Extremt morgontrött

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Extremt morgontrött

Inläggav locomotiv » 2010-10-11 15:30:36

Jag undrar om det är vanligt att vara extremt morgontrött eller ha svårt att vakna, när man har asperger.

Hela min barndom hade jag svårt att somna och svårt att vakna, nu för tiden somnar jag gott och länge, men har fruktansvärt svårt att stiga upp.
Har förvisso inget jobb som kräver att jag går upp tidigt, men jag vet med mig att jag får mycket mer gjort om jag går upp tidigt och inte sover för länge.

Hur gör ni för att komma upp om morgnarna?
locomotiv
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2009-12-28

Inläggav Torsdag » 2010-10-11 23:06:07

Somnar på melatonin. Vaknar av väckarklockan.
Idag snooza jag över en timme innan jag kom upp och klädde på mig.

Det beror mycket på hur motiverad man är och hur bra man sovit innan. Kommer ofta upp om det är något särskilt men klarar ytters sällan att gå upp vid 7/8 i mer än tre dagar i rad.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Inläggav Jeula » 2010-10-11 23:50:22

Hjärnan är på högvarv om kvällarna, så jag har svårt att somna, och sen på morgonen har jag svårt att vakna. Sover väl sådär 5-12 timmar beroende på om jag måste upp till något på morgonen eller inte. Men tungt tungt är det alltid att stiga upp oavsett hur länge jag sover.
Jeula
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2010-07-21
Ort: Högt upp i Norrland

Inläggav Funderaren » 2010-10-11 23:57:20

Jag har svårt att somna och är morgontrött men vaknar runt 8-9 och kan inte somna och är trött sen...
Funderaren
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6

Inläggav svempus » 2010-10-12 0:01:58

har inga problem att komma upp på morgonen. som när jag jobbade senast så blev det till att gå upp innan kl 6 på morgonen utom på vintern då kunde man få sovmorgon till sju :) och de var inga problem för mig. men jag hade problem att somna kvällen innan jag skulle börja där somna vid ett taget och klev upp vid halv sex taget för att dra till jobbet...
svempus
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2009-11-15
Ort: Örebro....

Inläggav John » 2010-10-12 1:14:18

jag har svårt o komma upp.. men jag sover bara 3-5 timmar per dygn..(dator jävel som förstör mitt liv.) fast jag har lätt o komma upp om det är något kul som händer :P typ ut och resa...
John
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Lund

Inläggav Lilla Gumman » 2010-10-12 8:45:08

Hej!

Jag är rätt så pigg om kvällarna. Lägger mig oftast mellan 23.00 och midnatt. Kan ibland vara vaken till 01.00. Men jag har inga problem att gå upp på morgonen. Mellan 06.00 och 09.00 är inga problem. Senare än 09.00 vill jag dock inte vakna, då känns förmiddagen "förstörd".

Så svaret är nej, jag är inte morgontrött. Det skulle möjligen vara om jag har sovit sex timmar en natt, då kan jag vara trött dagen efter. Och det är verkligen inte ofta.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav FakkDöWörld » 2010-10-12 11:28:30

Jag är eXtremt^ morrontrött. Också något svårt att sova, men inte jättefarligt.
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Inläggav Heishi » 2010-10-19 0:04:44

Jag har själv perioder då jag har svårt att sova, t.o.m omöjligt att sova, trots medicinering. De enda tipset jag har, och tro mig, jag har sömnproblem, är att göra följande(Det funkar för mig):

Ställ klockan på mobilen på 23:45, och att du ska sova, borsta tänder, lägga fram kläder till morgondagen m.m.

Ställ ytterligare ett larm vid 00.00 att du ska gå och lägga dig, med extremt hög signal, så du verkligen blir uppmärksammad.

Ytterligare en vid 01:00, och då ska du helt enkelt gå och lägga dig.

Gå upp vid lämplig tid, t.ex 09:00, som jag själv har det.
(För tillfället arbetslös, därför kan jag ha dessa tider)

Tiderna kan ju givetvis ändras, men mitt tips är regelbundna tider, och att du följer dessa. De bästa medlet mot sömnlöshet.

Andra har skrivit att deras hjärna går på högvarv, vilket också kan vara ett problem för mig, men det bästa är ifall man helt sonika slutar med att spela, titta på tv, m.m, och går ut på en promenad. Frisk luft och avkoppling. Minst 30 min. Kan kännas långt nu när höst/vinter faller på, men klär man på sig funkar det med!

M.v.h Peter
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav dino » 2010-10-19 14:24:16

Jag känner mig "skör" "retlig" och kan typ bli självhatande och negativ om jag inte får min långa process av att vila ut hjärnan när jag vaknar. Jag vaknar, känner inte för att gå upp, somnar om, vilar, ligger och lekmans "mediterar" typ, försöker stänga ute tankar, somnar om, och så vidare. Till slut går jag upp, men det brukar vara några timmar från första gng jag vaknat.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav Sheyen » 2010-10-24 16:11:04

Jag är väldigt morgontrött.

Om jag ska till skolan måste jag gå upp 3, helst 4 timmar innan skolan börjar, så att jag i lugn och ro hinner göra allting som ska göras. Annars blir jag bara nervös, stressad och skiter helst i hela dagen. Sen är det också så att om jag inte får all den tidne på mig så hinner jag inte ens göra allt.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav nano » 2010-10-24 18:24:30

Puh, det där med skola minns jag, hur lugnt jag än hade det under början av morgonen så blev det typ alltid stress o jag kom vanligen några minuter sent oavsett hur tidigt jag gick upp.
Jag var kvar o den lugna stund jag gillade därhemma, alldeles ensam o lyssnade på radio till frukosten.
Plötsligt upptäcker jag att klockan blivit mycket och jag måste rusa, o det fort.
Blev iaf snabb på att springa.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm


Inläggav MrWin » 2010-10-24 18:53:22

Mora mi vekker meg og maser på meg for å gå til skolen/jobben, jeg vil helst bare sove som jeg gjør i helgene :roll:
MrWin
 
Inlägg: 1066
Anslöt: 2010-10-21

Inläggav Akira » 2010-10-24 19:38:40

Det finns medicin som gör att man somnar. Borde det inte finnas med. som gör att man vaknar och är pigg (= Är lika morgontrött vare sig jag går och lägger mig tidigt eller sent.....
Akira
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2009-11-24
Ort: Växjö

Inläggav notch » 2010-10-24 19:51:01

tvivlar på att morgontrött har med aspergers att göra då jag har ganska starka anlag av det, men snarare har helt extrema sömnproblem sen barndomen :p
inte ens sömnpiller gör speciellt stor skillnad för mig, öppnar jag ögonen så är jag klarvaken direkt och kan inte sova mer inom 12-20 timmar.
även om jag är vaken i flera dygn först, sen sover så vaknar jag inom 6 timmar, och mot alla odds ganska pigg =)
notch
Bannad
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-10-20

Inläggav notch » 2010-10-24 19:52:49

många tror det har med brist på fysisk aktivitet att göra men faktum är att jag många gånger testat att i månader jobba 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan, det slutar på psykakuten eftersom jag inte kan sova mer än någon kvart om dagen. fast detta är inte på grund av aspergers utan panikångest.
notch
Bannad
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-10-20

Inläggav sussi83 » 2010-10-24 22:01:32

när jag var liten fick min mamma klä på mig medans jag sov annars skulle jag inte hinna iväg.... :lol:

Läkaren sa att det skulle växa bort när man passerat tonåren men here I am 27 år och fortfarande morgontrött å får kämpa för att ta mig upp.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav FakkDöWörld » 2010-10-24 22:12:56

Akira skrev:Det finns medicin som gör att man somnar. Borde det inte finnas med. som gör att man vaknar och är pigg (= Är lika morgontrött vare sig jag går och lägger mig tidigt eller sent.....

Det gör det! Finns en fantastisk gammal mirakelbryggd av javabönor som sätter fart på hjärnkontoret. :P
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Inläggav Silius » 2010-10-26 14:26:06

Har någorlunda svårt att somna. Har ofta lite spring i benen o vill göra "bara en sak till" innan jag lägger mej. Men att gå upp för tidigt på morronen är ett större problem. Jag TOTALHATAR att gå upp om jag inte fått sova ut ordentligt! 9 timmar är min normala sömn och den kompromissar jag ogärna med. Skoltidens morgnar var en plåga ända från lekis. Minns att jag somnade när jag skulle knyta skorna. Har även ett minne av att jag somnade under frukost och vaknade med ansiktet i gröten.
Silius
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Silius » 2010-10-26 14:35:27

Har någorlunda svårt att somna. Har ofta lite spring i benen o vill göra "bara en sak till" innan jag lägger mej. Men att gå upp för tidigt på morronen är ett större problem. Jag TOTALHATAR att gå upp om jag inte fått sova ut ordentligt! 9 timmar är min normala sömn och den kompromissar jag ogärna med. Skoltidens morgnar var en plåga ända från lekis. Minns att jag somnade när jag skulle knyta skorna. Har även ett minne av att jag somnade under frukost och vaknade med ansiktet i gröten.
Silius
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Dandelo » 2010-10-26 17:33:23

Det är omöjligt för mig att gå upp tidigare än kl 11 och känna att jag orkar med skoldagarna och inte blir depp eller vakumförpackad av jobbiga tankar.
Om jag sen går iväg i tid några dagar blir det oftast flera dagar hemma och vila. Kaffe hjälper inte :/
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Sömnproblematik

Inläggav Neko-chan » 2011-07-29 15:30:24

Jag har extremt svårt att vakna, och de går i perioder vilket är mer störande för då kan jag inte fixa en jämn dygnsrytm, ibland behöver jag nästan ingen sömn och ibland jätte mycke, och när jag behöver mycke sömn då sover jag DJUPT, jag stänger av väckarklockan i sömnen, pratar i sömnen till dom som försöker väcka mig osv...( jag vaknar av att mobilen ligger nånstans i sängen och förstår då jag stängt av den, annars hade den fortsatt spela sin melodi i några timmar, och mamma eller pappa brukar komma upp till mitt rum och försöka få upp mig )

när jag vaknar av mig själv kan jag komma upp på 10 minuter, blir jag väckt kan man lätt räkna med 2+ timmar att kräla sig ur, men får höra att de är ett vanligt ungdoms problem...men SÅHÄR svårt? mina kompisar har problem att vakna men dom kommer upp på en halvtimme, för mig flera timmar...

Kan man inte få nån handikapp ersättning för sömnen?...den har förstört mitt jobb nu i två dagar.



Moderator atoms - detta inlägg utgjorde tidigare trådstart.
Neko-chan
 
Inlägg: 346
Anslöt: 2011-05-03

Re: Sömnproblematik

Inläggav LostInAForest » 2011-07-31 19:02:00

jag har varit precis som du, hela mitt liv.
det har förbättrats mycket sen jag fick adhd-diagnos (mina extrema svårigheter med att reglera vakenhetsnivå var ett av de tyngst vägande symtomen i utredningen) och började äta concerta. tar den i princip i sömnen, en timme innan jag planerat gå upp. det fungerar verkligen inte perfekt alla gånger men det var som en aha-upplevelse att inte kämpa av alla krafter i flera timmar för att inte gå och lägga mig igen när jag väl pallrat mig upp.

sen har jag accepterat att jag inte -kan- kliva upp klockan sex-sju på morgonen varje dag, det är helt enkelt inte realistiskt. jag får anpassa schemat helt enkelt, och nu känns ex-vis två tidiga dagar/v. inte det minsta som en direkt dödsdom. ;)

jag fick också höra att det var typiskt tonåringar/ungdomar, och/eller att jag måste skärpa mig osv... men nu för tiden har till och med min mor krupit till korset och förstått att det inte är något jag kan rå på.

borde det inte gå att propsa på någon slags anpassad arbetstid, typ flex? med ngn ev diagnos som stöd tänker jag.
men det beror juh såklart på vad du har för arbete också...

mina egna tips är annars inte mer spektakulära än testa olika väckarklockor och rotera ev. mellan olika om du är som jag att du vänjer dig efter ett tag och lär dig att inte höra.
om du känner att du har råd med en så tyckte jag att sån där wakeup-light gav viss effekt. jag gillar också att lyssna på radionyheterna i sängen för det är oftast något intressant att snappa upp när jag börjar komma till lite medvetande och då "luras" jag på något sätt att vakna till och börja tänka.
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in