Stoppa Rasisttrådar om SD?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Stoppa Rasisttrådar om SD?

Inläggav manne » 2010-10-11 20:24:12

kanske dags för att stoppa alla SD trådar finns bara en grupp som kammar hem poäng på det och det är sverigedemokraterna skälva för de är de som tar upp alla dessa trådar hela tiden inga andra gör det 8)

rätta mig om jag har fel men det är väl SD folk som hela tiden vill diskutera SD och deras åsikter.??

tex följande

sverigedemokraterna-rasister-eller-inte-omrostning-t16994.html

vad-kan-vara-bra-med-att-sd-kommit-in-i-riksdagen-t17140.html

verkar finns många hemliga SD sympatisörer här tyvär :cry:
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Savanten Svante » 2010-10-11 20:31:17

tog du inte just upp SD?











:wink:
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Zombie » 2010-10-11 20:35:00

Det är i varje fall de som orkar vara ihärdiga. En del andra blir bara tröttare och tröttare och så förblir mycket av det de skriver obemött.

Jag ser inget utrymme för någon nyanserad diskussion i dithörande ämnen på forumet. En del andra som skulle vilja komma med nyanseringar tror att forumdiktatorer som jag skulle slänga dem i samma säck som SD:arna om de öppnade mun.

Och förbjuder man trådarna får de bara vatten på sin kvarn.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav MsTibbs » 2010-10-11 20:39:07

Vilka ska vi förbjuda nästa gång? Elaka USA i Irak?
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Savanten Svante » 2010-10-11 20:48:09

Förbjud alla. :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Kahlokatt » 2010-10-11 21:17:28

Så länge det inte förekommer någon hets mot folkgrupp måste alla få säga sin mening. Även folk med obehagliga åsikter.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: stoppa Rasist trådar om SD.??

Inläggav Danne » 2010-10-12 10:34:33

manne skrev:kanske dags för att stoppa alla SD trådar finns bara en grupp som kammar hem poäng på det och det är sverigedemokraterna skälva för de är de som tar upp alla dessa trådar hela tiden inga andra gör det 8)

rätta mig om jag har fel men det är väl SD folk som hela tiden vill diskutera SD och deras åsikter.??

tex följande

http://www.aspergerforum.se/sverigedemo ... 16994.html

http://www.aspergerforum.se/vad-kan-var ... 17140.html

verkar finns många hemliga SD sympatisörer här tyvär :cry:

Låter lite grann som om du kallar både mig och Miche för SD-sympatisörer/rasister. :?:
Det var iallafall våra trådar du tagit upp som exempel.

Sen tycker jag att de flesta trådarna som startas om SD startas av folk som INTE sympatiserar med dom. Jag tänkte faktiskt använda just samma trådar som du angav som exempel, när jag sen upptäckte att du verkar ha de som exempel för det du påstår.

manne skrev:rätta mig om jag har fel men det är väl SD folk som hela tiden vill diskutera SD och deras åsikter.??

Ja, betrakta dig själv som rättad. Du har nämligen fel.
Ett tips till nästa gång är ju att använda exempel som bevisar det du hävdar, istället exempel som snarare bevisar motsatsen.

I övrigt så tycker jag inte om ditt förslag alls. Att försöka tysta ner SD har ju inte funkat hittills, och är ju snarare en direkt orsak till varför dom sitter i riksdagen idag. Så varför fortsätta med den taktiken för, vill du hjälpa dom till större framgångar eller? :?
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Danne » 2010-10-14 17:11:44

Verkar som jag slog huvudet på spiken, i.o.m. att du inte bestritt mitt inlägg trots att du varit aktiv på forumet de senaste dagarna. :-)219

I sådana fall så torde det alltså vara fritt fram att kalla manne för både SD-sympatisör och rasist, eftersom han själv uppfyller sina egna kriterium för detta. Han startar själv SD-trådar vilket alltså, enligt han själv, enbart är Sverigedemokraterna till gagn, och "inga andra" tar upp dessa trådar. Eller ... ?? :-)220

http://www.aspergerforum.se/stoppa-rasist-tradar-om-sd-t17358.html

manne skrev:verkar finns många hemliga SD sympatisörer här tyvär :cry:

Du är ju bevisligen en av dom. Iallafall lika mycket som mig och miche.

Nästa gång kan du ju prova att läsa de trådar du använder som exempel. Ta min t.ex. som alla klarade av att läsa innehållet i, utom du som enbart läste trådtiteln och skrev ett långt OT-inlägg utefter det (som också förpassades till OT-tråden). Och miche tycker jag är en av forumets största SD-motståndare, så att använda hans tråd som exempel är ju bara än mer löjligt.

Varken hans eller min tråd är "rasisttrådar om SD", vilket man också ser när man läser trådarna. Och varken han eller jag är några rasister eller SD-sympatisörer. Att jag har en annan infallsvinkel på hur man bör bemöta SD, gör mig inte till någon påhejare av deras politik eller några rasistiska åsikter. Det får du nog leta länge för att hitta i sådana fall.
:-)231
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Heishi » 2010-10-19 4:24:01

Den diskussion som förs emot SD och deras politik är befängt.
Jag vill anmärka att jag inte är SD sympatisör, men tänk politiskt-patos.

Vilken rätt har man att förbjuda ett politiskt erkänt parti, som med hjälp av folkets röst tagit sig in i riksdagen? Varje gång någon säger "förbjud SD", bör de tänka på vad NSDAP (Även känt som Nazi-partiet, i folkmun) själva gjorde när de kom till makten. Just de - Förbjöd andra partier.

Var den bättre, och mer logiska människan. Låt SD basunera ut deras budskap. Ifall ni ska anmärka någons felaktiga handlande, anmärk då dem som röstade på dem. Ett parti är bara så stort och får bara den publicitet folket väljer att ge dem.

Dessvärre måste världen ha oliktänkande, även om de har åsikter jag och du inte håller med om. Sen kan man diskutera ifall det hör hemma på ett forum ang. AS, på tanke med deras erkända och tydliga motstånd till människor med funktionsnedsättning m.m.

M.v.h Peter
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav manne » 2010-10-21 20:49:05

Danne skrev:Verkar som jag slog huvudet på spiken, i.o.m. att du inte bestritt mitt inlägg trots att du varit aktiv på forumet de senaste dagarna. :-)219

I sådana fall så torde det alltså vara fritt fram att kalla manne för både SD-sympatisör och rasist, eftersom han själv uppfyller sina egna kriterium för detta. Han startar själv SD-trådar vilket alltså, enligt han själv, enbart är Sverigedemokraterna till gagn, och "inga andra" tar upp dessa trådar. Eller ... ?? :-)220

http://www.aspergerforum.se/stoppa-rasist-tradar-om-sd-t17358.html

manne skrev:verkar finns många hemliga SD sympatisörer här tyvär :cry:

Du är ju bevisligen en av dom. Iallafall lika mycket som mig och miche.

Nästa gång kan du ju prova att läsa de trådar du använder som exempel. Ta min t.ex. som alla klarade av att läsa innehållet i, utom du som enbart läste trådtiteln och skrev ett långt OT-inlägg utefter det (som också förpassades till OT-tråden). Och miche tycker jag är en av forumets största SD-motståndare, så att använda hans tråd som exempel är ju bara än mer löjligt.

Varken hans eller min tråd är "rasisttrådar om SD", vilket man också ser när man läser trådarna. Och varken han eller jag är några rasister eller SD-sympatisörer. Att jag har en annan infallsvinkel på hur man bör bemöta SD, gör mig inte till någon påhejare av deras politik eller några rasistiska åsikter. Det får du nog leta länge för att hitta i sådana fall.
:-)231


nej jag umgås med folk från alla möjliga kulturer och har gjort det till och från hela livet.
om person är av annan utländsk härkomst bryr jag mig icke om.
Vem tror du drog i gång alla eller många av neandertalare trådarna då?

Bild
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav geocache » 2010-10-21 21:47:45

MsTibbs skrev:Vilka ska vi förbjuda nästa gång? Elaka USA i Irak?


1+
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Danne » 2010-10-21 22:25:21

manne skrev:nej jag umgås med folk från alla möjliga kulturer och har gjort det till och från hela livet.
om person är av annan utländsk härkomst bryr jag mig icke om.

Men vad DUKTIG du är. :shock:

Det där stämmer in på mig med, och med all säkerhet på miche också.
Men du tar ändå våra trådar som exempel på "rasisttrådar om SD", med antydningar om "hemliga SD sympatisörer".

Själv har du ju också startat en tråd om SD, och därför är du per din egen defination enligt denna tråden både rasist och SD-sympatisör.

Dina inlindande påhopp är så fulla av hyckleri att man kräks. Du väljer att vissa personer "ska" passa in på dina fördomar, och skriver utefter det, utan någon hänsyn till vad som är sant eller inte. För mig låter det lika fördomsfullt som vilken skinnskallenasse som helst. Det gör iallafall inte dig ett dugg bättre än dom, oavsett vilken flagga du viftar med.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Titti » 2010-10-22 9:39:44

Admin

Det kommer aldrig att bli aktuellt att förbjuda vissa åsikter hos forumisterna och det är tillåtet att tycka olika - det har jag upprepat många gånger och jag lär få tillfälle att göra det igen. Inom forumets regelverk är det tillåtet att diskutera även kontroversiella ämnen. Därmed är frågan i trådrubriken besvarad.

När det gäller mannes inledningsinlägg och de exempel han för fram är de olyckligt valda. Visserligen är det många av inläggen i de valda trådarna som förefaller sympatisera med SD men de är inte trådskaparnas egna och trådarna kan knappast sägas vara skapade för att föra fram SD-s åsikter. Snarare är trådarna skapade för att diskutera SD och deras politik och det behöver man inte vara sympatisör med dem för att vilja göra.

Även manne skapar trådar om annat än det han sympatiserar med. Att förstå att det man själv gör även kan, men inte måste, gälla andra är en av de svårigheter man kan ha som aspergare. Det gäller också svårigheter med att uttrycka sig så att det står klart för andra vad man menar eller, för den delen, att förstå vad andra menar med det de säger.

I forumreglerna står bla

• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.


och det är svårt för oss alla, i olika hög grad och i olika situationer. manne får en tillsägelse för att genom exemplen i sitt inledningsinlägg orättvist ge sken av att Danne och Miche, som skapare av trådexemplen, tillhör dem han kallar

manne skrev:... sverigedemokraterna skälva för de är de som tar upp alla dessa trådar

... det är väl SD folk som hela tiden vill diskutera SD och deras åsikter

... många hemliga SD sympatisörer här tyvär


Jag uppfattar inte att det är mannes medvetna syfte att felaktigt peka ut varken Danne eller Miche som SD-sympatisörer utan att det skett av oaktsamhet och slarv. manne borde ha bett om ursäkt för att han gjort det redan vid Dannes första påpekande i tråden men har inte gjort det, vilket han får kritik för. Att göra fel är en sak men när man får det påpekat för sig bör man göra vad man kan för att ställa till rätta, vilken manne inte gjort.

Meddelas även i PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav nitro2k01 » 2010-10-22 11:14:32

Förbjud Godwins lag, dvs helt absurda jämförelser med "hitler å nazisterna" i var och varannan tråd.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav manne » 2010-10-22 12:29:00

ber om ursäkt för att jag antog det men naturligtvis så går det ibland inflation på vissa trådar.
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Inger » 2010-10-22 12:35:30

När det gäller Danne tror jag vi redde ut redan i tidigare trådar att han inte stödjer SD, han bara tycker de ska ha rätt att yttra sig.

Själv tycker jag också man ska respektera yttrandefriheten och kunna diskutera även känsliga ämnen, men att det får finnas gränser för spammande, och att det inte får övergå i HMF. Där har ju Titti faktiskt satt ned foten när det gick för långt i en av de sista trådarna.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav manne » 2010-10-22 13:23:53

Inger skrev:När det gäller Danne tror jag vi redde ut redan i tidigare trådar att han inte stödjer SD, han bara tycker de ska ha rätt att yttra sig.

Själv tycker jag också man ska respektera yttrandefriheten och kunna diskutera även känsliga ämnen, men att det får finnas gränser för spammande, och att det inte får övergå i HMF. Där har ju Titti faktiskt satt ned foten när det gick för långt i en av de sista trådarna.


jag tror vissa av utlandshärkomst eller kanske om de finns en del Muslimer här kan ta illa om om det skrivs en massa hela tiden.

Är skälv kristen men men kanske inte bör säga vad som helst om muslimer ändå?
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Inger » 2010-10-22 14:52:44

Absolut, det argumentet har jag också framfört tidigare.

Och så vill jag rätta mig själv när det gäller HMF, det var nog mest personangrepp och för långa citat Titti reagerade mot. Tyvärr får man tydligen hatspamma och skriva nästan vad som helst om andra folkgrupper här.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav ufo » 2010-10-22 22:34:35

nitro2k01 skrev:Förbjud Godwins lag, dvs helt absurda jämförelser med "hitler å nazisterna" i var och varannan tråd.
Förbud mot naturlagar förekom i 40-talets Tyskland. Och vi vet ju alla vad som hände då.

Men det går ju alltid att försöka tämja naturens krafter. Men förbud funkar nog dåligt.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Zombie » 2010-10-22 22:36:25

ufo skrev:
nitro2k01 skrev:Förbjud Godwins lag, dvs helt absurda jämförelser med "hitler å nazisterna" i var och varannan tråd.
Förbud mot naturlagar förekom i 40-talets Tyskland. Och vi vet ju alla vad som hände då.

Det var då den mest inlindade* yttringen av Godwins lag jag har fått syn på hittills här! :lol: ;)

------------
* välkänd gammal AF-term
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Ganesh » 2010-10-23 21:20:48

Har aldrig förstått varför det skulle vara fel att kalla rasister för rasister. Eller fascistiska åsikter för fascistiska åsikter.

Om man framför åsikter som är extremhöger får man acceptera att de kallas extremhöger.

Fascister ska kallas fascister. Men man behöver inte nödvändigtvis kalla fascister för fascistsvin. Även om man råkar tycka att just den fascisten är ett svin. Eller ens ifall man tycker att alla fascister är svin.

De kan ju ta illa upp och bli upprörda eller förnärmade.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Lilla Gumman » 2010-10-23 22:14:38

Hej!

Ganesh skrev:Har aldrig förstått varför det skulle vara fel att kalla rasister för rasister. Eller fascistiska åsikter för fascistiska åsikter.

Om man framför åsikter som är extremhöger får man acceptera att de kallas extremhöger.

Fascister ska kallas fascister. Men man behöver inte nödvändigtvis kalla fascister för fascistsvin. Även om man råkar tycka att just den fascisten är ett svin. Eller ens ifall man tycker att alla fascister är svin.

De kan ju ta illa upp och bli upprörda eller förnärmade.


+1

Bra sagt!

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Danne » 2010-10-23 23:09:05

manne skrev:ber om ursäkt för att jag antog det men naturligtvis så går det ibland inflation på vissa trådar.

Godtages, tack för det.

Ganesh skrev:Har aldrig förstått varför det skulle vara fel att kalla rasister för rasister. Eller fascistiska åsikter för fascistiska åsikter.

Om man framför åsikter som är extremhöger får man acceptera att de kallas extremhöger.

Och vem har sagt att DET är fel då :?:
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Ganesh » 2010-10-23 23:28:02

Danne skrev:
Ganesh skrev:Har aldrig förstått varför det skulle vara fel att kalla rasister för rasister. Eller fascistiska åsikter för fascistiska åsikter.

Om man framför åsikter som är extremhöger får man acceptera att de kallas extremhöger.

Och vem har sagt att DET är fel då :?:


Det är väl inget fel i det. I sig självt.

Men man ska kalla saker vid deras rätta namn. Det är väl inget konstigt eller uppseendeväckande i det.

I fall en åsikt är fel/upprörande är en ideologisk och/eller moralisk fråga. Ytterst är det en personlig fråga.

Men var den hör hemma politiskt/ideologiskt/moraliskt är en fråga som kan avgöras utan att blanda in personlig politik/ideologi/moral.
De akademiska disciplinerna Idé- och lärdomshistoria, Historia, Filosofi, Statsvetenskap med flera kan användas till att analysera var en åsikt hör hemma.

Påståendet "Rasism är åt helvete" är en personlig reflektion.

Påståendet "Rasism hör hemma inom extremhögern" är inte en personlig reflektion på det sättet.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in