diagnos ? nej .... men tydliga drag

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Juddy » 2010-09-20 21:18:46

Pemer skrev:http://www.newsmill.se/artikel/2010/09/16/diagnoser-ska-st-llas-utifr-n-riktiga-kriterier


Jättebra Anders!!
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav evilmaster » 2010-09-21 18:05:45

Nu har jag fått svar på utredningen...

Citat: "Inte Aschberger, men tydliga drag." - Ja, ni läste rätt.

Jag känner mig totalt överkörd av utredaren. Människan lägger ord i munnen på mig och jag känner inte riktigt att jag får göra mig hörd. Det är en typisk psykolog som tror den har en uppfattning om hur en människa är inom loppet av ett par timmar...

Mina synpunkter på att jag inte förstod många av frågorna i testet verkade inte spela någon roll. Testet ska ju vara "validerat", så det gör inget. Att jag inte ritade av en figur på ett papper särskilt noggrant verkade ju också vara en avgörande faktor. Jag har ju lärt mig att vara slarvig!!

Ähhhh, allt känns åt hel*ete med denna utredningen.

Nu ska jag tydligen besöka en arbetsterapeut istället för att ta itu med mina svårigheter. Hur det ska lösa mina aspiga drag vet jag inte, men så är det. Suck. Jag är så trött på allt just nu.
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Inläggav tyskamama » 2010-09-21 20:07:28

det är så himla trokigt att det måste strular så mycket ...... jag pratade med psykologen igen .... han ska ändra väl lite men får se ..... ska prata med min psyk-läkare snart ..... hoppas hon kan hjälpa mig vidare ..... det verkar som ingen - inte ens min boendestöd - förstå ..... jag hade psykologie som special interesse ett tag ..... så jag vet oftas vad folk förvänta sig att höra ..... men det betyde jo inte att jag känner det .... det är bara en sak i huvudet ..... men det verkar vara jag fel med .... alla säger jo det !!!
tyskamama
 
Inlägg: 303
Anslöt: 2010-07-10
Ort: sörmland

Inläggav Pemer » 2010-09-22 1:24:06

En inkompetent jädra lullare till. För säkerhets skull efter att jag hade publicerat min artikel. (Två inlägg före ditt, evilmaster, men du har säkert sett det och följt länken.)

Och vederbörande är alltså inte ens insatt nog att veta vad syndromet HETER? Hur pass säkert insatt kan man vara i något annat av utredningsförloppet om man inte ens har greppat namnet bättre än "Aschberger"??? :shock:

"Skrämmande" räcker inte ens till, det är värre än så... :roll:

Jag ska ta upp i OA om att vi får lov att mailbomba Läkar- och Psykologförbunden med mail till artikeln nu...

Har du en mailadress till den där pajasen kan du ju maila en länk till artikeln till honom/henne också... :roll:

Dessutom skulle man kanske ta upp det med AAF och Attention också, och se till att alla tre intresseorganisationerna ställer sig upp och skriker STOPP nu. Så här går det bara inte att ha det!!!
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2010-09-22 1:42:29

Safek skrev:
evilmaster skrev:Då kommer jag heller inte att få någon diagnos heller då... Jag har haft någon form av arbete de senaste 10 åren.


Nä men det är ju knappast seriöst. Antingen har man ju kriterier att utgå ifrån eller så har man inte, läkarens subjektiva åsikter borde ju inte vara av betydelse i sammanhanget.
Tyvärr har man ingen större rättigheter som patient, inte ens rätt till en förklaring. Åtminstone min erfarenhet nu.


Lilla Gumman skrev:Uppfyller man kriterierna så ska man ha en AS-diagnps. Inget snack om den saken. Det spelar ingen roll om man jobbar, klarar av ögonkontakt, ser normal ut eller andra fånigheter.


Exakt...

Diagnoskriterierna säger:

C. Störningen orsakar kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.


Om man har ett arbete och till och med klarar just att jobba riktigt bra upphäver ju inte ensamt att detta kriterium är uppfyllt, då måste man ju se till hela den inte minst sociala biten. Dessutom står ju där tydligt "eller i andra viktiga avseenden" också, just för att ge ett tredje alternativ.

Det är skönt att jag har så goda indikationer från andra håll (fr a genom regelbundna nya medlemsansökningar till OA) på att många andra också fått diagnos ställd riktigt nyligen... :)
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Safek » 2010-09-22 8:56:06

Pemer skrev:
Safek skrev:
evilmaster skrev:Då kommer jag heller inte att få någon diagnos heller då... Jag har haft någon form av arbete de senaste 10 åren.


Nä men det är ju knappast seriöst. Antingen har man ju kriterier att utgå ifrån eller så har man inte, läkarens subjektiva åsikter borde ju inte vara av betydelse i sammanhanget.
Tyvärr har man ingen större rättigheter som patient, inte ens rätt till en förklaring. Åtminstone min erfarenhet nu.


Lilla Gumman skrev:Uppfyller man kriterierna så ska man ha en AS-diagnps. Inget snack om den saken. Det spelar ingen roll om man jobbar, klarar av ögonkontakt, ser normal ut eller andra fånigheter.


Exakt...

Diagnoskriterierna säger:

C. Störningen orsakar kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.



Hej Peemer,

Jag skulle vilja ta din artikel, korta ned den, och kanske skriva till lite- för att se om du/OA kan få in den som debatt artikel i DN (sveriges största forum för debatt). För mig framstår detta som om det nästan har blivit en politisk fråga, antingen det eller att Sverige redan nu försöker anpassa sig APA's riktlinjer för 2012- sistnämnda är ju inte ok, då det inte är i överensstämmelse med svensk lagstiftning.

Om det är ok, så skicka mig en PM. (blir ju självklart du som måste godkänna ändringarna).

Vänliga hälsningar,
Safek
Safek
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-09-10
Ort: Lund

Inläggav evilmaster » 2010-09-22 11:13:15

"men för ack så många av oss andra är problemet helt enkelt en fråga om "vilja men inte kunna". Att vi vill vara med i världen, vill ha vänner, vill ha ett givande umgänge... - men att vi är för avvikande och därför inte får till de bitarna."

Tack Pemer.

Hur får man någon att förstå det här? Jag menar, jag klarar ju av det mesta, men energin som krävs tröttar ut mig något fruktansvärt. Folk tror att jag är lat, trött, ovillig... Tvärt om. Jag känner att jag ger allt jag har och lite till.

Det har aldrig varit en fråga om att det kanske är något "fel på mig". Jag har helt enkelt bara känt mig annorlunda. Lite som en dator, eller som en utomjording. Jag kan inte för mitt liv förstå varför någon medvetet skulle vilja behandla mig som om att jag har haft problem med min uppväxt eller något liknande.
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Inläggav Safek » 2010-09-22 11:20:47

evilmaster skrev:"men för ack så många av oss andra är problemet helt enkelt en fråga om "vilja men inte kunna". Att vi vill vara med i världen, vill ha vänner, vill ha ett givande umgänge... - men att vi är för avvikande och därför inte får till de bitarna."

Tack Pemer.

Hur får man någon att förstå det här? Jag menar, jag klarar ju av det mesta, men energin som krävs tröttar ut mig något fruktansvärt. Folk tror att jag är lat, trött, ovillig... Tvärt om. Jag känner att jag ger allt jag har och lite till.

Det har aldrig varit en fråga om att det kanske är något "fel på mig". Jag har helt enkelt bara känt mig annorlunda. Lite som en dator, eller som en utomjording. Jag kan inte för mitt liv förstå varför någon medvetet skulle vilja behandla mig som om att jag har haft problem med min uppväxt eller något liknande.


Gå till någon privat utredare för att få second opinion, det har jag gjort. Jag vet fortfarande inte vad de kommer att komma fram till, men bemötande m.m. var så extremt mycket bättre än vad jag fick vara med om på neuropsyk. Kanske fråga Attention om de kan tipsa om någon bra?
Safek
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-09-10
Ort: Lund

Inläggav Banzai » 2010-09-22 17:16:54

evilmaster skrev:Hur får man någon att förstå det här? Jag menar, jag klarar ju av det mesta, men energin som krävs tröttar ut mig något fruktansvärt. Folk tror att jag är lat, trött, ovillig... Tvärt om. Jag känner att jag ger allt jag har och lite till.

Det har aldrig varit en fråga om att det kanske är något "fel på mig". Jag har helt enkelt bara känt mig annorlunda. Lite som en dator, eller som en utomjording. Jag kan inte för mitt liv förstå varför någon medvetet skulle vilja behandla mig som om att jag har haft problem med min uppväxt eller något liknande.


Extrem igenkänningsfaktor. Var på återbesök hos läkaren idag och poängterade att jag ville ha en bedömning, vilket NN lovade att framföra till bedömningsgruppen. Läkaren håller fortfarande med att det finns fog för mina funderingar, men sa att mina problem kan bero på social fobi etc. NN sa även att om jag har AS så är jag extremt högfungerande då jag; kommer upp på morgonen, bor själv, sköter min ekonomi, duschar, pratar med folk och har ett jobb. Är det inte diskriminerande mot personer med AS att resonera på det här viset? Jag tog väldigt illa vid mig å min bror och hans flickväns vägnar - båda har AS och de fixar detta också...
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Zombie » 2010-09-22 17:24:47

Håller med er andra i tråden. Orkar inte fördjupa mig men ville säga det. Blir så djävla förb...

Och heja Pemer och Safek!
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Pemer » 2010-09-22 17:28:06

Suck. Det är ju inte "extremt högfungerande", det är bara den här läkaren som har alldeles för lite/dålig koll på vilken grad av Aspergers syndrom som är vanligast.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2010-09-22 19:07:12

evilmaster skrev:Hur får man någon att förstå det här? Jag menar, jag klarar ju av det mesta, men energin som krävs tröttar ut mig något fruktansvärt. Folk tror att jag är lat, trött, ovillig... Tvärt om. Jag känner att jag ger allt jag har och lite till.

Det har aldrig varit en fråga om att det kanske är något "fel på mig". Jag har helt enkelt bara känt mig annorlunda. Lite som en dator, eller som en utomjording. Jag kan inte för mitt liv förstå varför någon medvetet skulle vilja behandla mig som om att jag har haft problem med min uppväxt eller något liknande.


En annan forummedlem har gjort en bra liknelse - att livet före diagnos var som att komma hem med saker från IKEA och upptäcka att man bara fått monteringsanvisningar på portugisiska, men att få diagnosen var som att äntligen få en "instruktion till livet" på svenska.

Själv har jag rätt nyligen kommit på en annan bra liknelse. När jag var i Italien sommaren då jag var 17 år gjorde jag misstaget att försöka kommunicera på min skolspanska. Sakta men säkert insåg jag att alla italienare trodde min någorlunda hyfsade spanska var en extremt dålig italienska.

Och det känns som att det är på ungefär samma sätt "NT:s" som regel feltolkar oss som har en AS- eller kanske NPF-utstrålning över huvud taget. De tror de ser en annan NT och tolkar in hela paketet av verbal såväl som icke-verbal kommunikation från oss som "NT:iska" och kan inte förstå att vi i själva verket "talar AS:iska".

Därför tolkar de oss ofta som en helt annan person, kan tolka in något aggressivt från en mild och snäll glad person eller tvärtom, eller vad som helst. Tror sig läsa en massa mellan raderna som inte alls finns där - det har man ju t ex klara exempel på när det gäller spelen kring flörtande/raggande, som handlar så mycket om en massa spel som är fullkomligt omöjliga att bemästra när man inte ens har kontroll över alla subtila signaler man sänder ut som betyder något helt annat för den som läser dem... :roll:
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Fenren » 2010-09-23 13:38:15

Pemer skrev:Och det känns som att det är på ungefär samma sätt "NT:s" som regel feltolkar oss som har en AS- eller kanske NPF-utstrålning över huvud taget. De tror de ser en annan NT och tolkar in hela paketet av verbal såväl som icke-verbal kommunikation från oss som "NT:iska" och kan inte förstå att vi i själva verket "talar AS:iska".

Därför tolkar de oss ofta som en helt annan person, kan tolka in något aggressivt från en mild och snäll glad person eller tvärtom, eller vad som helst. Tror sig läsa en massa mellan raderna som inte alls finns där - det har man ju t ex klara exempel på när det gäller spelen kring flörtande/raggande, som handlar så mycket om en massa spel som är fullkomligt omöjliga att bemästra när man inte ens har kontroll över alla subtila signaler man sänder ut som betyder något helt annat för den som läser dem... :roll:


hihi det där var en rätt så rolig, men ack så sann, beskrivning. det är förvånansvärt ofta det känns precis så, som att vara den enda som pratar aspiska i ett land där det enbart talas NT:iska.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in