CD-skivor till mp3

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

CD-skivor till mp3

Inläggav Lilla Gumman » 2010-11-11 8:26:03

Hej!

Om jag stoppar i en CD-skiva i datorn och sen kopierar över filerna till hårddisken, så antar jag att jag sedan kan göra om musikfilerna till mp3?

Finns det något gratisprogram som jag kan använda för ändamålet?

Jag brukar använda LimeWire för att få tag i musik, eftersom jag inte begriper mig på att göra om musiken på mina CD-skivor till mp3. Men nu har jag inte fått LimeWire att fungera, det hänger sig. Gillar inte LimeWire Vista? Vad finns det annars för bra nedladdningsprogram/sajter?

Det handlar inte om att göra om hela CD-samlingen till mp3 utan att enbart plocka ut mina favoritlåtar som jag sedan kan lyssna på i min mp3-spelare.

Om jag vill ladda hem musik av till exempel Siw Malmkvist, Lill-Babs, Lill Lindfors, Queen, Deep Purple och andra "gamla godingar" var kan jag göra det? Finns det lagliga sätt? Eftersom det är gamla låtar, borde det inte vara lagligt att ladda ner gratis? Eller kostar det i alla fall, även i de fall då gruppen upplösts för länge sedan och/eller artisten/artisterna dött?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Sammelsurium » 2010-11-11 9:10:28

WinLAME är en gratis MP3-kodare för Windows.

Upphovsrätten för musik gäller 50 år efter det att verket spelades in, oavsett om artisten lever eller inte.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Inläggav Kvasir » 2010-11-11 9:13:01

EAC är nog fortfarande det bästa programmet. Det är väldigt bra på att klara även repiga och dåliga skivor med bra resultat.

http://www.exactaudiocopy.de/
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav barracuber » 2010-11-11 9:30:44

Kvasir skrev:EAC är nog fortfarande det bästa programmet. Det är väldigt bra på att klara även repiga och dåliga skivor med bra resultat.

http://www.exactaudiocopy.de/


Här är <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/rippning-av-musik-cd-eac-m-m-t12077.html?highlight=exactaudiocopy">en äldre tråd om CD-rippning och EAC</a> med en detaljerad handledning.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: CD-skivor till mp3

Inläggav barracuber » 2010-11-11 9:40:45

Lilla Gumman skrev:Hej!

Om jag stoppar i en CD-skiva i datorn och sen kopierar över filerna till hårddisken, så antar jag att jag sedan kan göra om musikfilerna till mp3?


På Windows (som jag sällan kör numera), om du kör Windows Media Player, har jag för mig att det inte blir mp3 utan wma. Wma är Microsofts motsvarighet till mp3 pch brukar fungera i de flesta mp3-spelare/mobiler.

Lilla Gumman skrev:Finns det något gratisprogram som jag kan använda för ändamålet?


Se Kvasirs och mitt svar om EAC.

Lilla Gumman skrev:Jag brukar använda LimeWire för att få tag i musik, eftersom jag inte begriper mig på att göra om musiken på mina CD-skivor till mp3. Men nu har jag inte fått LimeWire att fungera, det hänger sig. Gillar inte LimeWire Vista?


Läs här - http://www.limewire.com/sv. Det är nån sorts juridisk tvist som pågår och enligt rykten är tydligen Limewire nedläggningshotat.

Lilla Gumman skrev:Vad finns det annars för bra nedladdningsprogram/sajter?


<a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/lagliga-musiknedladdningssajter-t3917.html">Lagliga musiknedladdningssajter?</a>

Lilla Gumman skrev:Det handlar inte om att göra om hela CD-samlingen till mp3 utan att enbart plocka ut mina favoritlåtar som jag sedan kan lyssna på i min mp3-spelare.


Många har tröttnat på att föra över mp3-filer mellan olika enheter kors och tvärs eftersom det är krångligt och felbenäget. Har du testat Spotify? Det är ett betydligt enklare sätt att lyssa på musik. Finns både för dator och (moderna) mobiler. Numera gratis med en viss tidsbegränsning per månad. Premium kostar 99:- per månad.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: CD-skivor till mp3

Inläggav Miche » 2010-11-11 13:52:50

barracuber skrev:Har du testat Spotify? Det är ett betydligt enklare sätt att lyssa på musik. Finns både för dator och (moderna) mobiler. Numera gratis med en viss tidsbegränsning per månad. Premium kostar 99:- per månad.

Tidsbegränsningen på gratisvarianten ska tydligen inte gälla om man får en inbjudan.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: CD-skivor till mp3

Inläggav barracuber » 2010-11-11 13:58:56

Miche skrev:
barracuber skrev:Har du testat Spotify? Det är ett betydligt enklare sätt att lyssa på musik. Finns både för dator och (moderna) mobiler. Numera gratis med en viss tidsbegränsning per månad. Premium kostar 99:- per månad.

Tidsbegränsningen på gratisvarianten ska tydligen inte gälla om man får en inbjudan.


Tog de inte bort inbjudningarna?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Miche » 2010-11-11 14:16:51

Nix, de finns kvar, titta själv! http://www.spotify.com/se/#get-started
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Lilla Gumman » 2010-11-11 21:18:10

Hej!

Jag har inte testat Spotify. Men jag lyssnar sällan på musik via datorn (förutom YouTube ibland) och har numera ingen musikmobil eftersom jag använder Handifonen. Fast kanske jag kan tänka mig att testa Spotify ändå.

Jag använder gärna en mp3-spelare när jag cyklar på motionscykeln hemma, tränar hemma eller ligger på Yantramattan, för då kan jag träna när jag vill och stör inte maken eller grannarna. Jag lyssnar också på musik om jag åker buss/tåg själv, eller ibland om jag går en promenad.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Lilla Gumman » 2010-11-12 7:57:14

Hej!

Jag har alltså installerat Spotify, som kan användas 20 timmar i månaden. Det räcker för mig.

Jag får snart en mp3/mp4-spelare som jag har beställt. Jag kan förutom att lyssna på musik även läsa e-böcker, spela in ljud, spela upp video, göra anteckningar och spela enkla spel (vet inte ännu om det är några fasta som ingår eller om de är utbytbara). Jag har ju haft en mp3-spelare förut, men den gick sönder efter några år.

Dock har jag inte så mycket mp3 ännu, då jag förlorade de flesta i somras när jag formaterade om hårddisken. Min bärbara CD-spelare är lite klumpig, jag har ingen väska till den. Dessutom är det osmidigt att behöva byta CD när jag vill byga musikstil när jag gympar t.ex. Ännu klamrar jag mig således fast vid en mp3-spelare.

Nackdelen med SonyEricssons W205 som ju är en musikmobil, är att den inte har en 3,5 mm utgång för hörlurar. Jag köpte en adapter så jag kunde ansluta mina vanliga hörlurar. Det fanns egentligen ingen adapter som passade enligt förpackningen, men jag köpte ändå en och det fungerade. Jag har en Golla-väska för mp3-spelare som jag hade musikmobilen i. Med adaptern instucken på sidan gick den nätt och jämnt att få i väskan. Och efter några månader gick adaptern sönder.

Därför är jag inte så jätteförtjust i musikmobiler, utan tycker det är bättre att ha mp3-musik i en mp3/mp4-spelare.

Handifonen klarar av mp3-format men inte wma. Också det är ett skäl till att göra om till mp3. Eller, att jag bara har en mp3-spelare och ingen musik i Handifonen.

Hälsningar

Lilla Gumnan
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav barracuber » 2010-11-12 8:46:43

Kul att du skaffat Spotify. Där finns en hel del.

Ifall du någon gång skaffar en ännu modernare mobil typ iphone / android, tänk på att det bara fungerar om man har spotify premium.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Lilla Gumman » 2010-11-12 23:40:39

Hej!

Det är denna mp4-spelare som kommer inom kort, och som ska fyllas med musik.

Bild

Spotify blir enbart till datorn, lyssna någon enstaka gång i veckan. Först när mp3/mp4-spelarna slutat att tillverkas kommer jag att spara ihop till en Android-telefon med Spotify.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav vadloink » 2010-11-13 17:57:35

iTunes är lysande. Finns också för pc.

Programmet frågar automatiskt om du vill göra mp3 av skivan du stoppar in. Bara svara ja så rippas skivan.

(En varning dock. iTunes, som så många andra program från Apple, tar hand om filhanteringen åt dig. Du ska alltså inte peta runt i olika mappar som i en pc, utan hantera filerna i programmet. Det kan ta lite omställningstid att vänja sig vid det.)

I iTunes kan du köpa musik också.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Inläggav Miche » 2010-11-13 18:03:20

vadloink skrev:(En varning dock. iTunes, som så många andra program från Apple, tar hand om filhanteringen åt dig. Du ska alltså inte peta runt i olika mappar som i en pc, utan hantera filerna i programmet. Det kan ta lite omställningstid att vänja sig vid det.)

Det här är primära anledningen till att jag avskyr liknande program, när jag inte själv har kontroll över skeendet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav vadloink » 2010-11-13 18:46:06

Det har jag full förståelse för.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Inläggav Oskar » 2010-11-24 19:31:52

Jag tycker personligen bättre om att lyssna på musik i fysiskt format, dvs. CD-skivor, vinyl eller stenkakor, men jag kan ändå tipsa om ett väldigt smidigt att föra över musik från CD-skivor till en MP3. Bara genom att köra igång skivan i Windows Media Player kan man därefter enkelt föra över musiken!
Oskar
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Västra Götaland

Återgå till IT-forum



Logga in