Nack/Fördelar med LSS

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nack/Fördelar med LSS

Inläggav keedo » 2010-10-20 14:55:33

Hejsan

Jag har just nu aktivitetsstöd som är 135kr/vardag. Man vill ansöka om LSS kan hjälpa mig med ekonomiskt bistånd så att jag får in mer pengar varje månad än det jag just nu får..

Min fråga: Vad finns det för nackdelar eller fördelar med att dra in LSS? kan det påverka en i framtiden?


Helst dem med erfarenhet av LSS vill jag ska svara.. men andra är såklart välkomna att slänga in sig i detta ämne.
keedo
Inaktiv
 
Inlägg: 110
Anslöt: 2009-12-03
Ort: mUppsala

Inläggav Pemer » 2010-10-20 15:44:10

Det finns inget ekonomiskt bistånd inom LSS, den lagen handlar bara om olika insatser man kan söka:

1. rådgivning och annat personligt stöd som ställer krav på särskild kunskap om problem och livsbetingelser för människor med stora och varaktiga funktionshinder,
2. biträde av personlig assistent eller ekonomiskt stöd till skäliga kostnader för sådan assistans, till den del behovet av stöd inte täcks av beviljade assistanstimmar enligt lagen (1993:389) om assistansersättning,
3. ledsagarservice,
4. biträde av kontaktperson,
5. avlösarservice i hemmet,
6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet,
7. korttidstillsyn för skolungdom över 12 år utanför det egna hemmet i anslutning till skoldagen samt under lov,
8. boende i familjehem eller bostad med särskild service för barn eller ungdomar som behöver bo utanför föräldrahemmet,
9. bostad med särskild service för vuxna eller annan särskilt anpassad bostad för vuxna,
10. daglig verksamhet för personer i yrkesverksam ålder som saknar förvärvsarbete och inte utbildar sig. Lag (1997:723).
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav keedo » 2010-10-21 18:08:55

Ok då förstår jag, det var mest fel ifrån en ifrån kommunen som nog är dåligt informerad om det..

Tack för svaret!
keedo
Inaktiv
 
Inlägg: 110
Anslöt: 2009-12-03
Ort: mUppsala

Inläggav nano » 2010-10-23 1:11:09

Ska inte LSS betala ens aktiviteter så att man får "goda levnadsvillkor" om man nu vill fiska 5 dagar i veckan så är det ju knappars rimligt att spara i ett halvår för att ha råd o köpa ett ynka metspö.
Ett sådant kostar väl 1000-1500 kr antar jag.
Fiskar inte så gärna själv men jag är gärna med o snackar :)

Eller betalas det med socpengar?
Man kan ju inte säga att man uppnått några goda levnadsvillkor med socialbidragsnorm heller.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in