Vad en aspergare behöver

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad en aspergare behöver

Inläggav Adkit » 2008-03-24 1:19:37

dom frågar mig hela tiden vad jag behöver för hjälpmedel, vad jag vill få ut av livet, vad jag vill ha av min omgivning pga att jag har aspergers. och varje gång jag har ett möte med någon sån person från kommunen så hamnar jag alltid i sitsen där jag inte vet vad jag ska säga. för jag trivs ju i min lilla bubbla, i min lägenhet, vid min dator. JAG vill inte ha någonting egentligen. JAG har inte problem med resten av världen. det är resten av världen som har problem med och sätter krav på mig. :S

finns det några råd på vad jag kan be om? dom säger saker som att jag kan få stöd till någon aktivitet om jag "till exempel vill gå ut och bowla" men...varför skulle jag vilja gå ut och bowla? x.x vad behöver en aspergare?

det enda jag saknar är (ironiskt nog med tanke på att jag gillar att vara ensam) vänner. ooh, och jag hade behövt en sov-kompis. ungefär som en KK fast ingen sex. bara en varm och gosig tjej jag kunde lägga mig bredvid och sova med. men det kommer ju aldrig hända, folk hade bara trott jag var ett pervo, heh.
Senast redigerad av Adkit 2011-05-04 12:01:25, redigerad totalt 1 gång.
Adkit
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2007-06-01
Ort: Orsa

Inläggav Milyc » 2008-03-24 1:24:22

Säg helt enkelt ärligt att du inte vill något annat än att få vara ifred. Det har jag gjort och då slipper jag dem. De är faktiskt bara nöjda om de slipper bekosta några av de insatser som de är skyldiga att erbjuda dig.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 12:01:25, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Re: Vad en aspergare behöver

Inläggav Titti » 2008-03-24 1:34:54

Adkit skrev:det enda jag saknar är (ironiskt nog med tanke på att jag gillar att vara ensam) vänner. ooh, och jag hade behövt en sov-kompis. ungefär som en KK fast ingen sex. bara en varm och gosig tjej jag kunde lägga mig bredvid och sova med. men det kommer ju aldrig hända, folk hade bara trott jag var ett pervo, heh.

Nu kommer jag dragande med mina hundar igen... Jag har hund(ar). Jag sover ihop med mina hundar. De fyller inte samma behov som en man - men de är varma, gosiga och trygghetsskapande att sova ihop med.

Det är mitt alternativ till ett bolltäcke och vill du inte ha hund och har svårt att sova lugnt så be att få prova ett bolltäcke istället!

Bolltäcken
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 12:01:25, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Vad en aspergare behöver

Inläggav Adkit » 2008-03-24 1:56:27

Titti skrev:
Adkit skrev:det enda jag saknar är (ironiskt nog med tanke på att jag gillar att vara ensam) vänner. ooh, och jag hade behövt en sov-kompis. ungefär som en KK fast ingen sex. bara en varm och gosig tjej jag kunde lägga mig bredvid och sova med. men det kommer ju aldrig hända, folk hade bara trott jag var ett pervo, heh.

Nu kommer jag dragande med mina hundar igen... Jag har hund(ar). Jag sover ihop med mina hundar. De fyller inte samma behov som en man - men de är varma, gosiga och trygghetsskapande att sova ihop med.

Det är mitt alternativ till ett bolltäcke och vill du inte ha hund och har svårt att sova lugnt så be att få prova ett bolltäcke istället!

Bolltäcken


jag vet, när jag bodde hemma och hade min hund i sängen varje kväll så sov jag alltid som en bäbis. precis som när jag hade en flickvän sist som jag kunde bläckfiska över på natten. men min hund bor hos min mor med resten av flocken så jag kan inte ta honom och jag vill inte ha ett täcke att gosa med, hela poängen är ju den mentala biten av trygghet! :P

även fast min teori är att hjärnvågorna från en levande varelse, tex en hund, är instinktivt lugnande. eftersom jag har märkt att jag alltid sover bättre om min hund ligger på min huvudkudde, alltså med hans hjärna närmre min. plus att man blir så lugn av att krama någon och luta pannan mot deras, du vet? ah, anywhoo...
Senast redigerad av Adkit 2011-05-04 12:01:25, redigerad totalt 1 gång.
Adkit
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2007-06-01
Ort: Orsa

Inläggav sommar » 2008-03-24 11:38:29

Till exempel:
* Mkt. lugn & ro tror jag. Så är det iaf. för mig i perioder.
* Struktur, ordning & reda
* Få förändringar.
* Inte för mkt. pockande, lockande o. tvång.
* Inte för många måsten.
* Bekräftelse, beröm. Få veta att man duger. I större utsträckning än gemene man.
* Beröring på egna villkor.
* Bolltäcke kanske. Började fundera på det nu när jag såg det i tråden o. läste i länken.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 12:01:25, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Savanten Svante » 2008-03-24 12:55:58

Lugn och ro. Tystnad.

Jag skulle vilja ha en TYST bostad. Knäpptyst. Det skulle sitta högt på min önskelista, om jag hade någon.

Sånt kan man inte begära va?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 12:01:25, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Adkit » 2008-03-24 13:24:05

Savanten Svante skrev:Lugn och ro. Tystnad.

Jag skulle vilja ha en TYST bostad. Knäpptyst. Det skulle sitta högt på min önskelista, om jag hade någon.

Sånt kan man inte begära va?


det beror ju på om den du bor i just nu har väldigt högljudda grannar. jag vet inte hur det är där du bor men eftersom jag bor i en sån liten kommun så kan jag ansöka om saker rätt enkelt. om jag sagt att jag inte KAN bo i min lägenhet för att det låter för mycket så hade dom nog hjälpt mig hitta en ny. :S

lugn och ro borde ju vara nåt alla förtjänar.

och det där bolltäcket ser faktiskt lite frestande ut men 5000 spänn? jösse hare. x.x
Senast redigerad av Adkit 2011-05-04 12:01:25, redigerad totalt 1 gång.
Adkit
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2007-06-01
Ort: Orsa

Inläggav Mardröm » 2008-03-24 13:32:42

Äh, varken bil eller tyst lgh med sovrum, ingen städerska, jag vet inte hur det är med apprater och tecken, men säng, osv mkt som behövs och gör livet enklare, man borde däremot få en slant och sen bestämma själv, avskeda tanter, omyndigförklara och låsa in dem som inte fixar, och det är bra många fler NTs än AS skulle jag tro.

Men det är skitsamma, "teroretik omtanke" blä.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 12:01:25, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Savanten Svante » 2008-03-24 14:02:27

Adkit skrev:
Savanten Svante skrev:Lugn och ro. Tystnad.

Jag skulle vilja ha en TYST bostad. Knäpptyst. Det skulle sitta högt på min önskelista, om jag hade någon.

Sånt kan man inte begära va?


det beror ju på om den du bor i just nu har väldigt högljudda grannar.


Dom är väldigt TYSTA. Tyvärr har en av grannarna för sig att göra ett speciellt ljud som får min ryggrad att frysa till is. Att flytta nån annanstans skulle förmodligen leda till att jag slipper JUST DET ljudet, men högvis med andra ljud skulle tillkomma. Förmodligen blir det minusresultat, så jag vill inte flytta pga just bara det ljudet. Hörselproppar funkar, så länge.

(Ljudkänslighet är väl en typiskt aspiegrej, gissar jag. Jag pratar med grannarna, ingen fattar vad jag menar för störande ljud, så jag har inte ens kommit på vem det är. Bara jag störs.. Det är inte lätt att vara mupp.)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 12:01:25, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Titti » 2008-03-24 14:37:41

Adkit skrev:och det där bolltäcket ser faktiskt lite frestande ut men 5000 spänn? jösse hare. x.x

Lugn - du behöver inte köpa det. Om de tycker att du behöver ett - du kan alltså be om det - så får du låna ett från habiliteringen. Gratis.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 12:01:25, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Adkit » 2008-03-24 18:15:26

Titti skrev:
Adkit skrev:och det där bolltäcket ser faktiskt lite frestande ut men 5000 spänn? jösse hare. x.x

Lugn - du behöver inte köpa det. Om de tycker att du behöver ett - du kan alltså be om det - så får du låna ett från habiliteringen. Gratis.


jo men jag hade ju nästan skämts om jag bett om 5000kr till ett täcke. :P men om det är en sån där låna-från-deras-lager-sak så är det ju inte lika farligt. hmm...
Senast redigerad av Adkit 2011-05-04 12:01:25, redigerad totalt 1 gång.
Adkit
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2007-06-01
Ort: Orsa

Inläggav Adkit » 2008-03-24 18:18:09

Savanten Svante skrev:
Adkit skrev:
Savanten Svante skrev:Lugn och ro. Tystnad.

Jag skulle vilja ha en TYST bostad. Knäpptyst. Det skulle sitta högt på min önskelista, om jag hade någon.

Sånt kan man inte begära va?


det beror ju på om den du bor i just nu har väldigt högljudda grannar.


Dom är väldigt TYSTA. Tyvärr har en av grannarna för sig att göra ett speciellt ljud som får min ryggrad att frysa till is. Att flytta nån annanstans skulle förmodligen leda till att jag slipper JUST DET ljudet, men högvis med andra ljud skulle tillkomma. Förmodligen blir det minusresultat, så jag vill inte flytta pga just bara det ljudet. Hörselproppar funkar, så länge.

(Ljudkänslighet är väl en typiskt aspiegrej, gissar jag. Jag pratar med grannarna, ingen fattar vad jag menar för störande ljud, så jag har inte ens kommit på vem det är. Bara jag störs.. Det är inte lätt att vara mupp.)


jag bor i ett sånt där tvådelat hus så jag har bara en granne. det är mycket bättre än hur det var när jag bodde i lägenhet, folk som festade på helgerna och grannar som spelade indisk musik på högsta volym oavbrutet. eftersom ljudkänslighet är en aspiegrej så har du ju rätt att åtminstone tänka på att flytta...I think.
Senast redigerad av Adkit 2011-05-04 12:01:25, redigerad totalt 1 gång.
Adkit
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2007-06-01
Ort: Orsa

Inläggav Lilla Gumman » 2008-03-26 23:51:04

Hej!

Idag när jag var hos arbetsterapeuten på Habiliteringen tog jag upp detta med bolltäcke. Jodå, ett bolltäcke finns att låna gratis i en månad. Om ingen annan står på kö, kan jag få låna det i två månader. Om jag vill fortsätta använda ett bolltäcke får jag köpa ett. Ett bolltäcke är alltså ingenting man bara får så där utan vidare.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 12:01:25, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Titti » 2008-03-27 0:10:08

Lilla Gumman skrev:Idag när jag var hos arbetsterapeuten på Habiliteringen tog jag upp detta med bolltäcke. Jodå, ett bolltäcke finns att låna gratis i en månad. Om ingen annan står på kö, kan jag få låna det i två månader. Om jag vill fortsätta använda ett bolltäcke får jag köpa ett. Ett bolltäcke är alltså ingenting man bara får så där utan vidare.

Det kan variera från landsting till landsting hur de gör med utlåning, tidsperioder etc. En del är generösa med en del saker, andra med andra saker. Men det är lönt att fråga om man tror man kan ha hjälp av det!

Och får man prova men bara en begränsad tid och faktiskt mår mycket bättre av det så är väl det något att söka handikappersättning för inköp av - eller hur?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 12:01:25, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Ihålig » 2008-03-31 0:46:10

Bolltäcke?
Senast redigerad av Ihålig 2011-05-04 12:01:25, redigerad totalt 1 gång.
Ihålig
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2007-12-29

Inläggav Savanten Svante » 2008-03-31 3:19:00

Ihålig skrev:Bolltäcke?


Bolltäcke!

http://www.komikapp.se/bolltaecke_autism.htm
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 12:01:25, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Vad en aspergare behöver

Inläggav skymmning » 2010-09-11 17:04:36

Adkit skrev:dom frågar mig hela tiden vad jag behöver för hjälpmedel, vad jag vill få ut av livet, vad jag vill ha av min omgivning pga att jag har aspergers. och varje gång jag har ett möte med någon sån person från kommunen så hamnar jag alltid i sitsen där jag inte vet vad jag ska säga. för jag trivs ju i min lilla bubbla, i min lägenhet, vid min dator. JAG vill inte ha någonting egentligen. JAG har inte problem med resten av världen. det är resten av världen som har problem med och sätter krav på mig. :S


När jag var yngre var jag oerhört bra på att inte behöva något annat än att ha så lite kontakt med omvärlden som möjligt. Jag var helt självgående med allt, från bostad (jag började mitt vuxna liv som hemlös) till umgänge (jag hade låtsaskompisar).
På äldre dar har jag börjat tänka på saker jag behöver på ett annat sätt. Jag tänker på det ungefär som att jag är någon jag tar hand om. Och då blir det lättare att upptäcka att jag faktiskt mår jättebra av att ha ett hem som alla andra och att jag kan träffa andra, riktiga personer och göra något tillsammans med dem för min egen skull.
Men jag är fortfarande dålig på att be om saker.
Senast redigerad av skymmning 2011-05-04 12:01:25, redigerad totalt 1 gång.
skymmning
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2010-08-06

Re: Vad en aspergare behöver

Inläggav Fenren » 2010-09-11 19:35:44

Titti skrev:Nu kommer jag dragande med mina hundar igen... Jag har hund(ar). Jag sover ihop med mina hundar. De fyller inte samma behov som en man - men de är varma, gosiga och trygghetsskapande att sova ihop med.

Det är mitt alternativ till ett bolltäcke och vill du inte ha hund och har svårt att sova lugnt så be att få prova ett bolltäcke istället!

Bolltäcken


det svåra med hundar är att de behöver mat dagligen och behöver komma ut dagligen... även de dagar jag bara vill ligga kvar i sängen och inte orkar ut/upp. annars är nog hund bland det bästa man kan ha, i brist på en mänsklig SK (SovKompis).
Senast redigerad av Fenren 2011-05-04 12:01:25, redigerad totalt 1 gång.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-09-11 19:49:10

Usch, jag kan inte sova själv, har inte gjort det regelbundet på 8 år och då bara under en kortare period. Det känns så ödsligt. Jag sover inte på mina sängkamrater, men blotta närvaron, värmen och det regelbundna ljudet av andning, plus känslan av samhörighet, det är svårt att vänja sig av med.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in