Vad är skillnad på NT och asperger?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad är skillnad på NT och asperger?

Inläggav laladada » 2010-08-19 8:33:33

Jag har varit här och kollat ett tag och fattar inte vad skillnaden mellan NT och asperger är? Det var någon diagnos till som hette...var det något som hette aas, ass eller AT? Jag har aldrig hört något annat än autism eller asperger så skulle vilja veta!
laladada
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2010-08-18

Inläggav laladada » 2010-08-19 8:57:23

jag menar...NT och asperger och ADD?
laladada
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2010-08-18

Inläggav MsTibbs » 2010-08-19 10:46:26

Det skulle ta allt för lång tid att förklara, så du får läsa på wikipedia i första hand.


NT (neurotypisk) är ingen diagnos, det är en beteckning på alla som inte har en neuropsykiatrisk diagnos (tex Asperger, autism, ADHD (ADD), Tourette, OCD). En del säger i stället NTV (normal tills vidare).

Asperger: http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

ADHD (ADD): http://sv.wikipedia.org/wiki/Adhd
ADD är ingen diagnos, det är bara ett ord i folkmun att beteckna ADHD utan hyperaktivitet/impulsivitet.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Pemer » 2010-08-19 10:49:52

MsTibbs hann före.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Zombie » 2010-08-19 13:43:12

Det finns också litet förklaringar i en klistrad tråd i "Att leva som aspergare":

http://www.aspergerforum.se/npf-definit ... t3529.html

- men klistrade trådar har ju tyvärr den egenskapen att inte synas...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav laladada » 2010-08-19 15:18:25

okej tack för svaren
laladada
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2010-08-18

Inläggav Flawed » 2010-08-20 9:51:35

NT är också betäckningen på introverta icke aspergare,personer med schizofreni,bipolärt syndrom osv.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Forummedlem » 2010-08-20 21:18:41

Menar du beteckningen?
Forummedlem
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2009-09-09
Ort: Stockholm

Inläggav matterik » 2010-08-20 22:44:08

NT är sådana där människor som inte fattar.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Pemer » 2010-08-20 22:47:16

Hehe...
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav antikropp » 2010-08-21 17:16:49

Jag tolkar NT som alla som inte är autister eller aspergare. Alltså DAMP-barn och såna kan ofta vara NT även fast dom ofta är minst lika hjärnskadade som oss aspergare. NT:s är dom där som förstår och orkar med ett socialt liv, alltså typ mer som människor och inte som utomjordingar.

NT=Neurotypisk. Alltså den delen av mänskligheten som har ett mer normalt ihopkopplat nervsystem, ur oss socialt efterblivna aspergares synvinkel d.v.s.

ADD=Attention Deficit Disorder, uppmärksamhetsstörning. Man har problem med att reglera uppmärksamheten och ta sig för att göra grejer, läsa texter, betala räkningar. Man vill helst dagdrömma, skjuta upp saker, förstöra sitt liv och må dåligt. En del blir haschtomtar och folk tror att det är haschet som har gjort dom sinnesslöa, men faktum är att dom alltid varit så.

ADHD=Attention Deficit Hyperactivity Disorder, även känt som DAMP-barn. Ofta är det dom som benämns som vilda bokstavsbarn som behöver uppfostras och tuktas och inte daltas med. Dom har ungefär samma problem som ADD:arna fast istället för att vara lugna så är dom sjövilda. När ADD:aren sitter lugnt och stilla, okontaktbar och dreglandes så springer ADHD:aren runt och förstör grejer, bråkar med auktoriteter och stör ordningen.

ADD och ADHD kallas gemensamt för AD(H)D, där H:et inom parentes antyder att ADD:arna inte har problem med aktivitetsnivån utan främst uppmärksamheten. Fast egentligen är det ofta så att dom är uttalat underaktiva. ADD:are och ADHD:are brukar ofta vara på samma våglängd. ADHD:are gör galna grejer som ADD:are tycker det är lättare och roligare att rikta uppmärksamheten mot. Ungefär som Beavis & Butthead, Beavis är en mer sportig snubbe som hittar på massa grejer, Butthead tycker att alla grejer Beavis hittar på är coola.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=S3y1NeKr6BY[/youtube]
Här jobbar dom på McDonalds tillsammans. En ADD:are och en ADHD:are i symbios.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav matterik » 2010-08-28 20:06:12

Jag ser adhd och add som neurodiverst precis som autism spektrumet. Jag tror att det är så också.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Pemer » 2010-08-28 23:09:20

antikropp skrev:Jag tolkar NT som alla som inte är autister eller aspergare. Alltså DAMP-barn och såna kan ofta vara NT även fast dom ofta är minst lika hjärnskadade som oss aspergare. NT:s är dom där som förstår och orkar med ett socialt liv, alltså typ mer som människor och inte som utomjordingar.


Det är lite det jag har varit inne på i någon tråd tidigare också... att många ADHD:are kan kännas som "typiskt NT" i sitt sätt att vara. Även om de förvisso samtidigt har sina problem. Att många av dem helt enkelt ändå i något slags grundläggande bemärkelse "är med" i NT-världen på ett sätt inte jag tycker jag är.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Flia » 2010-08-28 23:56:57

Pemer skrev:
antikropp skrev:Jag tolkar NT som alla som inte är autister eller aspergare. Alltså DAMP-barn och såna kan ofta vara NT även fast dom ofta är minst lika hjärnskadade som oss aspergare. NT:s är dom där som förstår och orkar med ett socialt liv, alltså typ mer som människor och inte som utomjordingar.


Det är lite det jag har varit inne på i någon tråd tidigare också... att många ADHD:are kan kännas som "typiskt NT" i sitt sätt att vara. Även om de förvisso samtidigt har sina problem. Att många av dem helt enkelt ändå i något slags grundläggande bemärkelse "är med" i NT-världen på ett sätt inte jag tycker jag är.


Med ADHD har man kanske lättare att "spela" NT, eftersom man (stereotypt då...) har lättare att babbla på.
Men man har ändå samma sätt att tänka som aspies, att man inte förstår omvärldens språk.
Även med ADHD talar man "aspergska" även om man pratar mycket mer.

Skillnaden är väl att med ADHD spelar man med och pratar på, sen går man hem och är dödstrött och känner att man babblat för mycket och minns inte vad det handlade om och att man inte förstog omgivningen.

Jag ser ADHD som extrovert npf, och AS som introvert (jag har båda i en rätt skön blandning).
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in