Asperger och transsexualism

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav KrigarSjäl » 2010-10-25 23:14:38

Jodå, det finns fler. Bland annat här:
http://trollhare.wordpress.com/
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav FakkDöWörld » 2010-10-25 23:48:40

Det här har jag funderat över förut. Tror helt enkelt det handlar om att Aspies är lite mer ärliga med sig själva, är man gay eller hur det nu är så är det så liksom. Tror också man till högre grad känner sig själv.
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-10-26 18:00:46

Kanske också att man inte upplever det sociala klistret lika mycket och därmed inte känner sig bunden till en könsroll på samma sätt? Jag har aldrig känt mig bunden att vara flickaktig, däremot tycker jag det är roligt att vara det ibland. Men bara om jag får bryta av med att vara manlig ibland :)
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Anele » 2010-10-27 16:30:15

Skulle inte förvåna mig om det även handlade om feldiagnosticering då obehandlad transsexualism verkar leda till sociala och emotionella hämningar i många fall.
Anele
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2010-02-06

Inläggav freijo » 2010-10-29 22:56:44

Tack för svaren!

Har kollat in Trollharen och läser på :)

Svarar kanske mer sen, är inte så bra på att hitta energi till att skriva. Men uppskattar svaren!
freijo
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2010-10-24

Inläggav mnordgren » 2010-11-01 21:48:58

Moderator:

Slog ihop.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav TORatANDET » 2010-11-02 13:17:07

freijo skrev:Har kollat in Trollharen och läser på

Trollhare (Immanuel) är i Köping och Flen nästa vecka och föreläser om sig själv som person med trans och AS. För praktisk info: Googla på t.ex. "föreläsning immanuel".
Jag vet inte alls var du bor, freijo, men om det är i Stockholmområdet, så är det inte så värst långt, ifall du vill höra honom. Det skulle hen/han nog tycka vore trevligt.

Jag har mött många aspergare, och tycker det verkar vara en egendomligt stor andel av transsexuella som har diagnos Aspergers syndrom. Jag vet inte varför det är så många. Troligen finns det flera orsaker.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

hej

Inläggav kittyberger » 2012-01-16 2:57:20

hej jag är också mtf jag trodde jag var ensam om att ha aspergers syndrom och vara transsexuell kul med en likasinnad jag har alltid på dom senaste veckorna velat ha en kompis i samma båt att snacka med. jag är inte rädd att vara ensam men jag var rädd att jag var ensam med min diagnos som transsexuell eller att jag skulle vara den första. jag kom på att jag var transsexuell när jag var 20 år när kom du på det? :D

:idea: om du har frågor får du gärna fråga mej och jag frågar gärna dej också om jag har frågor om jag eller du inte kan får vi lära oss av personal andra vi litar på eller biblioteket. vad kul att det finns en till i sverige förutom jag som har diagnosen som vill göra ett könsbyte. ta hand om dej :D
kittyberger
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2011-12-05
Ort: Åkersberga

fin

Inläggav kittyberger » 2012-01-16 3:08:51

du är väldigt fin för att vara tråkig man jag är den som ger komplimanger till människor jag tycker ser fina ut. jag är också en mtf och jag heter Filip och jag har asperger jag trodde inte aspergare fick byta kön därför har jag varit så nedstämd men jag är glad när jag läste att en annan med min diagnos har de. och jag är bisexuell du kan hälsa honom eller henne från mej att han eller hon får gärna skriva till mej på forumet då kan vi ha ett trevligt snack jag finns på forumet varje lördag mellan 16- sent på natten. jag är så lycklig trodde jag var själv men det är jag inte. :D :D
kittyberger
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2011-12-05
Ort: Åkersberga

hej

Inläggav kittyberger » 2012-01-16 4:00:11

kittyberger skrev:du är väldigt fin jag är den som ger komplimanger till människor jag tycker ser fina ut jag är snäll enligt mej själv. men det tråkiga är tycker jag jag får höra jag inte är det fast jag är det snäll snäll som hello kitty nåja jag är också en mtf och jag heter filip och jag har asperger. jag trodde inte aspergare fick byta kön därför har jag varit så nedstämd men jag är glad när jag läste att en annan med min diagnos har de. och jag är bisexuell du kan hälsa honom eller henne från mej att han eller hon får gärna skriva till mej på forumet då kan vi ha ett trevligt snack jag finns på forumet varje lördag mellan 16-sent på natten. jag är så lycklig trodde jag var själv men det är jag inte. :D :D
ha det så bra
kittyberger
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2011-12-05
Ort: Åkersberga

goddag

Inläggav kittyberger » 2012-01-16 4:46:14

goddag jag undrar vad är det för medicin? jag skulle behöva sånt jag jag heter Filip och jag är också mtf jag är rädd att jag var den enda aspergaren men det är jag inte tack och lov för då skulle jag gömt mej för jag vill byta kön för jag har en tjejhjärna men en manskropp och jag vill pussla ihop kropp och hjärna så att det stämmer överens. om någon vill skriva till mej så finns jag jag ska till psykolog på onsdag och prata mer om mej jag kommer få hjälp av min psykolog vad jag ska göra och så. (för om jag inte skulle få byta jag skulle bli olycklig för resten av mitt liv gå på psykofarmaka och kanske göra det värsta för mej själv till sist vad vill jag inte gå in på för det här är inga saker man säger högt alltså vad man gör om man inte får)
kittyberger
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2011-12-05
Ort: Åkersberga

Re: Asperger och transsexualism

Inläggav nano » 2012-01-16 8:35:33

Välkommen hit :)

Inte helt ovanligt att det blir lite trassel med inläggen i början när man kommer hit.
Du verkade mer eller mindre bli överglad och skrev en massa saker som verkade vara med liknande innehåll och citeringar av dig själv, blev det en bunt trassel i postandet?
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Asperger och transsexualism

Inläggav biologic » 2012-01-17 1:54:40

Kimmelie skrev:Jag avskyr verkligen att tvingas ha en kvinnokropp! (Usch, tål knappt ordet kv****...) Men jag skulle inte vilja ha en manskropp heller...
*önskar att det fanns ett (allmänt accepterat) könsneutralt alternativ*


Bara en stilla undran, om det enbart gäller dig själv, eller om du har någon speciell åsikt om de som gillar att ha en kvinnokropp? Svårt att formulera det här, men jag hoppas att du förstår hur jag menar.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Asperger och transsexualism

Inläggav Kimmelie » 2012-01-17 19:18:33

biologic skrev:
Kimmelie skrev:Jag avskyr verkligen att tvingas ha en kvinnokropp! (Usch, tål knappt ordet kv****...) Men jag skulle inte vilja ha en manskropp heller...
*önskar att det fanns ett (allmänt accepterat) könsneutralt alternativ*


Bara en stilla undran, om det enbart gäller dig själv, eller om du har någon speciell åsikt om de som gillar att ha en kvinnokropp? Svårt att formulera det här, men jag hoppas att du förstår hur jag menar.

Det var 1,5 år sen jag skrev det där... Jag bryr mig inte längre. Jag trivs med mig själv idag, trivs med den jag är, och då spelar det inte så stor roll hur jag ser ut. Jag har släppt fram mer av mina manliga sidor, och jag framstår nog som mer manlig nu, får t ex inte längre höra "Är du kille eller tjej?" utan "Därborta är herrtoan!" med uppfordrande tonfall, när jag är på väg in på damtoan... :lol:

Varför tror du förresten att jag skulle ha nån åsikt om andra som vill ha en kvinnokropp? Det är väl naturligt att man vill ha ett utseende som stämmer överrens med det man känner sig som. Det betyder ju inte att jag tycker illa om kvinnor, bara för att jag inte vill vara en själv.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Asperger och transsexualism

Inläggav biologic » 2012-01-18 21:09:14

Kimmelie skrev:
biologic skrev:
Kimmelie skrev:Jag avskyr verkligen att tvingas ha en kvinnokropp! (Usch, tål knappt ordet kv****...) Men jag skulle inte vilja ha en manskropp heller...
*önskar att det fanns ett (allmänt accepterat) könsneutralt alternativ*


Bara en stilla undran, om det enbart gäller dig själv, eller om du har någon speciell åsikt om de som gillar att ha en kvinnokropp? Svårt att formulera det här, men jag hoppas att du förstår hur jag menar.

Det var 1,5 år sen jag skrev det där... Jag bryr mig inte längre. Jag trivs med mig själv idag, trivs med den jag är, och då spelar det inte så stor roll hur jag ser ut. Jag har släppt fram mer av mina manliga sidor, och jag framstår nog som mer manlig nu, får t ex inte längre höra "Är du kille eller tjej?" utan "Därborta är herrtoan!" med uppfordrande tonfall, när jag är på väg in på damtoan... :lol:

Varför tror du förresten att jag skulle ha nån åsikt om andra som vill ha en kvinnokropp? Det är väl naturligt att man vill ha ett utseende som stämmer överrens med det man känner sig som. Det betyder ju inte att jag tycker illa om kvinnor, bara för att jag inte vill vara en själv.


Okej. Vad skönt att du har "hittat dig själv", skönt när man kommer så långt i sin personliga utveckling. Det stämmer verkligen att när man accepterar sig själv så accepterar även andra en. :)

Förstår absolut att man vill att utsidan stämmer överens med insidan, det jag reagerade på var "usch, tål knappt ordet...". Så det var bara det jag undrade!
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Asperger och transsexualism

Inläggav Mellanvärld » 2012-01-20 20:14:11

Skulle gärna vilja ha en kvinnokropp, men en kvinnlig könsroll lockar mig dock inte.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Asperger och transsexualism

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-21 6:01:51

TORatANDET skrev:Jag har mött många aspergare, och tycker det verkar vara en egendomligt stor andel av transsexuella som har diagnos Aspergers syndrom. Jag vet inte varför det är så många. Troligen finns det flera orsaker.

Kan inte det bero på att transsexuella aspies dras till varandra och att man som HBTQ lättare lägger märke till det här med transsexualism?
Jag för min del är en heterosexuell aspie och skulle jag gå efter hur många aspergare jag mött som var straighta skulle det bli en övervikt åt det hållet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Asperger och transsexualism

Inläggav atoms » 2012-01-22 3:26:01

atoms:

Diskussionen om könsroller återfinns här - harda-normer-styr-kvinnors-utseende-t17269-72.html och vidare meningsutbyte om dessa roller bör föras i den tråden.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Kommer härmed ut som Transsexuell

Inläggav Frimodig » 2012-01-29 4:47:55

Hur funkar det om man känner sig som brud fast man inte har livmoder?

Och hur funkar det om man känner sig som jocke fast saknar kuk?

Jag har en jättestor bild på min dotterdotter som jag alltid kan söka tröst hos, när jag möter såna här grejer.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Kommer härmed ut som Transsexuell

Inläggav Alien » 2012-01-29 8:03:27

kullan skrev:Så länge ingen gör nåt brottligt så anser jag att folk ska få göra som dom och mår bäst av själva. Och att ni inte skulle få skaffa barn är ju en ren kränkning från samhället.


Det är väl också en kostnadsfråga; allt man vill får man inte, iaf inte gratis.

Just att få frysa ner sperma/ägg är väl inget alla får? En kvinna t ex, som känner att den biologiska klockan tickar och vill frysa ner sina ägg i väntan på att träffa rätt man, kan hon få det?


Moderator: Flyttat från denna tråd: kommer-harmed-ut-som-transsexuell-t24464.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in