Japansk street fashion/subkulturer m.m.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms


Inläggav Kahlokatt » 2010-10-24 22:55:58

Tackar!
OK, så Dolly Kei = lite "störd" sagostil
Mori Girl = skogsinspirerat, älvor, troll, lite Tolkien-aktigt
Fairy Kei = sliskig stil med spetsar och massor av färg
Gyaru = äcklig bratbrud
Hime Gyaru = äcklig aristokratisk bratbrud
Decora = jag tog på mig hela garderoben
Men Visual Kei och Takenokezoku begriper jag inte vad det är.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav nitro2k01 » 2010-10-24 22:57:01

Den första länken är trasig. (Mellanslag efter URL-taggen.) För övrigt behöver du inte sätta ut [url] runt länkarna manuellt, det sker automatiskt. Dessutom kan du använda img-taggen.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav Kahlokatt » 2010-10-24 22:59:08

Varför poserar japanska tjejer nästan alltid med en massa konstiga handrörelser? Titta på bilderna från FRUITS, t.ex., alla ser ut som om de försöker tala teckenspråk. Vad är det de håller på med?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-10-24 23:01:10

Kahlokatt skrev:Tackar!
OK, så Dolly Kei = lite "störd" sagostil
Mori Girl = skogsinspirerat, älvor, troll, lite Tolkien-aktigt
Fairy Kei = sliskig stil med spetsar och massor av färg
Gyaru = äcklig bratbrud
Hime Gyaru = äcklig aristokratisk bratbrud
Decora = jag tog på mig hela garderoben
Men Visual Kei och Takenokezoku begriper jag inte vad det är.


haha Dolly Kei är inspirerat av främst östeuropeiska sagot. Fairy Kei och Decora är mina favoiter faktiskt (särskilt Dark Decora som sagt, bloggen är min egna förövrigt :P).
Visual Kei har med musiken att göra och Takenokezoku är egentligen utdöd men den är härlig, går ut på att man ska klä sig i stora plagg inspirerade av trad japanska plagg och dansa utomhus, man ska blåsa i visselpipor och ha massa neonfärgade accessoarer :P
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-10-24 23:03:16

nitro2k01 skrev:Den första länken är trasig. (Mellanslag efter URL-taggen.) För övrigt behöver du inte sätta ut [url] runt länkarna manuellt, det sker automatiskt. Dessutom kan du använda img-taggen.

Näe jag tycker det är så störigt med massa bilder bara efter varandra, bättre med länkar enligt mig när det är flera bilder efter varandra.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav Kahlokatt » 2010-10-25 21:46:41

KaosPrinsessa skrev:
Kahlokatt skrev:Tackar!
OK, så Dolly Kei = lite "störd" sagostil
Mori Girl = skogsinspirerat, älvor, troll, lite Tolkien-aktigt
Fairy Kei = sliskig stil med spetsar och massor av färg
Gyaru = äcklig bratbrud
Hime Gyaru = äcklig aristokratisk bratbrud
Decora = jag tog på mig hela garderoben
Men Visual Kei och Takenokezoku begriper jag inte vad det är.


haha Dolly Kei är inspirerat av främst östeuropeiska sagot. Fairy Kei och Decora är mina favoiter faktiskt (särskilt Dark Decora som sagt, bloggen är min egna förövrigt :P).
Visual Kei har med musiken att göra och Takenokezoku är egentligen utdöd men den är härlig, går ut på att man ska klä sig i stora plagg inspirerade av trad japanska plagg och dansa utomhus, man ska blåsa i visselpipor och ha massa neonfärgade accessoarer :P


Väldigt snygg blogg!
Decorastilen är rolig, men jag har alltid haft svårt för när folk har "för mycket" på sig. Dolly Kei och Mori Girl var söta.
Någon stil du tycker är riktigt ful?
Jag har som sagt svårt för Cyber och alla andra stilar där folk har någon konstig mask eller trasa för munnen.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-10-25 22:44:37

Kahlokatt skrev:Väldigt snygg blogg!
Decorastilen är rolig, men jag har alltid haft svårt för när folk har "för mycket" på sig. Dolly Kei och Mori Girl var söta.
Någon stil du tycker är riktigt ful?
Jag har som sagt svårt för Cyber och alla andra stilar där folk har någon konstig mask eller trasa för munnen.


Tack Tack ^_^ försökt att göra mitt bästa då jag inte kan nått om html och allt nu vad det heter :P

Hmm är väl ganguro isf, hemsk fjortisstil *ryser*
Bild
Mori Girl och Dolly Kei är rätt fina men för "öfärgade" för min smak. Jag älskar neonfärger typ eller 80-tals pastell :P Gärna blandat med svart.

Hehe jag brukar gå runt med "förjylningsmask" ibland, vill inte få i mig massa skit och så.
Btw så posar jag också oftast med massa handrörelser, något man kan se redan på foton på mig då jag är 3-4 år :P
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav Kahlokatt » 2010-10-25 22:49:30

På många foton från tonåren gör jag ett teckenspråkstecken som i princip alla döva i västerlandet förstår (fastän teckenspråken skiljer sig åt från land till land): I Love You. Man gör "hårdrockshornen", men sträcker dessutom ut tummen. Många som ser det tror nog att det är ett satanisttecken... :?

Ganguro har jag sett förr. Håller med, den är hemsk!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav nitro2k01 » 2010-10-25 23:16:38

KaosPrinsessa skrev:Hmm är väl ganguro isf, hemsk fjortisstil *ryser*
Får mig på något vis att tänka på detta: http://www.youtube.com/watch?v=UnGZEdpg50c
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-10-26 0:11:54

nitro2k01 skrev:
KaosPrinsessa skrev:Hmm är väl ganguro isf, hemsk fjortisstil *ryser*
Får mig på något vis att tänka på detta: http://www.youtube.com/watch?v=UnGZEdpg50c


Hehe, snyggt smink de hade :P *ironi*
Kul att hon inte kunde äta sushi. Om hon inte kan hantera pinnar är det ju bättre att hon äter för hand.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav nitro2k01 » 2010-10-26 0:19:48

Jo visst, fast de flesta gaijin vet nog inte om att man "får" äta sushi med händerna.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-10-26 0:49:43

nitro2k01 skrev:Jo visst, fast de flesta gaijin vet nog inte om att man "får" äta sushi med händerna.

Iof sant men man tycker att det borde kännas som en självklarhet.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav Kahlokatt » 2010-10-26 21:52:11

I Japan är det dessutom artigt att sörpla när man käkar soppa med nudlar! Sluurrrrppp, sluuuurrrpppp.... :lol:

Jag är väldigt fascinerad av ainukulturen och skrev uppsats om den när jag läste antropologi. Finns det inga Ainu Lolita? :wink:

Jo förresten, Kaos Hime :wink:: Du kan inte ge tips på någon manga/manhwa/OEM i samma stil som Cain Saga/GodChild? Håller på med Tarot Café och Bizenghast nu. Jag gillar inte stridsscener och vapen, däremot går lolitor alltid hem...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-10-26 22:31:13

Kahlokatt skrev:I Japan är det dessutom artigt att sörpla när man käkar soppa med nudlar! Sluurrrrppp, sluuuurrrpppp.... :lol:

Jag är väldigt fascinerad av ainukulturen och skrev uppsats om den när jag läste antropologi. Finns det inga Ainu Lolita? :wink:

Jo förresten, Kaos Hime :wink:: Du kan inte ge tips på någon manga/manhwa/OEM i samma stil som Cain Saga/GodChild? Håller på med Tarot Café och Bizenghast nu. Jag gillar inte stridsscener och vapen, däremot går lolitor alltid hem...


Haha ja och det är tur det för jag sörplar alltid min nudelsoppa :P

Ja ainu är väldigt intressant, de påminner en del om samer faktiskt. Jag tror att Kamui i Kamui Den bor i en Ainuby dock.

Jag antar att du har läst mangan Kamikaze Girls, annars har vi...hmm... Black Butler, Kodomo no Jikan, Doll, Dazzle och Pandora Hearts är de jag kan komma på som jag tror skulle passa dig.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav Kahlokatt » 2010-10-26 23:15:26

Nej, Kamikaze Girls har jag aldrig hört talas om...men tack för tipsen!
Kamui Den känner jag inte heller till, men kamui är ainu-ordet för gud.
Burakumin fascinerar mig också, dem känner du säkert till. Fast de verkar knappt existera i dagens Japan...är väl lite som vårt resandefolk, kanske?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-10-27 0:44:20

Kahlokatt skrev:Nej, Kamikaze Girls har jag aldrig hört talas om...men tack för tipsen!
Kamui Den känner jag inte heller till, men kamui är ainu-ordet för gud.
Burakumin fascinerar mig också, dem känner du säkert till. Fast de verkar knappt existera i dagens Japan...är väl lite som vårt resandefolk, kanske?


Va! Känner du inte till Kamikaze Girls och älskar lolita :O
Här är filmen baserad på mangan: http://www.youtube.com/watch?v=QvTxyok0j2o
Den finns även som vanlig bok. Både boken, mangan och filmen tillhör mina favoriter.

Jo burakumin är intressant med och jodå det finns fortfarande kvar och de "bojkottas" fortfarande även fast det är förbjudet.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav nitro2k01 » 2010-11-22 22:38:02

Bumpdags! Jag hittade följande genomgång av lolita-stilar: http://chocolatesyrupywaffles.com/?p=27108
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-11-22 23:20:04

nitro2k01 skrev:Bumpdags! Jag hittade följande genomgång av lolita-stilar: http://chocolatesyrupywaffles.com/?p=27108


Söt sida. Postat bilder har vi dock gjort på lolitastilarna innan. Den där sidan är dessutom uttrad ur the Lolita Handbook.
http://www.lolitafashion.org/

Men den sidan du länkade var ju kort och bra för oss som inte orkar läsa så mkt :P
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav Exploitbat » 2010-11-23 0:38:14

En fråga:
Hur vanliga är sådana här mer extrema(?) stilar i Japan?
Springer varannan unge omkring helt dedikerad till en stil(t.ex som de på bilderna ni länkat), eller är det mer som i Sverige - inte så vanligt trots allt, med andra ord?
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-11-30 13:17:59

Jag körde en hemsnickrad variant av Lolitamodet för sådär en tio år sen. Närmast ligger väl gothic. Shoppade svarta sextitalsklänningar ( t ex med vit krage och muddar), små söta flickskor, plisserade kjolar och randiga strumpor, vit skjorta och slips, spetsblusar och handskar, sammetskavaj och spetsstrumpbyxor och så förstås min eviga accessoar, cigarettmunstycket :D

Toppat med svart page, blek hy, mörkt smink, ibland rött läppstift, kappa eller trenchcoat. Gee, vilken energi man hade för klädsel. Men den här tråden och alla bilder gjorde mig lite nostalgisk. Tänk om nät-shopping varit lika enkelt då, Gud vad jag skulle ha varit stajlad jämt! Nu var det ett evigt springande i olika secondhand-butiker på Söder istället, och så satt man på String eller Lava och jämförde andras stilar.

Jaja, alla har vi varit små en gång.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-11-30 13:48:36

Exploitbat skrev:En fråga:
Hur vanliga är sådana här mer extrema(?) stilar i Japan?
Springer varannan unge omkring helt dedikerad till en stil(t.ex som de på bilderna ni länkat), eller är det mer som i Sverige - inte så vanligt trots allt, med andra ord?


Det är tämligen ovanligt. De flesta klär sig i vanliga kläder.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav Kahlokatt » 2010-12-14 17:38:17

Tjejen Isadora i årets julkalender klär sig i någon sorts decora-stil med löshår och starka färger.
Såg förresten en decora-tjej här i Uppsala i dag; hon såg härlig ut!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-12-15 15:30:11

Kahlokatt skrev:Tjejen Isadora i årets julkalender klär sig i någon sorts decora-stil med löshår och starka färger.
Såg förresten en decora-tjej här i Uppsala i dag; hon såg härlig ut!


Jo jag har sett Isadora, hon ser nice ut.
Aha, vad kul ^^
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Intressanta intressen



Logga in