Funderingar kring nästa stora Forumträff

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav AAA » 2010-09-26 23:19:06

Pemer skrev:Har jag varit emot Flottsbro? :shock:

Har du AS, eller?!?! Jag menade en gång till ;-)
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Danne » 2010-09-28 10:50:48

AAA skrev:
Pemer skrev:Har jag varit emot Flottsbro? :shock:

Har du AS, eller?!?! Jag menade en gång till ;-)

Pemer har liksom mig propagerat för att Flottsbroalternativet skulle vara bäst även 2010. Så jag kan nog lugnt påstå att han fortfarande är för Flottsbro. 8)
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Miche » 2010-09-28 11:19:24

Så länge som det inte finns några andra vettiga alternativ och människor som är villiga att arbeta aktivt med dessa alternativ tycker jag att Flottsbro är alldeles utmärkt. Där finns det mesta som behövs för en träff.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Funderaren » 2010-10-20 19:53:19

För övrigt har jag god erfarenhet av att genomföra saker i föreningar. Varit med i många styrelser och även arrangerat saker med scouterna (inte själv men alla hade en uppgift). Så jag kan ställa upp om det behövs med arrangemanget. Bara man har en tydlig uppgift så :)
Funderaren
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6

Inläggav Moggy » 2010-11-01 1:52:15

Tankar kring alkoholkonsumtion? Hur gjorde ni sist?

Antar att det är några som gärna dricker lite på kvällen och att några andra helst ser att det är helt alkoholfritt?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Danne » 2010-11-01 11:39:18

Förra gången fanns det en bar, och jag tycker det funkade bra, även om jag själv inte utnyttjade den (körde bil). Det gick väldigt lugnt och städat till, och inte riktigt rajraj vad jag kunde se. Det var som en taco-kväll på Vasas, nån bira eller två, inget dirket festsupande. Man tar ju inte med sig dricka till Vasas heller, så något fylleslag blir det ju inte.

Det är iallafall min uppfattning, efter vad jag kunde se. Så jag ser inget hinder mot en liknande lösning på den punkten. Man jag tror inte man bör ha mer än så, det vore ju inte trevligt om vissa söp sig ap-fulla och svinade ner hela tillställningen. Det är ingen fest, det är en middagsbjudning. 8)
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav andypandy » 2010-11-06 2:37:08

KrigarSjäl skrev:Så:

1. En plats ungefär i mitten av Sverige


Jag antar att du i sådana fall röstar på att ha det någonstans i Jämtland...
andypandy
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2009-12-16
Ort: Borås

Inläggav Heishi » 2010-11-18 13:18:07

Hehe, den här tråden var väldigt intressant, utan tvekan. Det jag undrar är ifall det "skickas" runt över vilka som känner sig manade att göra en träff, och alla tänker, "någon annan tar nog tag i det, men jag skulle jättegärna komma!". Men om ingen redan har börjat snickra på en plan, skiter det sig lite.

Som flertalet har anmärkt kan inte alla bestämma, och man kan inte ta hänsyn till allas behov. Som t.ex ha med sina favoritchips! :wink: Men jag skulle föreslå om det är flera som känner sig manade, att man skriver det i den här tråden, eller skapar förslagsvis en ny tråd över vilka som kan tänkas arbeta på det (Så det blir enklare att se vilka som "skrivit upp sig"). Ansvaret behöver inte ligga på EN enskild person, men ifall det är en koncentrerad grupp, t.ex 1-5 personer som arbetar och bollar ideér emot varandra, tror jag man kan komma till skott ganska snabbt! :) "Just my 2 cents" (Vad jag hatar det uttrycket, men va fan, de stämmer nu i alla fall!)
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav marxisten » 2010-11-20 1:15:05

Moggy skrev:Tankar kring alkoholkonsumtion? Hur gjorde ni sist?


Det minns de inte! :P
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav Jossan » 2010-11-21 11:24:54

marxisten skrev:
Moggy skrev:Tankar kring alkoholkonsumtion? Hur gjorde ni sist?


Det minns de inte! :P
hi, hi.

nä, men allvarligt talat sist fanns det en bar, men jag har ryktesvis fått höra att sist så hade de hoppats att få tjäna mer på baren, totalt så sålde de inte mer än 7 drycker eller nåt sånt, och med anledning av det så skulle de ta ut högre lokalhyra nästa gång, om vi skulle ha träff på flottsbro igen,
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav Fenren » 2010-11-21 20:00:39

andypandy skrev:
KrigarSjäl skrev:Så:

1. En plats ungefär i mitten av Sverige


Jag antar att du i sådana fall röstar på att ha det någonstans i Jämtland...


fast det de flesta menar med mitt i sverige är väl snarare stockholm/uppsala... och det borde väl vara ungefär den demografiska mitten...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav Kristofer » 2010-12-16 23:02:03

Jossan skrev:
marxisten skrev:
Moggy skrev:Tankar kring alkoholkonsumtion? Hur gjorde ni sist?


Det minns de inte! :P
hi, hi.

nä, men allvarligt talat sist fanns det en bar, men jag har ryktesvis fått höra att sist så hade de hoppats att få tjäna mer på baren, totalt så sålde de inte mer än 7 drycker eller nåt sånt, och med anledning av det så skulle de ta ut högre lokalhyra nästa gång, om vi skulle ha träff på flottsbro igen,


Öhm, jag köpte nog fler än så själv under hela träffen. Öl tror jag det såldes en del av, men klart inte lika mycket som om det hade varit ett krogbesök.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Moggy » 2010-12-30 1:20:51

Heishi skrev:...och alla tänker, "någon annan tar nog tag i det, men jag skulle jättegärna komma!". Men om ingen redan har börjat snickra på en plan, skiter det sig lite.



Jo, sant. Snart nytt år nu och månaderna rinner på snabbare än man tror.

Ska det bli nåt så börjar det nog bli dax för den där "nån" att börja jobba nu.. 8)

Nåja, en bra start vore nog att det drar igång lite diskussion kring ämnet så får vi väl se om det dyker upp några som är beredda att ta tag i det.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Pemer » 2010-12-30 14:15:42

Ja, den här eviga huvudvärken, ja. Jag skulle säkert fixa att ta både en del av ansvaret och ett ganska stort också, om man visste att evenemanget var i hamn och att målgruppen är tvärintresserad och samfällt kommer att anmäla sig och helst betala deltagaravgift ganska tidigt i ett sådant här sammanhang, där det lär handla om ganska stora summor för att hyra aktuell lokal och helt enkelt inte finns någon aktör som sitter på pengar nog att lägga ut och kanske riskera att förlora.

Men alla bitar är ju svåra åt alla håll, så även alltså för den/de som försöker arrangera. Jag och Danne försökte ju dra igång redan för en träff förra sommaren, och innan man visste ordet av var allt i stället splittrat på diskussioner om andra platser i stället och rann ut i något ingenting, som jag ser det mest för att allt sådant snack uppstod.

För att sådant här ska fungera krävs det just ett definitivt bud från en arrangör - *DETTA kommer att hållas DÄR och DÅ - välkomna om ni kan och vill*. Det är min erfarenhet från alla mindre träffar och aktiviteter jag hållit i genom åren. Jösses, i vår blir det fyra år jag har hållit på...
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2010-12-30 14:18:38

Visst ja, jag har ju glömt svara på det här:

AAA skrev:
Pemer skrev:Har jag varit emot Flottsbro? :shock:

Har du AS, eller?!?! Jag menade en gång till ;-)


Ah... det var du menade... nu hajar jag... ;-)

(Nåja, inte först nu, alltså, men när jag läste inlägget första gången, några dagar efter att det hade skrivits...)
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Moggy » 2010-12-30 14:38:33

Pemer skrev: om man visste att evenemanget var i hamn och att målgruppen är tvärintresserad och samfällt kommer att anmäla sig och helst betala deltagaravgift ganska tidigt i ett sådant här sammanhang, där det lär handla om ganska stora summor för att hyra aktuell lokal och helt enkelt inte finns någon aktör som sitter på pengar nog att lägga ut och kanske riskera att förlora.



Jo, sånt här blir ju lätt ett moment 22.

Som möjlig deltagare så känns det inte så bra att betala in en betydande summa pengar för nåt som man inte vet vad det blir av det eller ens om det blir av.

Man är väl bekväm då man är van med välorganiserade saker där allt är färdig och man får en broschyr där programmet står med tider och allt. Bara att anmäla sig och förvänta sig att det blir som det står.



Går det göra nån slags gissning/uppskattning på hur mycket pengar som behöver finnas i god tid för att boka det som måste bokas i förhand? 5000? 10000? Mer?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Danne » 2010-12-30 15:42:46

Moggy skrev:Går det göra nån slags gissning/uppskattning på hur mycket pengar som behöver finnas i god tid för att boka det som måste bokas i förhand? 5000? 10000? Mer?

Japp. Räkna minst 15-20.000:- för Flottsbro iaf, kanske t.o.m. mer om träffen blir större.

Därav min föreslagna betalningmodell som jag skrivit i denna tråden. 500:- är kanske en betydande summa för en deltagare, men 20.000:- är en klart mer betydande summa för den person som måste fronta upp för bokningen. Nä, alla betalar tidigt, annars blir det ingen träff. Självfallet så återbetalas pengarna till deltagarna om träffen av någon anledning inte skulle bli av.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Moggy » 2010-12-30 16:37:14

Ok. 500:- blir rätt många som måste betala i förhand då. Tveksamt om det går att få ihop så många som är beredda att betala långt i förväg...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Danne » 2010-12-30 17:01:52

Moggy skrev:Ok. 500:- blir rätt många som måste betala i förhand då. Tveksamt om det går att få ihop så många som är beredda att betala långt i förväg...

Det tror jag inte är något större problem. Dock börjar tiden bli knapp att bestämma sig för den som vill hålla i det.

Mina siffror är ju bara exempel och riktmärken, självfallen får man anpassa sådant till omständigheterna. Men jag skrev mer om detta i första inlägget, och vidareutvecklade betalningsmodellen i detta inlägget.

Men det är ju som sagt bara vad jag tycker såklart, andra kan tycka på annat sätt.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Moggy » 2010-12-30 17:08:56

Danne skrev:Mina siffror är ju bara exempel och riktmärken, självfallen får man anpassa sådant till omständigheterna. Men jag skrev mer om detta i



Jo, det var ju ett väldigt bra inlägg.


Men ska jag vara intresserad av att åka på nåt sånt här så ska nivån vara så att det måste få kosta lite grann. Att det finns utrymme för lite mer avancerade aktiviteter och att vi gör nåt mer än att käka grillad korv och potatissallad köpt på närmsta Ica.

Gärna nån utflykt och ordentlig middag med vällagad mat och där man kan köpa sig ett par öl.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Danne » 2011-02-20 15:31:05

Jag för min del står kvar vid samma förutsättningar som tidigare, att jag inte kommer ha möjlighet att ordna något under 2011 heller.

MEN... det börjar dock lösa sig med diverse saker, och iaf förväntas fixa sig under året. Och om allt faller väl ut, så är jag sugen på att försöka att rodda ihop en träff 2012 istället. Och då blir det i såfall en träff enligt mitt tycke, ungefär som det upplägg jag beskrivit i förstainlägget i den här tråden. Och Flottsbro är en het kandidat, dock utesluter jag inte andra alternativ.

Så ser det ut för mig åtminstone, mitt sikte är inställt på 2012 nu.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Fenren » 2011-02-20 20:04:23

Pemer skrev:Och ville visa med en lustig liknelse hur unika vi aspergare är med det så utbredda ointresset för just föreningsform som råder inom gruppen, i förhållande till hur pass stort behov gruppen egentligen har av gemensamt arbete mot de mål vi har gemensamma.


Du sätter nog huvudet på spiken när du tar upp vår ovilja att foga oss under en förenings regler och mål... dessutom är vi fortfarande där HBT-rörelsen var för 30 år sedan. För få går ut helt öppet med sin diagnos och att gå med i en förening är i mångas huvud liktydigt med att gå ut med diagnosen.

Det verkar bli svårt att hitta någon som vill dra det tunga lasset att styra upp träffen :(
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav Fighterbabe » 2011-02-21 1:37:38

Vad gäller kostnaden så brukar F-kassan välkomna aktiviteter som "främjar utvecklandet" och hjälper en att träna i sociala miljöer... Ja, jag vet inte hur jag ska uttrycka det för att det inte ska misstolkas av någon, så jag tar mig som exempel istället.

Jag har aktivitetsersättning och har fått föreläsningar om AS betalda av F-kassan, Hundkurser och kvällskurser (träning att umgås socialt med andra). Förra forumträffen fick jag träffavgift samt resa beviljad...

Det jag vill säga är -prata med era handläggare på F-kassan så kan ni komma billigare undan!
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Pemer » 2011-02-21 4:10:44

Stämmer, jag vet minst en till som fick hela resan till Stockholm med flyg betald enligt LSS som rekreation.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Träffar



Logga in