hur gör ni med klädinköp hur gör ni för att handla kläder?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

hur gör ni med klädinköp hur gör ni för att handla kläder?

Inläggav lollo_testar » 2010-11-08 14:50:13

jag blir galen och tycker det är skitjobbigt att handla kläder men tycker det är en livsnödvändighet... och viktigt att se bra ut...men lyckas sällan med det...
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Inläggav vallesmamma » 2010-11-08 18:33:26

Vi handlar kläder på nätet. Ellos.se är vår favorit! Handla kläder i affär gör vi väldigt sällan.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav s.cat » 2010-11-08 20:00:29

Jag köper sällan kläder. Det är tråkigt och jobbigt. Istället tar jag nån dag per halvår och "bunkrar" upp med det allra nödvändigaste. Givetvis har jag redan innnan kollat upp vad jag ska ha, så är det bara att gå in- prova- betala- gå vidare.
s.cat
 
Inlägg: 324
Anslöt: 2010-09-03

Inläggav MsTibbs » 2010-11-08 20:39:43

Jag går i affärer när andan faller på. Det mesta svarta funkar, hela tonåren och vuxna livet har jag föredragit svarta kläder, sista två, tre åren åt gothhållet. Combatbyxor, flätade ärmar, nät och dragkedjor är frekvent.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav s.cat » 2010-11-08 20:46:46

MsTibbs skrev:Jag går i affärer när andan faller på. Det mesta svarta funkar, hela tonåren och vuxna livet har jag föredragit svarta kläder, sista två, tre åren åt gothhållet. Combatbyxor, flätade ärmar, nät och dragkedjor är frekvent.


Svarta kläder är härliga! Mörkt, smälter liksom in och sticker inte ut.
s.cat
 
Inlägg: 324
Anslöt: 2010-09-03

Inläggav Banzai » 2010-11-08 20:46:48

Köper ytterst sällan kläder (urtrist). Måste jag så laddar jag ngr veckor i förväg och sedan så köper jag så jag har kläder i ngt år. Avskyr att handla "storshoppa", massor med folk, varmt, gräslig musik, folk, svårt att hitta kläder (för mycket på liten yta), folk, jag kan inte vara i min "bubbla" utan måste vara "där", nämnde jag folk?

En sådan shoppingrunda slutar ofta med huvudvärk som ibland övergår i migrän och så bli jag trött
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav asp690 » 2010-11-08 20:52:09

om jag har tur kan jag ibland hitta kläder nån gång per år, då brukar jag ofta köpa på mig flera exemplar av samma plagg.

inte heller lätt med storlekar, tyvärr säljer dom barnkläder med gay-modell :) brukar prova då och då men känner mig som en uppstoppad katt.

hittar t-shirts som är OK ibland det ska va tunt tyg och större i ärmarna, brukar oftast va tvungen att klippa av nertill annars hänger det för mycket.
asp690
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2008-09-26
Ort: Linköping

Inläggav KrigarSjäl » 2010-11-08 21:02:04

1. Bestämmer mig för vad jag ska ha.
2. Går och köper det snabbare än Lucky Luke drar pistol, jag hatar nämligen att gå i affärer.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sugrövmanövern » 2010-11-08 21:41:31

Jag chansar och beställer på nätet. Det som inte passar skänks till second hand. Ibland rycker jag åt mig ett plagg inne på H&M eller Indiska. De har vida och stretchiga plagg så man slipper fastna i plagget inne i provrummet. Har hänt mig :oops: . Att jag blir som en falukorv. Värst är att fastna i en bh och inte få upp knäppningen.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav MsTibbs » 2010-11-08 22:43:45

s.cat skrev:
MsTibbs skrev:Jag går i affärer när andan faller på. Det mesta svarta funkar, hela tonåren och vuxna livet har jag föredragit svarta kläder, sista två, tre åren åt gothhållet. Combatbyxor, flätade ärmar, nät och dragkedjor är frekvent.


Svarta kläder är härliga! Mörkt, smälter liksom in och sticker inte ut.


Precis! De kan vara roligt "konstiga" utan att det lyser av en. Jag hatar tex färgglatt storblommigt, för har man använt den tröjan en gång, så känner folk igen den redan. Svarta kläder håller sig "nya" längre tid.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Sussietuss » 2010-11-08 23:43:24

Rycker åt mig vad som ser ut som mjuka och bekväma kläder när jag orkar titta in på HM och liknande affärer. Det är sällan jag orkar prova på plats. Men när jag hittar sådant som verkligen fungerar så köper jag ofta flera likadana.

Ett tips är att ta med en (modeintresserad) kompis och be honom/henne kasta in lämpliga plagg till omklädningsrummet där man får beta av tills man hittar något. Jag får bort åtminstone en del av stressen om jag slipper få blickar av affärens anställda för att jag högröd och svettig springer ut och in i provhytterna ett tjugotal gånger (är expert på att ta med mig fel storlekar).
Sussietuss
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2010-07-19

Inläggav Hirnsäge » 2010-11-09 0:58:46

Oftast: vet vad jag behöver och vill ha, ställer mig vid ingången till en butik, sveper med blicken över stället och konstaterar att smak är otrendigt och går därifrån, upprepar proceduren i några butiker till, ger upp och "protestköper" något knasplagg på second hand.

Andra gånger: Upptäcker att min stil råkar vara inne för tillfället och köper snygga grejer relativt billigt medan de finns överallt.

Hyfsat ofta: Får för mig att jag ska in i en second hand-affär, får syn på plagg som är fantastiska och passar perfekt, köper.

Det har tagit ett tag och jag har i perioder gått omkring i utslitna kläder eftersom jag inte får tag i det jag behöver (utom fula varianter), men nu har jag en hyfsad garderob. Hatar att köpa kläder, provar aldrig någonting och är väldigt bestämd när det gäller vad som är min stil och inte.
Hirnsäge
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Göteborg

Inläggav ragnevi » 2010-11-09 2:01:53

Jag vet oftast vad jag ska ha och ungefär var jag kan hitta det. Oftast, men inte alltid.
Jag hade exempelvis behövt en ny ytterrock, det finns massor av modeller i butikerna men jag har inte hittat någon som uppfyller de önskemål som jag har.
Jag är egentligen väldigt nöjd med den rock jag har, men den har blivit sliten då den är inne på tredje året.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav nano » 2010-11-09 3:00:18

Ogillar att handla kläder men idag har jag lyckats köpa en tröja :)
Fick hjälp av en lika ointresserad forumist, men vi hade trevligt hela dagen och fick sällskap till tandläkaren dessutom :)

Oftast så frågar jag expediten efter det jag vill ha så plockar de glatt fram sakerna.
Jag gillar saker med stark färg oftast, men inte på vilket sätt som helst.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Jeula » 2010-11-09 3:11:43

Jag hade problem med kläder förut, brydde mig inte alls vad det var så länge det var bekvämt, jag var mobbad när jag var liten bland annat för att jag alltid hade mjukisbyxor, innan jag började 7:an så var det en kompis storasyster som skänkte 2 par jeans till mig som passade, jag bar dem endast i skolan och när jag kom hem bytte jag genast om!

Sen tillslut vid 17 års ålder råkade jag fastna för kläder från http://www.saturnreturn.org/ för att min dåvarande pojkvän köpte ett par riktigt coola byxor åt mig där. Han ändrade på min "stil" totalt!

Sedan de 3 kommande åren hade jag bara svart med Neongult, Neongrönt och Neonorange på mig! Älskar fortfarande de där färgerna, men med min nya pojkvän fick jag lära mig att jag inte kan ha de där kläderna jämt, om jag ska få något jobb. Så jag var tvungen att lära mig någon ny stil, och ansträngde mig till att hitta något passande och tillslut så blev det mycket JC aktig stil.

Otrivs dock i Jeans, tar evigheter innan jag hittar ett par jag trivs i, ska vara ett par som sitter lite lösare, men ändå inte hänger. Wrangler är ett bra märke, har ett par som jag trivs i.

Jag tål då verkligen inte blommiga, prickiga, randiga och liknande mönster (inget illa till de som gillar det, finns de som passar i det, men inte jag), helst ska det vara något fint härligt motiv på! Jag älskar tunikor, för att de går in vid midjan och går ut över rumpan som en klänning istället för att bli tighta och obehagliga.

Det har nästan varit så att jag har handlat kläder mest för att passa in, jag har en hel del bra kläder nu och har egentligen inget behov av nya på väldigt länge nu, men på något vis så har det blivit som att man vill stila lite extra inför andra, att kompensera för min asocialitet. Det känns lättare att passa in med kläder/smink istället för att försöka prata en massa.

Det har tagit mycket kraft att försöka hitta en OK stil för mig. Det har krävts att jag har tittat, och undersökt kläderna noggrant och funderat på om jag kan gilla det. Det jobbiga är att jag otrivs i att vara i en affär länge, ogillar när personalen kommer fram till en och frågar om de kan hjälpa, eller att de bara observerar en hela tiden man är där. Helst går jag inte själv in i en affär då det känns... jobbigt... osäkert på något vis.

Något som kan vara bra som tidigare talare sagt är att ha något smakråd med.
Jeula
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2010-07-21
Ort: Högt upp i Norrland

Inläggav nano » 2010-11-09 4:17:01

Ja det när de kommer fram o frågar kan göra mig överrumplad och jag är 38 och egentligen van vid det.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Sammelsurium » 2010-11-09 7:34:34

Jag köper ofta på mig mycket kläder på en gång så jag slipper tänka på det sedan. Inköpsperioderna synkar jag gärna till sommar/vinterrea, så kan jag köpa kläder som jag annars inte skulle unna mig till normalpris.

Jag gillar T-shirts med tryck vilket jag kan handla på nätet, men annars vill jag kunna prova mina kläder innan jag bestämmer mig. Att tex köpa byxor på nätet skulle jag inte kunna göra.

Att köpa kläder när jag verkligen behöver något, t ex om jag måste ha ett par nya jeans, är oftast tråkigt och jobbigt. Då blir det för mycket press och krav på att jag måste hitta något och extra svårt att hitta något.

Sedan försöker jag köpa kläder av bra kvalitet, så slipper man byta ut kläder för att de är slitna lika ofta och slipper på så vis köpa nya kläder stup i kvarten.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Inläggav MsTibbs » 2010-11-09 14:26:17

Usch, jag hatar att köpa jeans, för det första så begriper jag inte de konstiga siffrorna, för det andra behöver jag större storlekar, så det går inte att chansa...
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Sammelsurium » 2010-11-09 17:51:54

MsTibbs skrev:Usch, jag hatar att köpa jeans, för det första så begriper jag inte de konstiga siffrorna, för det andra behöver jag större storlekar, så det går inte att chansa...


Jag glömmar alltid bort vilken storlek jag har enligt de olika måtten, förutom möjligtvis måttangivelser i tum. Det är obegripligt varför man inte kan ha ett standardiserat måttsystem för kläder.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Inläggav Monoaminoxidas » 2010-11-10 1:53:59

Beställer det mesta på WWW. Man kan sitta i lugn o ro med en bärs o köpa. Passar mig.
:-)023
Monoaminoxidas
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2010-08-08

Bäste klädgrubblare

Inläggav mikael » 2010-11-10 3:56:42

Nästan alltid haft samma kläder på mig, aldrig följ modet.
Till min systers förtret.
Har bara haft dom nödvändigaste uppsättningarna.
Hittat mina kläder i grovsoprummet , helt oanvända. Vi har en byteshandel där
Hatar att köpa kläder till mig själv.
Min senaste flickvän försökte stila om mig,eftersom hon var smakfullt kläd.
hon köpte kläder för tusentals kr till mig.
Att göra om folk ska man var försiktig med!
En del hade jag väl på mig.
Min kille före var åtminstone smakfullt klädd sade hon.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Bäste klädgrubblare

Inläggav mikael » 2010-11-10 4:43:19

mikael skrev:Nästan alltid haft samma kläder på mig, aldrig följ modet.
Till min systers förtret.
Har bara haft dom nödvändigaste uppsättningarna.
Hittat mina kläder i grovsoprummet , helt oanvända. Vi har en byteshandel där
Hatar att köpa kläder till mig själv.
Min senaste flickvän försökte stila om mig,eftersom hon var smakfullt kläd.
hon köpte kläder för tusentals kr till mig.
Att göra om folk ska man var försiktig med!
En del hade jag väl på mig.
Min kille före var åtminstone smakfullt klädd sade hon.

En av anledningarna det det tog slut var just kläder.[/WikiSve]
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Inläggav Farbror » 2010-11-10 5:26:37

När det gäller byxor så har vi en butik här i stan som har haft samma modell på jeans i åratal. Jag behöver bara gå in leta fram den storlek jag vet jag har, betala och gå ut.
Det hela är mycket praktiskt, jag ogillar att gå i affärer jag med.
Farbror
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2010-10-15
Ort: En plats med utsikt

Ja ingen höjdare

Inläggav mikael » 2010-11-10 8:05:28

Farbror skrev:När det gäller byxor så har vi en butik här i stan som har haft samma modell på jeans i åratal. Jag behöver bara gå in leta fram den storlek jag vet jag har, betala och gå ut.
Det hela är mycket praktiskt, jag ogillar att gå i affärer jag med.

Samma här.
:(
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in