hur gör ni med klädinköp hur gör ni för att handla kläder?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Lilla Gumman » 2010-11-10 9:42:37

Hej!

Shopping är kul ibland. Men det kan vara svettigt att prova kläder. Igår hittade jag ett par stretchjeans i storlek 46 som jag faktiskt kom i, trots att jag har storlek 50 annars.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav sussi83 » 2010-11-10 13:31:48

Jeula skrev:Sen tillslut vid 17 års ålder råkade jag fastna för kläder från http://www.saturnreturn.org/ för att min dåvarande pojkvän köpte ett par riktigt coola byxor åt mig där. Han ändrade på min "stil" totalt!


Visste inte att de fanns kvar....varit i butiken irl?
Jag gillar åxå neonfärger...när jag har en neonig dag.

Då finns det även sånt på http://www.cum-clubwear.nu/
Finns även butik i sthlm.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav Jeula » 2010-11-10 14:19:17

sussi83 skrev:
Jeula skrev:Sen tillslut vid 17 års ålder råkade jag fastna för kläder från http://www.saturnreturn.org/ för att min dåvarande pojkvän köpte ett par riktigt coola byxor åt mig där. Han ändrade på min "stil" totalt!


Visste inte att de fanns kvar....varit i butiken irl?
Jag gillar åxå neonfärger...när jag har en neonig dag.

Då finns det även sånt på http://www.cum-clubwear.nu/
Finns även butik i sthlm.


Jo, jag har varit i butiken ett par gånger, senast var i mitten av September :) De ligger på Tyska Brinken i Gamla Stan, ner i en källare typ. Lätt att missa tycker jag.

C.U.M har väldigt fina kläder också, men mycket är lite för naket, lite för kort kort för min smak :P Men jag hittade en riktig skönhet sist jag var där som jag köpte :D
Jeula
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2010-07-21
Ort: Högt upp i Norrland

Inläggav sussi83 » 2010-11-10 22:09:38

Jeula...

Jag har varit i butiken...dock när jag var mellan 18-20 år (27 nu) så visste inte att de fanns kvar.
Var en halvpundad piercare där kommer jag ihåg som tog hålet i tungan på mig innan jag fyllt 18....han frågade ju aldrig leg. :)
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav Jeula » 2010-11-10 23:53:10

sussi83 skrev:Jeula...

Jag har varit i butiken...dock när jag var mellan 18-20 år (27 nu) så visste inte att de fanns kvar.
Var en halvpundad piercare där kommer jag ihåg som tog hålet i tungan på mig innan jag fyllt 18....han frågade ju aldrig leg. :)


Jag tänkte mest att den kanske låg någon annanstans förut innan jag blev bekant med butiken för 6 år sen :D
Jeula
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2010-07-21
Ort: Högt upp i Norrland

Inläggav hejpodej » 2010-11-29 17:09:33

Jag älskar att shoppa! Helt sjukt egentligen eftersom jag hatar att springa runt bland folk. Handlar mycket på nätet men älskar även att gå runt hur länge som helst i butiker och klämma och känna på kläderna. De måste ha rätt material mm. Är jag på rätt humör så är det hur kul som helst att även prova kläderna men oftast är det inte så.

När jag var yngre brydde jag mig inte särskilt mycket om kläder och mamma köpte kläder till mig tills jag var ca 14. Efter det var det mycket baggy byxor och hoodies för det var skönast. Har nog gått igenom de flesta stilar man kan ha. Nu har jag hittat min stil vilket innebär att jag aldrig använder byxor utan det enda jag använder är klänningar, kjolar, strumpbyxor och liknande. Är inte jätteintresserad utav mode utan kör på det jag tycker är snyggt. Inspireras mycket av 50-90-talen och plockar ut det jag gillar från alla årtionden så mycket second hand och tradera blir det också.

Är även väldigt petnoga med vad jag sätter på mig och skulle aldrig någonsin visa mig utomhus i mjukisbyxor utan ser nästan alltid uppklädd ut även om det för mig är vardagskläder :D

Fast internet är ändå överlägset att handla ifrån men väldigt svårt för mig som gärna vill köpa allt fint jag ser.
hejpodej
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2010-07-17
Ort: Liten håla

Inläggav Heishi » 2010-11-29 18:09:29

Det är svårt, men den mentaliteten jag har är att jag oftast sätter upp mål innan jag ens funderar på att gå in i affären. Jag håller alltid ögonen öppna när jag går in i affären, efter plagg jag jagar. Jag har en konstant ändrande lista i huvudet, efter behov och vilja. Handlar sällan på impuls, då de inte 'platsar' min lista. Ibland när man ser ett plagg dock kan man ändra sig och se att det finns en funktion med det, men det tillhör de sällsammare gångerna.

Mitt tips är att helt enkelt gå igenom din garderobe, och titta 'vad har jag, vad behöver jag, och vad skulle jag vilja ha'- Vissa saker har man givetvis, och andra saker är helt enkelt måsten. 2-3 par jeans i neutral färg, vita/svarta t-shirt/linne, underkläder, och funktionsplagg. t.ex Tröja/kofta/cardigan, Jacka/rock/kappa, och ordentliga skor. Tipset för att bedöma vad du 'behöver' eller 'obligatoriska' plagg är helt enkelt, har jag tillräckligt många utav X innan jag tvättar igen.

Ifall det är något speciellt plagg du trivs i, kika närmare på det. Jag exempelvis har en stor fascination av kavajer, och det platsar in i lite möjliga kategorier.Det är snyggt, om den sitter rätt, den kan skydda emot vind, och t.o.m vara en 'lätt jacka', ifall det är en tjockare sådan. Med min mentalitet ser jag även det som ett obligatoriskt plagg, skumt som det låter.

Jag brukar tänka att man bör lägga relativt mycket pengar(eller mer förhållandevis) på ytterkläder och skor, än 'vanliga' plagg till en början, då dessa hänger med dig oftare än de vanliga kläderna.

Resten är upp till dig personligen. Det behöver inte nödvändigt se ut så jag skrev under 'nödvändiga' plagg, men det är bara en tanke :)

När det kommer till att gå i affärer känner jag mig nästan alltid bekväm, till mångas förtret(?) då jag nästan alltid har en lista att gå efter.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav biologic » 2010-11-29 18:56:37

Handlar på nätet! De senaste 10 åren har jag gjort ca. 90% av alla mina klädinköp på nätet. Hur smidigt som helst att få hem det i paket, även om man måste gå till matbutiken för att hämta ut det...
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Inläggav Koboshi » 2010-11-30 8:12:15

Jag köper inte min kläder beroende på att min ekonomi inte tillåter det utan pappa, brorsan eller nån annan följer med med pengarna....

Jag har ofta sett ut något jag gillar och frågar efter det så det brukar inte vara några större problem.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in