Våga ta hjälp

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Våga ta hjälp

Inläggav Kristofer » 2007-11-22 19:20:44

Har tidigare under många år förnekat att jag behöver ta hjälp med vissa saker för att få ordning på mitt liv. Som det är nu så lever jag i ett kaos och jag ser inte att det kommer vara hållbart i längden.

Får väl se om vuxenhab. här i stan är något vettigt. Hade en tidigare kontakt med dem, men den var inte så bra samtidigt som jag också förnekade att jag skulle behöva en sådan kontakt.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:02:37, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav tvilling99 » 2007-11-22 19:31:03

Det är bra att du har insett att du behöver hjälp,många med asperger verkar vara dåliga på att be om hjälp,vi vågar inte gråta ut och säga till någon annan att nu känns det för dj..ligt!
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 11:02:37, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8398
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Inläggav sugrövmanövern » 2007-11-22 19:38:11

Faktum är att människor ber om hjälp hela tiden, fast med olika saker.
Själv har jag börjat reflektera en del över sådant, eftersom jag ofta blir tillfrågad att hjälpa folk.

Folk ska ha håret färgat, klippt, de ska ha skjuts, hjälp att handla, hjälp att ställa in kanalerna på videon, osv. När det gäller kompisar så kom jag att tänka på att jag faktiskt aldrig själv ber dem om hjälp, för det finns ingenting de kan hjälpa mig med. Jag behöver hjälp med så konstiga saker, att det inte finns någon hjälp typ. Inte ens LSS har någonting för mig. Det är så svårdefinierat, hjärntransplantation?

Men vet du vad du behöver hjälp med, så ta emot hjälpen. Ingen tackar en för att man försöker vara självständig in absurdum. Man är inte mongo för att man behöver hjälp med annorlunda saker. Det är lika mongo att vara 35 år gammal och inte kunna färga sitt eget hår i så fall! Tänk om man skulle stå utanför frisören och säga det :mrgreen:. Äru mongo eller, kan du inte färga håret själv, höhö!
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:02:37, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Kristofer » 2007-11-22 23:36:40

Om en rosa My little pony-häst frågar mig om jag är mongo så vill jag nog lämna ett urinprov för omgående droganalys.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:02:37, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav sugrövmanövern » 2007-11-23 0:38:09

:D Ja, det kan jag tänka mig.
Men allvarligt, vad är det du behöver hjälp med för saker?
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:02:37, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Kristofer » 2007-11-23 0:56:36

För att försöka fatta mig kort.

Jag har svårt att få livet att fungera. Jag har hela tiden en sak som jag ser till att den fungerar jättebra. Det gör det svårt att få ihop heltidsstudier och samtidigt en fritid samt ordning på sin vardag och de ting som finns i den. Oftast fungerar studierna, men resten är ett kaos. Vet inte exakt hur detta kan åtgärdas men jag känner att jag måste kontakta någon angående det. Att fortsätta som jag gör nu vore ohållbart.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:02:37, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav sugrövmanövern » 2007-11-23 22:40:55

Om man försöker bena upp det:
- Studierna, funkar, prioritet tre.
- Fritiden, prioritet två.
- Vardagen prioritet ett. Typ?

Vad i vardagen är värst? Vad är det första som poppar upp? Den hör ju ihop med fritiden, så det är lite knivigt, men har du något exempel?

Några exempel jag har problem med är att planera handling av mat, styra upp att laga mat, och överhuvudtaget äta med vettiga intervall. Städning. Komma ihåg saker som möten, betala räkningar, ja lite sådant. Lösningar jag har: almanacka, timer, påminnelse på mobilen. Lättäten mat som fil och frukt till hands om jag inte orkar laga mat. Städningen kommer i sista hand, orkar jag inte gör jag bara det viktigaste, dammsugning tex.

Fritiden, vad funkar sämst där för dig?
Jag har tex problem med att orka träffa kompisar, och har ett system där jag tackar nej till umgänge ibland, men inte för ofta så de känner sig dissade. De får höra av sig till mig, jag har förklarat att jag är dålig på det och att jag hemskt gärna vill vara med dem, men ej orkar så ofta. Jag försöker att höra av mig någon gång ibland, när det gått lång tid sedan sist, som en påminnelse om att jag faktiskt vill ha med dem att göra.

Det är ju jättesvårt när man kommer och ska söka hjälp, att förklara vad man vill ha hjälp med. Du skulle kunna skriva ner några punkter som du vill ta upp med de som ska hjälpa dig, så du slipper ha det i huvudet när du väl ska snacka med dem.
De kommer ju att ställa frågor också, men det brukar bli kaos i huvudet när man ska svara tycker jag...
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:02:38, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Kristofer » 2007-11-23 23:11:56

Till saken hör att dessa saker och problemen till stor del hör samman. DEt är så att jag har svårt att hålla igång flera saker samtidigt. Därför blir det nu så att mina studier fungerar, men till priset av att det andra inte fungerar. Jag måste på något sätt lära mig att multitaska. Men jag vet inte alls hur. Jag provar med påminnelsetaktiker men jag skiter helt enkelt i påminnelserna. Min hjärna fixar inte att hantera flera saker samtidigt - den orkar helt enkelt inte ställa om från studier till vardagsliv trots påminnelser. Det är detta som jag måste träna bort.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:02:38, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav sugrövmanövern » 2007-11-23 23:49:49

Tror du att du kan träna bort det? Känner igen det där med studierna från min sambo som försöker så smått med matematik och fysikstudier på egen hand. För honom gäller allt eller inget. Full fokus på studierna, eller så skiter det sig. Han har visserligen inte AS, men läkarna misstänker ADD. Han har kraftiga AS-drag anser jag. Men men, får väl se vad expertisen säger efter utredningen.

Han är nöjd om han klarar av att äta mat och plugga säger han. Att åka bort över helgen tex kan förstöra hans studier i flera veckor pga stressen.

Men jag förstår ju att man vill ha kvar vänner och sådant, han har tyvärr tappat kontakten med alla eftersom han varit svårt deprimerad och psykotisk förut.

Frågan är, hur mycket energi ska du lägga på fritids och vardagsbiten, kan du prioritera bort någonting? Jättesvårt, men jag tänker liksom, försök inte vara för duktig själv, låt dem inte få hjälpen att gå ut på att göra dig till en duktighetsrobot, utan känn verkligen efter hur mycket du orkar. Jag får inte påminnelser att fungera bra heller, det fungerar bara för väldigt viktiga saker, som träffa en kompis eller gå till tandläkaren och betala räkningar. En påminnelse om att dammsuga, fuck that shit tänker jag och sitter kvar vid datorn.

Känner du att du blir irriterad om du måste lämna studierna? Min sambo kan bli väldigt irriterad och stressad om hans studier avbryts och vi åker någonstans, ibland bara längtar han hem till böckerna. Andra gånger är det okej, och han kan fortsätta trots avbrottet.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:02:38, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Kristofer » 2007-11-24 0:36:08

Tackar för dina synpunkter.

Grejjen är det att bortprioriteringarna av vardag och fritid leder till problem som jag känner det nu.

Vardag: risk för att jag t.ex. skulle glömma en räkning så länge att jag riskerar betalningsanmärkning vilket jag absolut inte vill.

Fritid: Livet blir torftigt utan en riktig fritid. Jag känne mig lite robotifierad då jag inte har ngn riktig och aktiv och fungerande fritid.

Jag vill få ording på dessa saker, det är därför osm jag söker hjälp. Eller rättare sagt jag ska se om det jag söker är något för mig.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:02:38, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Mardröm » 2007-11-24 1:05:23

Jag tror du får svårt att få den hjälp du behöver. Hjälpen är utformad för "klassiskt" handikappade och mentalsjuka, inte för den som har stora svårigheter på ett område, socialstyrelsen och kommunerna ser inte riktigt behovet som det är misstänker jag. Det här beror nog på vilken grupp man tillhör, är man väldigt risig så är det säkert kanon, men när man blir bättre så blir det ett intrång i den personliga integriteten.

För egen del sätter ekonomin stopp för det mesta. Jag ska också gå och se om jag kan få hjälp och kanske arbete, men jag misstänker mer utgifter.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:02:38, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Kristofer » 2007-11-25 1:34:13

Till saken hör att jag verkligen behöver hjälp med dessa saker. Tidigare har min mor hjälpt mig att hålla koll, för hon vet att jag har svårt att sköta både plugg och hem samtidigt. Men som familjesituationen ser ut nu så kan jag verkligen inte förlita mig på det. Det skulle bränna ut min mor eftersom hon nu också på sistone hjälper och stödjer en nära släkting med en långt gången cancer.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:02:38, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav weasley » 2007-11-25 1:43:02

Kristofer... se till att få ordning på räkningarna som jag tipsade om, så ska vi ta en sak i taget efter det... :mrgreen:
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:02:38, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav ufo » 2007-11-25 1:47:23

Finns det någon möjlighet att minska på studierna lite? 50-75%?
Så du kan frigöra lite av den energi som går åt till omställningarna.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:02:38, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Pupillus » 2007-11-25 12:11:49

´

- Hej i härbärget...[img]http://www.sighost.org/sigs/dancingbanana.gif[/img]

- Förstår problemet Kristofer, men det är inte säkert att lösningen kommer t ex med ett boendestöd som kommer hem nångång ibland...

- Jag har ett boendestöd som kommer en gång i veckan, men jag har så svårt förmedla vad som ska göras eftersom jag faktiskt inte vet vad som ska prioriteras eller inte när de knackar på dörren och de står till mitt förfogande under en timme framåt... :shock:

- De är underbara människor - var och en för sig - som jag har handplockat efter flera haverier med andra...

- Men det brukar bli att vi diskuterarar någonting eller bara gör något socialt tillsammans vilket är ett av mina behov. Iaktta hur de gör vanliga saker enkelt och prydligt utan att intrassla sig in i något okontrollerbart eller pinsamt...

- Men då har det andra fått vara om inte något såg katastrofalt ut, men ärligt talat har jag inte haft de största problemen där eftersom jag som oftats inte kan avgöra om det är skitigt eller inte. Å den andra sidan tycker jag om att ha öppna ytor så det kanske jämnar ut sig, men visst har jag haft bra hjälp av dem ibland med det husliga... [img]http://www.sighost.org/sigs/sorcerer.gif[/img]

- Det har iaf haft den inverkan på mig att jag vet när det är tisdag och reflekterar faktiskt över det också, så det är ju helt utmärkt, vilket faktiskt inte är något giftigt skämt utan mycket allvarligt för mig som har försatt mig i knepiga situationer... :wink:

- Jag följer alltså inte riktigt den vanliga almanackan på något konstigt sätt som jag har svårt lista ut varför jag fungerar så...

- Om du vill ha boendestöd rekommenderar jag att du först benar upp vad du ska ha dem till exakt och när du vet det är det bara att kräva din LSS-rätt som du skall ha. På dem bara...Bild

- För övrigt tror jag faktiskt att detta är mitt första inlägg här och jag gratulerar mig själv att faktiskt ha brutit den barriär också vilket jag firar med en liten bild...[img]http://www.sighost.org/sigs/baby57.gif[/img]

Hmm... Varför kan man inte centrera, känns ute på nått sätt... [img]http://www.sighost.org/sigs/huh.gif[/img]


BildBild Bild
Senast redigerad av Pupillus 2011-05-04 11:02:43, redigerad totalt 1 gång.
Pupillus
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2006-10-16

Inläggav Panika » 2007-11-25 12:16:52

Off Topic:

Välkommen in/ut!!! :D
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:02:43, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-25 17:07:53

Hej!

Som jag har fattat det så är boendestöd kostnadsfritt. Men har man problem med städningen räknas boendestödet som hemtjänst och då får man betala. Kommer boendestödet och pratar skit en timme i veckan är det gratis. Kommer boendestödet och städar köket/badrummet en timme i veckan kostar det enligt kommunens lägsta taxa för hemtjänst, upp till 9 timmar i veckan kan man då utnyttja boendestödet.

Så man måste ha klart för sig vad man vill ha hjälp med, man kan inte bara skrika på boendestödet och tro att det är gratis bara för att man har AS.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:02:43, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Kristofer » 2007-11-25 17:24:40

Jag har egentligen inte problem med någon av sakerna - jag har problem med att få ihop det så att alla sakerna fungerar samtidigt.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:02:43, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav weasley » 2007-11-25 17:39:42

Det jag tror har räddat mej är min fasta övertygelse om att

ORGANISERA OCH MÖBLERA ALLTID EFTER MAXIMAL LATHET!


Det gäller att ställa sej frågor som "kommer jag orka bry mej om att hänga upp kläderna på det-och-det-viset?" Är svaret på den frågan NEJ måste man gå vidare med

# Kommer jag att trivas i röran som uppstår med hopknölade kläder?

Är svaret JA, så låt det vara. Då behöver man inte bry sej, ffa inte så länge man bor ensam. Är svaret NEJ så får man gå vidare i flödesschemat till:

"jag orkar inte hänga kläder" och "jag trivs inte i en klädröra".

Problemet som måste lösas är alltså: "Hur ska jag kunna få slänga mina kläder i en hög, utan att störas av det?"

Några exempel på just den konkreta frågeställningen är:

a) Skaffa en stor fin korg du kan slänga kläderna i. Funkar särskilt bra på ytterkläder.

b) Investera i en bra garderob och ställ den på ett LÄTTÅTKOMLIGT ställe!

c) Leta upp eller bygg en rejäl tamburmajor med STORA knoppar på, så man kan bygga ett klädträd! :-D


Det här är alltså ett konkret exempel på hur flödesschemat ser ut. :-D
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:02:43, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Kvasir » 2007-11-25 17:47:24

weasley skrev:a) Skaffa en stor fin korg du kan slänga kläderna i. Funkar särskilt bra på ytterkläder.


Ser framför mig när det kommer gäster:

-- Hej, välkomna!
Och när gästerna därpå börjar titta sig lite osäkert omkring
-- och ytterkläderna kan ni trycka ner i korgen där.

Utgå gärna från att gästerna är NT för största effekt. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:02:43, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav weasley » 2007-11-25 17:59:00

Kvasir skrev:
weasley skrev:a) Skaffa en stor fin korg du kan slänga kläderna i. Funkar särskilt bra på ytterkläder.


Ser framför mig när det kommer gäster:

-- Hej, välkomna!
Och när gästerna därpå börjar titta sig lite osäkert omkring
-- och ytterkläderna kan ni trycka ner i korgen där.

Utgå gärna från att gästerna är NT för största effekt. :)


*LOL*

Dråpligt! Minst sagt! :-D

Ok, jag kanske inte var helt tydlig; det är helt OK att ha kvar en hatthylla med tillhörande galgar om man får besök som gillar att hänga kläder på nämnda galgar.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Aspergare och vården



Logga in