Asperger och Fylla

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav soulddown » 2009-09-05 21:00:38

Bror Duktig skrev:Jag blir dels aspackad som en vanligt person, tappar omdöme och så.

Men jag börjar också undersöka och analysera förändringen i min hjärna.
Jag kan tänka sådant som "aha, nu vågar jag gå rakt in bland de där människorna och INTE känna mig osäker på hur jag ska göra".
Jag blir inte duktigare socialt, men oräddare och känner inte samma hyperstress av att bara sitta och glo i sociala sammanhang.

Tyvärr verkar jag märka ut mig mer som udda när jag är full, eftersom jag inte håller klaffen lika mycket. Jag har fått höra att det har pratats om mig och hur jävla konstig jag verkar.
"Haha, h*n sade att du brukar prata om PV-detaljer i evigheter utan att fatta att man inte vill lyssna." Tyå sådant.

Jag skäms inte särskilt mycket om jag inte har gjort något riktigt dumt och/eller "förföljt" någon med mina monologer (har hänt).



haha det du skrev här stämmer exakt in på mig när ja dricker har ja en riktigt den gränsen ja är nykter eller så full ja bara kan va o börja bete mig exakt som du beskriver här borde nästan ta en sup ihop för se hur det är från andra sidan :P
Senast redigerad av soulddown 2011-05-04 20:30:37, redigerad totalt 1 gång.
soulddown
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2009-09-05
Ort: Nordöstraskåne

Rädd för att bli full

Inläggav Chrilleb » 2010-10-07 12:17:35

Rädd för att bli full

Är det fler än jag som är rädda för att bli fulla, spy på natten av för mycket vin eller så ? Är detta typiskt Aspergiskt ?

Jag har börjat dricka lite mera ute på krogen nu, förut var det bara en , högst! en Heineken och det är ju inte mycket under flera timmar på krogen. Nuförtiden kan det bli ett glas rött.

Har bara smuttat på ren sprit, aldrig druckit på krogen, för jag är rädd att må illa av den. Jag har aldrig varit full alltså.

Skulle vara intressant att höra vad ni andra tror om detta.

Mvh
Christer



mnordgren:

Slog ihop några trådar om samma ämne.
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 20:30:37, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6400
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav MsTibbs » 2010-10-07 12:47:19

Drick sakta. Du lär märka när du börjar bli litet yr, då kan du stanna. Man måste dricka himla mycket för att spy *tänker på fjortisarna i min gamla klass*.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:30:37, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav earlydayminer » 2010-10-07 12:50:06

Ja, jag var orolig över detta en gång i tiden. En gång när jag var så berusad att jag knappt kunde gå, då satt jag i sängen och drägla med flit. Jag andades lugnt och höll mig vaken tills jag blev bättre. Jag ville ingenting annat än att sova, men det fick inte hända. Vill helst undvika risken att kvävas av kräkning. Så för att undvika den dricker jag små mängder och sällan. Det enda alkohol duger till är att lätta på stämningen inombords. Problemet är att dagen efter så får jag ångest oavsett om det är en öl (2,8 räcker) eller en flaska sprit. Målet är att inte alls "behöva" dricka alkohol.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 20:30:37, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Kahlokatt » 2010-10-07 12:56:53

Ett glas rött blir man inte full av. Känner du att det börjar snurra lite i huvudet eller att du börjar må lite illa, är det bara att sluta direkt. Varannan vatten är väl också en sådan där bra regel. Och se till att inte dricka på fastande mage.
Ta inte det här på fel sätt, men varför dricka om du är rädd att bli full? Tycker du helt enkelt att det är gott?
Själv kan jag ta en drink om jag någon gång befinner mig i krogmiljö, men jag tycker varken om öl, vin eller sprit och har så otrevliga minnen av den enda gång i mitt liv då jag söp mig full (och då var jag ändå bara berusad, inte apkalas) att jag hellre tar en läsk.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 20:30:37, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Rädd för att bli full

Inläggav barracuber » 2010-10-07 13:27:03

Chrilleb skrev:Är det fler än jag som är rädda för att bli fulla, spy på natten av för mycket vin eller så ?


Det är det säkert. Vem vill spy och må dåligt dagen efter? Baksmälla med medföljande ångest (EDIT: eller enbart ångest) är ingen trevlig sak.

Chrilleb skrev:Är detta typiskt Aspergiskt ?


Det tror jag inte. Min bild (härifrån i huvudsak) är att aspergare i högre grad än andra vill hålla huvudet kallt. Aspergare ser igenom "spelet" liksom. Samtidigt har jag viss förståelse om man tar till diverse knep för att dämpa ångest när man står utan annan hjälp. Men aspergare mer än andra är måna om sitt logiska tänkande. Att ta sig en "helgbläcka" som många NT gör tror jag inte är typiskt asperger.

En faktor i sammanhanget är medicinering. Många aspergare går ju på SSRI eller ADHD-medz och då vet man inte alltid hur alkoholen reagerar med medzen - den kanske snabbare går mot huvudet så man blir full eller trött fortare, exempelvis. Tänker man så blir man försiktigare.

earlydayminer skrev:Så för att undvika den dricker jag små mängder och sällan. Det enda alkohol duger till är att lätta på stämningen inombords. Problemet är att dagen efter så får jag ångest oavsett om det är en öl (2,8 räcker) eller en flaska sprit. Målet är att inte alls "behöva" dricka alkohol.


Så sant allt du skriver. Jag dricker också små mängder och jobbar på att få det mer sällan och inte vid "fel" tillfällen. Jag får ångest när det blir fel.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:30:37, redigerad totalt 3 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2010-10-07 13:29:13

Kahlokatt skrev:Ett glas rött blir man inte full av.


Nej men jag vet folk som blir trötta av bara ett glas, inklusive mig själv. Men det är väldigt individuellt hur alkohol påverkar en. Vissa känner inte sina gränser och bara fortsätter. Andra blir så sömniga att de inte vill annat än sova.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:30:37, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav FakkDöWörld » 2010-10-08 1:17:32

Jag är väldigt rädd för att bli för full. Har gjort bort mig en del, t.ex hamnat i fyllecell, kastat min SKINNJACKA OCH DYRA TRÖJA och aldrig hittat grejerna igen, varit otrevlig mot folk, gjort en massa annat dumt. Grejen är väl, i mitt fall, att jag blir väldigt nervös när jag dricker socialt, så jag dricker väldigt fort, och då blir man väldigt full. Ska ju helst ätit ordentligt den dagen, samt dricka långsamt. Och som barracuber säger blir jag också lätt väldigt trött när jag dricker. 2-3 öl så kan jag somna i upp till en timme, blir jättedåsig. Var aldrig så när jag var yngre, då blev jag mest uppåt, det är sen jag fyllde 18 det blivit så.
Senast redigerad av FakkDöWörld 2011-05-04 20:30:37, redigerad totalt 1 gång.
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Inläggav prick » 2010-10-08 7:27:49

jag har extrem kräkfobi (haha, jag minns nu att jag nyss/inatt drömde att alla runtomkring mej började kräkas! mardröm!), så tanken på att bli oredigt berusad känns inte så lockande. jag trivs salongsberusad, men nackdelen är att jag får ångest dagen efter hur lite jag än dricker. men överlag tycker jag väldigt illa om att bli "påverkad" av droger eller alkhohol. jag vill ha full kontroll över situationen, och blir jag mer än lite fnissig vill jag genast gå hem.

avskyr att känna att hjärnan inte fungerar som det ska. min värsta mardrömsupplevelse var när jag tog ecstasy som tonåring. verkligheten förändrades och jag fick ett sammanbrott. samma sak händer om jag försöker röka hasch, för att inte tala om lsd, som jag dumt nog också ville testa i tonåren. det enda i drogväg jag har tyckt om har varit amfetamin; det lugnade och fokuserade mej. men så har jag också adhd, så den reaktioner är tämligen normal ur det perspektivet. äter ju låtsasamfetamin nu - concerta. vilket inte är amfetamin, men en slags kemisk släkting...

hur som helst, jag dricker nästan aldrig och har inte rört en drog sen hedenhös (sen tonåren) slutord: berusning=hu! :-)024
Senast redigerad av prick 2011-05-04 20:30:37, redigerad totalt 1 gång.
prick
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-08-29

Inläggav Chrilleb » 2010-10-08 11:15:22

Okey, tack för alla svar, nu vet jag mera. Jo, jag dricker sakta, det är det som gäller, men har dock vänner som hinkar i sig och blir fulla och vill typ att jag gör samma sak.

Var över till några vänner för några dagar sen, och vi drack öl bland annat, och jag hade efter flera timmar min kvar och en sa - detta kan jag inte acceptera. Jag kände d som , måste jag hinka i mig som er för att "tillhöra gänget" ? Tycker de beter sig illa när de dricker , slänger tomburkar omkring sig, riktigt illa beteende, har även sagt till att så där gör man inte , men de fortsätter ändå, okey när man e full så uppfattar man väl inte saker på samma sätt som när man e nykter som jag är.

En bra grej är ju att dricka med vänner man litar på , så att man få sakta och säkert testa lite sorter, jag e allt lite nyfiken på vad jag tål ändå, den här känslan hade jag inte förut.


Mvh
Christer
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 20:30:37, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6400
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav barracuber » 2010-10-08 11:41:46

Chrilleb skrev:Okey, tack för alla svar, nu vet jag mera. Jo, jag dricker sakta, det är det som gäller, men har dock vänner som hinkar i sig och blir fulla och vill typ att jag gör samma sak.

Var över till några vänner för några dagar sen, och vi drack öl bland annat, och jag hade efter flera timmar min kvar och en sa - detta kan jag inte acceptera. Jag kände d som , måste jag hinka i mig som er för att "tillhöra gänget" ? Tycker de beter sig illa när de dricker , slänger tomburkar omkring sig, riktigt illa beteende, har även sagt till att så där gör man inte , men de fortsätter ändå, okey när man e full så uppfattar man väl inte saker på samma sätt som när man e nykter som jag är.


Riktigt svagt av dem att inte respektera dig och dina beslut. Återigen är det alkoholens fel. För jag antar att de inte försöker påverka dig att dricka mera när de är nyktra utan att det kommer i takt med att de blir fulla?

Jag har en kompis i delvis samma situation med skillnaden att hans kompisar inte försöker påverka honom att dricka som de gör. (I hans fall kanske det hänger ihop med att han är nykter alkoholist vilket de tack och lov inte glömmer bort) Han tycker heller inte det är kul när de super och gör bort sig, då känner han sig utanför gemenskapen. Jag tycker det är starkt av honom att fortsätta umgås med dem. Men jag har träffat dem när de var nyktra och de är ju helt vanliga snälla svenska pojkar egentligen.... :roll:
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 20:30:37, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Tjabo » 2010-10-08 18:53:43

Typ inget särskilt å bli rädd för --- Typ dricka långsamt, typ ej halsa hastigt --- Typ inte ha brått till tåget --- Typ äta samtidigt --- Typ dricka vatten samtidigt --- Typ de e nog rätt så koolt. Typ lite som å röka på förståndigt me massor me goa munchies --- Typ helt OK.
Senast redigerad av Tjabo 2011-05-04 20:30:37, redigerad totalt 1 gång.
Tjabo
 
Inlägg: 163
Anslöt: 2009-10-08

Inläggav carolina » 2010-10-08 22:21:59

Jag tycker det är obehagligt att umgås med fulla människor, de är tillräckligt underliga när de inte är fulla...
Har inget emot att ta ett glas eller två hemma med en vän under kontrollerade former, eller ensam en fre-kväll framför en bra film! Men festande och supande håller jag mig ifrån och de fester jag ändå har varit på så har jag ibland låtsats att jag är fullare än vad jag egentligen är.
Senast redigerad av carolina 2011-05-04 20:30:37, redigerad totalt 1 gång.
carolina
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-08-07
Ort: Jönköping

Inläggav Micke_B » 2010-10-09 15:17:31

har aldrig haft dom problemen utan super till blir full och somnar och vaknar dan efter med huvudvärk allt enligt facit
Senast redigerad av Micke_B 2011-05-04 20:30:37, redigerad totalt 1 gång.
Micke_B
 
Inlägg: 377
Anslöt: 2010-07-17
Ort: Västkusten

Inläggav Funderaren » 2010-10-11 17:01:21

Jag har gjort misstaget att må dåligt (depression/ångest), blanda öl och snapsar/vodka. Vet inte mycket om den kvällen (och polarna har inte berättat för någon) men vaknade dagen efter i en säng i huset vi lånat av en polares föräldrar. Och den var ingen vacker syn. Skämdes som fan och har sen dess inte druckit en droppe sprit utan håller mig till öl. Som tur är kan jag inte dricka så ofta med mitt jobb (bussförare) men nu när jag varit hemma (tvångssjukskriven) har jag börjat dricka oftare.
Men jag vill helst inte det för det känns inget bra att dränka ångesten i öl.

Men rädd för att bli full är jag inte. Faktum är att när jag festat med polare ibland och inte kunnat dricka så har de tyckt att jag betett mig mest berusat. Men det beror nog på att jag släppt loss lite spärrar bara för att "passa in".
Senast redigerad av Funderaren 2011-05-04 20:30:37, redigerad totalt 1 gång.
Funderaren
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6

Inläggav s.cat » 2010-10-11 17:45:55

Jag dricker aldrig och kommer aldrig göra det heller.
Anledning; äckligt, vill ha kontroll på allt som sker.
Många kommenterar att "kom igen nu ta o drick lite!" men är helt fast i min åsikt och ärligt talat skiter jag i vad andra tycker. :)
Senast redigerad av s.cat 2011-05-04 20:30:37, redigerad totalt 1 gång.
s.cat
 
Inlägg: 324
Anslöt: 2010-09-03

Inläggav snuggelhund » 2010-10-11 19:45:43

s.cat skrev:Jag dricker aldrig och kommer aldrig göra det heller.
Anledning; äckligt, vill ha kontroll på allt som sker.
Många kommenterar att "kom igen nu ta o drick lite!" men är helt fast i min åsikt och ärligt talat skiter jag i vad andra tycker. :)


Precis så tycker jag också :D
Senast redigerad av snuggelhund 2011-05-04 20:30:37, redigerad totalt 1 gång.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav outzaidur » 2010-10-11 22:27:13

alkohol är poänglöst och otroligt överskattat. det har aldrig funnits ett behov av att dricka för mig och det kommer aldrig finnas heller. självklart har jag testat att bli full och det blev som förväntat, spyor och illamående. punkt.
Senast redigerad av outzaidur 2011-05-04 20:30:37, redigerad totalt 1 gång.
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav Richard » 2010-10-11 22:33:12

Jag är alkoholist o är 30 år gammal. Nu har det lugnat ner sig en del, sen jag slutade gå ut på krogen. Men dricker rätt mycket folköl ändå.

Sist jag var ute så blev jag bjuden på whiskey, o trots att jag vet att jag inte tål starksprit, så tog jag den. Slutade med att jag spydde. Men öl kan jag dricka hur mycket som helst.

Så ta det försiktigt! Kanske du tar mediciner som gör att du kan påverkas mer...? Så om du vill dricka, så drick absolut inte mycket på en gång.
Senast redigerad av Richard 2011-05-04 20:30:37, redigerad totalt 1 gång.
Richard
 
Inlägg: 3415
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Inläggav Heishi » 2010-10-19 0:14:13

Rädslan för onykterhet ligger väl grundad i att vi som AS'are vill ha kontroll, vetskap över vad som sker, inga plötsliga förändringar, ni kan visan.

När man är påverkad kan man längre inte handla lika rationellt, och det är "våran" största styrka.

Mitt tips är bra sömn, mycket mat, varannan vatten (jag vet, klyscha, sant ändå) och vetskap över hur mycket just du "tål".

Det låter kanske "tragiskt" men du får pröva dig fram. I ditt hem, och/eller med vänner du vet du kan lita på om något skulle gå fel. Ute på krogen kan man inte vara säker, och därför är ett "test-run" rekommenderat.

Lär dig vilka spritsorter du tål, och de du inte tål.

M.v.h Peter
Senast redigerad av Heishi 2011-05-04 20:30:37, redigerad totalt 1 gång.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav Alien » 2010-10-19 0:31:07

Av någon anledning läser jag alltid rubriken som "Rädd att bli ful" :wink:

Fast blir man stupfull är man väl inte så snygg heller.

Jag vill dels inte förlora mitt omdöme och mitt goda förstånd, dels hatar jag att spy. Förstår inte folk som dricker tills de spyr. Det är bara förståeligt första gången (då vet man inte hur lite man tål).
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:30:43, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav dino » 2010-10-19 14:20:30

Får för mig att aspergare och kontrollbehov går lite hand i hand. Men jag vet inte. Själv är jag inte rädd för det, men kan förstå vad du menar. Man tappar kontrollen. Själv blir jag mest deprimerad, trött och illamående av alkohol. Eller mest och mest, men jag får inte så mkt positivt av det, det jag märker mest är hur jävla trött jag blir av det. Nån annan som blir trött av alkohol? Har det med min förmodade asperger eller med min förmodade add att göra?
Senast redigerad av dino 2011-05-04 20:30:43, redigerad totalt 1 gång.
dino
 
Inlägg: 585
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg

Inläggav Jnx » 2010-10-19 17:44:45

Jag blir också oftast trött av alkohol, fast ibland fungerar det, helst om man har sovit lagom och har skev dygnsrytm (har man normal dygnsrytm blir man ju trött vid 12 oavsett om man är full eller ej).

Men, att bli full, så farligt är det inte, mår man illa är det bara att lugna ner sig och dricka lite vatten ett tag. Det är ju helt klart roligare att hänga med fulla idioter om man själv är en full idiot än om man är spiknykter. (en öl på en hel kväll är ju typ detsamma som att vara nykter)

Det är klart de gärna vill att du ska hänga med på drickandet, annars hamnar du utanför gruppen och bryr dig om saker som att de kastar ölburkar på golvet istället för att ha kul med de andra.
Senast redigerad av Jnx 2011-05-04 20:30:43, redigerad totalt 1 gång.
Jnx
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2009-09-30
Ort: Linköping

Inläggav Muppo » 2010-10-19 22:21:03

Försöker undvika att bli full, dricker ett par cider ibland eller någon fin drink som saknar ett paraply, eftersom att det är en sådan skön känsla att bara släppa all social ångest och som FakkDöWörld nämner så blir man nervös och dricker alldeles för snabbt.

Skulle lätt kunna bli alkoholist, bli beroende av känslan att inte behöva bry sig och kunna slappna av.

Tack vare detta så kan jag inte längre (eller vill inte!) dricka vitt vin eller mangovodka (absolut inte blandat med mjölk eller apelsinjuice..)
Senast redigerad av Muppo 2011-05-04 20:30:43, redigerad totalt 1 gång.
Muppo
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2010-10-19

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in