Program om Asperger på Kunskapskanalen!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav junkandshit » 2007-11-13 13:03:34

Nu verkar vissa ha fått hem den. Jag delar ut den t o m fredag.

http://www.sumotorrent.com/en/details_705505.html
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 10:53:21, redigerad totalt 1 gång.
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav Panika » 2007-11-13 13:13:08

:D :D :D 100%
Jag är ju expert helt plötsligt :!:
Eller åtminstone lite lite...
TACK
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 10:53:21, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav barracuber » 2007-11-13 13:18:33

junkandshit skrev:Nu verkar vissa ha fått hem den. Jag delar ut den t o m fredag.

http://www.sumotorrent.com/en/details_705505.html


Japp jag har den nu.

198 MB (208,154,624 byte)

även om Opera säger 72 %...... :evil:

Tittar nu i WMP. Det ser bra ut. :D

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:53:21, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Thunderchild » 2007-11-13 14:46:41

Bara zapp.. sådär.. 4 sidor om ett TV-inslag om AS.. Måste ju vara ett jävla intressant program tänker jag..

Korkade mig.. :oops:
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 10:53:21, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav barracuber » 2007-11-13 14:52:10

Thunderchild skrev:Bara zapp.. sådär.. 4 sidor om ett TV-inslag om AS.. Måste ju vara ett jävla intressant program tänker jag..

Korkade mig.. :oops:


Precis. Fortfarande inte ett ord om själva programmet :roll: *nördigt*

Folk håller väl antagligen på att titta på det. Det var faktiskt 55 minuter långt.

Snart kan man ladda hem det också.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:53:21, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2007-11-13 14:53:01

Thunderchild skrev:Bara zapp.. sådär.. 4 sidor om ett TV-inslag om AS.. Måste ju vara ett jävla intressant program tänker jag..

Korkade mig.. :oops:


Precis. Fortfarande inte ett ord om själva programmet :roll:

*geek is good* :shock:

Folk håller väl antagligen på att titta på det. Det var faktiskt 55 minuter långt.

Snart kan man ladda hem det också.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:53:21, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav junkandshit » 2007-11-13 15:04:01

Nu har jag tittat på programmet och blev rejält nedstämd. Gamla minnen som jag lyckats förtränga kom upp till ytan. Fy fan vad jag hatade grundskolan. Programmet handlade om en kille som blev utsatt för tortyr varje dag. Killen hade också en orealistiskt positiv syn på framtiden. Han trodde att allt skulle ordna sig efter grundskolan.
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 10:53:21, redigerad totalt 1 gång.
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav vetej » 2007-11-13 22:34:16

Tack gode gud att ni inte stänger av klienten. Jag kommer seed:a så mycket jag kan.
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 10:53:21, redigerad totalt 2 gånger.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-13 22:36:55

Ja, grundskolan vill man inte göra om.

Lite intressant att se om man är ex-grundskoling och tittar tillbaka. Förmodligen VANSINNIGT deprimerande att se om man är NTförälder med ASbarn. "Ditt barn är JÄTTEKONSTIGT och får ALDRIG vara med NÅNSIN. Dessutom är det OBOTLIGT!".
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:53:21, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav MsTibbs » 2007-11-13 22:38:51

Savanten Svante skrev:Ja, grundskolan vill man inte göra om.

Lite intressant att se om man är ex-grundskoling och tittar tillbaka. Förmodligen VANSINNIGT deprimerande att se om man är NTförälder med ASbarn. "Ditt barn är JÄTTEKONSTIGT och får ALDRIG vara med NÅNSIN. Dessutom är det OBOTLIGT!".


För min del skulle det hela varit enklare på den tiden, om NT hade undvikit att tvinga med mig på kalas jag inte var bjuden till, som jag inte ens ville gå på... samma med rasterna i skolan.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:53:21, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav barracuber » 2007-11-14 11:41:15

Nu går programmet att <a href="http://www.tant.se/~barracuber/071112_KK_Vada_handikappad.avi">få hem</a> (högerklick - spara som) via ftp också.

(198 MB avi 55 minuter)

<a href="http://minosa.wordpress.com/2007/11/14/as-leva-inom-sig-sjalv/">Blogginlägg</a>

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:53:21, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Alien » 2007-11-15 20:11:18

junkandshit skrev:Nu har jag tittat på programmet och blev rejält nedstämd. Gamla minnen som jag lyckats förtränga kom upp till ytan. Fy fan vad jag hatade grundskolan. Programmet handlade om en kille som blev utsatt för tortyr varje dag. Killen hade också en orealistiskt positiv syn på framtiden. Han trodde att allt skulle ordna sig efter grundskolan.


Min TV visar inte Kunskapskanalen (för gammal TV?), men jag såg programmet om Adam hos min pappa (som bara har SVT och TV4). Vilket lidande för både killen och hans anhöriga. Jag tänkte också när han såg fram emot "high school" (högstadiet el gymnasiet el bådeoch?) att ungdomar i tonåren sannerligen inte brukar vara särskilt mogna, toleranta, kunniga el förstående.

Men fanns det i hela Kanada inte en enda aspergerklass? Det framgick ju klart att det var "kamraterna" som gjorde hans liv till ett helvete. Förstår iofs dem också, de tyckte att han sade elaka saker och ibland blev han ju så rasande att han tog strypgrepp. De tyckte det var hans eget fel och att han borde ändra sig, men det kunde han ju inte.

Storasystern var också värsta svikaren tyckte jag. Hon ville inte att han skulle gå i hennes skola. Var förstås rädd för att själv bli retad. Lillebror får gärna lida, jag tänker inte försvara honom, huvudsaken är att jag får leva lycklig bland alla normala!
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:53:21, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-15 20:12:28

Eller så resonerade hon som så att går han i annan skola lider han. Går han i samma skola som jag lider han, OCH jag.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:53:21, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav barracuber » 2007-11-17 1:23:55

barracuber skrev:Nu går programmet att <a href="http://www.tant.se/~barracuber/071112_KK_Vada_handikappad.avi">få hem</a> (högerklick - spara som) via ftp också.

(198 MB avi 55 minuter)

<a href="http://minosa.wordpress.com/2007/11/14/as-leva-inom-sig-sjalv/">Blogginlägg</a>

/Barracuber


LADDA INTE HEM DEN FILEN TILLS VIDARE!

Fick just en rapport från en person att filen inte går att spela och det stämmer, jag har kollat.

JAG MEDDELAR NÄR PROBLMET ÄR LÖST.

<a href="http://www.aspergerforum.se/ftp-problem-t3632.html">Läs mer i detalj</a> på IT-forumet.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:53:21, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Alien » 2007-11-17 3:24:19

Savanten Svante skrev:Eller så resonerade hon som så att går han i annan skola lider han. Går han i samma skola som jag lider han, OCH jag.


Jag tycker att om man vet att ens syskon lider så skulle man lida själv också (åtminstone något) och vilja hjälpa honom. Det skulle hon kunna göra om hon gick i samma skola, åtminstone prata med honom nån rast.

Och det är ju inte som att hon skulle förlora alla sina vänner och bli helt utstött och ensam själv för att han gick i samma skola. Det enda som skulle hända är att hon blev retad själv nån gång av elaka killar. Hennes ev lidande kan inte alls jämställas med hans!

Det sägs att tonåringar liknar psykopater och det tycks stämma. "Andra får gärna lida och bli mobbade (inkl min egen bror) bara jag får ha det bra!"

Kan ju jämföra med hur föräldrarna led, särskilt modern. Ständigt rädd för samtal från skolan och att sonen skulle komma hem helt uppriven. Jag satt där och tänkte "fanns det verkligen ingen annan hjälp för sonen än assistenten"?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:53:21, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav pH » 2007-11-17 11:44:43

Alien skrev:
Savanten Svante skrev:Eller så resonerade hon som så att går han i annan skola lider han. Går han i samma skola som jag lider han, OCH jag.


Jag tycker att om man vet att ens syskon lider så skulle man lida själv också (åtminstone något) och vilja hjälpa honom. Det skulle hon kunna göra om hon gick i samma skola, åtminstone prata med honom nån rast.

Och det är ju inte som att hon skulle förlora alla sina vänner och bli helt utstött och ensam själv för att han gick i samma skola. Det enda som skulle hända är att hon blev retad själv nån gång av elaka killar. Hennes ev lidande kan inte alls jämställas med hans!

Det sägs att tonåringar liknar psykopater och det tycks stämma. "Andra får gärna lida och bli mobbade (inkl min egen bror) bara jag får ha det bra!"

Kan ju jämföra med hur föräldrarna led, särskilt modern. Ständigt rädd för samtal från skolan och att sonen skulle komma hem helt uppriven. Jag satt där och tänkte "fanns det verkligen ingen annan hjälp för sonen än assistenten"?


Jag förstår hur du tänker men håller inte med. Broderns lidande är inte hennes ansvar. Hon är ett barn. Hans problem orsakar redan stort lidande för henne. En enorm del av föräldrarnas tid och energi går åt till brodern. Hon är "enkel", altså hamnar hon i skymundan. Att hon kan ha skolan som sin tillflykt, där hon får vara bara sig, där livet får handla bara om henne, det gagnar hela familjen. Hon mår bättre vilket har positiva för alla, henne, föräldrarna OCH brodern med AS. Det är inget nollsummespel, att öka hennes lidande minskar inte per se någon annans. Att minska hennes lidande ka minska andras. Jag tycker det är en utmärkt ide att de skall gå i olika skolor.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 10:53:23, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Alien » 2007-11-17 16:09:54

pH skrev:Jag förstår hur du tänker men håller inte med. Broderns lidande är inte hennes ansvar. Hon är ett barn. Hans problem orsakar redan stort lidande för henne. En enorm del av föräldrarnas tid och energi går åt till brodern. Hon är "enkel", altså hamnar hon i skymundan. Att hon kan ha skolan som sin tillflykt, där hon får vara bara sig, där livet får handla bara om henne, det gagnar hela familjen. Hon mår bättre vilket har positiva för alla, henne, föräldrarna OCH brodern med AS. Det är inget nollsummespel, att öka hennes lidande minskar inte per se någon annans. Att minska hennes lidande ka minska andras. Jag tycker det är en utmärkt ide att de skall gå i olika skolor.


Jag tycker att i en familj så ska man hjälpa varandra och känna ansvar för varandra. Förr i världen (och i andra delar av världen) så sågs 14-15-åringar som vuxna och skulle hjälpa till med att försörja el på annat vis ta hand om familjen. Att ta hand om ett handikappat syskon kan ge vederbörande större ansvarskänsla. Vem har sagt att just det ansvarslösa liv våra tonåringar har är det enda rätta? De tycks för övrigt göra livet svårt för varandra, har man inga problem så ser man till att andra får det.

Dessutom skulle hon inte lida för lidandets egen skull, brodern skulle tydligen känna sig tryggare om de gick i samma skola (= mindre lidande för honom).

Å andra sidan, om hon verkligen känt sig tillbakasatt och bortglömd av föräldrarna i över tio år, så har du kanske rätt. Men det är så uppenbart att hon snart kommer att gå vidare till college och yrkesliv, medan han kommer att ha sina problem hela livet.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:53:23, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav pH » 2007-11-17 16:20:20

Som sagt, jag förstår din poäng, men håller inte med. Jag tror att syskon till handikappade ofta får stå ut med mycket och förväntas ställa upp mycket och kräva lite. Jag tror de har omgivningens så väl som sina gena förväntningar och krav att leva upp till. Jag tror att de behöver värnas, att de behöver och har rätt till eget urtymme. Men jag förstår dina argument. Jag tror att jag får nöja mig med att säga att vi har olika åsikt i denna fråga.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 10:53:23, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Flinta » 2007-11-17 22:51:50

Jag har inte sett filmen men läst några inlägg ovan. I en familj är det föräldrar som ska ta ansvar för sina barn, barnen ska inte behöva ta hand om varandra och ersätta föräldrar/andra vuxna. Det är klart man kan hjälpa varandra med vardagssaker som läxor o dyl, men man behöver släppa familjen om man ska kunna utvecklas själv, man behöver få eget utrymme som nån skrev ovan. De som vuxit upp med sjuka eller handikappade syskon och/eller föräldrar är ofta redan så miljöskadade/ livserfarna (beroende på hur man ser det), de är vana att anpassa sig till och ta ansvar för "Flodhästen i vardagsrummet" ( f.ö. bok av Tommy Hellsten, rekommenderas), den som alla familjemedlemmar hela tiden medvetet eller omedvetet anpassar sig till.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 10:53:23, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav barracuber » 2007-11-18 9:49:43

barracuber skrev:
barracuber skrev:Nu går programmet att <a href="http://www.tant.se/~barracuber/071112_KK_Vada_handikappad.avi">få hem</a> (högerklick - spara som) via ftp också.

(198 MB avi 55 minuter)

<a href="http://minosa.wordpress.com/2007/11/14/as-leva-inom-sig-sjalv/">Blogginlägg</a>

/Barracuber


LADDA INTE HEM DEN FILEN TILLS VIDARE!

Fick just en rapport från en person att filen inte går att spela och det stämmer, jag har kollat.

JAG MEDDELAR NÄR PROBLMET ÄR LÖST.

<a href="http://www.aspergerforum.se/ftp-problem-t3632.html">Läs mer i detalj</a> på IT-forumet.

/Barracuber


NU SKA DET FUNGERA ATT LADDA HEM OCH SE FILMEN!

<a href="http://www.tant.se/~barracuber/071112_KK_Vada_handikappad.avi">få hem</a> (högerklick - spara som)

(198 MB avi 55 minuter)

Tack, nitro som löste det!

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:53:23, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav pH » 2007-11-20 10:16:41

Var det någon som såg gårdagens avsnitt i serien, om dövkultur och cochleaimplantat?

Det var mycket spännande, och diskussionen bota eller inte, handikapp eller inte, kultur eller inte kändes direkt överförbar på AS. Svåra frågor. Hur skulle ni göra om ni kunde operera ett barn så att det inte fick AS? Varför skulle ni göra så? Jag vet inte. Jag tror inte jag skulle det, men jag skulle nog behöva fundera länge...
Senast redigerad av pH 2011-05-04 10:53:23, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Anastasia » 2008-07-28 12:36:48

pH skrev:Var det någon som såg gårdagens avsnitt i serien, om dövkultur och cochleaimplantat?

Det var mycket spännande, och diskussionen bota eller inte, handikapp eller inte, kultur eller inte kändes direkt överförbar på AS. Svåra frågor. Hur skulle ni göra om ni kunde operera ett barn så att det inte fick AS? Varför skulle ni göra så? Jag vet inte. Jag tror inte jag skulle det, men jag skulle nog behöva fundera länge...

Nu är ju det här länge sen, men jag såg det avsnittet när det visades. Det var intressant, och jag kunde förstå den döva familjen som valde att inte operera sin dotter. Jag tyckte faktiskt dövsamhället verkade mer sympatiskt, som det skildrades i filmen åtminstone. De hörande var lite för måna om att normalisera barnen till vilket pris som helst, och verkade inte vara öppna för ett annat sätt att se på saken. Jag tyckte också det var lite intressant att det tydligen finns vissa samhällen med många döva och där man kan göra sig förstådd på teckenspråk o.s.v. Samtidigt är det ju utanför den isolerade världen ett handikapp att inte höra.

Diskussionen om att man kan förlora sin identitet om man anpassar sig för mycket till majoritetssamhället, som var ett argument för att inte låta den döva tjejen operera in cochleaimplantat, går nog att överföras till AS. En del av de döva med implantat hade hamnat någonstans mittemellan världarna och blev inte heller fullt ut accepterade av hörande.

För egen del kan jag dock inte känna att det finns någon aspergerkultur på samma sätt som en dövkultur, även om vissa andra kanske upplever det så. Jag vill inte ha några barn, men om jag skulle få det skulle jag nog inte operera ett barn med lättare AS åtminstone. Särskilt inte om barnet var lite äldre och redan medvetet om att det var annorlunda. Då tror jag ingreppet skulle kunna tolkas som att jag var missnöjd med mitt barn som det var. Jag är även emot den hårdträning av autistiska barn som vissa föräldrar kör med i sina försök att "bota" dem. Det är en helt annan sak om man själv medvetet väljer att förändra sig.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 10:53:23, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav Nilale » 2008-07-28 14:43:19

Tyckte dokumentären var rent skit. Den enda som hade något intressant att säga var Niklas. Blev bara irriterad, och kände inte igen mig alls i Adam.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 10:53:23, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav KrigarSjäl » 2008-07-28 15:39:41

Nilale skrev:Tyckte dokumentären var rent skit. Den enda som hade något intressant att säga var Niklas. Blev bara irriterad, och kände inte igen mig alls i Adam.

Det enda jag såg när det sändes förut, var just delen om Adam. Delar din uppfattning. Det behöver jag inte se en gång till, så om det finns någon som har lust att lägga upp Niklasdelen separat vore jag tacksam.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:53:23, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in