Andra tonåringar här?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Andra tonåringar här?

Inläggav Becca_ » 2010-11-10 16:29:06

tja! hur många tonåringar finns här som har aspergers?? lite nyfiken bara.. :wink:
går ni i vanlig skola/gymnasium eller autismanpassad??
sj går jag ett vanligt gymnasium.. :)
cya
Becca_
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2010-11-10

Inläggav Kazath » 2010-11-10 17:40:38

Jag är 16 år och jag går på en musiklinje i Vasaskolan, Gävle. Än så länge har det fungerat relativt bra, även då det känns som om sömmarna börjar bli någorlunda slitna. Ska tala med några lärare imorgon och berätta att jag har Asperger och genom det möjligtvis få rätt till en mer anpassad skolgång. Om det går åt pipsvängen dock kan jag alltid hoppa på IV-F som min bror, en specialklass för personer med NPF-relaterade syndrom, men det kanske går bra. :)
Kazath
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Where the westwind blows and the Curlews cry.

Inläggav NoteToSelf » 2010-11-10 21:24:18

Jag är också 16, har ingen diagnos, men AS misstänks.
Jag går i vanligt gymnasium, naturvetenskaplig linje. Misstankarna är rätt nya, så när jag sökte gymnasie var ett anpassat gymnasie inte på tal. Är för övrigt inte säker om det ens finns ett anpassat gymnasie i min stad, tror inte det iaf..

Ska ha möte med lärarna och BUP, för att lärarna ska få reda på mina svårigheter och hur de skulle kunna hjälpa mig, men tror inte ordet asperger kommer nämnas.
För övrigt har jag hamnat i en bra klass, men snälla klasskamrater. Det är relativt tyst på lektionerna, och nivån passar mig bra. Så för mig går det också bra i skolan, även om jag ibland måste vara hemma nån dag och vila. Blir ju mycket ljud i skolor trotsallt, och att vara (försöka) vara social tar ju på krafterna...
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav lolz » 2010-11-19 1:19:10

går i IV för jag skolkade hela tiden i grundskolan, och när jag väl var i skolan så satt jag mest och snackade i soffan .... såååå jag fick ig i allt förutom engelska :S
lolz
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2010-09-20

Inläggav Exploitbat » 2010-11-19 3:18:03

Nu är ju jag 20 år, men jag känner mig inte speciellt vuxen, så jag skriver här ändå.

Jag gick Mediaprogrammet för att försöka jobba bort min blyghet och förbättra min sociala förmåga, men det gick inte alls bra.
Andra året övertalade lärarna och studievägledaren mig att stanna kvar, och de tog bort några av de värsta ämnena. I början av tredje året, när det förbannade "specialarbetet" (glömt bort var det heter, fick blackout) skulle börja planeras, fick jag nog och hoppade av.

Fick hjälp att direkt börja på Komvux, men det funkade inte heller. Mitt i terminen, studievägledaren höll inte riktigt vad hon lovade, jag fick inte hjälp att köpa studiematerial, och framför allt var arbetssättet inte alls som jag tänkt mig.
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Inläggav Peace » 2010-11-20 2:35:51

Jag är 18 och hoppade av vanligt gymnasium efter ett år. Tänkte gått på folkhögskola, men det blev inget av det pga att jag eller mina föräldrar inte har råd att betala internat. Just nu är jag sysslolös, men ska kanske börja på komvux efter jul. Ni som gått på komvux, är det bättre än gymnasium?
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Inläggav Exploitbat » 2010-11-20 17:24:04

Peace skrev:Jag är 18 och hoppade av vanligt gymnasium efter ett år. Tänkte gått på folkhögskola, men det blev inget av det pga att jag eller mina föräldrar inte har råd att betala internat. Just nu är jag sysslolös, men ska kanske börja på komvux efter jul. Ni som gått på komvux, är det bättre än gymnasium?


Jag tror det är mindre klasser och mer arbete på egen hand. Bli inte förvånad om det är flera 40+ i din klass :) Annars märkte jag inte så stor skillnad under den tid jag gick där.

Redovisningar inför klassen skulle nästan alltid vara minst 30-40 min dock, vilket inte var lika vanligt på gymnasiet där jag gick :s
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Inläggav T-Kaninen » 2010-11-25 19:24:21

Jag är 18år, går IT Media på Gymnasiet och för mig går det åt h*lvete.

Just nu är jag i krig med skolan för att få dela upp mitt tredje år på två år så jag är ledig halva veckan. Men det vill inte dem. Så just nu är de krig som gäller. För jag har bestämt mig att jag ska ta studenten och gå högskola och då för att komma in på de högskolor jag vill måste jag ha bra betyg också vilket innebär att jag måste gå två år för att lyckas med det för fortsätter det som det gör just nu så kommer jag gå in i väggen och hoppa av skolan. En lärare har förstått min intelligens och förstår mig helt och hållet vilket jag tycker är underbart. Han har även hjälpt mig med att försöka komma in på Mensa. Så just nu väntar jag på svar. Men att gå många olika ämnen samtidigt är bara otroligt svårt. Nästintill omöjligt för mig.

Men får se hur det går. Troligen så vinner jag och går halvtid :D
T-Kaninen
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2010-11-25
Ort: Stockholm

Re: Tonåringar

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-05-26 18:47:56

Jag är 20 år, gick på NV i vanligt gymnasium men gick i aspergerklass nästan hela grundskolan. Gymnasiet gick väl sådär, inga jättestora problem men hade svårt att hänga med i det sociala. Blev ganska utbränd i slutet och hade ingen ork till att plugga. Läser nu till ingenjör men har sänkt kraven på mig själv så jag känner mig inte lika utbränd längre.
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Re: Tonåringar

Inläggav Hundralappen » 2011-05-27 20:24:34

Var tonåring framtills nyligen... Gills jag? :P

Vanlig klass till sjuan, sen gick det inte mer, vart mycket trubbel, specialanpassad 7-9:an, sen vanlig gymnasieklass och vanligt universitet nu.

Dom tre åren i specialklass var si och så med lärandet - då jag inte brukar ha svårt med det och tyckte jag blev "underbehandlad"... Däremot var den bra då jag tränade på det sociala. Vi åkte ut och gjorde massa saker och sånt.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Tonåringar

Inläggav totizedger » 2011-05-30 11:16:52

vanlig klass 7,8,9 gymnasiet är jag på nu gymnasiet är skit även om jag har svenska engelska matte med två andra bara så är det för mycket ljud omkring. När jag kommer hem så sätter jag mig vid datorn är ledsen gråter mycket. Har ingen ork att göra så mycket :cry:
totizedger
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2011-05-22

Re: Tonåringar

Inläggav Mattias14 » 2011-05-30 16:26:28

Jag är 14 år och går i $pecial klass och går i 8:an och har Asperger Spektrum
Mattias14
Inaktiv
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2011-05-29

Re: Tonåringar

Inläggav Banzai » 2011-05-30 17:34:03

OT

Peace skrev:Jag är 18 och hoppade av vanligt gymnasium efter ett år. Tänkte gått på folkhögskola, men det blev inget av det pga att jag eller mina föräldrar inte har råd att betala internat. Just nu är jag sysslolös, men ska kanske börja på komvux efter jul. Ni som gått på komvux, är det bättre än gymnasium?

För mig så fungerade faktiskt Komvux bättre än gymnasiet; de flesta som går där är studieinriktade, det är färre ämnen (för mig var det så i alla fall), lärarna jag haft har i regel varit väldigt bra också.

/OT
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Tonåringar

Inläggav DIProgan » 2011-05-30 17:49:10

En liten mysig folkhögskola i en mindre by/stad var vad som passade mig bäst. En dörr till mitt rum att stänga mitt på dagen om jag behövde en stund.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Tonåringar

Inläggav Mikkk » 2011-05-30 19:29:53

Jag är 17år och går i vanlig gymnasieskola. Vi är bara tjejer i min klass och nästan alla vet om min diagnos och är snälla och ganska förstående. Jag får lite hjälp av lärarna också ibland och får göra vissa saker ensam i ett rum.
Mikkk
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2011-01-17

Re: Tonåringar

Inläggav Sannec93 » 2011-06-14 0:25:12

Jag fyller 18 i höst och gick vanligt gymnasie, men hoppade av en månad innan andra året slutade. :( Första året var jag helt utfryst och andra året blev det bättre med klasskompisarna men då var det lektionerna och lärarna som gick åt skogen... så till sist stod jag bara inte ut längre! Så nu är jag friiiii :-)005
Sannec93
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2011-06-13

Re: Tonåringar

Inläggav simonsko » 2011-06-20 20:35:55

Har just gått ut 1:an på gymnasiet. Jag pluggar media. Det går bra tack vare att jag har fått bra stöd av lärare och assistent, samt att mina klasskamrater förstår mig.
Gick i en vanlig klass under hela grundskolan. Var dock aldrig i klassrummet nämnvärt mycket för att jag kände mig uttittad.
simonsko
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2011-04-23

Re: Tonåringar

Inläggav Doorsfan » 2011-06-21 15:47:58

19, snart 20 - Gått genom special utformad skola under 7-9:an p.g.a mental kollaps, genomgått normalt gymnasie som är utformat efter mina behov, så jag har gått i Gymnasiet i typ 4 år och har ett till ½ år kvar på mig att gå ut det med resten av ämnena - majoriteten av mina betyg är MVG och VG, trots ytterligare omständigheter som problem inom familjen och liknande. Jag gick NV inriktningen på Gymnasiet.

Alla som har hört om vad dessa omständigheter är, påstår att jag gått above and beyond av vad som kan förväntats av mig - då jag skulle kunna kort sammanfatta mig med att "en vanlig person" skulle brytits på mitten.

Den sociala delen skulle jag kunna skriva en hel bok om - men för att fatta mig kortfattat - jag blev kastad in i en värld var ingen förklarade för mig hur någonting fungerade, och folk formade mig till att bli som jag är idag - vilket jag är stolt över.
Doorsfan
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2011-06-19
Ort: Eslöv, Sverige

Re: Tonåringar

Inläggav FaZeLuls » 2011-06-23 12:34:22

16, AS
Nuff said
FaZeLuls
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-06-11

Re: Tonåringar?

Inläggav lhollo » 2011-07-06 11:20:54

jag är 15, snart 16, är under utredning och har sökt till El och energi programmet inr data.
går vanlig skola men ångrar att jag inte sökte till en anpassad skola, jag vill inte bli mobboffret igen :(
lhollo
 
Inlägg: 298
Anslöt: 2011-07-05
Ort: Trollhättan

Re: Tonåringar?

Inläggav Captivestraw » 2011-07-08 3:25:17

Jag är 15 och går i en klass som är anpassad för de som har funktionshinder.
Captivestraw
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2011-01-25
Ort: Halmstad

Re: Tonåringar?

Inläggav FaZeLuls » 2011-07-13 2:06:05

är 16 ska börja gymnasium
FaZeLuls
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-06-11

Re: Tonåringar?

Inläggav cid420 » 2011-07-14 17:32:49

19, gått grundskolan och de senaste 3 åren i gymnasiet (varav 1 fullbordat) Ska nu börja 2an på anpassad skola... :) Fick diagnosen för ett halvår sedan - alltid trott att jag var "normal"...
cid420
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2011-07-14

Re: Tonåringar?

Inläggav Chaeramiz » 2011-07-19 0:52:34

Är 19 fyllda år och har precis gått ur ett vanligt gymnasium. Har alltid gått på vanlig skola och kan inte minnas att jag någon gång haft problem med kamratrelationer eller studier på någon skola- allt har flutit på och varit enkelt :-)005
Chaeramiz
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2011-06-05
Ort: Rimbo

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in