"dagbok" för förskolan

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

"dagbok" för förskolan

Inläggav vitsippa » 2010-09-30 21:29:07

Behöver få förskolan att förstå att vi behöver feedback på dagarna så att vi kan hjälpa vårt barn bättre.
Nu finns det ett tomt block som de sporadiskt skriver någon ankedot i.
Finns det någon som har något form av frågeformulär som personalen besvarar eller tips på frågor som man kan ha som underlättar för personalen att fylla i.
Funderar på
gruppaktivitet
varit jobbigt idag
varit bra idag
annan händelse

Flera tips och råd mottages tacksamt!
vitsippa
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2010-07-01

Inläggav nanni123 » 2010-09-30 23:42:12

Vi hade en kontaktbok där fröken beskrev dagen, mat, lekar, problem och om något behövdes tolkas... funkade bra för oss... vi skrev även vad som hänt på kvällen/helgen så fröknarna skulle förstå vad som sonen pratade om... finns många bra böcker med tips i på biloteket, mest om ADHD men de tipsen funkar ofta även för AS... kolla något som här på vår bibbla heter "äppelhyllan"... där finns diagnos-böcker m.m.
hittar du inget så får du slå näven i bordet å säga till på skarpen å hota med skolstyrelsen... du har lagen på din sida!!!
Lycka till :)
nanni123
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2010-09-20
Ort: Vetlanda

Inläggav vitsippa » 2010-10-01 11:07:35

Tänkte det skulle vara lättare om de hade några punkter att utgå ifrån och inte bara ett tomt ark att fylla i.
Vill ju inte tjata på dem hur mkt som helst utan ha en bra relation.

Förstår jag rätt att det i diagnos-böcker även står tips om vad skolan/förskolan skall skriva? Har inte sett det i de böckerna som jag har läst, men de har iofs varit inriktade på AS.
vitsippa
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2010-07-01

Inläggav nanni123 » 2010-10-02 21:21:30

Kolla böcker om ADHD... finns mer att välja på där :) Lycka till!!!
nanni123
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2010-09-20
Ort: Vetlanda

Inläggav matterik » 2010-10-02 21:44:24

Jag har en kontaktlärare som ringen en gång i veckan och berättar. Det är skolan inte förskolan.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in