Bitterfittan 2.0 - nu med gnällspik på påse

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Bitterfittan 2.0 - nu med gnällspik på påse

Inläggav barracuber » 2010-11-03 10:39:42

Flinta skrev:
nisse skrev:Jag vet att livet kan vara skit. Skulle jag försöka mig på att skriva någon klämkäckt uppmuntrande kommentar så blir det fel. I vilket fall är jag imponerad av din uppriktighet och din självutlämnande stil. Du har begåvning och talang!


Instämmer med nisse.


Jag med.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav FamiljenM » 2010-11-03 10:44:22

Arkimedes skrev:
Jossan skrev:Här är en misslyckad individ till


+1

Vad betyder +1? Varför inte skriva - det tycker jag också? Jag begriper mig inte på konstiga förkortningar.

Jag har inte Facebook, skulle hellre dö än att mina gamla klasskompisar kunde få kontakt med mig...

Mina döttrar har det. Jag brukar fråga, varför är ni vän med den och den? De blir galen på mig då. Man ska tydligen vara vän med folk bara för man känner igen dem. :roll:

OM jag hade Facebook skulle jag göra en grupp - Jag har minst med vänner på Facebook - och jag är STOLT över det!!! 8)

(Kommer verkligen inte att skaffa det, och blir det tvång på det i framtiden - då kommer jag också att protestera HÖGT!)
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Inläggav Inger » 2010-11-03 15:14:37

Rätt tolkning av +1.

Jag har inte heller Facebook.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2010-11-03 15:42:34

Flinta skrev:Facebook? Jaha, det där som alla säger jag ska skaffa för "du missar så mycket informaton om det, och det och det". Tvivlar på att jag kommer komma mig för att bli medlem där /någonsin/ fast jag har varit på väg flera ggr.

Jag ser bakom NT-skådespelerierna i t ex bloggar. Dock är jag fascinerad av NT-folks skriverier om livspussel, jobb, inköp av diverse prylar samt av att få en inblick i värderingar o att studera vad det är dom väljer att ta upp/skildra resp vad dom kringgår o helt utelämnar. Jag är intresserad av att studera dom för att förstå mig själv ännu bättre och hur vi skiljer oss åt.

När jag läser NT-folks bloggar får jag än mer bekräftat att jag t ex verkligen är annorlunda, att jag inte uppskattar o värdesätter saker på samma sätt.

Jag blir mer säker o blir påmind om att jag gör rätt som inte gör och lever som många andra. En tröst när livet känns konstant outhärdligt -eftersom det skulle va än mer outhärdligt o ohållbart att försöka leva ett liv i en NT-teater.

Det är ju lätt för en sådan som oss att automatiskt bara ta den där ytligheten för "NT". Jag tror inte den måste vara det, inte mer än man förr sa att "negrer/kvinnor är sådana och vita/män sådana" för att det var det första man såg. (Ville vi vara litet djupare än ytliga, eller? ;) ) Det finns säkert aspergare som förtvivlat gör allt de kan för att få delta i den och inte vet av något annat, det finns folk som inte skulle kunna få aspergerdiagnos som gör vad de kan för att stå emot och en del av dem lyckas, det finns båda sorterna som växer med åren.

************

Jag säger förstås också +1 till nisse & co.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav atoms » 2010-11-03 16:22:04

UDFy-38135539 skrev:
atoms skrev:Rostfritt aluminium har jag aldrig hört talas - rostfritt stål däremot. Visserligen så har aluminium i det långa loppet en tendens att oxidera.

:shock: Är inte allt aluminium rostfritt, eftersom rost är järnoxid? Och jag har för mig att aluminium oxiderar väldigt lätt, men eftersom aluminiumoxid skyddar mot vidare oxidation tar det lång tid innan angreppet blir allvarligt, i luft.:wink:
OT jag vet, min specialitet jag försöker jobba på det :oops:

Förresten vad är Facebook för någonting?

:P


Mina kunskaper om metallers nedbrytning kommer av att jag har samlat skrot under många år. Jag har tagit hand om mycket skrot som legat ute i terrängen och därigenom har jag stött på många exempel på hur aluminium kan se ut efter att ha legat ute. Mitt skrotintresse har dock krympt till att endast omfatta koppar och mässing; även dessa uppvisar olika slags förändringar beroende på komposition och läge.

Jag har i starkt minne mitt första fynd av rostfritt stål; ovetande om dess värde tog jag hand om lite plåt som stack upp ur marken. Platsen var ett slags "waste land" för olika slags avstjälpning och låg strax bredvid avloppsreningsverket i Norrköping.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav Flinta » 2010-11-03 21:52:59

Zombie skrev:
Flinta skrev:Facebook? Jaha, det där som alla säger jag ska skaffa för "du missar så mycket informaton om det, och det och det". Tvivlar på att jag kommer komma mig för att bli medlem där /någonsin/ fast jag har varit på väg flera ggr.

Jag ser bakom NT-skådespelerierna i t ex bloggar. Dock är jag fascinerad av NT-folks skriverier om livspussel, jobb, inköp av diverse prylar samt av att få en inblick i värderingar o att studera vad det är dom väljer att ta upp/skildra resp vad dom kringgår o helt utelämnar. Jag är intresserad av att studera dom för att förstå mig själv ännu bättre och hur vi skiljer oss åt.

När jag läser NT-folks bloggar får jag än mer bekräftat att jag t ex verkligen är annorlunda, att jag inte uppskattar o värdesätter saker på samma sätt.

Jag blir mer säker o blir påmind om att jag gör rätt som inte gör och lever som många andra. En tröst när livet känns konstant outhärdligt -eftersom det skulle va än mer outhärdligt o ohållbart att försöka leva ett liv i en NT-teater.

Det är ju lätt för en sådan som oss att automatiskt bara ta den där ytligheten för "NT". Jag tror inte den måste vara det, inte mer än man förr sa att "negrer/kvinnor är sådana och vita/män sådana" för att det var det första man såg. (Ville vi vara litet djupare än ytliga, eller? ;) ) Det finns säkert aspergare som förtvivlat gör allt de kan för att få delta i den och inte vet av något annat, det finns folk som inte skulle kunna få aspergerdiagnos som gör vad de kan för att stå emot och en del av dem lyckas, det finns båda sorterna som växer med åren.

************

Jag säger förstås också +1 till nisse & co.


Håller med o tänkte tidigare lägga till att ja, det är en grov (väldigt grov t o m) generalisering/förenkling av verkligheten och att jag "drar alla över en kam" i inlägget. Blev inte av, men nu e d gjort. Tack för respons!
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Zombie » 2010-11-03 22:21:49

:D
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav s.cat » 2010-11-04 19:43:08

Jag har endast FB för att försöka "lära" mig vad ungdomar i min egen ålder egentligen sysslar med.

Om jag lär mig nått? Nej, verkligen inte. FB är bara ett enda stort patetiskt skrytställe!
s.cat
 
Inlägg: 324
Anslöt: 2010-09-03

Re: Bitterfittan 2.0 - nu med gnällspik på påse

Inläggav Flinta » 2010-11-04 22:32:57

Kahlokatt skrev:
T.o.m. här bland aspergare möter jag rop av fasa (nej, jag överdriver inte nu) när jag berättar att jag vid 31 års ålder fortfarande inte har kommit hemifrån. Nej, man blir inte starkare av att få höra gliringar om att man har en "barnkammare" och "kryper ned bredvid pappsen på kvällen". Det gör faktiskt jävligt ont.


Skäms du också över detta (förutom att bli sårad av gliringar)? Vill du få tips på hur du ska sluta skämmas, om du gör det, och inte ta åt dig?

Vill du komma hemifrån?

Bäst o fråga innan jag skriver ngt mer.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav snuggelhund » 2010-11-05 19:45:05

Jag känner igen mig i en hel del du skriver Kahlokatt.

Själv har jag flyttat hemifrån, men har aldrig haft ett förhållande och (nästan..) aldrig haft sex. Har inte umgåtts med någon annan än släkten sedan jag gick ut gymnasiet för 13 år sedan. ( Och jag är 32)
Så jag förstår fullt och fast känslan av misslyckande.

Det skulle vara en mardröm att stöta på någon gammal klasskompis eller vän.

Skamkänslor är inte att leka med. :x icon
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav regnif » 2010-11-05 20:12:04

Känner mig också misslyckad och som inte kommit någon vart.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Flinta » 2010-11-05 21:34:31

Känner igen mig litegrann i skammen över att inte komma ngn vart. Dock försöker jag tänka att jag e jag, alla har sin egen utveckling o att det eg inte finns ngn som är sämre eller bättre än någon annan när det kommer till detta. Tror man måste acceptera situationen o förlåta sig själv för att man nedvärderat sig själv. Säger inte att d e lätt.

Tänker på det här uttrycket som jag hör ibland om att man måste ha gått en bra bit i någons fotspår/mockasiner innan man kan uttala sig om personen. Finns ju alltid en förklaring till varför ens situation ser ut som den gör, o vissa saker rår man bara inte över.

Vissa har "tur" o har familj o vänner som fixar o tar ansvar för att man har t ex bostad, jobb, försörjning, socialt liv, viss hälsa, vård (om man behöver). Andra får kämpa mycket själva o överleva bäst vi/dom kan.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav regnif » 2010-11-05 21:42:32

Ja, vissa har familjer som hjälper dem med det där. Tyvärr har inte alla det. :(
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav nano » 2010-11-06 12:25:33

snuggelhund skrev:Jag känner igen mig i en hel del du skriver Kahlokatt.

Själv har jag flyttat hemifrån, men har aldrig haft ett förhållande och (nästan..) aldrig haft sex. Har inte umgåtts med någon annan än släkten sedan jag gick ut gymnasiet för 13 år sedan. ( Och jag är 32)
Sådant här med med ämnet "haft sex" eller "inte haft sex" fascinerar mig.
Jag har mellan typ 25 och 30 inte tordats berätta att jag inte haft sex.
Men nu har jag inte alls samma bekymmer (är 38 nu), jag minns att när jag var strax över 30 och filmen "the 40 year old virgin" kom så tänkte jag att jag ska väl inte bli 40 o inte ha haft sex heller.
Men faktum är att jag efter 30 tyckt det blivit mer o mer roligt o berätta att jag inte haft sex ännu.
Det stör mig liksom inte på samma sätt längre och det tror jag är för att jag fått uppfattningen att man får bestämma tex det själv.
Men jag är mycket sugen, men jag vill att tjejen i fråga och jag är kära i varandra när det händer :)

Antar att jag har en något ovanlig officiell inställning men jag kan tänka mig att flera bara inte törs berätta att de inte haft sex.
Är nog förhållandevis vanligt men ovanligt att man berättar om det när frågan kommer på tal.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Flinta » 2010-11-06 12:48:05

nano skrev:Men faktum är att jag efter 30 tyckt det blivit mer o mer roligt o berätta att jag inte haft sex ännu.
Det stör mig liksom inte på samma sätt längre och det tror jag är för att jag fått uppfattningen att man får bestämma tex det själv.


Exakt. Den här upptäckten har jag oxå gjort, och inte bara när det gäller sex utan många andra saker som jag tidigare skämts för. Tror det har med personlig mognad att göra och att man accepterar sig själv som man är, o inte dömer sig själv lika hårt. Alla har sin egen utveckling, som jag skrev tidigare i tråden.

Jag upplever d faktiskt som lite coolt att inte va så normativ/följa normen o avvika. Men såklart är kan det va ett väldigt stort problem om man lider, t ex av att inte få sitt sexbehov tillfredsställt.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav DIProgan » 2010-11-06 13:40:54

Det man kan få är ingen big deal, det som verkar omöjligt tenderar bli skitviktigt.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav nano » 2010-11-06 14:32:06

Det har du nog rätt i.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Bitterfittan 2.0 - nu med gnällspik på påse

Inläggav Kahlokatt » 2010-11-08 21:49:44

Flinta skrev:
Kahlokatt skrev:
T.o.m. här bland aspergare möter jag rop av fasa (nej, jag överdriver inte nu) när jag berättar att jag vid 31 års ålder fortfarande inte har kommit hemifrån. Nej, man blir inte starkare av att få höra gliringar om att man har en "barnkammare" och "kryper ned bredvid pappsen på kvällen". Det gör faktiskt jävligt ont.


Skäms du också över detta (förutom att bli sårad av gliringar)? Vill du få tips på hur du ska sluta skämmas, om du gör det, och inte ta åt dig?

Vill du komma hemifrån?

Bäst o fråga innan jag skriver ngt mer.


Klart jag vill hemifrån, men jag får inget aspergerboende beviljat. Och det är klart att jag skäms, vem skulle inte ha gjort det?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav nano » 2010-11-09 1:32:41

Varför får du inte det?
Som jag förstått på min psykolog så får folk det hon skriver att man behöver så tycker hon att jag behöver fyra vinkelgafflar i kubik så blir det tydligen så.
Fast jag behöver iofs inga vinkelgafflar :D

Som jag förstått ska man sedan lämna det hon skriver till LSS stället eller något.
Har inte besökt det ännu och kommer kanske inte o göra det heller.
Faktum är att jag inte har koll på det heller men jag kanske skulle kunna få hjälp o göra ordning i mitt räkningsträsk.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Kahlokatt » 2010-11-09 22:07:32

nano skrev:Varför får du inte det?


Fråga inte mig.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav snuggelhund » 2010-11-09 23:20:18

nano skrev:
snuggelhund skrev:Jag känner igen mig i en hel del du skriver Kahlokatt.

Själv har jag flyttat hemifrån, men har aldrig haft ett förhållande och (nästan..) aldrig haft sex. Har inte umgåtts med någon annan än släkten sedan jag gick ut gymnasiet för 13 år sedan. ( Och jag är 32)
Sådant här med med ämnet "haft sex" eller "inte haft sex" fascinerar mig.
Jag har mellan typ 25 och 30 inte tordats berätta att jag inte haft sex.
Men nu har jag inte alls samma bekymmer (är 38 nu), jag minns att när jag var strax över 30 och filmen "the 40 year old virgin" kom så tänkte jag att jag ska väl inte bli 40 o inte ha haft sex heller.
Men faktum är att jag efter 30 tyckt det blivit mer o mer roligt o berätta att jag inte haft sex ännu.
Det stör mig liksom inte på samma sätt längre och det tror jag är för att jag fått uppfattningen att man får bestämma tex det själv.
Men jag är mycket sugen, men jag vill att tjejen i fråga och jag är kära i varandra när det händer :)

Antar att jag har en något ovanlig officiell inställning men jag kan tänka mig att flera bara inte törs berätta att de inte haft sex.
Är nog förhållandevis vanligt men ovanligt att man berättar om det när frågan kommer på tal
.


Ja, det är nog vanligare med vuxna oskulder (avskyr det ordet) än man tror.
Tyvärr är det ju något man förväntas skämmas över (precis som det ses som jävligt mysko om man bor hemma längre än vad som ses som normalt). Och därför håller de flesta det för sig själva.

Själv så stör det inte mig så jättemycket längre, men det är nog mest därför att jag anser mig ha än större problem i livet.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav snuggelhund » 2010-11-09 23:23:36

Flinta skrev:Känner igen mig litegrann i skammen över att inte komma ngn vart. Dock försöker jag tänka att jag e jag, alla har sin egen utveckling o att det eg inte finns ngn som är sämre eller bättre än någon annan när det kommer till detta. Tror man måste acceptera situationen o förlåta sig själv för att man nedvärderat sig själv. Säger inte att d e lätt.


Det stämmer så väl. Tyvärr är det lättare sagt än gjort att mentalt komma dithän. Iaf för mig. :(

Men man får fortsätta kämpa, vad annars kan man göra.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav snuggelhund » 2010-11-09 23:29:48

Jag är glad att den här siten finns så man kan känna sig misslyckade tillsammans.

Skönt att veta att man inte är ensam. :-)018
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav nano » 2010-11-09 23:34:37

Det var en (kille runt 20 år) som fick för sig o göra sig rolig på min bekostnad o kom fnittrande in i ett rum med 15 talet männskor o säger så alla hör "nano, har du sex med tjejer eller killar".
Jag svarar med klar och tydlig men adekvat röst "jag tänker inte stå o redogöra för mitt sexliv".
Fnittret hans fastnade i halsgropen, jag tror att han trodde att jag inte kunde säga ifrån om jag ville det för att jag oftast försöker hålla en mjuk framtoning.

Den killen försökte inget mer och hans beteende gentemot mig efter det förbättrades avsevärt.
Han hade ofta en tendens att emellanåt testa folk.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in