Bojkotta Uppsala Stadsteater!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Bojkotta Uppsala Stadsteater!

Inläggav Kahlokatt » 2010-11-09 22:11:30

Per Plex skrev:
Kahlokatt skrev:Stadsteatern slog bakut. En MENTALT HANDIKAPPAD!? På DERAS teater!? En människa med SOCIALA SVÅRIGHETER!? På DERAS teater!? Nej, KOMMER ALDRIG PÅ FRÅGA! Sådana personer KUNDE de bara inte ta emot!


I princip skulle du ju kunna anmäla eller begära en prövning av DO, om du anser att du blivit diskriminerad som arbetssökande p g a din funktionsnedsättning. Jag vet inte vad som krävs för att man ska anses diskriminerad i lagens mening, men du kan ju alltid pröva, om du orkar.

:-)230 :-)077

http://www.do.se/sv/Diskriminerad/Arbet ... an-anmala/


Fast nu var det ju inte mig det gällde. Förlåt, det här skrevs i går kväll när jag nog var för trött. Jag vet inte ordagrant vad Stadsteatern sade, bara att de inte ville ha någon med Aspergers där. Och det var alltså inte mig det gällde, utan någon annan tjej som jag inte känner.
Förlåt för att det blev så rörigt! :oops:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Pemer » 2010-11-09 22:19:11

Ahaaaa.... och då vet vi inte ens vem det är och kan inte tipsa henne om att anmäla... vad synd...
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Bojkotta Uppsala Stadsteater!

Inläggav Per Plex » 2010-11-09 23:10:57

Kahlokatt skrev:Fast nu var det ju inte mig det gällde. Förlåt, det här skrevs i går kväll när jag nog var för trött. Jag vet inte ordagrant vad Stadsteatern sade, bara att de inte ville ha någon med Aspergers där. Och det var alltså inte mig det gällde, utan någon annan tjej som jag inte känner.
Förlåt för att det blev så rörigt! :oops:


Du har inget att be om ursäkt för. Det var jag som läste slarvigt uppenbarligen och missförstod dig. Ber om ursäkt till alla läsare och skribenter i tråden.
:oops:
Per Plex
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-12-02
Ort: Östergötland

Inläggav Zombie » 2010-11-09 23:48:46

Tycker inte någon av er behöver be om ursäkt. För min del blir jag som blodtörstig zombie så upplivad så fort det vädras anmälan och att kanske få något gjort. ;)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Per Plex » 2010-11-10 0:37:00

marxisten skrev:
Per Plex skrev:
marxisten skrev:
Per Plex skrev:diskriminerad som arbetssökande p g a din funktionsnedsättning


Ogillar att nyttja det ordet om AS. Den är ingen funktionsnedsättning snarare en funktionstillgång om du frågar mig.


Då kanske det inte går att anmäla... :)


Hehe. Håller du inte med mig då?


Intressant fråga som engagerar mig uppenbarligen, eftersom svaret blivit nästan oursäkligt långt. Ledsen, men det blir lätt så när jag förlorar mig i något (se nedan):


Några exempel:

- Jag tycker att det är svårt att veta vad folk förväntar sig av mig och vad de tycker om mig, och om det jag gör är "tillräckligt bra" (på mitt nuvarande arbete). Jag tror att jag är osäkrare än många andra i detta avseende, vilket kostar en del i energi i sociala sammanhang.

- Jag känner mig lätt utanför i sammanhang där jag egentligen "borde" känna mig hemma, om man ser till hur andra, åtminstone till synes, är trygga och "tillsammans".

- Jag förlorar mig lätt i än den ena, än den andra aktiviteten, på ett sätt som inkräktar på mina möjligheter att etablera rutiner och vanor, som jag antagligen skulle må bra av att kunna upprätthålla.

- Jag har en massa tankar om vad jag skulle vilja göra, men kommer inte till skott med så mycket av det. En oförmåga att sortera ut det viktigaste och att avgränsa min energi till detta område, tillsammans med bristande struktur i vardagen, gör att jag förblir en dilettant på mycket och riktigt bra på - ingenting.

- Jag lever själv, antagligen eftersom jag inte tillräckligt väl (intuitivt) fattar vad som krävs för att etablera och upprätthålla en relation, eller är beredd att ge avkall på min egen tid för mig själv i tillräcklig omfattning.


Flera av dessa drag verkar det som att jag delar med andra personer med AS-diagnos. Jag ser dem som svårigheter för mig i första hand, inte som tillgångar.


Kanske en positiv aspekt av AS är att man tvingas bli mer "genomtänkt" och organiserad, för att alls klara av sitt liv. I det finns möjligen en potential för att "se igenom" destruktiva aspekter av "NT-personers" beteende och sätt att hantera praktiska saker.

Att kunna dyka djupt i detaljer och tänka i egna banor, utan att vara alltför bunden till hur omgivningen uppfattar saker och ting, rymmer också en närmast revolutionär potential, som enskilda människor genom historien också har visat.

Jag tror följaktligen att många NT-personer skulle må bra av att tänka efter lite mer, samtidigt som det skulle vara skönt att inte behöva tänka så infernaliskt (om nu detta beror på en AS-personlighet)...


Lite konspiratoriskt:
Kan det vara en fråga om vem som har det så kallade "problemformuleringsprivilegiet"? I den mån personer med AS-diagnos fungerar bättre tillsammans med varandra, än med NT-personer, skulle ju NT-personer kunna anses "funktionshindrade" relativt personer med AS-diagnos, eller? Lite lustigt är det ju att man för att få AS-diagnos måste anses som genomsnittligt eller mer än genomsnittligt intelligent.

Lite spännande alltså, att det är en grupp människor som i snitt är intelligentare (åtminstone i vissa avseenden) än genomsnittsbefolkningen, som beskrivs som "funktionshindrade". Lite Orwell/1984-känsla över det hela; "OKUNNIGHET ÄR STYRKA" heter det ju bland annat i den boken...
Per Plex
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-12-02
Ort: Östergötland

Inläggav nisse » 2010-11-10 8:02:29

Finns det några fria teatergrupper i Uppsala? Dessa brukar vara bättre och mer felxibla än institutionsteaterana.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav Kahlokatt » 2010-11-10 13:54:48

På studentnationerna spelas det mycket teater (det gjorde jag själv under min studietid), annars vet jag inte...Uppsala är väl inte direkt någon framstående teaterstad...tyvärr.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Lilla Gumman » 2010-11-10 16:05:28

Hej!

Har man daglig verksamhet och vill ha praktik på ett företag eller organisation så ska den handledare som sysslar med sådant vara med och skriva på ett papper om att man får börja där. Sedan kommer den handledaren att göra spontana besök då och då för att se till att den som är ute på praktik blir väl behandlad, trivs och har det bra.

Därför blir det oerhört svårt att dölja att man har AS när man ska ut på praktik. Även om man inte säger att man har AS så fattar arbetsplatsen/organisationen att man är handikappad.

Är man inskriven vid Arbetsförmedligen så är man kodad som arbetshandikappad, och företag som söker efter anställda ser det när de går in och tittar.

Så tja, ska man ha ett jobb där ingen vet att man har AS ska man fixa det själv utan inblandning av någon.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Alien » 2010-11-10 16:37:10

Jag tycker man skulle kunna skriva direkt till Stadsteatern och fråga varför man inte tar emot aspergare ens gratis (daglig verksamhet). Antingen diskriminerar man just aspergare, eller "mentalt funktionsnedsatta" i allmänhet (t ex utvecklingsstörda) eller alla med funktionshinder.

Jag har hört att t ex de kommunala biblioteken i Uppsala tackar nej till att ta emot personer i DV. Motiveringen är att ingen har tid att handleda.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Lilla Gumman » 2010-11-10 18:52:01

Hej!

Om företaget säger att ingen har tid att handleda, går det inte att göra så mycket åt utan man får godta det. Om företaget däremot säger: "Neeej, vi vill inte ha några handikappade på den här arbetsplatsen, inga miffon här inte ..." så är det ren diskriminering och sådant kan anmälas.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav nano » 2010-11-10 22:04:50

AF slänger såvitt jag vet den info de har om en när det gått två år och man inte kontaktat dem.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav sugrövmanövern » 2010-11-11 22:14:28

alfapetsmamma skrev:
sugrövmanövern skrev:Men de kanske inte vill vara glada Hudik liksom. Aspergare är rätt ofta retards som både ser skumma ut och beter sig skumt.


Inte skummare än teaterfolk ofta är i sig själva. Men det kanske bara får vara den bipolärt utagerande halvnarcisstiska stilen?
Hehe, ja teaterfolk de är (oftast) sjukt äckliga och obehagliga människor tycker jag. Jag hatar teater, tycker det är otäckt :cry: .

När vi gick på teater med skolan fick jag ångest. Lukten, hur de gestikulerade och pratade högt på scenen, hur de var sminkade. Kändes som att man hamnat mitt i ett avsnitt av Vilse i pannkakan.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Kahlokatt » 2010-11-11 22:28:41

Jag älskar teater men ja, teatermänniskor kan vara otroligt obehagliga. Hade förut en kurskompis som var publikvärd på flera olika teatrar och hon brukade berätta allt möjligt spännande skvaller om olika skådisar. Blev riktigt besviken när jag fick höra att min älskade Operafantom (Mikael Samuelson, alltså) var ett riktigt rötägg. Thorsten Flinck, Peter Wahlbeck och Lill Lindfors är tydligen också väldigt jobbiga personer.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Per Plex » 2010-11-12 22:55:38

Kahlokatt skrev:Blev riktigt besviken när jag fick höra att min älskade Operafantom (Mikael Samuelson, alltså) var ett riktigt rötägg. Thorsten Flinck, Peter Wahlbeck och Lill Lindfors är tydligen också väldigt jobbiga personer.


De kanske är såna där som har svårt med det sociala samspelet, typ...
:-)003
Per Plex
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-12-02
Ort: Östergötland

Inläggav Kahlokatt » 2010-11-12 23:07:21

Per Plex skrev:
Kahlokatt skrev:Blev riktigt besviken när jag fick höra att min älskade Operafantom (Mikael Samuelson, alltså) var ett riktigt rötägg. Thorsten Flinck, Peter Wahlbeck och Lill Lindfors är tydligen också väldigt jobbiga personer.


De kanske är såna där som har svårt med det sociala samspelet, typ...
:-)003


:lol:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav alfapetsmamma » 2010-11-13 0:47:42

Per Plex skrev:
Kahlokatt skrev:Blev riktigt besviken när jag fick höra att min älskade Operafantom (Mikael Samuelson, alltså) var ett riktigt rötägg. Thorsten Flinck, Peter Wahlbeck och Lill Lindfors är tydligen också väldigt jobbiga personer.


De kanske är såna där som har svårt med det sociala samspelet, typ...
:-)003


Inte av samma skäl som "vi", oftast, snarare åt personlighetsstörningshållet. Det jag sett iaf.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in