Små hemligheter i vardagen!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Små hemligheter i vardagen!

Inläggav Savanten Svante » 2010-09-02 17:55:01

En bilrelaterad hemlighet:

Om man tittar på tankmätaren, så befinner sig bensinluckan på bilen på samma sida som slangen på bilden!

Bild

Nån som har fler små hemligheter från vardagen att avslöja?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav clivia » 2010-09-02 21:01:26

Sorry Svante men jag kollade upp det och det stämmer inte. Det är en bra tanke men inte så många tillverkare ha den lilla ikonen till att börja med och även om de har så varierar väldigt mycket om tanklocket är på höger eller vänster sida.
Jag frågade om andra ikoner också för vara säker (om de hade handtagen på högra sidan) men fick höra att det inte var så, det finns ingen standard för varken ikonen eller på vilken sida tanklocket finns, eller samband mellan ikonerna och locket.

En bra tanke ja men ville tyvärr hjälpa med fakta för att inte förvirra. Hoppas det är ok.
Min källa till information är en kompis som jobbade på Motormännens organisation eller vad det heter.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav Savanten Svante » 2010-09-02 21:05:44

Aha! Nåja, det har funkat i ALLA bilar jag har kollat upp hittils iaf!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav imperativ » 2010-11-13 18:27:12

En oöppnad och oskadad förpackning pastöriserad mjölk håller i minst en månad. Bästföredatumet gäller bakterietillväxt i öppnad förpackning vid 8 grader C. :-)058

Lita på smak- och luktsinnet istället för datummärkningen, för det finns tillfällen då ikke-ok mjölk kommer ut till konsumenten pga en krasch i produktionen.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav atoms » 2010-11-14 2:54:25

Filmjölk håller i flera månader efter bästföredatumet så länge den är oöppnad och står kallt.

Coca Cola håller i flera decennier även om förseglingen har brutits men korken satts tillbaka; kolsyran försvinner visserligen men det smakar likadant. Lite jordigt, faktiskt.

Om det kommer mögel på osten är det bara att hyvla bort den.

Det är bättre att göra för starkt kaffe än för svagt eftersom det är så mycket lättare att göra starkt kaffe lite svagare än för svagt kaffe lite starkare.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav Exploitbat » 2010-11-14 3:00:01

atoms skrev:Filmjölk håller i flera månader efter bästföredatumet så länge den är oöppnad och står kallt.

Coca Cola håller i flera decennier även om förseglingen har brutits men korken satts tillbaka; kolsyran försvinner visserligen men det smakar likadant. Lite jordigt, faktiskt.

Om det kommer mögel på osten är det bara att hyvla bort den.

Det är bättre att göra för starkt kaffe än för svagt eftersom det är så mycket lättare att göra starkt kaffe lite svagare än för svagt kaffe lite starkare.


Nu kanske det är för att jag har OCD och är rädd för smuts/bakterier/etc, men även om vissa produkter håller så här länge, skulle jag aldrig komma på tanken att äta/dricka av dem.
Vad för skit har de använt sig av för att det ska hålla så länge till exempel? Vet man att det verkligen inte är dåligt för kroppen?
Hur vet man att de faktiskt håller så länge? Och varför finns ens behovet av att tillverka produkter som håller så jävla länge(typ flera år)? Jag kan bara komma på extrema förhållanden, till exempel att det blir krig eller liknande.
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Inläggav atoms » 2010-11-14 3:12:53

@Exploitbat

Filmjölk skiktar sig när den står för länge. Det är bara att öppna den, ta ett rejält tag om öppningen och skaka av bara faan; sedan är den fullt drickbar (smakar visserligen lite annorlunda).

Coca Cola är bara vatten, färgämnen (?) och essens.

Jag har blivit matförgiftad två gånger och det var inte för att jag åt för gammal filmjölk eller ost. Senaste gången hade jag köpt en kycklingsallad som skulle hålla minst 1 månad - jag satt dubbelvikt på toan i minst en halvtimme och kunde knappt röra mig; trodde att jag var dödssjuk.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav Arkimedes » 2010-11-14 3:20:43

Exploitbat skrev:Vad för skit har de använt sig av för att det ska hålla så länge till exempel? Vet man att det verkligen inte är dåligt för kroppen?
Hur vet man att de faktiskt håller så länge? Och varför finns ens behovet av att tillverka produkter som håller så jävla länge(typ flera år)? Jag kan bara komma på extrema förhållanden, till exempel att det blir krig eller liknande.


Det finns ingen som helst vettig anledning till att t ex en rulltårta ska hålla i ett år. Det är självklart att de stoppat i massa konserveringsmedel. En gång när jag tittade på innehållsförteckningen för en rulltårta på Willys så innehöll den 13 olika E-nummer! Det är sinnessjukt. Jag skulle aldrig köpa och stoppa i mig den skiten.

De flesta konserveringsmedel kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner. Flera av de konserveringsmedel som är tillåtna i Sverige är förbjudna i exempelvis Australien och Nya Zeeland. Vissa konserveringsmedel har orsakat cancer i djurförsök (bl a E249, E250, E251 och E252 som används i bl a ost och saltade köttvaror).
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Parvlon » 2010-11-14 3:30:31

Man blir inte intelligent för att man har gått i skolan.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Savanten Svante » 2010-11-14 3:39:40

clivia skrev:Sorry Svante men jag kollade upp det och det stämmer inte. Det är en bra tanke men inte så många tillverkare ha den lilla ikonen till att börja med och även om de har så varierar väldigt mycket om tanklocket är på höger eller vänster sida.
Jag frågade om andra ikoner också för vara säker (om de hade handtagen på högra sidan) men fick höra att det inte var så, det finns ingen standard för varken ikonen eller på vilken sida tanklocket finns, eller samband mellan ikonerna och locket.

En bra tanke ja men ville tyvärr hjälpa med fakta för att inte förvirra. Hoppas det är ok.
Min källa till information är en kompis som jobbade på Motormännens organisation eller vad det heter.


Har provat ytterligare några bilar, teorin håller sträck! Jag ger inte upp förrän nån SJÄLV har sett att det finns en med fel sida på slangen!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav jorand » 2010-11-14 4:18:27

Savanten Svante skrev:
clivia skrev:Sorry Svante men jag kollade upp det och det stämmer inte. Det är en bra tanke men inte så många tillverkare ha den lilla ikonen till att börja med och även om de har så varierar väldigt mycket om tanklocket är på höger eller vänster sida.
Jag frågade om andra ikoner också för vara säker (om de hade handtagen på högra sidan) men fick höra att det inte var så, det finns ingen standard för varken ikonen eller på vilken sida tanklocket finns, eller samband mellan ikonerna och locket.

En bra tanke ja men ville tyvärr hjälpa med fakta för att inte förvirra. Hoppas det är ok.
Min källa till information är en kompis som jobbade på Motormännens organisation eller vad det heter.


Har provat ytterligare några bilar, teorin håller sträck! Jag ger inte upp förrän nån SJÄLV har sett att det finns en med fel sida på slangen!

Stämmer ej på min bil tyvärr, ej heller mina föräldrars. Tyckte det var en bra tanke annars då jag har svårt att minnas vilken sida tanklocket är på, speciellt om man kör omkring med olika bilar. Fast just dessa exemplar har förvisso några år på "nacken".
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav lasseivägen » 2010-11-14 12:17:48

atoms skrev:Om det kommer mögel på osten är det bara att hyvla bort den.


Hörde för många år sedan att, mögelgifterna sprider sig inåt i osten enligt den informationen bör man skära bort en ganska rejäl bit.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav ufo » 2010-11-14 12:50:02

lasseivägen skrev:
atoms skrev:Om det kommer mögel på osten är det bara att hyvla bort den.
Hörde för många år sedan att, mögelgifterna sprider sig inåt i osten enligt den informationen bör man skära bort en ganska rejäl bit.
Den mesta ost jag köper är och skall vara möglig.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Miche » 2010-11-14 13:59:19

lasseivägen skrev:
atoms skrev:Om det kommer mögel på osten är det bara att hyvla bort den.


Hörde för många år sedan att, mögelgifterna sprider sig inåt i osten enligt den informationen bör man skära bort en ganska rejäl bit.

En centimeter räcker.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Le_inimitable » 2010-11-14 14:32:42

En Tunnelbane-relaterad:

Displayerna som visar tid till nästa tåg, där har minuterna ibland en punkt efteråt. Den betyder att det är "tidtabellstid" d v s att det finns inget tåg som rapporterar var det är.

Kan vara för att det inte
* finns
* klarat av att kommunicera
* startat från ändstationen
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Inläggav Arkimedes » 2010-11-14 15:10:41

jorand skrev:
Savanten Svante skrev:
clivia skrev:Sorry Svante men jag kollade upp det och det stämmer inte. Det är en bra tanke men inte så många tillverkare ha den lilla ikonen till att börja med och även om de har så varierar väldigt mycket om tanklocket är på höger eller vänster sida.
Jag frågade om andra ikoner också för vara säker (om de hade handtagen på högra sidan) men fick höra att det inte var så, det finns ingen standard för varken ikonen eller på vilken sida tanklocket finns, eller samband mellan ikonerna och locket.

En bra tanke ja men ville tyvärr hjälpa med fakta för att inte förvirra. Hoppas det är ok.
Min källa till information är en kompis som jobbade på Motormännens organisation eller vad det heter.


Har provat ytterligare några bilar, teorin håller sträck! Jag ger inte upp förrän nån SJÄLV har sett att det finns en med fel sida på slangen!

Stämmer ej på min bil tyvärr, ej heller mina föräldrars. Tyckte det var en bra tanke annars då jag har svårt att minnas vilken sida tanklocket är på, speciellt om man kör omkring med olika bilar. Fast just dessa exemplar har förvisso några år på "nacken".


Jag kunde såklart inte låta bli att kolla detta när jag åkte och handlade idag.

På min (mammas) bil är tanklocket på förarens sida. På ikonen är slangen på höger sida. Alltså inte på samma sida som tanklocket.

Men om man över huvud taget ska försöka se något samband mellan ikonen och tanklocket så är det väl mer logiskt att slangen på ikonen inte är på samma sida som locket. Stämmer bättre överens med verkligheten. När jag ska ställa mig vid en pump så kan jag se på ikonen på vilken sida slangen måste vara.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav rutig duk » 2010-11-17 3:01:03

Det ser ut som tanken vill skjuta sig själv i huvudet
Säger det något om illustratören eller mig?
rutig duk
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2010-11-10

Inläggav atoms » 2010-11-17 3:13:30

lasseivägen skrev:
atoms skrev:Om det kommer mögel på osten är det bara att hyvla bort den.


Hörde för många år sedan att, mögelgifterna sprider sig inåt i osten enligt den informationen bör man skära bort en ganska rejäl bit.


När jag tänker efter så brukar möglet komma på sidorna medan ovansidan blir lite lätt mjölkig; hyvlar bort så att den ser okej ut.

Bröd kan däremot verka okej till både utseende och lukt men avslöja sig först när man tuggat en stund. Maximal otur är det ju när man tappar smörgåsen och den hamnar i pottan; pålägget kan man ju spola av men brödet är det ju svårare med.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav nitro2k01 » 2010-11-17 14:20:52

atoms skrev:Filmjölk håller i flera månader efter bästföredatumet så länge den är oöppnad och står kallt.
Vilket inte är så konstigt eftersom syrning egentligen är en konserveringmetod.
atoms skrev:Coca Cola håller i flera decennier även om förseglingen har brutits men korken satts tillbaka; kolsyran försvinner visserligen men det smakar likadant. Lite jordigt, faktiskt.
Ajajaj! Att något smakar "jordigt" är ett tecken på att det är mögligt. Och, jo, Coca Cola kan mögla.
atoms skrev:Om det kommer mögel på osten är det bara att hyvla bort den.
Mögel är mer än bara sporerna. Det finns alltid en mögel en bit in i det som möglet växer på, som också i strikt mening är giftigt (innehåller mykotoxiner.) Visserligen kan möglet inte nå så långt in på just hårdost, så man kan i princip skära bort en bit runt det synliga möglet. Men bara det faktum att det har lyckats gro mögel på ett ställe betyder att det kan finnas mikroskopiska mögelsporer varsomhelst på osten. Jag skulle slänga en ost om den skulle vara möglig, både eftersom den nästan säkert kommer börja mögla igen, och eftersom möglet får lättare att sprida sig till annat.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav biologic » 2010-11-18 2:20:29

atoms skrev:Coca Cola håller i flera decennier även om förseglingen har brutits men korken satts tillbaka; kolsyran försvinner visserligen men det smakar likadant. Lite jordigt, faktiskt.


Låter som en vandringshistoria = "Cokelore"! :) Jag glömde Coca Cola (öppnad flaska) i en husvagn en gång och den möglade rejält! Sedan råkade jag en gång köpa en flaska (oöppnad givetvis) Coca Cola som smakade riktigt unket. Det visade sig, efter att jag kollat datumstämplingen, att den hade gått ut ett år tidigare - det var alltså en sunkaffär som sålde gamla varor...
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Inläggav jorand » 2010-11-18 2:30:02

jorand skrev:Stämmer ej på min bil tyvärr, ej heller mina föräldrars. Tyckte det var en bra tanke annars då jag har svårt att minnas vilken sida tanklocket är på, speciellt om man kör omkring med olika bilar. Fast just dessa exemplar har förvisso några år på "nacken".

Där var jag minsann ute och cyklade, det var på min förra bil det inte stämde. Den nuvarande stämmer det finfint på!!! :D
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav atoms » 2010-11-18 3:57:36

biologic skrev:
atoms skrev:Coca Cola håller i flera decennier även om förseglingen har brutits men korken satts tillbaka; kolsyran försvinner visserligen men det smakar likadant. Lite jordigt, faktiskt.


Låter som en vandringshistoria = "Cokelore"! :) Jag glömde Coca Cola (öppnad flaska) i en husvagn en gång och den möglade rejält! Sedan råkade jag en gång köpa en flaska (oöppnad givetvis) Coca Cola som smakade riktigt unket. Det visade sig, efter att jag kollat datumstämplingen, att den hade gått ut ett år tidigare - det var alltså en sunkaffär som sålde gamla varor...


Jag tyckte under många många år att Coca Cola hade en svag jordaktig eftersmak (samma smak/lukt som finns i gamla jordkällare). Så i slutet av 1990-talet kom jag att gräva ut en gammal jordkällare vars tak hade rasat in och på vars ena vägg växte en björk. Långt nere i källaren hittade jag en 70cl glasflaska med Coca Cola (lite av etiketten fanns kvar) och även om förseglingen var bruten och innehållet till viss del var konsumerat så fanns där cirka en halv liter brunaktig vätska kvar. Jag öppnade flaskan och läppjade på drycken. Sedan forslade jag hem flaskan och för säkerhets skull silade jag innehållet genom ett kaffefilter för att undgå eventuella föroreningar. Det smakade som vanligt - svagt av jordkällare.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav Heishi » 2010-11-18 22:40:31

Parvlon skrev:Man blir inte intelligent för att man har gått i skolan.
"...jag gick i skolan, läste min bok,men ändå jag växte upp till tok!" :-)064

ufo skrev:Den mesta ost jag köper är och skall vara möglig.

Mögelost är fusk! :wink:

rutig duk skrev:Det ser ut som tanken vill skjuta sig själv i huvudet
Säger det något om illustratören eller mig?
Haha, aldrig tänkt på det, men de stämmer! :wink:

Och all den här hysterin ang. mathygien - Datummärkningarna är inte lag. Det är rekommendationer. Men ifall du äter någonting som har passerat datumet, skyll dig själv. Annars går du tillbaka och kräver pengarna tillbaka, om maten på något annat sätt skulle vara felaktigt behandlat från affären. D.v.s om du själv har missat att sköta livsmedlet rätt, stå ditt kast. Mer info finns via Wikipedia angående HACCP
Jag kan även rekommendera Statens Livsmedelsverk, framförallt angående Hygien och hållbarhet för mer information. Skulle osäkerhet fortfarande råda, finns det möjlighet att kontakta dem.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Återgå till Intressanta intressen



Logga in