Hur min Asperger har hållt mig borta från narkotika

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ni med AS: Använder ni berusningsmedel i mindre utsträckning än andra utan AS?

Ja
87
69%
Nej
22
17%
Vet inte
17
13%
 
Antal röster : 126

Inläggav skymmning » 2010-08-11 8:49:38

Att känna sig normal när man tar droger kanske inte är så konstigt som det låter. Det stora huvudexemplet är ju alkohol - i många festligare sammanhang är det ju "normalt" att ta ett glas och även om man förändras från sitt vanliga jag så kan man ju uppleva att man smälter in bättre bland alla som druckit.
Ser man till andra droger (och bortser från sällskapseffekten) så kan man förstås uppleva att drogen kompenserar för något som man upplever som en brist i sin personlighet.
Vissa droger gör att man känner sig väldigt aktiv.
Vissa droger gör att blyghet försvinner.
Vissa droger gör en pratsam.
Visa droger ger fyskiskt välbefinnande.
I längden får man dock räkna med bieffekter som kan vara riktigt riktigt besvärliga.
Tillvänjningen är ju också en trist sak. I många fall går det ju ganska snabbt att komma upp i större och större doser för önskad effekt.
För att gå tillbaka till tråden - alla ni som kännder er främmande inför droger: det är nog en sund inställning att hålla sig från sånt. Kan det hjälpa till att man har AS så att man låter bli så är det bara att sätta upp det på listan över saker som kan vara bra med AS.
Droger håller inte i längden.
Tro mig.
Och många, många fler.
Senast redigerad av skymmning 2011-05-04 18:10:22, redigerad totalt 1 gång.
skymmning
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2010-08-06

Inläggav fetaosten » 2010-09-17 19:34:02

Jag har testat: cannabis, amfetamin, kokain, lsd, svamp å benso..

Är intresserad av droger och dess effekter. Själv har jag fastnat mest för cannabis då jag brukar det regelbundet. Efter en joint känner jag hur ett lugn kommer och jag slutar oroa mig över onödiga saker.

När jag ska umgås med människor på festligheter så måste jag ta till alkohol tyvärr. Vet inte hur man ska bete sig och vad man ska säga, så när jag dricker så kan jag våga lite mer, och skita i om jag gör bort mig.
Skulle helst vilja känna mig full hela tiden, vilket skönt liv man skulle ha då :P
Senast redigerad av fetaosten 2011-05-04 18:10:22, redigerad totalt 1 gång.
fetaosten
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2010-09-17

Inläggav Inger » 2010-09-17 21:05:13

Tyvärr funkar det inte så. Det är skönt främst i början, sen börjar de negativa effekterna dominera, vartefter hjärnan tar skada.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:10:22, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav carolina » 2010-09-17 22:40:17

Nej, jag har aldrig rökt, snusat och dricker väldigt sällan alkohol, oftast bara någon fredag-eller lördagkväll framför tv`n.
Jag har blivit erbjuden droger av olika slag men har bestämt sagt ifrån. Många har blivit förvånade att jag alltid har stått emot grupptrycket bland mina kompisar...

Jag tror det är en effekt av min asperger, att jag vågar säga vad jag tycker om saker och ting. Har aldrig varit rädd för att bli utstött eller ifrågasatt pga mina åsikter eftersom jag alltid har varit en "outsider" i skolan och många andra sammanhang. Detta har stärkt mig och gett mig båttre självkänsla. Man kan ju inte stöta ut nån som redan har valt att stå utanför, eller hur?!
Senast redigerad av carolina 2011-05-04 18:10:22, redigerad totalt 1 gång.
carolina
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-08-07
Ort: Jönköping

Inläggav ExH » 2010-09-17 23:31:07

Testade inte droger förrens jag var 26, provade kokain och amfetamin men det funkade inte så jag har inte tagit det sen dess.
men året efter det så provade jag cannabis och märkte att jag blev lugn och sansad, röker inte särskilt mycket, bara en gång i månaden men det fungerar alldeles utmärkt för mig, blir mindre aggresiv och kan fungera normalt.

Har en hög iq och jag läser alltid på rejält om vilka substanser jag stoppar i mig, Cannabis är ett intressant ämne eftersom det verkar väcka starka reaktioner hos människor, tyvärr så har dom flesta en uppfattning om det som har ursprung från forskning som är 50 år gammal, mordern forskning visar att den är betydligt mindre farlig än dom flesta morderna mediciner.
Förstår inte hur man kan ge amfetamin på recept (som har betydligt värre biefekter) men inte cannabis, allt handlar om vilka doser och regelbundhet som det ges.

Hur som helst så skall allt tas med måtta, snusar och det är inte det mest hälsosamma men det är lagligt :P
Senast redigerad av ExH 2011-05-04 18:10:22, redigerad totalt 1 gång.
ExH
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2010-09-07
Ort: Sverige

Inläggav fetaosten » 2010-09-18 8:14:10

Inger skrev:Tyvärr funkar det inte så. Det är skönt främst i början, sen börjar de negativa effekterna dominera, vartefter hjärnan tar skada.


Ja, alkoholen tar bra mycket mer skada på kroppen än cannabis. Som tur är så dricker jag inte alls så ofta eftersom att jag undviker festsammanhang. De "tyngre" drogerna har jag bara testat enstaka gånger.

Jag förstår inte hur alkohol är lagligt medan cannabis är olagligt. Skulle önska att folk läste på mer om den riktiga faktan om cannabis. Vi har brukat det i tusentals år, varför tillåter inte dagens samhälle det?

Antal dödsfall per år pga alkohol: 6000
Antal dödsfall per år pga cannabis: 0

Förlåt om det kanske var lite OT men jag har lite svårt att veta vilka saker som håller sig till ämnet och inte.
Senast redigerad av fetaosten 2011-05-04 18:10:22, redigerad totalt 1 gång.
fetaosten
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2010-09-17

Inläggav Inger » 2010-09-18 9:25:08

Finns tidigare diskussioner om just detta, du kan prova att söka på cannabis i sökrutan här bredvid om du är intresserad av att läsa vad andra tyckt om just det.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:10:22, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav fetaosten » 2010-09-18 12:14:49

Okej, tack för tipset :)
Senast redigerad av fetaosten 2011-05-04 18:10:22, redigerad totalt 1 gång.
fetaosten
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2010-09-17

Inläggav ExH » 2010-09-19 0:27:01

Inger skrev:Tyvärr funkar det inte så. Det är skönt främst i början, sen börjar de negativa effekterna dominera, vartefter hjärnan tar skada.


Jo det stämmer, men varför är dom drogerna lagliga och inte andra?
Senast redigerad av ExH 2011-05-04 18:10:22, redigerad totalt 1 gång.
ExH
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2010-09-07
Ort: Sverige

Inläggav Deadly_Nightshade » 2010-09-19 1:15:18

För det korta svaret: scrolla ner

Tror inte detta har något som helst med AS att göra utan att det är en personlig sak.

Jag berusar mig gärna med olika preparat lite då och då. Främst för att det är kul, skoj, trevligt, nice eller så gör jag det av nyfikenhet eller för att utforska mig själv. Mitt intresse för droger är något som uppstod ungefär i samma veva som jag började ifrågasätta omvärlden samt filosofera.
Jag minns t.ex när jag som barn började fundera längs banorna av skepticism (en filosofisk gren) och när jag lade fram detta till mina föräldrar så skämtade mamma bara bort det. Sen runt 12års åldern kanske så blev jag väldigt intresserad utav LSD och hallucinogener - och människans hjärna och perception utav verkligheten överhuvudtaget.

Jag har dock inte brukat några droger alls som barn (förutom nikotin då), utan var egentligen väldigt "sen" med detta. Jag drack mig full för första gången vid 17 års ålder, provade cannabis och lustgas vid 20 års ålder, LSA, Salvia och DXM vid 21 kanske. Totalt har jag provat lite över 20 olika droger - och idag är jag 25 år gammal.

Jag brukar ett par gånger om året. Mest blir det cannabis och cannabinoider (i snitt 2-4 gånger i månaden på ett år) och hallucinogener 1-2 gånger om året - dvs lika ofta som jag dricker - och det är även dessa två kategorier droger jag tycker bäst om. Jag provar även lite annat då och då (nån gång per år) såsom opiater eller bensodiazepiner.

För mig så har droger nästan enbart haft positivt inflytande på mig: speciellt hallucinogenerna som fått mig att utvecklas mycket personligt. Jag är inte lika deprimerad som jag var förr, och jag är heller inte lika gnällig och jag uppskattar saker bättre helt enkelt. Alla borde verkligen prova en hallucinogen iaf en gång i sitt liv (förslagsvis psilocybinsvampar).

Givetvis har man även haft negativa erfarenheter samt sett folk det gått snett för. Alla som jag känner till som det gått snett för har dock varit väldigt inne på antingen opiater, bensodiazepiner eller alkohol. Nej, de flesta negativa kommentarer man hör om droger (från stat, skola och konservativa/rädda människor) är faktiskt bara propaganda, desinformation, känslobaserade åsikter eller ren och skär idioti, rädsla och ignorans. Nolltoleransen och Sveriges PK-ist elit kan fara åt helvete anser jag. Majoriteten brukare lever vanliga "Svenssonliv" och sköter sitt bruk utan problem - samt att dom inte ställer till med problem till skillnad från den skara människor som dricker lösningsmedel varje helg. Det finns en anledning till att världen går mot en mer liberal syn på droger, så tänk efter lite.

Långt svar här så jag borde väl kanske avsluta med något kort. Jag har en tendens att bre på rejält när det gäller saker som intresserar mig - jag hoppas ni förstår :) Hur som helst - kort svar på denna tråd:

Nej jag tror inte diagnosen "AS" påverkar ens tendenser att experimentera med droger. Men jag är iaf ett exempel på en person med aspiedrag som har experimenterat bra mycket mer än genomsnittet.
Senast redigerad av Deadly_Nightshade 2011-05-04 18:10:22, redigerad totalt 1 gång.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Inläggav ExH » 2010-09-24 20:08:18

ExH skrev:
Inger skrev:Tyvärr funkar det inte så. Det är skönt främst i början, sen börjar de negativa effekterna dominera, vartefter hjärnan tar skada.


Jo det stämmer, men varför är dom drogerna lagliga och inte andra?


Ber om ursäkt, inser att jag var otydlig: när jag kvoterar dig om droger som har en negativ effekt så menar jag jag alkohol och inget annat.

Men när det gäller cannabis så håller jag med Fetaosten, dom flesta som är anti har inte läst på utan har en latent åsikt som baseras på omodern forskning.
.. grunden till den "populära" åsikten om cannabis handlar om att man pumpade apor fulla med cannabis och dom använde gasmasker som täckte hela ansiktet och sen så fick dom 95% ren cannabis rök...

problemet var bara att om man pumpar 95% rent av nånting så finns det inte så mycket syre och då uppstår hjärnskador... men inte pga cannabisen utan av syrebrist...
Det här finns på nätet om man bara söker lite, och det är neutral fakta.

Som sagt var, 50 år gammal forskning.


Hur som helst, jag kanske uttrycker mig klumpigt, men allt det här finns att läsa om på nätet bara man söker lite, blir lite trött på uttalande som att droger ger hjärnskador, det bidrar till en negativ attityd och dom som säger det är oftast outbildade i ämnet.
Senast redigerad av ExH 2011-05-04 18:10:22, redigerad totalt 1 gång.
ExH
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2010-09-07
Ort: Sverige

Inläggav FakkDöWörld » 2010-09-29 13:47:59

Hade det inte varit för mina kompisar hade jag nog aldrig börjat röka, snusa, dricka eller "knarka".
Senast redigerad av FakkDöWörld 2011-05-04 18:10:22, redigerad totalt 1 gång.
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Inläggav Firkraag » 2010-09-29 13:54:51

var alkis varning mellan 16 å 21 år, men nu rör jag inte skiten längre, och har inte gjort så på länge. så både ja och nej.
Senast redigerad av Firkraag 2011-05-04 18:10:22, redigerad totalt 1 gång.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Inläggav FakkDöWörld » 2010-09-29 14:11:17

Firkraag skrev:var alkis varning mellan 16 å 21 år, men nu rör jag inte skiten längre, och har inte gjort så på länge. så både ja och nej.

OT, men har ditt namn något med Lord Jierdan Firkraag från BGII: SoA att göra? Tidernas bästa RPG.
Senast redigerad av FakkDöWörld 2011-05-04 18:10:22, redigerad totalt 1 gång.
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Inläggav Zombie » 2010-09-29 16:11:42

ExH skrev:Men när det gäller cannabis så håller jag med Fetaosten, dom flesta som är anti har inte läst på utan har en latent åsikt som baseras på omodern forskning.
.. grunden till den "populära" åsikten om cannabis handlar om att man pumpade apor fulla med cannabis och dom använde gasmasker som täckte hela ansiktet och sen så fick dom 95% ren cannabis rök...

problemet var bara att om man pumpar 95% rent av nånting så finns det inte så mycket syre och då uppstår hjärnskador... men inte pga cannabisen utan av syrebrist...
Det här finns på nätet om man bara söker lite, och det är neutral fakta.

Som sagt var, 50 år gammal forskning.


Hur som helst, jag kanske uttrycker mig klumpigt, men allt det här finns att läsa om på nätet bara man söker lite, blir lite trött på uttalande som att droger ger hjärnskador, det bidrar till en negativ attityd och dom som säger det är oftast outbildade i ämnet.

Har väldigt begränsad ork att läsa på nätet, tyvärr, men jag har träffat rätt många som själva har iakttagit att de har blivit sega i skallen av att ha brajat (men inget eller knappt något starkare), och som mycket riktigt har varit egendomligt sega utan att det har berott på (vanlig) dumhet. Sedan är det säkert så att det slår olika per individ precis som tobak, alkohol och så vidare. Men det gör det ju bara till rysk roulette i stället för en säker livsförstörare.

Kan tillägga att jag anser alkohol som ett oerhört mycket farligare rusmedel än hasch socialt sett och säkert lika farligt fysiologiskt, så jag hör inte till de på det vanliga viset okunniga som ser fullständig katastrof bara de hör orden "knark" eller "hasch".
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:10:22, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Firkraag » 2010-09-30 2:24:40

FakkDöWörld skrev:OT, men har ditt namn något med Lord Jierdan Firkraag från BGII: SoA att göra?

Ja

FakkDöWörld skrev:Tidernas bästa RPG.

Ja :D
Senast redigerad av Firkraag 2011-05-04 18:10:22, redigerad totalt 1 gång.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Inläggav ExH » 2010-09-30 18:13:30

Zombie skrev:Har väldigt begränsad ork att läsa på nätet, tyvärr, men jag har träffat rätt många som själva har iakttagit att de har blivit sega i skallen av att ha brajat (men inget eller knappt något starkare), och som mycket riktigt har varit egendomligt sega utan att det har berott på (vanlig) dumhet. Sedan är det säkert så att det slår olika per individ precis som tobak, alkohol och så vidare. Men det gör det ju bara till rysk roulette i stället för en säker livsförstörare.

Kan tillägga att jag anser alkohol som ett oerhört mycket farligare rusmedel än hasch socialt sett och säkert lika farligt fysiologiskt, så jag hör inte till de på det vanliga viset okunniga som ser fullständig katastrof bara de hör orden "knark" eller "hasch".


Jo vi har väl alla sett pundarna på stan som är fullständigt toma i skallen, men dom tillhör en väldigt liten grupp och dom går i stort sett alla på tyngre droger... det är som att säga att alla som snusar och tar heroin är svagsinta pga snuset... Och om man ser en berusad peson (alkohol) medans man är nykter så framstår dom inte allt för smarta, så man får ta saker för vad dom är.

Sen så måste jag tillägga att cannabis och hasch är inte samma sak även om dom båda kommer från samma planta, den ena är betydligt mycket starkare den andra.

Men som sagt var innan: allt här i livet måste tas med måtta!!!
Senast redigerad av ExH 2011-05-04 18:10:22, redigerad totalt 1 gång.
ExH
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2010-09-07
Ort: Sverige

Inläggav Zombie » 2010-09-30 20:03:35

Jag trodde det framgick att det inte var pundare jag talade om:
Zombie skrev:ätt många som själva har iakttagit att de har blivit sega i skallen av att ha brajat (men inget eller knappt något starkare)

Och marijuana eller hasch, där uttryckte jag mig slarvigt så jag ändrar till "bruk av ämnet cannabis" då. Kontinuerligt eller i större mängder när det gäller de flesta människor, men säkert inte alla - det trodde jag också framgick.

Sedan kan jag visst tänka mig att en del NPF:are kan ha en nettonytta av små mängder cannabis åtminstone under perioder av sina liv. Precis som med amfetamin. Även alkohol kan ha nyttiga effekter. Det ska man komma ihåg, och det gör inte Svensson eller svenska myndigheter. Men den stora bilden är att alla tre ämnena är gifter.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:10:22, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav ExH » 2010-09-30 21:05:33

Zombie skrev:
Zombie skrev:ätt många som själva har iakttagit att de har blivit sega i skallen av att ha brajat (men inget eller knappt något starkare)



Bara för att förtydliga för andra så är det inte en quote från mig, bara en mindre quote miss ;P

Zombie skrev:Och marijuana eller hasch, där uttryckte jag mig slarvigt så jag ändrar till "bruk av ämnet cannabis" då. Kontinuerligt eller i större mängder när det gäller de flesta människor, men säkert inte alla - det trodde jag också framgick.


Ledsen om jag var för övertydlig, dom flesta brukar inte förstå vad man pratar om annars, men visst är det så att alla droger (även mediciner) är gifter i för stor dos, man kan dö i en överdos ipren, men inte av en överdos canabis.
Som jag har nämnt innan så skulle säkerligen canabis vara till nytta om det fanns på recept då det skulle kunna ges i rätt mängd :)
Senast redigerad av ExH 2011-05-04 18:10:22, redigerad totalt 1 gång.
ExH
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2010-09-07
Ort: Sverige

Inläggav Zombie » 2010-09-30 21:15:57

Tror vi är mer överens än jag trodde då.

Ursäkta felcitatet, jag har anmält det till rättning.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:10:22, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav ExH » 2010-10-01 18:44:32

Jo jag tror vi har samma grundsyn på ämnet men med minre skillnader, man har alltid olika erfarenheter även om man tycker detsamma.

Ingen fara när det gäller quoten, har gjort samma sak allt för ofta själv ;)
Senast redigerad av ExH 2011-05-04 18:10:22, redigerad totalt 1 gång.
ExH
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2010-09-07
Ort: Sverige

Inläggav ExH » 2010-10-01 20:57:55

En sak som är värd att nämna är att cannabis är inte beroendeframkallande!
ExH
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2010-09-07
Ort: Sverige

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in