Mycket svårt att markera text

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mycket svårt att markera text

Inläggav Alien » 2010-11-04 3:00:54

Det behövs ju för att citera och kursivera etc.

Men det som händer när jag ska markera text är att det blir för kort, för långt el att början och slutet byter plats. Jag får hålla på jättelänge innan jag får det som jag vill. Så har det inte varit förut.

Betyder detta att jag ska byta ut musen?

Eller kanske mitt pekfinger blivit utnött, det kan jag inte byta ut. :(
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Miche » 2010-11-04 12:54:22

Musen kan ha dålig precision, men tänk på att det är ofta mycket enklare att markera med tangentbordet (musen är överskattad av allt för många).

Håll ner Skift och tryck pilar för att markera (även Home, End, PgUp, PgDn i kombination med Skift fungerar).

För att markera hela ord går det bra med Ctrl-Skift samt vänstern eller högerpil.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Miche » 2010-11-04 12:59:40

F.ö. i forum går det alldeles utmärkt att skriva [b] före och [/b] efter manuellt på de platser där man vill ha fetstil...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Savanten Svante » 2010-11-04 15:20:06

Miche skrev:F.ö. i forum går det alldeles utmärkt att skriva [b] före och [/b] efter manuellt på de platser där man vill ha fetstil...


Snyggt att få till taggarna utan att de blev aktiverade! :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Miche » 2010-11-04 15:35:17

Savanten Svante skrev:
Miche skrev:F.ö. i forum går det alldeles utmärkt att skriva [b] före och [/b] efter manuellt på de platser där man vill ha fetstil...


Snyggt att få till taggarna utan att de blev aktiverade! :)

Tack!

Skrev ett tips på annat ställe i forumet hur man skriver (8) utan att det blir (8) (kommer dock inte ihåg var...)

Annars hade jag ju kunnat fuska ovan och deaktiverat BBCode...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Zombie » 2010-11-04 15:42:06

Gömt i den hemska mattetråden, typiskt. ;)

Tack - det var en användbar princip (bara man kommer ihåg den så...).
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Miche » 2010-11-04 15:47:51

Gömt och gömt, det hamnade där eftersom det råkade vara aktuellt...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav nitro2k01 » 2010-11-04 15:54:00

Menar du när du markerar text i svarsrutan här, eller på andra sidor?

Många sidor (dock inte detta forum) idag har bestämt sig att sluta positionera text med hjälp av tabeller, och använder istället div-taggar med float-attributet i CSS. En sidoeffekt av detta är att om man vill lägga två element i högerkant och vänsterkant måste det högra ligga först i HTML-koden. Det gör att man inte alltid kan markera text "som vanligt" från vänster till höger. Om man t ex vill markera texten i det högra rutan är det lätt hänt att man markerar lite för långt och råkar markera hela den vänstra rutan, eftersom den vänstra sidan som ligger efter den högra i koden.

Sen vad gäller att markera text textrutor tycker jag du bör öva på tangentbordskommandon.
Följande gäller för Winduwze:

Piltangenter = röra sig i rutan (så klart.)
Home/end = Gå till början eller slutet av raden.
Ctrl+vänster/höger = röra sig ett ord i taget.
Ctrl+home/end = Gå till början eller slutet av rutan.
Skift+piltangenterna = Markera text.
Skift+home/end = Markera till början slutet av raden.
Skift+control+... = och så vidare...

När du har markerat text så kan du applicera formatering med de kortkommandon som finns listade när du för musen över formateringsknapparna. Dock har det bieffekten att pekaren flyttas till slutet av rutan.

Lycka till!
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav Alien » 2010-11-04 16:30:44

Tack Miche och nitro2k01, skift och pil funkar bra. :D Känns visserligen som det tar längre tid än med musen, särskilt när jag ska markera längre stycken. Men å andra sidan är det säkert nyttigare; man belastar inte handen och musen så mycket.

Det är samma problem vare sig jag ska markera text i inlägg här och när jag ska citera inlägg från annat håll.

(Synd bara att skift-tangenten hakar upp sig ibland. Har jag redan slitit ut tangentbordet, jag skriver nog för mycket. :oops: )
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Miche » 2010-11-04 16:39:51

Alien skrev:Tack Miche och nitro2k01, skift och pil funkar bra. :D Känns visserligen som det tar längre tid än med musen, särskilt när jag ska markera längre stycken. Men å andra sidan är det säkert nyttigare; man belastar inte handen och musen så mycket.

Glöm inte att du kan använda uppåt/nedåtpil och PgUp/PgDn (ibland märkta som Page Up/Page Down) tillsammans med skift-tangenten.

Alien skrev:(Synd bara att skift-tangenten hakar upp sig ibland. Har jag redan slitit ut tangentbordet, jag skriver nog för mycket. :oops: )

Det finns två stycken... :)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav nitro2k01 » 2010-11-04 16:47:18

Alien skrev:Känns visserligen som det tar längre tid än med musen, särskilt när jag ska markera längre stycken.
Det är då det passar bra med upp- och nerpilarna samt ctrl+vänster/höger. Sen måste du så klart öva en massa innan det sitter bra i fingrarna.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Återgå till IT-forum



Logga in