bok om att bryta upp från sina föräldrar

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

bok om att bryta upp från sina föräldrar

Inläggav adde74 » 2010-10-08 15:43:47

Hej allihopa

Har ni något tips på bra bok om hur man bryter upp från sina föräldrar om man har Asperger? Har ni några idéer om hur man bryter upp från sina föräldrar på ett respektfullt sätt?

Mvh adde74
adde74
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2010-07-25
Ort: Örebro

Inläggav Fenren » 2010-10-08 19:59:00

vad menar du med "bryta upp"? bara flytta från dem och stå på egna ben eller att säga upp bekantskapen med dem?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav Moggy » 2010-10-08 20:13:06

Hade en liten tanke på att dra ett försök till skämt här.


Men jag låter bli.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav andypandy » 2010-10-08 20:18:08

Det låter som ett väldigt smalt ämne för att skriva en hel bok om.
andypandy
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2009-12-16
Ort: Borås

Inläggav DIProgan » 2010-10-08 20:41:34

På sätt och vis finns det inget respektfullt sätt om man vill bryta helt eftersom man alltid kommer ha sin barndom som skuld. Det går väl att diskutera utefter huruvida man velat bli född och om man haft en godkänd barndom också men det är nog aldrig lätt att bli helt av med skuldkänslor. Alla föräldrar som har sunda värderingar vill ju dock att ens barn lösgör sig trots smärtan det ger dem. Det ingår i paketet för en förälder att förbereda sig för att det kommer hända. För mig personligen känns det dock som att jag bör ta hand om mina föräldrar när de blir för gamla och skraltiga om inte mitt samvete ska få en ordentlig känga.

Om det handlar om mer generella tips för att få en sund relation med föräldrarna som en vuxen person så handlar det ju mycket om att vara just vuxen och sätta gränser för vad ens föräldrar får och inte får göra i ditt liv, det som du ser att du bestämmer över och tar ansvar över själv när du kommit till en i punkt som verkligen vuxen. Skynda inte för snabbt men tänk på att det är dina föräldrar som får fortsätta ta hand om ett barn tills du fått i ordning på allt det där oavsett deras inställning positiv eller negativ. De har egna vuxenliv som de bör gå vidare med för alla inblandades skull.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in