 12 Gb på en partition om den inte behövs, + ytterligare 8 Gb på undangömda filer... (Så mycket dolda systemfiler kan väl inte behövas för att Vista ska fungera???)
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav barracuber » 2010-11-13 21:32:12

<a target="_blank" href="http://www.mydigitallife.info/2008/02/29/delete-and-remove-to-unlock-eisa-hidden-recovery-or-diagnostic-partition-in-vista/">Här</a> finns rätt mycket info. Jag tyckte iofs att artikeln är motsägelsefull efter en snabb genomläsning. Å ena sidan säger de att det inte går att ta bort den, å andra sidan ger de tips i slutet på hur man gör. :?

Jag återkommer senare ikväll om du behöver mera hjälp.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kimmelie » 2010-11-13 22:12:29

Att ta bort den borde väl gå med t ex Gparted (som går att köra genom Live-dvdn för Ubuntu), antar jag... Så frågan gällde väl mer om det kommer att gå att installera Windows igen efter det... Jag läste iofs. nånstans att de recoveryskivor som följer med datorn ska funka, men däremot inte de recoveryskivor som man bränner själv...

Och att återfå fabriksinställningarna skulle ändå inte gå efter att man ändrat nåt med partitionerna, läste jag nånstans... Vet inte om det påverkade att jag formaterade om C: förra gången jag installerade om Windows...

Jag ändrade nån inställning, för att visa återställningsalternativ i 10 sekunder innan Windows startar, men det visas inget då, så jag antar att jag ändå inte kan få tillbaka fabriksinställningarna.

Men jag undrar just om de (i den länkade artikeln) syftar på ytterligare nån dold partition, eftersom partitionsstorlekarna inte stämmer med hur mycket hårddiskytrymme jag har... I Ubuntu står det att hårddisken är 120 Gb, och de olika partitionerna visas alla vara något större än de visas i Windows, så totalsumman av dem blir 120 Gb. Något förvirrande...


Men eftersom jag har original-recoveryskivorna så borde det nog gå bra, om jag bara vågar chansa... :-)146
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Kimmelie » 2010-11-14 0:56:46

Efter att ha läst om en massa olika problem många haft när de använt Gparted, så blir jag tveksam till att använda det...

*suck* Jag blir tokig, varje gång jag tror att jag har fattat hur jag ska göra, så läser jag nåt som gör mig tveksam igen... :? :x icon
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Trolsk » 2010-11-14 4:10:44

Det ser ut som en partition för att kunna återställa datorn till leveransskicket, men som tom fyller den ingen funktion och bör inte påverka recovery från skiva. Du kan också partitionera om hårddisken genom installationsskivorna för Windows, för att vara säker på att de går att använda före du tar bort något. Men Ubuntu lär inte klaga på 12 G i första taget, så du kan också installera det där tills vidare.

En typisk Linuxinstallation är annars uppdelad i flera partitioner (som /, /var, /home), och då vill du sannolikt skapa en utökad partition för att hålla dem. På mitt system tar /home nästan allt utrymme för mediafiler etc, och vill du dualboota är ett förslag att hålla kvar sådana filer i Windowspartitionen, så att du kan nyttja dem från båda systemen.
Trolsk
 
Inlägg: 347
Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Parvlon » 2010-11-14 4:18:55

Jag skulle tagit bort skiten och börjat från början. Har du ingen riktig windowsskiva?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav barracuber » 2010-11-14 4:47:37

Parvlon skrev:Jag skulle tagit bort skiten och börjat från början. Har du ingen riktig windowsskiva?


Det är en lösning. Då skulle Kimmele dessutom slippa all crapware (leverantörsprogram) som brukar följa med OEM-versionerna av Windoze. Dock skulle hon väl tappa möjligheten att få support på OS:et från datorleverantören eftersom eventuell garanti bara gäller om man kör den win-version som följer med maskinen (=OEM). Om garantitiden har gått ut är detta dock inget problem.

Men frågan är om Kimmelie äger en "riktig Windows"? Det brukar ju gå löst på ett par lusentappar eller vad det kan vara.

Alternativt så kan man ju ladda ner en hackad version. Men för att kunna länka till sådant måste vi gå via PM... 8)
Senast redigerad av barracuber 2010-11-14 5:17:49, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Parvlon » 2010-11-14 5:01:47

Jo, garanti och licensproblem kommer man ju inte undan såklart. Fast om man ändå fixar själv. :) Dröjer nog några år iallafall innan microsoft jagar windowstjyvar. Tror de tjänar alldeles för mycket pengar för att inte vilja skita ner sig i onödan.

Tex så blir det väl inte ett riktigt legalt äkta windows om man installer winsnooze på mer än en dator från samma skiva. Bägge är fejk dvs, men jag kan ha fel. Problemet lär dock vara störst hos datorleverantörerna. De kan inte ha två (lättåtkomliga) OS på samma dator de säljer p.ga licenserna från m$.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav barracuber » 2010-11-14 5:16:02

Ytterligare en variant är windows 7 som är bättre än vista. Kimmelie, fråga datorleverantören vad det skulle kosta att uppgradera.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kimmelie » 2010-11-14 12:37:49

Det enda jag har är OEM-recoveryskivorna. (En DVD för Windoze och en CD för drivrutinerna.) Jag funderade just själv på om det skulle funka att ta bort den partitionen mha. recoveryskivan. Då borde väl den säga ifrån om det inte funkar att installera Windoze om jag tar bort den...

Är det inte bättre att flytta in Windoze partitionen? För Windoze måste ju ligga först (eftersom de tror att de är så jävla speciella...)

Garantin har gått ut för länge sen, det är ca 3,5 år sen jag köpte datorn. Och jag vill definitivt inte lägga en enda krona på Windoze, jag tänker inte ens installera alla jävla uppdateringar, som bara slöar ner datorn...

Jag ska bara ha Windoze kvar som "räddningsflotte", om nåt händer så jag inte kan komma in i Ubuntu, så måste jag ju kunna komma ut på nätet, och fråga vad jag ska göra... Och om det är nåt jag behöver, som inte funkar i Ubuntu...

Får väl göra ett försök med Windoze skivan, och återkomma om det inte funkar...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Kimmelie » 2010-11-14 18:58:21

Windoze-skivan funkade såklart inte för att ta bort den partition som Windoze inte vill att man ska ta bort... :lol:

Så jag testade med Gparted. Det funkade, åtminstone på 3:e försöket... Sen har det ju tagit några timmar att installera Windoze på nytt, och öht. få det att fungera grundläggande...

Ubuntu var däremot snabbt gjort att installera, och det fungerar på en gång! :D

Men det är fortfarande mycket jobb kvar, att få ordning på alla inställningar och program, mm. Men skönt att äntligen ha kommit så här långt. Min dator har ju gått på halvfart i en månad nu, och då menar jag inte bara att det varit segt, utan att jag inte haft nån motivation att installera de program jag behöver, eftersom jag ändå skulle behöva göra om det...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Återgå till IT-forum



Logga in