Vilka är vi här?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tja

Inläggav sussi83 » 2010-10-21 21:34:30

Håller på att göra en utredning nu, det står klart att jag har ett NPS funktionshinder men vad är oklart. Har mest likheter med ADHD men också autistiska drag....om två veckor står det klart! :wink:

Är iaf en tjej på 27 år...jobbar å e ganska utbränd. :-)186

Finns även på adhdforum.se
Senast redigerad av sussi83 2011-05-04 22:32:58, redigerad totalt 1 gång.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: Tja

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-10-21 21:41:02

sussi83 skrev:Håller på att göra en utredning nu, det står klart att jag har ett NPS funktionshinder men vad är oklart. Har mest likheter med ADHD men också autistiska drag....om två veckor står det klart! :wink:

Är iaf en tjej på 27 år...jobbar å e ganska utbränd. :-)186

Finns även på adhdforum.se


Hej sussi!
Jag finns här även jag med, ifa du minns mitt nick från ADHDforum.
Senast redigerad av KaosPrinsessa 2011-05-04 22:32:58, redigerad totalt 1 gång.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav MrWin » 2010-10-21 21:48:53

* Mann
* 18 år.
* Bor i Sør-Norge.
* Singel.
* Asperger og kanskje OCD og tics.
* Liker film, spill, musikk, katten min Findus...
* Er elev, men har tidligere vært i arbeid.
Senast redigerad av MrWin 2011-05-04 22:32:58, redigerad totalt 1 gång.
MrWin
 
Inlägg: 1066
Anslöt: 2010-10-21

Re: Tja

Inläggav sussi83 » 2010-10-21 22:22:35

KaosPrinsessa skrev:
sussi83 skrev:Håller på att göra en utredning nu, det står klart att jag har ett NPS funktionshinder men vad är oklart. Har mest likheter med ADHD men också autistiska drag....om två veckor står det klart! :wink:

Är iaf en tjej på 27 år...jobbar å e ganska utbränd. :-)186

Finns även på adhdforum.se


Hej sussi!
Jag finns här även jag med, ifa du minns mitt nick från ADHDforum.


Men tja!!! :D
Senast redigerad av sussi83 2011-05-04 22:32:58, redigerad totalt 1 gång.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav freijo » 2010-10-24 15:10:02

Är ny här men har varit inne här flera gånger, tänkte att det var dags att presentera sig själv!

Lika bra att starta öppet om mig själv, för jag är en öppen person.

Är 22 år fyllda och blev diagnoticerad förra året med Aspergers syndrom och ADD. Går även en utredning för transexualism, jepp, så är det! Jag är en kille fast i en tjejs kropp.

Ni kan kalla mig Martin. Jag går en teater-kurs för aspergare och trivs rätt bra med livet även om det är jobbigt ibland!

Ska bli kul att prata med allt folk här. Nån annan ftm på detta forumet tro?
Senast redigerad av freijo 2011-05-04 22:32:58, redigerad totalt 1 gång.
freijo
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Sheyen » 2010-10-24 15:28:35

Hej på er!

Jag heter *censurerat namn* och är 20 år gammal. Jag är bosatt i Skåne, men pratar inte genuin skånska.

Jag är i full gång hos läkarna med min utredning nu. Den gäller både Aspergers Syndrom och ADHD. Det lutar väldigt starkt mot att det är dessa två diagnoser som jag kommer att få.

Just nu tycker jag om att spela CS 1.6 och League Of Legends (onlinespel).
(Jag är alltså en ganska nördig tjej! :P)

På fritiden umgås jag gärna med min enda vän, eller på internet med mina betydligt fler vänner.

Jag skulle gärna hitta någon ny vän, så tveka inte när det gäller att skicka PM eller liknande. Jag kommer bara se det som någonting positivt. :)

Moderator: Tog bort namnet enligt önskemål.
Senast redigerad av Sheyen 2011-05-04 22:32:58, redigerad totalt 1 gång.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav notch » 2010-10-24 19:48:38

Jag heter Magnus och är 27 år, har fått väldigt begränsat med social träning igenom livet då jag håller mig mycket för mig själv och mer lr mindre föredrar det så =)

Fick diagnosen panikångest för 8 år sen när jag var 19, och diagnosen aspergers (som enligt läkarna var en glasklar diagnos) för snart 3 år sedan. Äter inga mediciner alls sen något år tillbaka i ett långtida test för att se hur bra det går, hittils går det begränsat bra :>

Spenderar mycket av min tid med att undvika stress helt och hållet, och i stort sett allt som går att göra på datorer är mina intressen. Har inga direkta specialintressen än, har iaf inte hittat dom.

Har ungefär 2-3 vänner av värde, men som jag nu sällan träffar eftersom jag nyss flyttat från stockholms län till vetlanda nedanför jönköping.

Är väldigt intresserad av kontakt och träffar med fler aspies då det är den enda sortens folk jag lyckats undgå hela livet trots att ni/vi är dom helt klart högst intressanta =)
Senast redigerad av notch 2011-05-04 22:32:58, redigerad totalt 1 gång.
notch
Bannad
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-10-20

Inläggav slackern » 2010-10-26 13:37:11

Hej 42 årig kille eller man kalla det vad ni vill ;) singel med barn har en son som är 7 1/2 år.

Bor i centrala STHLM typ mitt i stan eller på Kungsholmen.

Har diagnoserna ADD som jag fick för typ 2 !/2 år sedan och fick Autistiska drag i somras men inte intresserad utav att göra en till utredningen eller utforska om jag skulle ha någon form utav Autism eller AS mest vården som har tjatat om det eller de har påpekat om Autism som tex AS.

Men tycker personligen att min ADD diagnos förklarar mina problem på bästa sätt har även Dyslexi om någon nu skulle tycka det e jobbigt om jag inte skriver helt korrekt eller använder tillräckligt med kommatecken eller punketer där det ska vara
Senast redigerad av slackern 2011-05-04 22:32:58, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav Silius » 2010-10-26 15:10:01

Kille, 27 år (Eller är jag en man nu?).
Bor ensam i Örebro.
Vart utredd -05 för att jag ville ha på papper att jag hade ADHD.
Fick diagonserna ADD och HFA (högfungerande autism. Var väldigt nära att jag fick diagnosen Asperger ist men minns inte längre vad skillnaderna är).
Dessutom visade det sej att jag var högintelligent, så ett medlemskap på Mensa kom på köpet.
Vegetarian. Tycker om djur, särskilt hundar.
Är kreativ. Kreativitet är det som ger mitt liv mest mening. Jag skriver ofta musik, gillar att teckna o programmerar gärna.
Är driftig o vill göra nåt hela tiden.
Sen löp- o styrketränar jag oxå. Och tränar thaiboxning.
Senast redigerad av Silius 2011-05-04 22:32:58, redigerad totalt 1 gång.
Silius
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Dandelo » 2010-10-26 15:43:45

Shohey på er.

Kille på 19 år. Fick diagnosen Aspergers/ADD i augusti och börjat acceptera det nu. Måste börja tänka om typ allt.
Livet är väldigt påfrestande och jag känner att jag inte gör något av mening eller betydelse. Försöker ta mig iväg till plugget men oftast är jag helt slut eller sover dagarna långa. Mitt huvud hoppar och far för mycket. Dagdrömmer gärna.
Några vänner men träffar dom väldigt sällan numera.
Eftersom jag jämt levt i en bubbla har jag inte upplevt mycket av världen utanför. Både störande och skönt.

Blyg, svårt att se folk i ögonen. Håller mig mest för mig själv även om jag inte alls vill det. Svårt att uttrycka mig med ord så skrivandet är till stor hjälp.

Fritid & Intressen

Gillar att se mycket på film/tv-serier. helst med sci fi inslag. Tv-spelande ibland. Går i perioder det där.
Jag skriver också när inspirationen slår till, poesi, novell eller sång texter brukar det oftast bli.
Sitter nästan jämt vid datorn, blir för ensamt annars. Hänger på olika forum eller redigerar bilder i photoshop.
Går utanför dörren gör jag men bara när det är meningsfullt för mig.
Läser också när det blir tid till det.
Styrketränar nästan varje dag, hjälper att koppla av och känner mig nöjd med mig själv.

Beroende saker/favorit saker

Beroende att ha hörlurarna på med musik när jag ska ta mig till ställen. Arcade Fire, Kent, Florence + Machine mm.
Buffy, Firefly, ja allt av Joss Whedon.
Lost, Dexter + många andra serier.
Senast redigerad av Dandelo 2011-05-04 22:32:58, redigerad totalt 1 gång.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Inläggav Eddie88 » 2010-10-26 23:32:57

Kille 33 år ung som fick diagnosen Asperger samt ADD och social fobi och ångestproblematik just idag och det var då jag bestämde mig för att hitta hit.


Gift sedan 10 år tillbaka.


2 barn samt katt.

Styrketränar 5 dagar i veckan och har varit drogfri 4 år efter ett 15 år långt missbruk.

Gillar även att skriva en bok om min uppväxt och lyssnar enbart på Blowin in the wind med Bruce Springsteen.

Har extremt svårt att se vad som behövs göras. Livet har vänts upp och ned idag och jag måste lära mig om Asperger och ADD.
Senast redigerad av Eddie88 2011-05-04 22:32:58, redigerad totalt 1 gång.
Eddie88
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Andres » 2010-10-27 5:13:26

- Man, 38 år
- Bor I New York
- Gift och har en hund
- Fick min Aspie diagnos här i New York i början av 2010
- Geek, mac, sci fi, tv, musik
Senast redigerad av Andres 2011-05-04 22:32:58, redigerad totalt 1 gång.
Andres
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-10-27 21:19:22

Wow, många nya på en gång, välkomna. Vi är nog många här som kan relatera till vad ni berättar och varit med om. Det är även många som fått diagnos som vuxna (omtumlande) och ett helt gäng som har barn, däribland jag.
Senast redigerad av Angelic Fruitcake 2011-05-04 22:32:58, redigerad totalt 1 gång.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Arkimedes » 2010-10-28 15:32:07

Tjej 28 år.

Singel.

Har inte barn.

Definierar mig som homosexuell.

Har ej diagnos men nästan allt jag läst om Asperger stämmer väldigt bra in på mig. Jag planerar att göra en utredning för att få svar. Har alltid förstått att jag är annorlunda och känt mig frustrerad över att inte bli förstådd. När jag "hittade" det här syndromet kändes det som om alla bitar föll på plats.

Gjorde ett test på nätet som sägs vara samma som psykologer använder. Enligt det testet har jag en AQ på 35.

Bor i en etta med mina katter.

Student.

Intresserad av matematik.

Har även andra intressen som kan variera: Feng shui, näringslära, länder. Är sällan intresserad av mer än 1-2 ämnen åt gången. På sistone har jag varit väldigt inne på innehållsförteckningar och tillsatsämnen i mat. Själv undviker jag alla slags tillsatser i mat i så lång utsträckning som möjligt. Mitt Feng shui-intresse gick huvudsakligen ut på att göra listor över vilka färger och element som passar i olika rum och väderstreck. Försöker dock även att tillämpa den inredningsmetoden i min lägenhet så mycket jag kan.

Vegan.

Har svårt att hantera för många intryck. Det är därför jag inte har Facebook bland annat. Det finns för mycket information på den sidan. Blir stressad i affärer om det finns för många sorter att välja mellan.

Har oftast svårt att koppla ihop teori med verkligheten.

Är en aning ansiktsblind. Om en vän klippt sig eller förändrat något annat i utseendet så känner jag inte igen henne/honom. Vissa ansikten är dock lättare än andra.

Har oerhört svårt för meningslöst småprat och blir frustrerad när folk byter samtalsämne innan man pratat klart om ämnet. Jag känner att jag oftast har lättare att få vänner som bor på annan ort eller i ett annat land. På så sätt blir det inte konstigt att man vill träffa sin bästa vän en gång per halvår.

Jag registrerade mig på det här forumet igår. Har även kommit i kontakt med en tjej via nätet som uppmuntrade mig att ta kontakt med en lokal autismförening. Inom kort ska jag dit på öppet hus och sedan på diskussionsafton. Ser fram emot att träffa likasinnade. Jag är dock rädd för att jag eventuellt ska känna mig utanför där också och sedan känna mig ännu mer ledsen. Men jag ska ge det en chans.
Senast redigerad av Arkimedes 2011-05-04 22:32:58, redigerad totalt 1 gång.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav geocache » 2010-10-28 18:13:46

Hej Arkimedes och varmt välkommen till oss!

En eloge också för din tydliga lättlästa presentation!

Det verkar förresten som att du är intresserad av antikens olika genier, att döma av ditt användarnamn. Själv fascinerar "universalgeniet" Leonardo da Vinci mig mycket, med tanke hur komplicerade saker han uppfann/konstruerade.

/geocache
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 22:32:58, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-10-28 19:10:46

Arkimedes bevingade sista ord :) Jag har alltid tyckt att det var fantastiskt och aspigt av honom. (Han mördades av soldater (romerska?) när han satt och räknade ut nya matematiska formler i sanden. "Rubba inte mina cirklar" lär ha varit hans sista ord)
Senast redigerad av Angelic Fruitcake 2011-05-04 22:32:58, redigerad totalt 1 gång.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Arkimedes » 2010-10-28 21:06:30

geocache skrev:Hej Arkimedes och varmt välkommen till oss!

En eloge också för din tydliga lättlästa presentation!

Det verkar förresten som att du är intresserad av antikens olika genier, att döma av ditt användarnamn. Själv fascinerar "universalgeniet" Leonardo da Vinci mig mycket, med tanke hur komplicerade saker han uppfann/konstruerade.

/geocache


Tack! :)

Jag är mest intresserad av matematik i sig men som en liten bonus kan jag inte låta bli att ta reda på fakta om gamla matematiker.

Det mesta som jag vet om da Vinci är genom Dan Browns "Da Vinci-koden" :wink:
Senast redigerad av Arkimedes 2011-05-04 22:32:58, redigerad totalt 1 gång.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Arkimedes » 2010-10-28 21:17:51

Angelic Fruitcake skrev:Arkimedes bevingade sista ord :) Jag har alltid tyckt att det var fantastiskt och aspigt av honom. (Han mördades av soldater (romerska?) när han satt och räknade ut nya matematiska formler i sanden. "Rubba inte mina cirklar" lär ha varit hans sista ord)


Ja, det var romerska soldater som belägrade staden, och just då hade han fullt upp med ett matematiskt problem och hade ritat cirklar i sanden. Jag har dock missat den detaljen att han blev dödad just där och att dessa ord i så fall var hans sista. :cry:

En annan grej som han kom på var att man kunde mäta volymen av ett föremål genom att sänka det i en vätska och mäta volymen på den undanträngda vätskan. Han kom på det när han satt i ett badkar. Det sägs att han klev upp och sprang naken genom gatorna och skrek "Jag har funnit det!" :D
Senast redigerad av Arkimedes 2011-05-04 22:32:58, redigerad totalt 1 gång.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-10-28 21:48:34

Eller på grekiska: Eureka!
Senast redigerad av Angelic Fruitcake 2011-05-04 22:32:58, redigerad totalt 1 gång.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Krake » 2010-10-30 10:29:55

Arkimedes skrev:En annan grej som han kom på var att man kunde mäta volymen av ett föremål genom att sänka det i en vätska och mäta volymen på den undanträngda vätskan. Han kom på det när han satt i ett badkar. Det sägs att han klev upp och sprang naken genom gatorna och skrek "Jag har funnit det!" :D


Extremt ot men...
Även i våra dagar är det inte alla som uppmärksammat arkimedes upptäckt. När Edison sökte ingengörer frågade han om volymen på en (av hans nya "uppfinning" (Edison var inte först)) glödlampa. Ingengören mätte och räknade. Efter flera timmar svarade han. Edison la ner glödlampan i vatten och sa: "Sånär som på 3 cl."
Senast redigerad av Krake 2011-05-04 22:32:58, redigerad totalt 1 gång.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav gehannah » 2010-11-02 13:38:45

Ibland kvinna, ibland flicka, ibland bara uråldrig själ. 43 år i passet. Får ibland åka på ungdomsbiljett på bussen. Knappast könsstereotypisk.

Ensamstående med två söner.

Nerdig och geekig, skriver avhandling just nu om mediebilder i serier. (i dagspressen), spelar dataspel, musikintresserad (ffa death o BM men även en del HC, industri och punk)

Anarkist

Ingen diagnos. Högt (3åtta) på AS-test (hmm....om det nu hette så) Ingen chock direkt men håller på att landa i det beskedet. Svart på vitt är något annat än misstankar. Vill inte ha någon diagnos heller. Tycker inte om att bli kategoriserad och instoppad i en liten välordnad uppsättning av egenskaper.
Senast redigerad av gehannah 2011-05-04 22:32:58, redigerad totalt 1 gång.
gehannah
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2010-10-31

Inläggav Arnika » 2010-11-02 16:42:53

Hittade tråden först nu, snacka om överblick :wink: . Lurkar av och till sedan ett halvår. Man ska ju naturligtvis presentera sig! Tar så lång tid för mig att formulera något vettigt, om jag ska skriva inlägg blir det inte mycket annat gjort. Föredrar att "titta på".

Är kvinna i 40-årsåldern, heltidsarbetande trots utmattningsdepression i våras. Bor enskilt på landet med hästar och katter och trivs med det. AS-misstankar sedan minst 10 år tillbaka, nyligen verifierade av psykvården. Vet inte om jag skulle vilja ha utredning och diagnos, om det skulle vara till någon nytta i just mitt fall.
Senast redigerad av Arnika 2011-05-04 22:32:58, redigerad totalt 1 gång.
Arnika
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2010-03-21

Inläggav Linblomma » 2010-11-02 21:53:37

Tjej, 25 år gammal, bor med sambo och två katter i Linköping.

Fick min Aspergerdiagnos för ca 1 vecka sedan. Skulle från början bara utredas för ADHD men under utredningsveckan fokuserades det mer och mer på Asperger.

Att få en diagnos känns otroligt bra, äntligen vet jag varför jag aldrig riktigt har fungerat som "andra" och alltid känt mig annorlunda. Jag accepterar min diagnos men känner att den behöver sjunka in lite mer. Har remitterats till vuxenhabiliteringen och ska snart träffa en läkare och prata om eventuell medicinering.

Tydligen är jag jäkligt bra på att dölja mina problem för människor som inte känner mig, då ingen säger sig ha sett några tecken på Asperger hos mig. Jag är ganska social och kan kallprata om väder och annat, och enligt psykologen kan det vara därför som mina problem aldrig uppmärksammats.

Jag tycker att forum är jobbiga av flera anledningar, bland annat för att jag har (för?) höga krav på mig själv att skriva bra, att bli granskad av andra och svårighet att formulera mig och hålla en röd tråd. Men man måste ju utmana sig själv!

Mina intressen är bland annat
Datorspel (just nu Fallout New Vegas)
Star Trek (ser just nu Deep Space 9)
Bakning
Olika former av handarbete (håller just nu på att brodera en Companion Cube från Portal)
Senast redigerad av Linblomma 2011-05-04 22:32:58, redigerad totalt 1 gång.
Linblomma
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2010-10-23
Ort: Östergötland

Inläggav pidde33 » 2010-11-05 15:18:27

Är en kille/pojke på 44 år, som efter 10 år som psykfall (deprision) äntligen fått en diagnos. En diagnos som förklarar väldigt mycke för mej.
Bor i Landskrona o ska om några veckor bli sambo, med en flickvän o hennes katt.
Intresse MC, HD, MC o det mesta som har motorer.
Det glömde jag nästan, diagnosen var Asberger syndrom.
Jag vet inte hur andra har det med verkliga livet, men jag känner mej som 2 personer. En person här hemma o sen så fort jag kommer ut så är jag som en helt annan, all vimsighet bara försvinner o jag blir bestämd o ignorant. Men när jag sen kommer hem så kommer det tillbaka igen, o jag kan börja gråta för att jag ignorera ngn som behövt hjälp, eller bara varit vänlig. Väl hemma så vet jag varken ut eller in T.e.x Törstig.... reser mej för att gå o hämta ngt o dricka, men när jag rest mej upp så kommer jag inte ens ihåg varför jag reste mej bara (men jag tror inte jag lider av det) o har jag gäster eller så, så brukar jag få frågor om jag skulle ngt , för då har jag rest mej för att göra ngt ... men glömt vad det var, så där står jag o försöker komma på vad jag skulle.

Det var en beskrivning av mej.

Ops.... har 2 barn, en pojke på 18 o en flicka på 20 år.

MVH Peter
Senast redigerad av pidde33 2011-05-04 22:32:58, redigerad totalt 1 gång.
pidde33
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Landskrona

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in