Behöver hjälp med översättning!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Behöver hjälp med översättning!

Inläggav barracuber » 2010-08-20 19:46:56

Skulle någon här som har lite tid över vilja hjälpa mig med att översätta dessa 12 myter om asperger till svenska?

http://healthmad.com/mental-health/12-c ... -syndrome/

Jag hjälper gärna till om jag hinner, jag har bara fullt upp just den här helgen.

Jag kan tyvärr inte betala översättaren för det arbete han eller hon lägger ned. Men att översätta är ju alltid en nyttig och ibland intressant övning om inte annat.

Du kan antingen pm:a mig texten eller lägga ut den här i tråden.

De som har åsikter eller kritik mot myterna (det är inte jag som kommit på dem) får gärna skriva i tråden.

Tack på förhand!
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Savanten Svante » 2010-08-20 21:10:32

Jag börjar!

Asperger’s Syndrome, a higher functioning autism spectrum disorder, is very misunderstood by the general population. Here are 12 common myths regarding the condition and the people who have it:
MYTH: Everyone with Asperger’s Syndrome is a genius.

Fact: Some people with AS are geniuses, some are of average intelligence. Many are in the “above average” range, however.


Aspergers syndrom, en form av högfungerande autism är väldigt missförstådd av allmänheten. Här har vi 12 vanliga myter om detta tillstånd och de som har det:

Myt: Alla med aspergers är genier.

Fakta: Somliga med aspergers är genier, några har vanlig intelligens. Dock är många "över det normala".



Vem fortsätter?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav marin139 » 2010-08-20 21:25:49

MYTH: People with Asperger’s have no empathy for others.
Fact: Though Aspies may have trouble showing empathy, most do have the ability to care about other human beings.

Myt: Personer med Aspergers saknar empati.
Fakta: Trots att aspergare kan ha problem med att visa empati kan de flesta bry sig om andra människor.
marin139
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2009-09-26
Ort: Västerås

Inläggav Pemer » 2010-08-20 22:14:36

MYTH: Aspies cannot form romantic relationships.

Fact: Though many aspies have trouble initiating romantic relationships and may have difficulty knowing what to do in a relationship, aspies can and do date, get married, and have children just like everyone else. It is important for aspies to find a partner who is able to be understanding of their condition and the idiosyncrasies that come with it. It is also important for aspies to make an effort to see things from their partner’s perspective.


MYT: Aspies kan inte skapa romantiska relationer.

Fakta: Många aspies har svårt att intiera romantiska relationer och kan ha svårt att veta vad de ska göra i en relation, men aspies dejtar, gifter sig och får barn likaväl som andra. Det är viktigt för aspies att hitta en partner som kan förstå deras tillstånd och speciella egenheter som hör till det. Det är också viktigt för aspies att anstränga sig att se saker från sin partners perspektiv.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2010-08-20 22:20:22

MYTH: Only males can have Asperger’s Syndrome.

Fact: There are many females with the condition, though many females remain undiagnosed for a variety of reasons, including the fact that girls are better at blending in, and that some AS traits are seen as more socially acceptable in girls.

MYT: Bara män kan ha Aspergers syndrom.

Fakta: Det finns många kvinnor med tillståndet, men många av dem förblir odiagnosticerade av olika anledningar, såsom att flickor är bättre på att......... (hmmm... någon som kommer på ett bra uttryck där för "blending in"?), och att många AS-drag ses som mer socialt acceptabla hos flickor.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-08-20 22:37:43

blending in : smälta in
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Pemer » 2010-08-20 22:45:14

Jaaaa, så säger vi ju. Tack! :)

Vad larvigt när ett så vanligt uttryck bara är som bortblåst för en. :lol:
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav junkandshit » 2010-08-21 17:55:03

initiating blir inleda eller påbörja. Initiera låter löjligt. :wink:
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav Pemer » 2010-08-21 20:46:18

Ja, det har du rätt i!

Inleda.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Manar » 2010-08-22 1:05:55

MYTH: Life is more difficult for Aspie males than females.

Fact: Females have a different set of challenges than males, such as being more likely to be taken advantage of by neurotypical males.


MYT: Livet är svårare för aspie män än för kvinnor.

Fakta: Kvinnor har andra utmaningar än män, som t.ex en högre sannolikhet att bli utnyttjad av neurotypiska män.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Inläggav Manar » 2010-08-22 1:08:21

MYTH: Asperger’s is just an excuse to not be a part of society and it doesn’t actually exist.

Fact: Most aspies desperately want to be part of society, they just don’t know how to do it.


MYT: Asperger's är bara en ursäkt för att slippa vara en del av samhället och finns egentligen inte.

Fakta: De flesta aspisar önskar desperat att få vara en del av samhället, de vet bara inte hur man gör.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Inläggav Manar » 2010-08-22 1:12:23

MYTH: Only children can have Asperger’s.

Fact: Though adults are able to develop better ways of coping and blending in with society, it is a lifelong condition. Many AS adults have trouble getting a formal diagnosis, as it wasn’t included in the DSM until 1994.


MYT: Enbart barn kan få Asperger's.

Fakta: Även om vuxna kan utveckla bättre vägar att hantera och smälta in i samhället så är det ett livslångt tillstånd. Många vuxna AS har har svårt att få en formell diagnos eftersom den inte var inkluderad i DSM förens 1994
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Inläggav Manar » 2010-08-22 1:14:24

MYTH: All aspies are nerds, or all nerds are aspies.

Fact: Many aspies have interests that can be considered nerdy, but not everyone who considers themselves “nerds” have Asperger’s.


MYT: Alla aspisar är nördar, eller alla nördar är aspisar.

Fakta: Många aspisar har intressen som kan ses som nördiga, men alla som betraktar sig som nördar har inte asperger.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Inläggav Manar » 2010-08-22 1:17:19

MYTH: All people with Asperger’s Syndrome want to be cured.

Fact: Many aspies are against finding a cure, as their aspie traits are an integral part of who they are.


MYT: Alla personer med Asperger's Syndrom vill bli botade.

Fakta: Många aspisar är emot att hitta ett botemedel, eftersom deras aspiedrag är en väsentlig del av vem dom är.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Inläggav Savanten Svante » 2010-08-22 1:17:37

Myt: vi kan inte samarbeta.
Sanning: vi jobbar jävligt bra ihop i den här tråden!

slut på off topic! :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Manar » 2010-08-22 1:18:42

MYTH: People with Asperger’s Syndrome are mentally retarded.

Fact: To be diagnosed with Asperger’s, an individual must have at least normal intelligence.


MYT: Personer med Asperger's Syndrom är mentalt efterblivna.

Fakta: För att kunna bli diagnostiserad med Asperger's måste en individ ha minst normal intelligens.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Inläggav Manar » 2010-08-22 1:20:26

MYTH: Asperger’s is a disease.
Fact: Asperger’s is simply a neurological difference.


MYT: Asperger's är en sjukdom.

Fakta: Asperger's är helt enkelt en neurologisk olikhet.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Inläggav Manar » 2010-08-22 1:22:15

MYTH: Asperger’s is caused by vaccines.
Fact: The theory that vaccinations cause autism and AS has been disproved by a number of studies. It is now thought to be caused by genetics.


MYT: Asperger's orsakas av vacciner.

Fakta: Teorin att vaccineringar orsakar autism och AS har blivit motbevisad av ett antal studier. Den anses numera vara genetisk.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Inläggav barracuber » 2010-08-22 15:48:50

Savanten Svante skrev:Myt: vi kan inte samarbeta.
Sanning: vi jobbar jävligt bra ihop i den här tråden!

slut på off topic! :)


:lol: :lol:

Tusen tack alla som ställt upp helt gratis! :-)049 :-)049

Vi borde bilda ett bolag eller nåt!

Diskussionerna om innehållet i artikeln får gärna fortsätta här i tråden!
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-08-22 21:48:07

Manar skrev:MYTH: Aspergers is caused by vaccines.
Fact: The theory that vaccinations cause autism and AS has been disproved by a number of studies. It is now thought to be caused by genetics.


MYT: Asperger's orsakas av vacciner.

Fakta: Teorin att vaccineringar orsakar autism och AS har blivit motbevisad av ett antal studier. Den anses numera vara genetisk.
På svenska bör det stå vaccin även i plural och kanske också vaccinationer istället för vaccineringar
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav HGJ » 2010-08-23 10:17:10

Angelic Fruitcake skrev:
Manar skrev:MYTH: Aspergers is caused by vaccines.
Fact: The theory that vaccinations cause autism and AS has been disproved by a number of studies. It is now thought to be caused by genetics.


MYT: Asperger's orsakas av vacciner.

Fakta: Teorin att vaccineringar orsakar autism och AS har blivit motbevisad av ett antal studier. Den anses numera vara genetisk.
På svenska bör det stå vaccin även i plural och kanske också vaccinationer istället för vaccineringar

Vissa neutrala lånord har -er i plural, främst sådana som slutar på betonad vokal, t.ex. parti, men även en del med konsonantslut, såsom pris.

Dessutom är det inte ovanligt att neutrer, även arvord, får -er som pluraländelse när de används som sortbeteckningar: ett frö, flera frön, men flera fröer i betydelsen 'flera frösorter'.

Senaste upplagan av SAOL godkänner hur som helst i plural både vaccin och vacciner.

Något som jag däremot reagerar på är numerusbytet i översättningen här i tråden. I förlagan följs varje myt av ett faktum och inte av flera fakta: fact, inte facts.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5324
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Zombie » 2010-08-23 11:09:56

Instämmer om fakta: entalsformen är faktum. Latinska neutrala lånord får lätt samma form i en- och flertal hos svenskar, men jag ser ingen mening med att göra så med flit (som nu när det är påpekat) i en text med vissa anspråk.

Och vacciner blir tydligare.

Jag menar också att vaccineringar blir tydligare än vaccinationer här, eftersom det är de enskilda vaccineringarna som skulle orsaka autismen, inte vaccinationerna som företeelse.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-08-23 17:00:09

Jag håller med angående vaccinering/vaccination, det beror på hur man vill lägga fokus. Vad gäller vaccin gillar jag det oböjt i seriösa eller formella texter. Men det är visserligen mer en stilistisk fråga än en grammatisk.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Zombie » 2010-08-23 17:17:50

Att det oböjda skulle vara "seriösare" är nog en sentida miss- eller omuppfattning. Min språkkänsla säger mig motsatsen, och ju längre man går tillbaka åtminstone till sjuttonhundratalet, desto fler neutrala flertalsformer på -er finner man. I alla stilarter. Tydlighetsskäl kombinerat med tyskt inflytande, skulle jag tro.
Senast redigerad av Zombie 2010-08-23 17:23:08, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in