Asperger och glasögon?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger och glasögon?

Inläggav Kvasir » 2007-11-14 15:08:40

Det här är ett långskott, det är jag medveten om, men om man aldrig ställer sig frågan om långsökta eller konstiga samband så kommer man heller inte hitta dem när de någon gång finns.

Är det någon av er andra med AS som har haft problem med progressiva glasögon (och kanske vanliga också)?

Jag har i drygt ett års tid försökt vänja mig ett par progressiva glasögon för närbruk (kombinerade läs- och terminalglasögon, men inte för längre avstånd än några meter). Jag tycker inte att jag riktigt blir vän med dem (vilket diverse stavfel i mina inlägg vittnar om). Enligt optikern är det mycket sällsynt att folk inte gillar sådana. Mycket mera sällsynt än för vanliga progressiva, om jag förstod det rätt. Nu kan det finnas olika anledningar, och jag har ett annat synfel också som kanske spelar in. Men det skadar ju inte att fundera på om AS skulle kunna spela in.


(Kommentarer om att neanderthalare inte hade progressiva glasögon kanske vi kan lämna därhän? :D )
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ufo » 2007-11-14 15:17:39

Jag har ett litet synfel tror det är 0.5
Men jag klarar inte av att bära dem, får huvudvärk. Så jag använder de endast när jag läser tittar på tv etc...
Men aldrig till vardags.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav MsTibbs » 2007-11-14 15:33:53

Jag har medvetet undvikit progressiva, då jag skelar. Jag har provat morsans progressiva glasögon (hon har "samma ögon" som jag) och det var himla obehagligt.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kvasir » 2007-11-14 15:39:47

MsTibbs skrev:Jag har medvetet undvikit progressiva, då jag skelar. Jag har provat morsans progressiva glasögon (hon har "samma ögon" som jag) och det var himla obehagligt.


Hm, mitt andra synfel (utöver brytningsfel) är just s.k. mikroskelning. Det är väl inte så långsökt kanske att tro att de skulle kunna spela in, men optikerna verkade inte tro det. Fast han kanske inte har så mycket erfarenhet av detta, även om det inte verkar så ovanligt. Det som händer i fall som mitt är att hjärnan sedan barnsben har lärt sig att koppla bort det ena ögat, och bara använda det för perifert seende, som inte kräver så mycket skärpa. Å andra sidan ställer det till problem ändå. I synkontrollen såg jag bättre om man suddade till det lite extra för det dåliga ögat, så jag fick medvetet aningen fel glas på det ögat. Jag är fullt medveten om att detta är en troligare orsak till mina problem än AS, men det skadar inte att fundera även över en sådan korrelation.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav MsTibbs » 2007-11-14 15:55:19

Kvasir skrev:Det som händer i fall som mitt är att hjärnan sedan barnsben har lärt sig att koppla bort det ena ögat, och bara använda det för perifert seende, som inte kräver så mycket skärpa.

Exakt så gör jag med! Jag hamnade hos synläkaren som ung och då hade jag bara 10% syn på vänstra ögat, eftersom jag aldrig använde det. Sen fick jag springa runt med övertejpat högeröga många timmar/dag för att träna upp det vänstra... att tejpas nästan blind var obehagligt... =/

Kvasir skrev:Å andra sidan ställer det till problem ändå. I synkontrollen såg jag bättre om man suddade till det lite extra för det dåliga ögat, så jag fick medvetet aningen fel glas på det ögat.

Samma här... jag tog också ett steg för "suddigt" det blev för jobbigt för det otränade ögat annars...

Kvasir skrev:Jag är fullt medveten om att detta är en troligare orsak till mina problem än AS, men det skadar inte att fundera även över en sådan korrelation.

Mor tror att mitt synfel har en större inverkan på min sociala inkompetens/ointresse av andra än vad AS är. Autism och blinda beter sig liknande på vissa sätt. Jag tror båda har sin beskärda del av sanningen :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kvasir » 2007-11-14 16:02:10

MsTibbs skrev:Exakt så gör jag med! Jag hamnade hos synläkaren som ung och då hade jag bara 10% syn på vänstra ögat, eftersom jag aldrig använde det. Sen fick jag springa runt med övertejpat högeröga många timmar/dag för att träna upp det vänstra... att tejpas nästan blind var obehagligt... =/


Nu pratade du iofs om skelning, inte mikroskelning, men om det skulle vara det sistnämda så hade du nog i så fall nytta av att jag var försökskanin på ögonkliniken när jag var sisådär 15 år. :) Mikroskelning var fortfarande ganska okänt då, och eftersom det måste åtgärdas före 4 års ålder så är det svårt att upptäcka i tid. Jag fick vara försökskanin och sitta och titta på rutmönster på TV medan de tog EEG på mig. Deras förhoppning var att hitta något sätt att diagnosticera småbarn, men jag vet inte hur det gick med det hela.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav MsTibbs » 2007-11-14 16:30:10

Coolt! Jag minns ej vad det heter det jag har.... enda jag minns är att jag var himla ofta på sjukhuset som liten på synundersökningar och så... 5-6år max var jag. Jag hade en öststatsläkare jag var rädd för, därför att jag förstod inte vad hon sa med så kraftig brytning... olämpligt att ha sån läkare för barn!! Nåja, tydligen funkar det, för nu hr jag nästan lika bra syn på båda ögonen (även om jag blir trött fort och är "dyslektisk" på det vänstra).
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav weasley » 2007-11-14 16:36:13

Jag har glyser!

Har för mej att gränsen för glysbidrag går vid +-7 dioptrier. Jag har -6,5. Typiskt!

Är astigmatisk, men inte så mycket. Har jag vanliga linser i blir det bara lite skevt att läsa text eftersom den darrar lite... eller hur man nu ska beskriva det... Kan dock inte ha linser mer än någon timme i vanlig rumsmiljö, sen blir ögonen alldeles kalla och fryser och jag måste blunda för att de ska bli varma igen. Jag vet att det inte finns några känselceller i ögonen, men de känns faktiskt frusna!

Att vara så närsynt gör att jag har mkt större risk än andra att drabbas av näthinneavlossning. Det känns inte bra. Jag råkade hamna i samtal med en äldre herre på en parkbänk och han berättade att när man får näthinneavlossning så ser man inget - det blir liksom tomt där det egentligen skulle varit saker. Det läskiga är att jag kan få det ibland, även om det är väldigt sällsynt, i samband med nån sorts migränliknande huvudvärk. Blir alltid lika skraj. Nu har man ju dessutom avlossningen att tänka på: "Är detta vanlig huvudvärk eller har jag tappat näthinnan?".

Fasar för tanken på att jag utöver detta kanske någon dag skulle tvingas ha progressiva glas. Redan nu betalar jag feta pengar för specialglas så det inte ska bli flaskbottnar på 500g stycket.

Det skulle dock aldrig komma på tal att jag skulle gå till en laserslipare som skrapade iordning min syn! För det första vettefan om det skulle bli något kvar av min stackars hornhinna, för det andra vettefan om det skulle bli så lyckat när man blir äldre och allt stelnar. Vad händer med den tunnare delen av hornhinnan då? Kan den "spricka"? Nä, tycker det låter skrämmande. Jag ser så dåligt att jag är rädd om det lilla som finns kvar. :-D
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav barracuber » 2007-11-14 17:29:29

weasley skrev:Jag har glyser!


Eh..och vad är glyser? Är det någon sorts linser?

Du måste ha stavat fel - jag får ingen träff i Google :shock: :shock: :shock:
weasley skrev:Har för mej att gränsen för glysbidrag går vid +-7 dioptrier. Jag har -6,5. Typiskt!

Jag ligger också där strax under -6. Extremt närsynt mao! :shock:
weasley skrev:Fasar för tanken på att jag utöver detta kanske någon dag skulle tvingas ha progressiva glas.

Samma här. Har hittills inte heller behövt ha någon form av läsgalsögon/bifokala/progressiva ch jag är ändå så mycket äldre än dig (jag är 40+).
weasley skrev:Redan nu betalar jag feta pengar för specialglas så det inte ska bli flaskbottnar på 500g stycket.

Sådana specialglas har jag haft i över 10 år. Min optiker kallade dem för högbrytande. De är superlätta. Minns inte vad de kostade det var så längesedan.

Glasögon för mig är lika med ångest. I 25-årsåldern skaffade jag linser vilket gick bra i 5 år. Sedan fick jag sluta för jag blev bara irriterad och rödögd och fick psykopat-blick ":twisted: "

*hatar mina glasögon*

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Tonzon » 2007-11-14 20:37:01

Jag är närsynt med styrka - 9.5 på ena och -9.6 på andra. Mina glas är specialslipade i tyskland och kostade 5500 kr. Menar ni att jag kan få bidrag till mina glasögon. Det hade jag ingen aning om.

Mina är progressiva, men jag har inga problem med dem. Sedan har jag bryningsfel också. Men sådant rättar de till.
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Inläggav Kristofer » 2007-11-14 20:45:47

Har glasögon men använder helst linser. Det är mer praktiskt med linser för det ger ju vidvinkelseende och inget som envisas med att vara ivägen när man tränar. Fast det blir ju mindre aspigt då.

Hur som helst av ekonomiska skäl så kör jag just nu en period med glasögon, men om någon månad blir det linser igen.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Kvasir » 2007-11-14 21:21:16

MsTibbs skrev:Coolt! Jag minns ej vad det heter det jag har.... enda jag minns är att jag var himla ofta på sjukhuset som liten på synundersökningar och så... 5-6år max var jag. Jag hade en öststatsläkare jag var rädd för, därför att jag förstod inte vad hon sa med så kraftig brytning... olämpligt att ha sån läkare för barn!! Nåja, tydligen funkar det, för nu hr jag nästan lika bra syn på båda ögonen (även om jag blir trött fort och är "dyslektisk" på det vänstra).


Om de inte opererade också, utan bara täckte för ena ögat så gissar jag att det var en mikroskelning (om det nu finns någon skarp gräns mellan mikro och vanlig). Som jag förstår brukar dessa gå att få bukt med så enkelt, förutsatt att man gör det tillräckligt tidigt. Eftersom det brukar vara svårt att se så små skelningar med blotta ögat (för en betraktare) så är det svårt att upptäcka, eller var förr i alla fall. När jag var barn var mamma runt till en massa olika ögonläkare med mig, men det gjorde ingen nytta, för fenomenet var inte känt då, eller i alla fall inte bland vanliga ögonläkare.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav weasley » 2007-11-14 21:40:18

barracuber skrev:Eh..och vad är glyser? Är det någon sorts linser?


Glyser är ett utmärkt ord på det som ståkkålmare kallar glasögon. Glysmask är bara ett av de kreativa öknamn man kan få på det temat. :-D
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav barracuber » 2007-11-14 22:29:10

weasley skrev:
barracuber skrev:Eh..och vad är glyser? Är det någon sorts linser?


Glyser är ett utmärkt ord på det som ståkkålmare kallar glasögon. Glysmask är bara ett av de kreativa öknamn man kan få på det temat. :-D


Men var kommer det ifrån?

http://www.synonymer.se/sv-syn/glas%C3%B6gon

länken ovan skrev:glasögon (pl.) brillor, hornbågade, goggles, pincené, monokel, lornjett


Danskarna säger briller.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav junkandshit » 2007-11-15 0:20:54

Glys=Gay and Lesbian Youth Services :D
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav weasley » 2007-11-15 17:02:20

"Brillor" kommer från ordet "beryll" som är en ädelstensgrupp till vilken smaragden (grön) och akvamarinen (blå) tillhör.

De första glyserna slipades av beryll. Det var riktigt länge sedan, på den mörka medeltiden.

Varifrån ordet "glyser" kommer vet jag inte riktigt.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Kvasir » 2009-02-14 15:18:34

Jag gör ett nytt försök att väcka liv i den här tråden för att se om det har tillkommit några nya erfarenheter eller nya medlemmer som har något att tillföra i ämnet.

Jag har sedan snart ett halvår tillbaka gått över till progressiva glasögon på "heltid", och inte längre bara progressiva läs- och terminalglasögon. Nu har jag visserligen vant mig betydligt bättre än första tiden, men jag upplever ändå ofta att ögonen är väldigt ansträngda och har svårt att fokusera.

I avdelningen vilda spekulationer funderar jag då på den svårighet vi aspergare ofta har med motorik, tal, perception och många andra saker och som verkar handla om att vi har svårt att hitta ett balansläge och lätt slår över i endera extremläget. Jag funderar då på om det kan vara så att vi ibland har liknande problem med synen, att det är svårt för ögonen att hitta och hålla fokus, och att det blir etter värre och jobbigare för hjärnan med progressiva glas.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-14 15:27:27

Jag VET inget om det, men det låter väl inte otänkbart?

En grej kring AS och brillor tänkte jag på hos Pemer sist, och det var att det var så många som hade det. Vi var i helt förkrossande majoritet i alla fall. Så är det väl inte allmänt, att det finns fler med glasögon än utan?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Bror Duktig » 2009-02-14 15:52:07

A-mamma: Kan det inte finnas en snedvridning i andelen glasögonbärare, i det att NT kanske oftare trivs med linser?

Kvasir: Om du äter SSRI eller kanske någon annan medicin, så kan göra att det blir svårare och jobbigare att ställa in ögonen. Jag har märkt detta.
Å andra sidan så har jag en liten översynthet, så ålderssyntheten börjar väl smyga sig på redan nu.
Jag har svårt för glasögon, skulle behöva läsglasögon för min syn på nära håll, men jag använder bara om jag märker att jag får ont i huvudet. Jag har haft glasögonen i 10 år, men det går inte att vänja sig :x icon
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-14 15:54:53

Bror Duktig skrev:A-mamma: Kan det inte finnas en snedvridning i andelen glasögonbärare, i det att NT kanske oftare trivs med linser?


Det är möjligt, det har jag inte funderat på. Hur skulle det se ut, eller vad skulle det bero på då? Att vi tycker linser är för pilligt? Jag ifrågasätter inte, det är en genuin fråga.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Bror Duktig » 2009-02-14 15:56:44

Jag tänkte att aspergare kanske inte tycker om att hålla på med utseendet och "jobba sig" i onödan. Det krävs lite mer planerande och kom-ihåg för att använda linser (fast man kanske inte tappar bort dem som man kan göra med glasögon).

Usch vad dåligt jag uttryckte mig, men jag får hoppas att du förstår hur jag menar.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-14 16:14:39

Bror Duktig skrev:Jag tänkte att aspergare kanske inte tycker om att hålla på med utseendet och "jobba sig" i onödan. Det krävs lite mer planerande och kom-ihåg för att använda linser (fast man kanske inte tappar bort dem som man kan göra med glasögon).

Usch vad dåligt jag uttryckte mig, men jag får hoppas att du förstår hur jag menar.


Aha... Fast flera av de aspisar jag känner är noga med hur de ser ut, om än inte på samma flockdjursmässiga sätt som andra. Dvs, de kanske skiter helt i mode men vill ha på sig nåt de gillar fast inte bara pga att det är sköna kläder utan ser ut på ett visst sätt, tillhör en viss epok, hör till en viss subkultur osv.

Mina ungar är väldigt intresserade av sånt, och jag har varit väldigt petig tidigare, och t ex alltid haft lackade naglar, eller gått i full sminkning jämt. Numera har jag skiftat intresse från sånt till annat, men det kan komma tillbaks... ;) (En gång i tiden ägnade jag en stor del av semestern hos släkten med att kolla på smink i affärer, jämföra färger och konsistenser, priser osv. Och handla en massa. Det fanns mycket mer där än här, då.)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav DC » 2009-02-14 23:02:21

Bror Duktig skrev:
Kvasir: Om du äter SSRI eller kanske någon annan medicin, så kan göra att det blir svårare och jobbigare att ställa in ögonen. Jag har märkt detta.


Jag har fått bättre syn efter att jag slutade med SSRI. Svagare styrka på glasen så jag får nya glasögon kommande vecka. Är inte så väldigt närsynt om man jämför men jag tycker omvärlden är ganska suddig ändå. Enligt optikern lär jag behöva progressiva om något eller några år. (Om jag inte väljer separata läsglasögon istället.)
Senast redigerad av DC 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav rdos » 2009-02-14 23:06:08

Det finns en relation mellan skelning och AS, men ingen relation för närsynt, långsynt eller för brytningsfel (astigmatism).

Själv har jag numera glasögon. Har nästan lika stor korrektion för brytningsfel som för vanlig korrektion (+2.0 och +1.0). Världen såg väldigt skum ut innan jag vande mig vid dem.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:54:17, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in