En perfekt fasad

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

En perfekt fasad

Inläggav Whitney » 2010-10-03 16:29:06

I andras ögon är jag perfekt. Jag gick på en elitskola och fick MVG i allt (utom idrott). Jag har många nära vänner. Jag är snygg har har fina kläder. Jag låtsas vara normal. Jag har egentligen både autism och anorexia nervosa.

Jag har en perfekt fasad och låtsas vara lycklig. Egentligen är jag rädd, orolig och fruktansvärt rädd för att misslyckas. Jag är rädd för folksamlingar, blir utmattad av att umgås med andra och är fruktansvärt trött på livet.

Det bästa jag vet är tystnaden, ensamheten, bra TV-serier och godis/glass. Önskar att jag kunde ägna mig åt det varje dag för alltid. Men jag vågar inte släppa kontrollen över livet. Jag är för rädd för vad andra ska tycka. För jag har noll självkänsla...

Någon i samma situation?
Whitney
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2010-09-30

Inläggav sn0wflakes » 2010-10-03 18:27:52

wow Whitney, till dig rekommenderar jag först och främst boken "Självkänsla nu" med Mia törnblom - den räddade i princip livet på mig! Köp den, kostar 39kr å finns på ICA och lite var som helst. Ser ut såhär: http://www.bokhyllan.fi/files/sjalvkanslanu.jpg

sen kan jag också rekommendera dr Phils Livsstrategier :)

Jag känner igen mig i de du skriver, de va exakt så jag va på gymnasiet. Snygg, många kompisar, MVG i de mesta men anorexi och autism. Nu är jag 25 och har kommit en bra bit på vägen... jag har gått till psykologer i omgångar och de har verkligen hjälpt. Man ska inte vara rädd för att lägga pengar på terapi, de gör verkligen världens skillnad. Sen att jobba med sig själv varje dag är A och O!

Att du har många nära vänner är ju asbra, några tips för hur du skaffade dom? Har du nått intresse som kräver fysiska träffar?

Kram till dig :)
sn0wflakes
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2010-09-30

Inläggav happysad » 2010-10-03 19:20:10

Instämmer..sånn e jag med :cry:
happysad
 
Inlägg: 571
Anslöt: 2010-09-30

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-10-03 19:34:12

Dina ord är motsägelsefulla. Dina "många nära vänner" visar du upp en lycklig fasad för dem heller?

Sök hjälp så fort du kan. Och Törnblom passar kanske vissa men andra uppfattar henne som alltför vrålhurtig så bli inte ledsen om du inte skulle få ut något av henne heller.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in