Multipel musiklyssning

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Multipel musiklyssning

Inläggav uniqueNr5 » 2010-09-22 18:41:12

Ett litet delintresse jag har är att lyssna på flera musikstycken samtidigt.
Det kan vara helt olika genrer. Jag är intresserad av ljudkombinationer, polyrytmik ala Stravinsky och komplexa klangbilder.
Det är alltså inte polyfoni i någon traditionell mening jag lyssnar efter utan en nivå högre. Jag känner mig trött på "vanlig" musik från en musikkälla och är mer intresserad av en mer integrerad klangbild som inte exkluderar ljudet runtomkring.
När jag lyssnar på klassisk musik. Stör jag mig på när folk i publiken hostar eller andras. Det känns inte som en integrererad ljudbild.
Folk "försöker" vara tysta men lyckas inte. När jag spelar inte musikstycken isolerar jag från yttre ljud genom att gå direkt på mitt ljudkort.
Den implicita idéen är att islorera eller integrera ljudkällor.
Det som kommer med ska vara en del av musiken. Därför är det viktigt hur ljudkällorna smälter eller inte smälter samman.

Någon annan som funderat kring multipla ljudkällor eller specifikt flera låtar samtidigt och resultatet.

Jag har även skapat en del musik som bygger på denna idé.
Där flera kompositioner kombineras och tillsammans skapar en komplex ljudbild där resultatet ibland blir effektivt...
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Krake » 2010-09-22 18:50:27

Det här låter mycket intressant. Det ska erkännas att jag är "nybörjare" inom den klassiska musiken och att det inte var utan motstånd jag lyssnade på Stravinsky i början. Vanlig musik är ofta tråkig i den bemärkelsen att den vanligen bygger på loopar och upprepningar vilket innebär att man lär sig den väldigt fort. Intressantare stycken tar längre tid att ta till sig men erbjuder också någonting musikaliskt mycket större. Även om jag inte har testat det föreslagna är jag otvivelaktigt nyfiken och kommer sannolikt experimentera med detta inom en rimligt nära framtid. Återkommer då.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav dino » 2010-10-15 21:30:44

Har du en länk till nån av dessa låtar?
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Återgå till Intressanta intressen



Logga in