Ska börja söka jobb (och lämna LSS och DV)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ska börja söka jobb (och lämna LSS och DV)

Inläggav Dunderbar » 2007-11-17 17:28:41

Hejsan hej!!

Det var ett tag sedan jag skrev något här i forumet.
Det har hänt en massa inom mig, en massa bra saker, jag har fått full kontakt med mitt inre och har växt massor som person.

Jag talade med min handledare inom LSS i förra veckan om att jag kände att jag ville börja söka jobb.

Jag gick ur LSS i våras då jag började föreläsa med mera....

Men nu vill jag ut och jobba, bli anställd.
Men det svåra är ju att jag är 27 år, har inga som helst referenser från tidigare jobb då jag mått väldigt dåligt förr.

Men jag har lyckats med massor i mitt liv innan, kommit över mobbingen, att jag har en dödlig sjukdom, gått ner 50 kg i vikt med mer...

Jag ska lyckas med detta med!!
Senast redigerad av Dunderbar 2011-05-04 10:54:42, redigerad totalt 1 gång.
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Inläggav ufo » 2007-11-17 18:20:32

Håller tummarna för dig.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:54:42, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Dunderbar » 2007-11-17 19:20:55

Tack ska du ha!!

Det ska bli riktigt spännande.
Jag längtar så tills jag får min första lön..jag har aldrig haft ett vanligt jobb...*ler*

Längtar en massa!!!!

Det ska bli så himla roligt....
Senast redigerad av Dunderbar 2011-05-04 10:54:42, redigerad totalt 1 gång.
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-17 19:40:37

jag håller tummarna för dig jag mä!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:54:42, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Dunderbar » 2007-11-17 19:43:33

Tack du med!!! *ler*

Det känns verkligen bra att ha erat stöd.
Ni har inget tips om hur jag ska gå till väga för att lättast få ett jobb?

Använda min charm har jag redan tänkt på att jag ska göra, men jag har ingen aning om hur man skriver CV med mer...
Senast redigerad av Dunderbar 2011-05-04 10:54:42, redigerad totalt 1 gång.
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-17 20:51:47

I ditt läge (som liknar mitt) hade jag börjat med sk okvalificerade jobb, som inte kräver så mycket historik.

Sen när man HAR historik och referenser kanske man kan sikta högre?


Kan du berätta för mig hur man får ditt driv och energi, för sånt behöver JAG mer av!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:54:42, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Dunerbart!

Inläggav uniqueNr5 » 2007-11-17 21:52:42

Suveränt!
Håller tummarna att du hittar något kul och meningsfullt!
Har du kommit så här långt är det bara att fortsätta och inte låta något hindra dig! Lycka till!
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 10:54:42, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Alien » 2007-11-17 21:57:06

Dunderbar skrev:Tack du med!!! *ler*

Det känns verkligen bra att ha erat stöd.
Ni har inget tips om hur jag ska gå till väga för att lättast få ett jobb?

Använda min charm har jag redan tänkt på att jag ska göra, men jag har ingen aning om hur man skriver CV med mer...


Har du aldrig haft nåt jobb förut så behöver du kanske inget CV, bara dina skolbetyg. Annars har väl AF kurser om att söka jobb, i det ingår väl både att skriva ansökan och CV och hur man gör vid intervjuer.

Men om du ska ha daglig verksamhet behövs kanske inte så mycket papper. Å andra sidan brukar man få en mycket blygsam betalning som typ bara täcker reskostnaden. Om du hittar ett LSS-jobb som du trivs med så är det kanske tillräckligt i sig. Men om du vill få anställning där sen kanske arbetsgivaren bara vill ge en tjänst med lönebidrag.

Tror det är större chans att få riktigt jobb hos en privat arbetsgivare. Hos kommunen hjälper det inte hur bra man jobbar, de har aldrig några pengar att inrätta nya tjänster.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:54:42, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Kristofer » 2007-11-17 22:00:47

Dunderbar:

Några frågor som kanske kan vara till hjälp. Du behöver givetvis inte svara på dem här.

Vad vill du jobba med?
Vad har du kunskap inom? Dvs. kunskap som du fått genom utblidningar, intresse etc.
Vad har du för utbildningar?
Vad har du för erfarenheter
Kan du tänka dig att gå en utbildning för att skaffa dig ett jobb? Dvs. att skaffa dig yrkeskunnande.
Hur mycket vill du jobba?
Vilka arbetstider skulle du vilja ha?
Vill du jobba ensam eller i grupp?
Var vill du jobba? (plats, arbetsgivare etc... pendlignsavtånd du tolererar)

Lycka till!

Arbetsintervjuer är inte jag något vidare på själv så där kan jag inte faktiskt ge dig några direkta tips.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:54:42, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Dunderbar » 2007-11-17 23:24:57

Alien skrev:
Dunderbar skrev:Tack du med!!! *ler*

Det känns verkligen bra att ha erat stöd.
Ni har inget tips om hur jag ska gå till väga för att lättast få ett jobb?

Använda min charm har jag redan tänkt på att jag ska göra, men jag har ingen aning om hur man skriver CV med mer...


Har du aldrig haft nåt jobb förut så behöver du kanske inget CV, bara dina skolbetyg. Annars har väl AF kurser om att söka jobb, i det ingår väl både att skriva ansökan och CV och hur man gör vid intervjuer.

Men om du ska ha daglig verksamhet behövs kanske inte så mycket papper. Å andra sidan brukar man få en mycket blygsam betalning som typ bara täcker reskostnaden. Om du hittar ett LSS-jobb som du trivs med så är det kanske tillräckligt i sig. Men om du vill få anställning där sen kanske arbetsgivaren bara vill ge en tjänst med lönebidrag.


Hejsan hej!!

Jag har haft dagligverksamhet inom LSS sedan 2003 och är nu redo att ta steget ut på arbetsmarknaden.

Jag har aldrig trivts med att ha dagligverkamhet, det har kännt fel.

Jag gick ur LSS och min dagligaverksamhet i våras då jag började åka runt och föreläsa om mitt liv lite överallt.

Men även om jag inte har haft LSS och dagligverksamhet har jag haft kontakt med mina handläggare inom LSS.

Nu hade jag möte med dem för att höra om även de tyckte jag var redo för att börja jobba, eller om jag bara var naiv.
De tyckte att jag var redo för att börja jobba.
Det känns så himla bra att ha gått såhär långt som jag har gjort!!!

Vad jag vill ha för jobb vet jag redan.
Jag är väldigt social och charmig av mig så det lutar åt ett jobb inom försäljning eller reklam.
Senast redigerad av Dunderbar 2011-05-04 10:54:42, redigerad totalt 1 gång.
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Inläggav Alien » 2007-11-17 23:40:51

Dunderbar skrev:

Hejsan hej!!

Jag har haft dagligverksamhet inom LSS sedan 2003 och är nu redo att ta steget ut på arbetsmarknaden.

Jag har aldrig trivts med att ha dagligverkamhet, det har kännt fel.

Jag gick ur LSS och min dagligaverksamhet i våras då jag började åka runt och föreläsa om mitt liv lite överallt.

Men även om jag inte har haft LSS och dagligverksamhet har jag haft kontakt med mina handläggare inom LSS.

Nu hade jag möte med dem för att höra om även de tyckte jag var redo för att börja jobba, eller om jag bara var naiv.
De tyckte att jag var redo för att börja jobba.
Det känns så himla bra att ha gått såhär långt som jag har gjort!!!

Vad jag vill ha för jobb vet jag redan.
Jag är väldigt social och charmig av mig så det lutar åt ett jobb inom försäljning eller reklam.


Ja, försäljare söks jämt så det låter bra. Men har du nån handläggare på AF? Eller ska LSS-handläggaren kontakta nån på AF?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:54:42, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Dunderbar » 2007-11-17 23:44:29

I och med att jag skrev ur mig ur LSS så är jag inte med i deras register alls längre.

Och Arbetsförmedlningen vill inte hjälpa mig heller, de menar på att det är försäkringskassan som är ansvariga för mig pga att jag har aktivitetsersättning.

Enligt lag så ska AF hjälpa mig, men jag kan ju inte stå och börja bråka med dem, det ger ju inget om jag står där och skäller på dem och säger att de SKA hjälpa mig.
Senast redigerad av Dunderbar 2011-05-04 10:54:42, redigerad totalt 1 gång.
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Inläggav ufo » 2007-11-17 23:47:16

Dunderbar skrev:Vad jag vill ha för jobb vet jag redan.
Jag är väldigt social och charmig av mig så det lutar åt ett jobb inom försäljning eller reklam.


Försäljning är skitkul håller tummarna.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:54:42, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Dunderbar » 2007-11-17 23:51:06

ufo skrev:
Dunderbar skrev:Vad jag vill ha för jobb vet jag redan.
Jag är väldigt social och charmig av mig så det lutar åt ett jobb inom försäljning eller reklam.


Försäljning är skitkul håller tummarna.


Tackar!
Lova att hålla alla tummarna...*ler*

Det som är lite jobbigt i det hela är att när jag är osäker så kan mitt tala vara lite dåligt. Det kan bli för snabbt och det kan låta lite som om jag har talfel.
Det är ju inget bra om man ska jobba med försäljning.

Men det jag har tänkt göra är att gå till Ica Maxi och försöka charma chefen där så jag kanske kan få praktikt där några veckor och få visa vad jag går för.
Då har jag i alla alla fått in en fot, det är inte riktigt lika lätt att stänga igen dörren då...*ler*
Senast redigerad av Dunderbar 2011-05-04 10:54:42, redigerad totalt 1 gång.
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Inläggav ufo » 2007-11-18 0:03:07

Dunderbar skrev:Lova att hålla alla tummarna...*ler*

Jo jag lovar.

När jag arbetade som försäljare så märkte jag att när man var på jobbet så hadde man en mask på sig. "Försäljarufo"
FörsäljarUfo klarade av det mesta, prata med kunder nicka och tacka för all skäll man fick, springa runt som en yr höna när det behövdes snabba insatser för att tillfredställa kunden.
Så jag tror du klarar talet utan talfel :)

Om det ser stressigt ut ovan beror det på att jag jobbade som aktiv försäljare (styrde priser rabbatter inköp etc...)Ica maxi får du i början nöja dig med de lite mer lugna och trevligare tjänsterna.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:54:42, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Alien » 2007-11-18 2:50:18

Dunderbar skrev:I och med att jag skrev ur mig ur LSS så är jag inte med i deras register alls längre.

Och Arbetsförmedlningen vill inte hjälpa mig heller, de menar på att det är försäkringskassan som är ansvariga för mig pga att jag har aktivitetsersättning.

Enligt lag så ska AF hjälpa mig, men jag kan ju inte stå och börja bråka med dem, det ger ju inget om jag står där och skäller på dem och säger att de SKA hjälpa mig.


Sånt där gör mig arg. AF tycker säkert det är bekvämt att slippa alla dem som redan har sin försörjning ordnad. Men jag tycker du ska begära ett skriftligt beslut, jag undrar just vilka lagar och förordningar de grundar det på? Kanske bara på sina egna hemsnickrade regler.

I min bok om LSS står det så här: "I kommunens uppgifter ingår att verka för att personer som vill flå möjlighet till arbete anmäls till arbetsförmedlingen. Här ingår också medverkan till att inskolningsplatser eller möjlighet till praktik skapas." Så om du om du skriver in dig igen i LSS så ska kommunen hjälpa dig med AF.

Regeringen har förresten sagt att förtidspensionerade ska slippa "utanförskapet" och komma i jobb. Så AF har verkligen inget att sätta emot där. Det har dessutom skapats speciella "nystartsjobb" just för denna grupp:

Villkor för att få nystartsjobb är att du har varit arbetslös minst ett år (för ungdomar sex månader), fått sjukpenning, rehabiliteringspenning, sjuk- eller aktivitetsersättning eller varit anställd hos Samhall.

Den arbetsgivare som anställer dig, som varit borta från arbetslivet en längre tid, kan få kompetens snabbt och samtidigt slippa en kostnad motsvarande arbetsgivaravgiften. Arbetsgivaren får stödet lika länge som du varit arbetslös. Arbetsgivaren kan få stödet för alla sorters anställningar;
tillsvidare-, prov- eller visstidsanställning. Det nya stödet är riktat till privata arbetsgivare och offentliga arbetsgivare som bedriver affärsverksamhet.

Nystartsjobbet behöver inte ha förmedlats via Arbetsförmedlingen. Däremot måste arbetsgivaren ansöka om nystartsjobb hos Arbetsförmedlingen. Den som ska anställas måste också vara inskriven hos Arbetsförmedlingen när beslut ska fattas.


Om AF vägrar att skriva in dig, så förhindrar de alltså din möjlighet att få ett sånt nystartsjobb. Jag kan omöjligt tro att de har rätt till det.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:54:42, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Tonzon » 2007-11-18 13:41:39

Håller tummarna för att det skall fungera och att du skall få ett jobb.
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 10:54:42, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Inläggav Dunderbar » 2007-11-18 22:18:49

Tack för allt stöd och alla råd!!!

Det första steget jag ska ta imorgon är att ringa Försäkringskassan och kolla vilken hjälp de kan ge mig.

Sedan det här med att enligt lagen ska de på LSS hjälpa mig att bli registerad på AF, verkar inte de ha koll på alls här i min kommun. Det hade de sagt i sådana fall när jag var där på möte förra veckan för att just prata om vad de tyckte om att jag sökte jobb.

Men men, får se hur det går.

Men tack för allas stöd!!!!!
Senast redigerad av Dunderbar 2011-05-04 10:54:42, redigerad totalt 1 gång.
Dunderbar
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2007-10-22
Ort: Skåne

Inläggav Alien » 2007-11-19 14:50:55

Lycka till Dunderbar!

Såg förresten följande på FK:s hemsida:

Ny möjlighet att komma tillbaka till arbete

Om du varit sjuk en längre tid finns det nya möjligheter för att du ska kunna arbeta igen. Försäkringskassan genomför tillsammans med Arbetsförmedlingen ett projekt som heter Pila. I Pila utreds din arbetsförmåga och möjlighet till stöd på vägen tillbaka till arbete.
För att du ska omfattas av Pila ska du den 1 januari 2007 ha varit sjukskriven i två år eller mer eller ha en tidsbegränsad sjuk- och aktivitetsersättning.
Du som omfattas av Pila får ett brev från Försäkringskassan när vi börjar titta på dina handlingar. Om vi därefter anser att vi behöver träffa dig så blir du kallad till ett möte.


Inte för att jag tror att jag får något brev från FK om Pila. Men ni som är yngre kanske får det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in