Livet efter diagnos, frågor från utredningspsykolog

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Livet efter diagnos, frågor från utredningspsykolog

Inläggav bcarlyle » 2010-11-03 11:34:56

Hej alla!

Jag har läst lite på ert utmärkta forum och tänkte passa på att ställa lite frågor.

Jag är en psykologstudent som för närvarande gör min praktik på en barnutredningsenhet i Stockholmstrakten. Jag jobbar i ett utredningsteam som utreder framförallt ADHD/ADD, Asperger, Dyslexi och utvecklingsproblematik.

Som en del av min praktik gör jag ett arbete med fokus på vad som händer efter utredning. Jag skulle jättegärna vilja ställa lite frågor och hoppas att så många som möjligt kan svara på frågorna.

1. Har du fått en diagnos som barn/tonåring eller är du anhörig till någon som fått en diagnos som barn/tonåring? Vilken diagnos har du eller din anhöriga fått?

2. Upplevde du när du fick din diagnos att du fick en bra återlämning från den plats där du blivit utredd?

3. Förändrade diagnosen din situation i skolan på något speciellt sätt? Fick du mer stöd, förståelse etc?

4. Förändrade diagnosen din situation hemma eller med kompisar/jobb och annat?

5. Förändrade diagnosen din egen syn på dig själv på något speciellt sätt?

6. Blev ditt liv lättare eller svårare efter att ha fått en diagnos?

7. Vad är dina funderingar om diagnoser i allmänhet? Är diagnoser någonting som du tycker är bra eller dåligt? Borde fler få diagnos eller färre?

8. Om du skulle kunna framföra någonting till ett utredningsteam, vad skulle det vara? Kritik? Tips? Komplimanger?

9. Om du är anhörig till någon med en diagnos, har diagnosen förändrat dig som anhörig i er relation eller på något annat sätt?


Jag är jättetacksam för alla svar


Moderator mnordgren: tog mig friheten att lägga till siffror framför frågorna för ordningens skull.

Moderator barracuber: jag går igenom tråden och ersätter fet med kursiv.
bcarlyle
Ny medlem
 
Inlägg: 5