Vackra kvinnor med gitarr (och utan)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Lavender_Blue » 2010-09-15 13:51:27

Bali skrev:De kallar sig The Like, men har bytt ut bandmedlemmar i dessa båda formationer ... sångerskan/bandskaperksan Elizabeth Berg är dock densamma.


Tack för tipset - härliga!
Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav Lavender_Blue » 2010-09-15 13:53:44

Bali skrev:Och så en litet bidrag som jag hoppas Lavender_Blue tar del av, ta hand om dig tjejen!


Tack, jag äääälskar Mary Chapin :-)154

Har varit några jobbiga veckor, men nu är jag tillbaka. Lyssnar väldigt mycket på musik när det är svårt, och MCC var en av dem som spelades mest nu senast.
Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav jorand » 2010-09-15 14:19:16

Råkade av en händelse se på Idol på tv4 igår och fastnade då de var i Luleå.

Nåja, denna 16-åring från Boden kan nog få plats i denna tråd.

http://www.tv4play.se/noje_och_humor/idol?videoId=1.1768532
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav barracuber » 2010-09-15 14:41:04

Pheobe Snow har jag med i bluestråden men hon platsar definitivt här också. Hennes röst har alltid varit helt unik.

Här är hennes största hit från 1975:

Pheobe Show - Poetry Man


Sedan en poppig låt:

Phoebe Snow - Every Night (Paul McCartney)
Senast redigerad av barracuber 2010-09-15 16:06:09, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2010-09-15 14:48:30

Här är en bluesigare sida. Låten har gjorts av många, t ex Eric Clapton, Ramblin Jack Elliot, Peter, Paul and Mary (!), Paul McCartney....

Pheobe Snow - San Fransisco Bay Blues


Och bluesrock...

Pheobe Snow - Good Times Roll
Senast redigerad av barracuber 2010-09-15 14:54:57, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2010-09-15 14:54:11

Känner ni till Erykah Badu?

Jag har totalt missat henne men jag vet folk som tycker hon är ett geni. Om jag inte har helt fel är hon rätt poppis i Sverige, hon har gett konserter här.

Sprang på den här när jag lyssnade på Pheobe Snow. Musiken är typisk modern RnB, inget speciellt direkt, men rösten... ojojojojoj!!

Erykah Badu - Window Seat
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bali » 2010-09-15 18:31:46

Käre barracuber vet redan (hoppas jag) att han är en smått "idol" vad gäller musik för undertecknad, så jag säger bara tack! :wink:

Jösses vad glad jag blev när jag loggade in nu och såg att både Kahlokatt
och Lavender_Blue är här igen! :D (och jorand, som jag nog inte "stött på tidigare", hej på dig! :D )

Är själv mer eller mindre under isen nu och kommer antagligen att "försvinna" (försöker att inte göra det mer permanent dock!), men det är ingen större förlust för forumet precis.

Denna tråd har/är dock en sjuhelsikes livlina att hålla fast vid, där man liksom kan dela musik utan att samtidigt ha alla svaren (eller ens frågorna :roll: ) vad gäller allt "helvete" som ständigt sker inombords.
Tack för att ni finns, folks! :D

Jag är ett stort fan av Alanis och det där är en super´b låt, Kahlokatt!

Jag är en musikälskare vad gäller det mesta, men kanske ändå rocken, med alla dess underkatergorier, är det som "rullar på" mest här hemma.

"Folkrock" är väl en genre (om jag då får bestämma dess utformning - och då lär det bli "allt mellan himmel & jord") som varit/är den mest betydelsefulla för mig och därför postar jag nu några som jag funnit på senare tid (infon om dessa har jag visserligen, men orkar inte leta/posta :oops:, så det får ni göra själva om intresset finns)

Först ut: Isobel Campbell, som ser ut så här
Bild
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Bali » 2010-09-15 18:40:17

Sedan kör jag vidare med några yngre kvinnor från England ... Beth Orton får två stycken:



Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Bali » 2010-09-15 18:43:29

Sedan blir det en duo:

Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Bali » 2010-09-15 18:53:47

Och så till sist Laura Marling:



(Har ni förresten sett/hört att Annika Norlin är "boss" för Musikguiden i P3 hela veckan!?, P3 19.30)

Ta hand om er gott folk!
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Ganesh » 2010-09-15 18:56:17

Det är svårt att göra en låt som en oändlig rad andra gjort. Och att lyckas göra den riktigt bra, skitsvårt. Men att göra allt detta och dessutom göra den litet nytt och fräscht, det gör bara de bästa.

Här är ett riktigt bra exempel.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Ganesh » 2010-09-15 19:02:40

Hon kanske inte är en klassisk skönhet. Men det hon gör är vackert. Här är det dock mer awesome power än skönhet. Enastående kraft med total kontroll.

Wow. Spelas på mycket hög volym.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Kahlokatt » 2010-09-15 21:28:33

Fantastisk Pink Floyd-cover med underbara Dar Williams och Ani DiFranco

Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Kahlokatt » 2010-09-15 21:59:57

Hyllad isländsk sångerska (Ólöf är ett flicknamn!) som inte direkt har någon likhet med Björk. Men vackert är det! Tyvärr förstår jag inte texten, vet bara att det handlar om ett nytt hus. Någon som kan isländska?

Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Kahlokatt » 2010-09-15 22:05:45

Det här är en låt som har följt mig genom livet sedan jag var 13. Hoppas att ni också tycker om den!

Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Bali » 2010-09-16 6:24:21

Jag slänger in ett par riktiga Blues-kvinnor nu, som båda nyligen har släppt kritikerrosade album.

Först ut får bli skotska Sandi Thom (hon som hade en hit med I Wish I Was A Punk Rocker för ett par år sedan), som nu valt att satsa på bluesen på sin platta Merchants and Thieves, och gör det väldigt bra dessutom.

Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Bali » 2010-09-16 6:27:24

Sedan en amerikansk kvinna som minsann har varit med ett bra tag (har släppt sex/sju album tidigare tror jag), Janiva Magness.

Här drar jag på med två låtar, en från förra plattan What Love Will Do och en från hennes senaste, The Devil Is An Angel Too.



Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav barracuber » 2010-09-16 9:38:07

Kahlokatt! Varmt välkommen tillbaka! Jag gillade både videon och låten med Sarah B. Den som skapade videon gjorde ett bra jobb att blanda musik med verk av mästarna!

Lavender_Blue! Kul att du också är här igen!

Bali! Du gör en jätteinsats i den här tråden! Det känns lite som att du är den "sammanhållande" länken som ser till att vi andra inte springer och gömmer oss! * skojar bara * Men du är en frisk fläkt här på forumet!

Jag hoppas att du kan hålla huvudet ovanför ytan och att det ska lösa sig för dig framöver. Jag vet inte vad för problem du har just nu men jag önskar att jag kunde säga något som kunde hjälpa. Men jag vet inte vad...Men glöm inte att jag tänker på dig iaf! ;-)

Jag gillade Janiva Magness (skitbra!) och Beth Orton (resten har jag inte hunnit lyssna på än). Concieved hade en rolig "muppvideo" (i betydelsen roliga handdockor liknande Mupparna, inte karikatyren på en aspergare!) ;-)

Så såg jag att Ben Watts har producerat ett par av Beth Ortons plattor. Ben Watts som är ena halvan av Everything but the Girl, som jag har lagt ut tidigare i tråden. Jag är totalt såld på sångerskan Tracey Thorn som är andra halvan. (De två lär även vara ett äkta par även om de inte vill skylta med det). De har ibland gått skilja vägar professionellt och jobbat med andra.

Här är en poppig låt med Tracey Thorn.

Tracey Thorn - Why Does The Wind
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gai_V-SsyWc[/youtube]
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kahlokatt » 2010-09-16 12:45:34

Har jag inte postat något med Vienna Teng? Då kommer det här:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KUCAANqWxRE[/youtube]
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Kahlokatt » 2010-09-16 12:50:16

Ännu en låt med fantastiska Loreena McKennit, min favoritlåt med henne faktiskt....

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0B7sH5QLyXY[/youtube]
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav barracuber » 2010-09-16 14:09:49

Bali! Nu har jag lyssnat på Sandi Thom och hon är helt kanonbra! Påminner mig om min egen nya amerikanskan idol Susan Tedeschi.

Kahlokatt! Vad mycket du hittar! *inte överraskad*. Vienna Teng var skön musik (kommer inte på vem hon påminner om) och även Loreena McKennit. Den sistas namn låter som en countrystar men ingenting kunde vara mera felaktigt!

Den här tråden blir mer och mer världens guldgruva!

Nu kommer jag med världens uddaste grej:

Många från 80-talet kommer nog ihåg Kid Creole and the Coconuts! (En i tjejtrion Coconuts var faktiskt en svensk tjej under en period)! Jag gillade Kid Creole and the Coconuts skarpt ett tag, framför allt deras mer äventyrliga bigband plattor. Kid Creole själv - som egentligen heter (eller kallar sig) Dr Buzzard drev flera hobbyband vid sidan om, bland annt Dr Buzzard's Original Savannah Band men vackra sångerskan Cory Daye i täten. Ihop med själsfränden, slagverkaren och sångaren Coati Mundi skapade de en häftig blandningn av disco, salsa och storbandsjazz. Denna heter Sunday Kind of Love:

Cory Daye & Coati Mundi: Dr.Buzzard's Original Savannah Band Alums / Sunday Kind of Love


Detta är typiskt för själva stilen - disco, salsa, storbandsjazz:

Dr. Buzzard's Original Savannah Band - Sour and Sweet/Lemon
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kahlokatt » 2010-09-16 22:11:12

Barracuber, tack för Sissel! Hade helt glömt hur vackert hon sjunger.
Här kommer en annan låt med henne. Den här har jag i en underbar version med Sarah Brightman och - håll i er nu - Paul Stanley från Kiss! Men här blir det med norska musiker!

Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Kahlokatt » 2010-09-16 22:30:23

Den här har jag postat i tråden "Vad är den bästa musik", men den rockar r-ven av en, så jag måste bara posta den här också!
Den sista minuten kan ni skippa, då vet jag inte vad gamla Bettan sysslar med. :shock:
Håll fast. Nu åker vi!

Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Bali » 2010-09-17 7:09:33

Kahlokatt skrev:Ännu en låt med fantastiska Loreena McKennit...

Jag kan bara instämma och jösses vad Beth Hart rockar fett! 8)

Bild Jag blir så generad och rörd av dina ord, barracuber, men tack för dem!
Anser själv inte att jag bidrar med så mycket precis, utan mest bara roffar åt mig kunskap eller, som i denna tråd, musik, och så "utnyttjar" er andra i min kommunikationsträning (... utifrån den mer "äkta" Bali).

barracuber skrev:Jag hoppas att du kan hålla huvudet ovanför ytan och att det ska lösa sig för dig framöver. Jag vet inte vad för problem du har just nu men jag önskar att jag kunde säga något som kunde hjälpa. Men jag vet inte vad...Men glöm inte att jag tänker på dig iaf!

Tja, problemet är väl bl.a. det som ska kallas livet :wink: , men jag är en "kan selv" person, som inte gärna belastar andra med mina problem.
Jag är dock även en envis fighter, som dessutom är ganska bra på att trampa vatten, så man får ta en dag i taget, men din omtanke värmer verkligen, tack!

Bild Nu blev det en massa "tjöt" igen, så över till lite musik nu istället.

Denna gång blir mitt bidrag en riktigt duktig, amerikansk singer-songwriter, Brandi Carlile.

Inte bara är hon en duktig artist, utan har också ett stort samhällsengagemang och har bl.a. skapat The Looking Out Foundation, och en dollar från varje konsertbiljett hon säljer går just hit.
Hennes egna ord om fonden:
We really work on a community basis and we do everything from helping people pay for funerals to environmental projects. The Looking Out Foundation is a helping hand to any cause we believe in.

Hon har förresten en ADHD-diagnos också, men framför allt är hon en riktig bra musiker, så nu kommer videon då äntligen. :wink:

Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Återgå till Intressanta intressen



Logga in