Ubuntu och extern hårddisk.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ubuntu och extern hårddisk.

Inläggav nisse » 2010-10-06 17:34:23

I dag var jag i den lokala datoraffären och inhandlade en hårddisk. Jag sa att jag ville ha en hårddisk. När jag tittar närmare på vad det är jag har kommit hem med så är det något som heter HP SimpleSave på 500 GB. Vad jag inte förstår är vad backup funktionen ska vara bra till? Hur blir jag av med den? Jag har försökt formatera om disken utan att lyckas.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav barracuber » 2010-10-06 18:37:34

Stor miss av affären att inte informera om att det är en lite ovanlig produkt - en automatisk "hands free" hårddisk. Åsikterna om den går isär. Jag hittade en positiv videorecension på youtube samt en negativ forumdiskussion. Enligt den sista så går programvaran inte att ta bort. Inte heller formatera om är möjligt. Väldigt speciell sak. Varje gång man ansluter den kickar programmet igång och gör det den gör.
Man tappar ju rätt mycket av frihet att kunna strukturera upp disken som man vill eftersom programmet styr o ställer. Samtidigt tror jag inte HP skulle släppa dåliga program.
Den ser smidig ut, bara lite större än ett kassettband.
När det gäller backuprutiner är jag själv dålig på att tänka ut, designa och genomföra rutiner, jag gillar att förlita mig på en bra tillverkare som ofta har många smarta hjärnor. Mina egna hårddiskar är i relativt kaos pga jag inte orkar komma igång att reda ut röran vilket lätt skapar ångest.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav andypandy » 2010-10-06 18:47:28

Om det går att formatera den, så gör du det enklast genom att högerklicka på disken i Windows. Om det inte fungerar, är det inte möjligt att formatera.
andypandy
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2009-12-16
Ort: Borås

Återgå till IT-forum



Logga in