Gå ut på krogen själv, aspie experiment

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Heliora » 2010-09-09 19:52:39

opteron skrev:
styx skrev:Jag betalar åtminstone mina skulder.


Åsikter om det i all ära men han ville ha svar på sin fråga om krogen, moral kan vi ta via PM? :roll:


Om en människa kom hit och frågade om råd hur han/hon bäst skulle mörda sin granne, skulle du då svara helt informativt på detta och bortse från det brutala?

Nu handlar det inte om mord här, men om något annat mycket fult, och då måste man ju få reagera.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav styx » 2010-09-10 6:15:09

Det som förvånar mig mest är att Zerg_Tankian, förutom sitt startinlägg, lyser med sin frånvaro i denna tråden. Han kanske bara trollade.
styx
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2009-11-20
Ort: Karlshamn

Inläggav opteron » 2010-09-10 13:55:54

Heliora skrev:Om en människa kom hit och frågade om råd hur han/hon bäst skulle mörda sin granne, skulle du då svara helt informativt på detta och bortse från det brutala?

Nu handlar det inte om mord här, men om något annat mycket fult, och då måste man ju få reagera.


Nu frågar han ju om krogen, inte hur man rånar eller mördar folk, stor skillnad liksom.

styx skrev:Det som förvånar mig mest är att Zerg_Tankian, förutom sitt startinlägg, lyser med sin frånvaro i denna tråden. Han kanske bara trollade.


Kanske upptagen med alla tjejer han fått? :lol:
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Safek » 2010-09-10 18:19:05

xlnt skrev:Utan att låta allt för fördomsfull så måste jag ändå fråga; är inte krogen typ sämsta tänkbara miljö för en AS'are?

Ständigt en massa intryck och människor överallt plus extrem ljudvolym som gör att det omöjligt går att prata med varandra mer än några få ord.
Social kontakt där bygger på att man är skicklig på kroppspråk, förstår andras signaler och vågar ta snabba initiativ (om man är kille iaf.), samt göra något av initiativen man tar, dvs. få till en konversation (med extrem ljudvolym i bakgrunden). Inte den mest optimala miljön för en aspie kanske? Eller har jag missat nåt?


Nu har inte jag fått en AS diagnos, men jag har åtminstone starka AS drag.

Jag har alltid gott på krogen sedan 16 års åldern. Och du har rätt det sociala, massa intryck, människor överallt är mycket jobbigt!

Jag gick på krogen av den enkla anledning att få "pippa", vilket för mig var belöningen för det besvärliga.

För att svara på hur man för tjejer på krogen..själv räknade jag ut, likt en
ekvation, hur jag skulle få ”tjejer i säng” på krogen. Det gick uselt för mig tills jag knäckte ”koden”, och därefter var det busenkelt att lyckas på detta område, genom att följa en viss logisk mall som fungerar oftast, men helt utan intuitiva eller spontana interaktioner. Kan vara till hjälp även att se och studera några gånger de personer som är duktiga "krog raggare".

MEN...jag måste säga att det är mycket bättre att hitta någon som kan tycka om än som man är, istället för att gå igenom en hel massa möda för en muskel kramp på några minuter.
Safek
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-09-10
Ort: Lund

Inläggav eq77iq142 » 2010-09-12 11:57:19

Safek skrev:Nu har inte jag fått en AS diagnos, men jag har åtminstone starka AS drag.

Jag har alltid gott på krogen sedan 16 års åldern. Och du har rätt det sociala, massa intryck, människor överallt är mycket jobbigt!

Jag gick på krogen av den enkla anledning att få "pippa", vilket för mig var belöningen för det besvärliga.

För att svara på hur man för tjejer på krogen..själv räknade jag ut, likt en
ekvation, hur jag skulle få ”tjejer i säng” på krogen. Det gick uselt för mig tills jag knäckte ”koden”, och därefter var det busenkelt att lyckas på detta område, genom att följa en viss logisk mall som fungerar oftast, men helt utan intuitiva eller spontana interaktioner. Kan vara till hjälp även att se och studera några gånger de personer som är duktiga "krog raggare".

MEN...jag måste säga att det är mycket bättre att hitta någon som kan tycka om än som man är, istället för att gå igenom en hel massa möda för en muskel kramp på några minuter.


Hehe, du har gjort precis som jag. Jag hatar krogen men det finns en belöning att hämta där... 8)

Just det där med att "knäcka koden" känner jag igen. Det är verkligen så att om man följer en viss mall så funkar det på minst hälften av alla tjejer utan att man behöver respondera socialt på vad de vill att man ska respondera på. Tjejer på krogen är så bekräftelseinriktade att de inte bryr sig om man dissar deras signaler så länge man bekräftar dem.

Cyniskt, ja. Fungerar också, ja.

Men idag är jag gift och en trogen karl.
eq77iq142
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2010-09-10

Inläggav nallen » 2010-09-12 12:57:40

Jackio skrev:[...] att bara dra iväg på krogen för att få pippa, då har du nog en av de mest normala kvinnosynerna som finns i sverige... Fan vad det är sorgligt.

Hur ska man annars få knulla?
Varför är det sorgligt?
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav snuggelhund » 2010-09-12 17:08:42

Vad är den här "koden" ni pratar om och hur man ska knäcka den ?

Jag blir nyfiken..

:-)009
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav Safek » 2010-09-12 17:26:42

snuggelhund skrev:Vad är den här "koden" ni pratar om och hur man ska knäcka den ?

Jag blir nyfiken..

:-)009


Som sagt, nu vet jag inte om jag har asperger eller inte. Men för mig har det till stort sätt handlat om att använda mina "mindre bra" sidor till något positivt.
T.ex:
Jag hatar att prata om mig själv, inte desto mindre "känslo prat"- däremot kan man använda detta till att "visa intresse" för den andra personen genom att ljusna på vad hon har att säga om sig själv- alla verkar tycka om att tala om sig själv.
Eller, jag får ofta anstränga mig för att inte säga saker rakt ut. På krogen har detta dock varit till fördel då jag kan säga saker som "Oj, vilka vackra ögon du har!"- rakt ut, och alla gillar ett komplimang (man bör dock hålla info om dålig andedräkt och andra negativa saker för sig själv).
Sen kanske det svåraste, jag gillar inte titta folk i ögonen (men klarar av det fint om jag koncentrerar mig)- titt rakt i ögonen i "omgångar"- så skapas det en liten osäkerhet hos den du försöker ragga upp- om du verkligen är intresserad eller ej (vilket ofta för dem till att försöka ragga upp dig ännu hårdare).
- Ibland känns det ju hur jobbigt som helst att stå och "kall prata"- åtminstone jag har svårigheter med det, detta kan man använda till att säga/göra "Låt oss dansa!"

Väl listan kan göras ganska lång. Men åtminstone för mig har "koden" varit att försöka få lite självdistans till mig själv, och försökt hitta sidor som jag tror folk uppfattar som negativt- och använd dessa sidor till något positivt till min egen fördel...Eller med andra ord- mycket handlar om att analysera- båda sig själv och sin omgivning.
Safek
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-09-10
Ort: Lund

Inläggav nallen » 2010-09-12 17:59:01

Sen då?
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Moggy » 2010-09-12 21:20:40

nallen skrev:
Jackio skrev:[...] att bara dra iväg på krogen för att få pippa, då har du nog en av de mest normala kvinnosynerna som finns i sverige... Fan vad det är sorgligt.

Hur ska man annars få knulla?
Varför är det sorgligt?



Man kan ju träffa nån på affären, typ i kön när man ska betala. Börja känna nån tjej den vägen...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav xlnt » 2010-09-12 22:06:17

Safek skrev:
snuggelhund skrev:Vad är den här "koden" ni pratar om och hur man ska knäcka den ?

Jag blir nyfiken..

:-)009


Som sagt, nu vet jag inte om jag har asperger eller inte. Men för mig har det till stort sätt handlat om att använda mina "mindre bra" sidor till något positivt.
T.ex:
Jag hatar att prata om mig själv, inte desto mindre "känslo prat"- däremot kan man använda detta till att "visa intresse" för den andra personen genom att ljusna på vad hon har att säga om sig själv- alla verkar tycka om att tala om sig själv.
Eller, jag får ofta anstränga mig för att inte säga saker rakt ut. På krogen har detta dock varit till fördel då jag kan säga saker som "Oj, vilka vackra ögon du har!"- rakt ut, och alla gillar ett komplimang (man bör dock hålla info om dålig andedräkt och andra negativa saker för sig själv).
Sen kanske det svåraste, jag gillar inte titta folk i ögonen (men klarar av det fint om jag koncentrerar mig)- titt rakt i ögonen i "omgångar"- så skapas det en liten osäkerhet hos den du försöker ragga upp- om du verkligen är intresserad eller ej (vilket ofta för dem till att försöka ragga upp dig ännu hårdare).
- Ibland känns det ju hur jobbigt som helst att stå och "kall prata"- åtminstone jag har svårigheter med det, detta kan man använda till att säga/göra "Låt oss dansa!"

Väl listan kan göras ganska lång. Men åtminstone för mig har "koden" varit att försöka få lite självdistans till mig själv, och försökt hitta sidor som jag tror folk uppfattar som negativt- och använd dessa sidor till något positivt till min egen fördel...Eller med andra ord- mycket handlar om att analysera- båda sig själv och sin omgivning.


Det här med "koder" och metoder är ju något som väldigt många killar använder sig av när de ska ragga, så du är nog inte så unik i just det avseendet. Många av de killar som använder sig av dessa uträknade metoder har nog lite svårt för att naturligt känna av hur man bär sig åt.
Sedan behöver de ju inte ha AS bara för det, men det är ju lite intressant i sammanhanget att AS faktiskt i mångt och mycket är ett manligt drag.
xlnt
 
Inlägg: 158
Anslöt: 2009-01-27
Ort: Stockholm

Inläggav nallen » 2010-09-12 22:06:34

Moggy skrev:Man kan ju träffa nån på affären, typ i kön när man ska betala. Börja känna nån tjej den vägen...

Kan man? Vad jag vet har det aldrig hänt, inte för mig eller för nån jag känner.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav xlnt » 2010-09-12 22:07:27

nallen skrev:
Moggy skrev:Mam akn ju träffa nån på affären, typ i kön när man ska betala. Börja känna nån tjej den vägen...

Kan man? Vad jag vet har det aldrig hänt, inte för mig eller för nån jag känner.


Som kille måste man själv se till att det händer :roll:
xlnt
 
Inlägg: 158
Anslöt: 2009-01-27
Ort: Stockholm

Inläggav nallen » 2010-09-12 22:09:13

mmm, jag har adrig lyckats komma från "hej hej" till "ska vi gå hem till dig och knulla" på krogen och det verkar väsentligt längre från "ska du köpa köttfärs?" till sängen...
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav xlnt » 2010-09-12 22:10:20

nallen skrev:mmm, jag har adrig lyckats komma från "hej hej" till "ska vi gå hem till dig och knulla" på krogen och det verkar väsentligt längre från "ska du köpa köttfärs?" till sängen...


Hur mycket har du varit ute i fältet och tränat då?

Edit: inte jag heller btw :lol:
xlnt
 
Inlägg: 158
Anslöt: 2009-01-27
Ort: Stockholm

Inläggav nallen » 2010-09-12 22:19:21

på krogen? 1-3 kvällar i veckan kanske 60% av veckorna i 10 år...
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Safek » 2010-09-13 1:15:34

xlnt skrev:Det här med "koder" och metoder är ju något som väldigt många killar använder sig av när de ska ragga, så du är nog inte så unik i just det avseendet. Många av de killar som använder sig av dessa uträknade metoder har nog lite svårt för att naturligt känna av hur man bär sig åt.
Sedan behöver de ju inte ha AS bara för det, men det är ju lite intressant i sammanhanget att AS faktiskt i mångt och mycket är ett manligt drag.


Förvisso.

Jag bara beskrev hur jag gör och funkar, inte som ett poäng att jag har asperger. Men jag funkar så i alla sociala situationer, spelar ingen roll om det är middag med svärföräldrarna eller kaffe samtal med min fru. Anstränger mig nästan alltid för att vara "normal", en av orsakerna att jag tror jag skulle bli glad för en asperger diagnos, det skulle ha givet mig rum och utrymme att det en gång skuld få lov till att vara mig själv- utan att behövas skämmas, och släpa spela alla dessa olika roller.
- Och som sagt jag vet knappt något om asperger, bara beskriver mig själv här.

- Nån frågade "Sen då?"- svaret på den frågan har jag inte, några gånger får man bli med hem/ta med tjejen hem, andra gånger inte (funkar det så brukar sådana saker löses av sig själv)...Nu har jag dock inte varit en krograggare på 6 år (och skönt det- jag saknar det inte!)...så vet ju ej hur det är i dag, krog livet förändrar ju sig med tiden.
Safek
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-09-10
Ort: Lund

Inläggav eq77iq142 » 2010-09-13 8:20:10

Safek skrev:Förvisso.

Jag bara beskrev hur jag gör och funkar, inte som ett poäng att jag har asperger. Men jag funkar så i alla sociala situationer, spelar ingen roll om det är middag med svärföräldrarna eller kaffe samtal med min fru. Anstränger mig nästan alltid för att vara "normal", en av orsakerna att jag tror jag skulle bli glad för en asperger diagnos, det skulle ha givet mig rum och utrymme att det en gång skuld få lov till att vara mig själv- utan att behövas skämmas, och släpa spela alla dessa olika roller.
- Och som sagt jag vet knappt något om asperger, bara beskriver mig själv här.

- Nån frågade "Sen då?"- svaret på den frågan har jag inte, några gånger får man bli med hem/ta med tjejen hem, andra gånger inte (funkar det så brukar sådana saker löses av sig själv)...Nu har jag dock inte varit en krograggare på 6 år (och skönt det- jag saknar det inte!)...så vet ju ej hur det är i dag, krog livet förändrar ju sig med tiden.


Haha, jag minns när jag fortfarande inte fattade hur det fungerade alls, och fortfarande var oskuld. En klasskamrat från universitetet stöttet på mig hela kvällen, men jag var blind som en mullvad. Till slut, efter att vi dansat och var utomhus så viskade hon i örat på mig en fråga "har du en stor säng?". Då fattade till och med jag som inte fattar hintar, och dan efter var oskulden ett minne blott. Men det är sällan en tjej är så himla "på" att hon går så långt, de flesta tjejer hade tänkt att jag inte var intresserad och struntat i mig.

Det lustiga är att efter att jag fick till det med henne så såg jag precis hur jag skulle göra med andra tjejer. Bra minne har jag ju. Koden var knäckt.

Däremot är det en helt annan kod för att bli kär, lära känna någon och bygga ett långsiktigt förhållande. Det tog många år ytterligare innan jag lärde mig hur det gick till. Jag kan faktiskt inte svara på hur det gick till, men jag tror att det underlättar om den man vill bygga en relation med inte bryr sig så mycket om att man är bra eller dålig på socialt finlir.
eq77iq142
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2010-09-10

Inläggav Safek » 2010-09-13 8:27:48

eq77iq142 skrev:Däremot är det en helt annan kod för att bli kär, lära känna någon och bygga ett långsiktigt förhållande. Det tog många år ytterligare innan jag lärde mig hur det gick till. Jag kan faktiskt inte svara på hur det gick till, men jag tror att det underlättar om den man vill bygga en relation med inte bryr sig så mycket om att man är bra eller dålig på socialt finlir.


Det där för vi prata om någon gång, eftersom det att bli kär är något jag aldrig har fattat mig på- trist nog då jag är gift. För mig har jag alltid tänkt självisk på det området, och på sådan sätt gjort logiska slutsatser om jag vill ha personen ifråga eller ej. Trist men sant.
Safek
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-09-10
Ort: Lund

Inläggav eq77iq142 » 2010-09-13 8:33:59

Safek skrev:
eq77iq142 skrev:Däremot är det en helt annan kod för att bli kär, lära känna någon och bygga ett långsiktigt förhållande. Det tog många år ytterligare innan jag lärde mig hur det gick till. Jag kan faktiskt inte svara på hur det gick till, men jag tror att det underlättar om den man vill bygga en relation med inte bryr sig så mycket om att man är bra eller dålig på socialt finlir.


Det där för vi prata om någon gång, eftersom det att bli kär är något jag aldrig har fattat mig på- trist nog då jag är gift. För mig har jag alltid tänkt självisk på det området, och på sådan sätt gjort logiska slutsatser om jag vill ha personen ifråga eller ej. Trist men sant.


Jag tror iofs att det är rätt vanligt även bland icke-aspies. I stora delar av Indien, Kina, Mellanöstern och små delar av Afrika bestämmer ens föräldrar vem man ska gifta sig med. Sen är det bara att se till att bli kär i den :)
eq77iq142
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2010-09-10

Inläggav Safek » 2010-09-13 8:44:45

eq77iq142 skrev:
Safek skrev:
eq77iq142 skrev:Däremot är det en helt annan kod för att bli kär, lära känna någon och bygga ett långsiktigt förhållande. Det tog många år ytterligare innan jag lärde mig hur det gick till. Jag kan faktiskt inte svara på hur det gick till, men jag tror att det underlättar om den man vill bygga en relation med inte bryr sig så mycket om att man är bra eller dålig på socialt finlir.


Det där för vi prata om någon gång, eftersom det att bli kär är något jag aldrig har fattat mig på- trist nog då jag är gift. För mig har jag alltid tänkt självisk på det området, och på sådan sätt gjort logiska slutsatser om jag vill ha personen ifråga eller ej. Trist men sant.


Jag tror iofs att det är rätt vanligt även bland icke-aspies. I stora delar av Indien, Kina, Mellanöstern och små delar av Afrika bestämmer ens föräldrar vem man ska gifta sig med. Sen är det bara att se till att bli kär i den :)


Haha...ju innan såg jag massor av positiva sidor vid "tvångsgifte" som det heter så fint. Men, nah...skulle vilja bli kär- i min fru dvs.
:idea: - tror kanske du dock har hittat lösningen för oss.
Safek
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-09-10
Ort: Lund

Inläggav snuggelhund » 2010-09-13 14:27:07

Safek

Hur känner din fru inför att du inte är kär /aldrig varit kär i henne ?
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav Safek » 2010-09-15 11:11:30

snuggelhund skrev:Safek

Hur känner din fru inför att du inte är kär /aldrig varit kär i henne ?


Det är något jag hoppas hon inte är medveten om. Hon vet dock att jag har mycket svårt att känna känslor överhuvudtaget- så lite omedvetet vet hon väl- men det är ju inte precis något jag önskar informera min fru om- det är ju inte hon det är fel på utan mig.
Safek
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-09-10
Ort: Lund

Inläggav Fenren » 2010-09-16 2:15:23

Jag förstår inte varför folk är så besatta i idén om en känsla de inte kan förklara innebörden av och varför all fokus ligger på just det.

vad är det för fel med att använda lite huvud när det kommer till förhållanden? det är nog enda stället där folk förespråkar att man INTE ska tänka igenom det... och det är fan så mycket större än att köpa ny bil, flytta eller byta jobb. och det är tre saker som alla förespråkar att man bör tänka igenom och inte bara göra utan tanke.

Safek, hävdar du att du inte är kär eller att du inte har känslor för din fru?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in