Tvivlar du på din aspergerdiagnos? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tvivlar du på din aspergerdiagnos?

ja
145
36%
nej
257
64%
 
Antal röster : 402

Re: Tvivel på sin diagnos?

Inläggav KandiShaker » 2010-08-18 16:41:19

Kitty skrev:
KandiShaker skrev:Dom känner gemenskap med varandra, dom förstår inte omvärlden men dom förstår varandra. Jag gör inte det. Det känns som att jag inte borde vara där, varför vet jag inte.
Ibland när jag är ironisk på ett avancerat vis förstår eleverna inte mig. Dom kan liksom inte skifta från att ha varit seriös till att sedan skoja till det. Jag känner mig kluven... Om diagnosen hade varit rätt hade jag väl inte känt ett sådant tvivel?

Känner verkligen igen mej!!!
Det är jobbigt att hela tiden behöva sänka sig till en lägre nivå och "översätta till deras språk".
Du känner inte att du råkar bli övertydlig ibland mot normala?

För det har jag märkt och då tycker dom man är skitdryg. Jag tycker det är jobbigt att komma ihåg att växla. Man vet vilka skämt som passar sig där och utanför, men ibland kommer man spontant på något, och är skitnöjd, men hissen går inte enda upp, och själv går ens humör ner.

Eftersom man känner så starkt inom sig att det är fel, så är det förmodligen det.


Jamen verkligen. Ibland kommer jag på mig själv när jag pratar i telefon med en NT-kompis att vara helt övertydligt ironisk. Det förstör så jävla mycket, och det är jobbigt att skifta från "pedagogisk" till "tonåring".

Tvivlar du också på din diagnos? Har hört något att på det ljuva 90-talet när aspergers blev känt vart många diagnotiserade med AS "bara för att". Kanske värt att kolla om det?
Senast redigerad av KandiShaker 2011-05-04 16:26:57, redigerad totalt 1 gång.
KandiShaker
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2010-06-15

Inläggav Truly » 2010-08-18 17:17:34

lallic skrev:Zombie och Truly

Självklart var detta på skoj: http://www.aspergerforum.se/har-jag-asperger-t16740.html#p435516

Det där med "Analyserar.. Ja, du har AS" ser du nog själv är skämtsamt skrivet. Jag är ju ingen robot som kan analysera någon via internet och sen spotta ut svar.

När det sen gäller diagnoser och utredningar så görs det olika bedömningar beroende på vem som utreder dig. Jag kan nästan garantera att du hade fått olika diagnoser om du rest runt i landet och gjort utredning.



Jag har ingen aning vilken diagnos jag hade fått om jag hade utretts av ett annat utredningsteam i annat landsting, men jag är ganska säker på att diagnosen hade blivit den samma om de utrett mig så pass omfattande som "mitt" team gjorde.

Jag undrar fortfarande över en sak dock, och det är detta:

lallic skrev:Truly, du har verkligen inte problem med folk, kan prata om väder och vind och allt möjligt.


Var det en fråga utan frågetecken, ett konstaterande eller en retorisk fråga? Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt eller vad det är jag ska svara på...
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 16:26:57, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav lallic » 2010-08-18 18:32:58

Truly skrev:Jag undrar fortfarande över en sak dock, och det är detta:

lallic skrev:Truly, du har verkligen inte problem med folk, kan prata om väder och vind och allt möjligt.


Var det en fråga utan frågetecken, ett konstaterande eller en retorisk fråga? Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt eller vad det är jag ska svara på...


Sorry, jag fick bråttom när jag skrev inlägget och slarvade med formuleringen en aning, samt glömde ett frågetecken.

Edit: Så ja, det var en fråga utan frågetecken.
Senast redigerad av lallic 2011-05-04 16:26:57, redigerad totalt 1 gång.
lallic
 
Inlägg: 156
Anslöt: 2009-12-26

Inläggav Zombie » 2010-08-18 18:45:08

Vid närmare eftertanke vill inte jag heller släppa ämnet riktigt än.

Med anknytning till vad jag skrev här tidigare idag:
Zombie skrev:Jo, jag ser vad som är skämtsamt skrivet i dina fall. För den skull kan det finnas allvar under, särskilt mot bakgrund av att du verkar påläst (åtminstone i vissa riktningar) och tar en hög profil i det avseendet. Se också tillägget jag gjorde ovan efter att du hade svarat.

Vad AAA:s reaktion beträffar så tycker jag inte den hör hit. Jag uppfattar det som att du påstår kontroversiella saker tvärsäkert över nätet om folk du inte känner, och det är enbart tur om den du gör det om har nog med omdöme, jämnt humör och dessutom kunskaper om de alternativ du underkänner för att dels inte avvisa rakt av, dels ignorera din tvärsäkerhet såpass att det hela blir till ett nyttigt tips. Observera att jag då inte syftar på sakinnehållet - jag är inte den som vill se något ur bara en vinkel, en annan punkt där jag får intrycket att du är anmärkningsvärt okunnig om många av oss andra här - utan din hållning till hela frågan.

- så tycker jag nedanstående var ett riktigt allvarligt övertramp, klumpigt skämt eller ej, såvida du inte känner dem du skrev om och dessutom har fått deras tillstånd att skriva så här om dem - skämt eller ej, som sagt - på öppet forum. Är så fallet?
lallic skrev:AAA, Lallic och skitapa lider av borderline personlighetsstörning med klassiska symtom så som identitetsdiffusion och affektlabilitet. Har tidigare diagnostiserats med Aspergers Syndrom trots att symptom på Aspergers ej föreligger. AAA och Lallic uppvisar dessutom en mycket god social förmåga. AAA och Lallic är båda verbala, impulsiva och manipulativa. Ger god formell och emotionell kontakt. Det framkommer i undersökningen en brist på ansvar och oförmåga att planera, detta tillsammans med en ytlig charm och god verbal förmåga, misstänks även antisocial personlighetsstörning föreligga.

Och helt skämtsamt var det ju inte - du uppfattade det som att AAA hade haft glädje av din analys. Det gjorde jag också, men det var en himla tur för dig såvida det inte var just samförstånd vänner emellan - han hade kunnat bli allvarligt kränkt också, och det med all rätt. Och skitapa, vet han ens om inlägget?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:26:57, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav lallic » 2010-08-18 19:16:47

Zombie, bara för att du helt saknar humor, så betyder det inte att alla andra automatiskt också gör det. Det jag skrev var kul och det är huvudsaken.

Jag måste erkänna att det är lite charmigt när du drar igång :wink:
Senast redigerad av lallic 2011-05-04 16:26:57, redigerad totalt 1 gång.
lallic
 
Inlägg: 156
Anslöt: 2009-12-26

Inläggav Zombie » 2010-08-18 19:44:19

Det var inget svar. Uppfattar du mig som humorfri så har du inte uppfattat mycket. Du håller en hög profil i fråga om att förstå dig på psykiska störningar och NPF, du lekmannaanalyserar folk du inte känner över nätet utan att ha en aning om vad de tycker om det, du begär att aspergare ska kunna avgöra vad som är skämt och allvar när du inte lämnar tecken nog för en "NT" att tyda utan tvärtom blandar friskt, och när du får det påpekat för dig tar du skydd bakom den kuliss som passar - att det var allvar eller att det var skämt - och skyller ifrån dig resten på den som kritiserar, utan att tänka över hur saken kan te sig från andra sidor än din.

Jag försätter dig i en tuff situation genom att kritisera så här - möjligen särskilt tuff om du har asperger och det här med felaktiga aspergerdiagnosticeringar skulle vara ett ämne du har nördat in på - men den går ändå att ta bättre än så.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:26:57, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav lallic » 2010-08-18 20:14:35

Zombie, jag tycker det låter som du projicerar när du skriver saker som:

"när du får det påpekat för dig tar du skydd bakom den kuliss som passar - att det var allvar eller att det var skämt - och skyller ifrån dig resten på den som kritiserar, utan att tänka över hur saken kan te sig från andra sidor än din."

Jag har aldrig ändrat mig och sagt att något plötsligt inte är, eller är, skämt osv. Vad jag skrev var att min "analyserar... ja, du har as!" givetvis var på skämt. Något annat har jag inte skämtat om, och inte heller ändrat kuliss på något vis. Kan du visa mig var jag plötsligt ändrat kuliss?

Kan du även visa mig var jag skyller ifrån mig på den som kritiserar?
Senast redigerad av lallic 2011-05-04 16:27:01, redigerad totalt 1 gång.
lallic
 
Inlägg: 156
Anslöt: 2009-12-26

Inläggav Truly » 2010-08-18 20:51:25

lallic skrev:
Truly skrev:

Jag undrar fortfarande över en sak dock, och det är detta:

lallic skrev:Truly, du har verkligen inte problem med folk, kan prata om väder och vind och allt möjligt.


Var det en fråga utan frågetecken, ett konstaterande eller en retorisk fråga? Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt eller vad det är jag ska svara på...


Sorry, jag fick bråttom när jag skrev inlägget och slarvade med formuleringen en aning, samt glömde ett frågetecken.

Edit: Så ja, det var en fråga utan frågetecken.



lallic menade: "Truly, du har verkligen inte problem med folk, kan prata om väder och vind och allt möjligt?"

Nej, jag har inte problem med folk, jag kan prata om väder och vind och nästan allt möjligt. Varför undrar du det?
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 16:27:01, redigerad totalt 1 gång.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav snuggelhund » 2010-08-18 21:48:05

KandiShaker

Det kan inte vara så att du förmodligen har AS men en "lättare" variant av det ? Och därmed hamnat fel.
Jag tänker mig att precis som svårare fall bor på gruppboenden så är det även svårare fall som går i ASklass/skola och att du därmed inte trivs.

Det finns säkert en hel del med AS som går i vanlig klass och passar bäst in och trivs där.

Vad var det som gjorde att du hamnade i AS-klass (förutom själva diagnosen, eller räckte det med den ?) Provade du vanlig skola först ?
Senast redigerad av snuggelhund 2011-05-04 16:27:01, redigerad totalt 1 gång.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav Zombie » 2010-08-18 22:43:39

lallic skrev:Zombie, jag tycker det låter som du projicerar när du skriver saker som:

"när du får det påpekat för dig tar du skydd bakom den kuliss som passar - att det var allvar eller att det var skämt - och skyller ifrån dig resten på den som kritiserar, utan att tänka över hur saken kan te sig från andra sidor än din."

Jag har aldrig ändrat mig och sagt att något plötsligt inte är, eller är, skämt osv. Vad jag skrev var att min "analyserar... ja, du har as!" givetvis var på skämt. Något annat har jag inte skämtat om, och inte heller ändrat kuliss på något vis. Kan du visa mig var jag plötsligt ändrat kuliss?

Här:
lallic skrev:Zombie, om du läser vidare i de trådar du länkat till, så ser du att AAA verkar vara med på det jag skriver. Alltså det är inget "trams" utan en diskussion och frågor som jag tar upp (bla till AAA).

och här:
lallic skrev:Det jag skrev var kul och det är huvudsaken.

- om samma inlägg så vitt jag kan se. Om den senare kommentaren gällde ett annat inlägg än det jag kritiserade precis ovanför så framgick det inte. Och är det så att du menar det där lekmannadiagnosticerandet på fullt allvar så tycker jag nog du har ännu mer att fundera över än om det var ett tank- och taktlöst skämt.

lallic skrev:Kan du även visa mig var jag skyller ifrån mig på den som kritiserar?

Här:
lallic skrev:Zombie, bara för att du helt saknar humor, så betyder det inte att alla andra automatiskt också gör det.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:27:01, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav lallic » 2010-08-18 22:57:56

Nej förresten, jag ska svara (kan inte låta bli)

Det jag skrev till AAA var seriöst. När det sen gäller textstycket som liknar en journalrapport så var det mest skoj, men också lite allvar.

När jag analyserade och kläckte diagnos så var det helt och hållet på skoj.

Allt är inte svart eller vitt. Eftersom journalstycket var både allvar och skoj på samma gång, så skrev jag det där med saknar humor.

Det har inte varit min mening att ändra kulisser, utan vi har nog missförstått varandra. Hoppas att jag varit tydlig nu?
Senast redigerad av lallic 2011-05-04 16:27:01, redigerad totalt 1 gång.
lallic
 
Inlägg: 156
Anslöt: 2009-12-26

Inläggav carolina » 2010-08-18 22:57:57

Jag tvivlade på min diagnos i början men inte nu längre. Har arbetat bort jättemånga svårigheter jag hade förut men ögonkontakten funkar nästan aldrig för mig :cry:
Senast redigerad av carolina 2011-05-04 16:27:01, redigerad totalt 1 gång.
carolina
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-08-07
Ort: Jönköping

Inläggav opteron » 2010-08-19 0:59:05

Tvivlar eller inte spelar inte så stor roll men jag försöker leva ett sunt liv iaf.

Det betyder att jag träffar människor och annat löst folk om dagarna, inte hela dagen men ibland.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 16:27:01, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Withdrawn » 2010-08-19 14:27:26

Nej. Jag blev lättad direkt när jag fick reda på att jag skulle utredas för AS. Och ännu mer lättad när jag fick diagnosen. Det är jag helt enkelt! Fast jag har nog en rätt svår grad, tror jag.
Senast redigerad av Withdrawn 2011-05-04 16:27:01, redigerad totalt 1 gång.
Withdrawn
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2010-05-28

Inläggav Zombie » 2010-08-19 16:19:37

lallic skrev:Nej förresten, jag ska svara (kan inte låta bli)

Det jag skrev till AAA var seriöst. När det sen gäller textstycket som liknar en journalrapport så var det mest skoj, men också lite allvar.

När jag analyserade och kläckte diagnos så var det helt och hållet på skoj.

Allt är inte svart eller vitt. Eftersom journalstycket var både allvar och skoj på samma gång, så skrev jag det där med saknar humor.

Det har inte varit min mening att ändra kulisser, utan vi har nog missförstått varandra. Hoppas att jag varit tydlig nu?

Ja - såpass att jag undrar vad jag missar nu då. ;)

Det där med kulisserna verkar ha varit ett missförstånd ja. Vad beträffar att allt inte är svart eller vitt osv. så är det återigen en sak jag vet. I ett annat, eller för mig klarare, sammanhang kan jag visst skratta åt en fingerad journalrapport med korn av sanning i. Men här hade jag inga tolkningsramar för dig. Nu framstår du för mig som sansad och ansvarig; det gjorde du inte då. En våda av att underförstå för mycket innan folk har hunnit lära känna en, det kan jag nog fortfarande tycka. Sedan vet jag inte hur mycket min egen aspiga tjockskallighet kan ha gjort.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:27:01, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav lallic » 2010-08-19 17:49:12

Men Zombie, du har inte helt fel. Ibland lyckas jag inte sansa mig och driver iväg. Har jag tur så landar jag igen och kan ta ansvar och vara förnuftig. Så håller det på. Det är ganska jobbigt för det förstör en hel del. Om det finns någon diagnos för detta så har jag nog den.
Senast redigerad av lallic 2011-05-04 16:27:01, redigerad totalt 1 gång.
lallic
 
Inlägg: 156
Anslöt: 2009-12-26

Inläggav AAA » 2010-08-19 18:13:30

Stå på dig, annars gör någon annan det! Att vi har den ena och inte den andra diagnosen beror säkert på att det är den tid som är nu. Finns flera som passar in på mig, gäller nog de flesta här? Har bara varit på en utredning, tidigare ville jag inte. Jag kan vara en borderline-snubbe med autism.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 16:27:01, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Zombie » 2010-08-19 18:39:32

lallic skrev:Men Zombie, du har inte helt fel. Ibland lyckas jag inte sansa mig och driver iväg. Har jag tur så landar jag igen och kan ta ansvar och vara förnuftig. Så håller det på. Det är ganska jobbigt för det förstör en hel del. Om det finns någon diagnos för detta så har jag nog den.

Respekt för det medgivandet.

Nå, vilken psykisk störning ska vi gissa på då då... ;)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:27:01, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav lallic » 2010-08-19 18:43:13

Ja, vad gissar du på?
Senast redigerad av lallic 2011-05-04 16:27:01, redigerad totalt 1 gång.
lallic
 
Inlägg: 156
Anslöt: 2009-12-26

Inläggav Zombie » 2010-08-19 18:52:52

AAA skrev:Stå på dig, annars gör någon annan det! Att vi har den ena och inte den andra diagnosen beror säkert på att det är den tid som är nu. Finns flera som passar in på mig, gäller nog de flesta här? Har bara varit på en utredning, tidigare ville jag inte. Jag kan vara en borderline-snubbe med autism.

Gränsfall och oklara fall finns alltid - förutom det självklara men ack så svårsmälta faktum att få av oss överhuvudtaget passar restlöst i en mall.

Så "de flesta (medlemmar? aktiva?) här" skulle vara intressant att få veta. Själv hyser jag mina tvivel för "de flesta" bland de aktivare här under min tid. Måååånga har vittnat om såväl den totala vilsenhet de möttes av i vården, inklusive den ena efter den andra diagnosen som lämnade väsentliga saker oförklarade och ofta öppnade för ren felbehandling, ända tills det blev möjligt att kläcka frågan "asperger?" och någon äntligen hade fortbildat sig nog för att också göra det - som hur de själva därutöver har sökt och sökt i både sig själva, diagnosmanualer och reguljär- och alternativterapier under allt större desperation för att slutligen uppleva aspergerbeskrivningarna som sitt livs första förklaring på hur de fungerar och kanske också sitt livs första moraliska rättfärdigande av den man är. Jag är en av dem. Och jag ligger långt från den schablonbild av Aspergaren som en del håller så hårt fast vid.

Så även om det är sant att ingen av oss har (hade) varit aspergare innan diagnosen var känd av den som diagnosticerade oss, gömmer det konstaterandet en avgrund av nöd. De litet svårare någorlunda entydiga aspergerfallen bland oss kan nog vara evigt glada att vi inte blev födda sådana i snart sagt vilken tid som helst före just vår, och det på bara något årtionde när. Eller för all del, som "original" kunde man nog lättare passera förr. Men dels är det ofta trevligare att charmas litet lätt av apan innan man går hem till sin egen trygghet än att vara apan; dels har det aldrig varit charmigt att vara till exempel "otrevlig", "dum", "tvär, tjurig och trilsk" eller "omåttligt lat".
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:27:01, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav AAA » 2010-08-19 19:16:06

Nja, jag känner igen mig väldigt väl i diagnoserna jag har. Tyvärr så blir det ju många tragedier både för anhöriga och de sjuka respektive de, eller vi, som samhället inte kan anpassa sig till så vi behöver kallas funktionsnedsatta. Folk lever miserabla och olyckliga liv i en oförstående omgivning många gånger, det är fan inget kul. Det är himla jobbigt att inte fatta vad som är fel, men att nåt är fel (för det märks på andras reaktioner och agerande). Nu är jag lite med i matchen i alla fall. Jag tycker forumet hjälper till. Uppmuntra diskussioner och diversivitet, annars blir det inga aha-upplevelser.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 16:27:02, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Zombie » 2010-08-19 21:35:25

lallic skrev:Ja, vad gissar du på?

A ba skoja. Kunde inte låta bli.

**********

Jag kan ha missförstått AAA på en punkt, ser jag:
AAA skrev:Finns flera [diagnoser] som passar in på mig, gäller nog de flesta här?

... tolkade jag mot bakgrund av tidigare diskussion som "flera diagnoser som skulle passa in som enda- eller huvuddiagnoser". Menades däremot "flera diagnoser överhuvudtaget eller samtidigt" så är jag helt med.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:27:02, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav mnordgren » 2010-08-20 22:01:41

Moderator:

Försök att hålla er till ämnet för tråden.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 16:27:02, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav linek » 2010-09-04 1:13:14

Senast redigerad av linek 2011-05-04 16:27:02, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in