Har jag Asperger? (Mera badboy än nörd)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har jag Asperger? (Mera badboy än nörd)

Inläggav Dyngrak » 2010-08-16 0:20:44

Hej gott folk.

Jag tänkte bara höra med er om vad ni tror om mig. Har jag eller har jag inte asperger. Jag är 33 år idag och har nyligen tillfrisknat från ett långt alkoholmissbruk som nästan förstörde mitt liv helt. Jag tänkte lista några skumma färdigheter jag har. Jag har läst genom många av era trådar och finner några saker som passar in medans andra inte passar in alls. Nu vill jag höra era åsikter. Vad tror ni?

Det som passar in:

* Jag är asocial (tyst och blyg) och blir ofta ängslig när jag är i folksamlingar.
* Har en märklig gång, haft det sedan barn. Går lite på tå. (Kort hälsena)
* Har missbrukat alkohol sedan 14 års ålder.
* Har blivit kallad skum många ggr i mitt liv.
* Har lidit av ångest, oro och depressioner sedan 19 års ålder.
* Var sprallig och bråkig som barn, fick byta klass.
* Hade få men goda vänner som barn och än idag.
* Är lite nazistiskt lagd rent ideologiskt.
* Folk gillar min humor men tycker den är lite speciell ibland.
* Är rastlös av mig, ängslig.
* Har mycket dåligt självförtroende.
* Är någolunda allmänbildad.

Det som kanske inte passar in:

* Har idrottat mycket i mitt liv och varit väldigt duktig i allt, som fotboll, innebandy, basket och fäktning. (gillar lagsporter).
* Har varit ett partylejon som hänger på krogar och jagar brudar. (På fyllan).
* Har varit mån om mitt utseende och även intresserad av mode.
* Har inga specialintressen som jag fördjupat mig i, jag samlar inte på frimärken eller tåg.
* Ser inte mig själv som speciellt smart, eller intelligent. Har medelintelligens enligt IQ-test.
* Har inga speciella problem med kramar, kanske om det gäller några jag känner endast ytligt då men regel nej. Har gärna sex med vilken kvinna som helst, när som helst.
* Jag föredrar fysiska arbeten framför kontorsjobb.
* Har inte svårt för att förstå andras skämt eller ironi.
* Är förmodligen extremt hypokondriskt lagd. Alla mina "konstiga" symptom passar in på alla sjukdomar. Jag har asperger, ADHD, ADD, BDD, GAD, borderline och bipolär enligt dessa onlinetester.
* Har varit slarvig med mina jobb (alkoholism spelar in) och är inte pedantiskt lagd, mer slarvpetter.


Min bild av asperger är mer åt nördhållet, med glasögon och monotom röst som kan babbla om sitt egna specialområde så andra blir uttråkade. (Jag blir uttråkad av såna personer). Sån är inte jag alls, faktiskt tvärtom, jag är mer åt badboy-hållet. Lite mer åt det kriminella som inte pratar så mycket, och det sista jag vill är att tråka ut nån.

Jag är socialt handikappad, iom mitt taskiga självförtroende som jag hela tiden måste få bekräftat. Jag är i behov av komplimanger hela tiden.

Vad tror ni gott folk? Är asperger uteslutet? Beror mitt sociala handikapp på annat? :lol:
Dyngrak
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2010-08-15

Inläggav Savanten Svante » 2010-08-16 0:23:38

Har du testat rdos test?

http://www.rdos.net/Aspie-quiz/
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Alien » 2010-08-16 0:31:48

Tyst och ängslig men samtidigt bad boy. Jag skulle gissa på ADHD med vissa aspergerdrag. Dåligt självförtroende kan ju också bero på dåliga erfarenheter i barndomen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Dyngrak » 2010-08-16 0:53:42

Savanten Svante skrev:Har du testat rdos test?

http://www.rdos.net/Aspie-quiz/


Jag gjorde den nu. En del saker som jag var lite osäker på tog jag max istället för lagom. Så jag antar att den neurotypiska poängen borde bli lite högre kanske.

Din Aspie po�ng : 107 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) po�ng: 107 av 200
Du verkar ha b�de Aspie och neurotypiska drag


Vad säger detta Er experter?

Alien skrev:Tyst och ängslig men samtidigt bad boy. Jag skulle gissa på ADHD med vissa aspergerdrag. Dåligt självförtroende kan ju också bero på dåliga erfarenheter i barndomen.


Fan jag vill inte ha en aspie-personlighet, är inte livet förstört då? :cry:
Senast redigerad av Dyngrak 2010-08-16 0:58:40, redigerad totalt 1 gång.
Dyngrak
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2010-08-15

Inläggav Savanten Svante » 2010-08-16 0:58:28

Att du har drag av normalitet och av aspergers syndrom! :)

Tror du det skulle hjälpa dig med en formell diagnos?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Dyngrak » 2010-08-16 1:01:30

Savanten Svante skrev:Att du har drag av normalitet och av aspergers syndrom! :)

Tror du det skulle hjälpa dig med en formell diagnos?


Med andra ord, jag är normal men har aspie-drag? Jag har mött flera med asperger och jag känner inget gemensamt med dom alls. Jag känner mig mer korkad och uttråkad när dom sätter igång. Är förresten missbruk vanligt bland aspies? Är inte det mera ADHD?
Dyngrak
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2010-08-15

Inläggav Alien » 2010-08-16 2:00:50

Förstår inte varför vissa aspiedrag skulle behöva förstöra ditt liv. Alla aspergare är inte likadana, alla uppfyller inte stereotypen. Och har man inte tillräckligt med AS-drag för att få en diagnos finns det heller ingen anledning att tro det.

Det enda du verkar lida av är dåligt självförtroende, något som lika gärna skulle kunna bero på ditt tidigare alkoholmissbruk (och/el vara orsaken till alkoholmissbruket). Du kanske skulle behöva KBT el annan terapi för att bygga upp ditt självförtroende.

För övrigt kan du ha mött flera med AS (med el utan diagnos) utan att veta det, just för att de inte har motsvarat stereotypen.

Har du varit inne på ADHD-forum (http://adhdforum.dodecagon.se/) el Attention (http://www.attention-riks.org/), du kanske känner igen dig mer där?

Hur försörjer du dig, genom arbete el sjukpension? Skulle en diagnos (ADHD, AS, båda, något annat) vara till hjälp?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Dyngrak » 2010-08-16 8:59:54

Alien skrev:Förstår inte varför vissa aspiedrag skulle behöva förstöra ditt liv. Alla aspergare är inte likadana, alla uppfyller inte stereotypen. Och har man inte tillräckligt med AS-drag för att få en diagnos finns det heller ingen anledning att tro det.


Det är en stämpel att man inte klarar sig själv. Att man är handikappad.

Alien skrev:Det enda du verkar lida av är dåligt självförtroende, något som lika gärna skulle kunna bero på ditt tidigare alkoholmissbruk (och/el vara orsaken till alkoholmissbruket). Du kanske skulle behöva KBT el annan terapi för att bygga upp ditt självförtroende.


Ja det gör jag verkligen, och det verkar gå i skov. Just nu känner jag mig socialt isolerad och frusterad men tidigare i mitt liv har jag varit mycket mer självsäker. Har ätit antidepp och mår bättre utav dom.

Alien skrev:För övrigt kan du ha mött flera med AS (med el utan diagnos) utan att veta det, just för att de inte har motsvarat stereotypen.


Ja du har nog rätt.

Alien skrev:Har du varit inne på ADHD-forum (http://adhdforum.dodecagon.se/) el Attention (http://www.attention-riks.org/), du kanske känner igen dig mer där?


Ja.


Alien skrev:Hur försörjer du dig, genom arbete el sjukpension? Skulle en diagnos (ADHD, AS, båda, något annat) vara till hjälp?


Jag har jobbat inom IT och har en utbildning, men idag är jag arbetslös och får aktivitetsstöd från arbetsförmedlingen. Jag känner mig inte riktigt redo att gå tillbaka till arbetslivet än innan mina problem är lösta.

Jag tror att en diagnos skulle förklara varför mitt liv sett ut som det gjort. Att jag har nån form av ADHD står utom all tvivel, men asperger? Jag hoppas verkligen inte det. Det finns så mycket i mitt liv som går emot en klassisk asperger. Alltid varit i farten, busat, gjort kriminella saker, festat, har varit slarvig och bångstyrig osv osv. Hur många aspergare gillar och utövar mycket idrotter?
Dyngrak
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2010-08-15

Inläggav Kristofer » 2010-08-16 9:25:22

Via forum är din fråga tyvärr nog inte möjlig att svara på. Här blir det mest spekulationer. Jag skulle rekommendera att du tog upp det med den läkare som förskrivit dig antidepp eller annan yrkesman. Detta om du vill få avgjort om du kan få en formell diagnos eller inte, dvs. att du tror dig vara hjälpt av en sådan.

Lycka till!
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav snuggelhund » 2010-08-16 17:18:18

Jag får intrycket att du vill få bekräftelse härifrån på att du inte har AS ?

Jag håller med ovanstående att du borde kontakta någon på psyk och sen får du se vad det kan tänkas leda till.
Skulle du nu ha AS så går inte världen under för det.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav Bali » 2010-08-16 18:07:10

Kan bara bidra med att, liksom föregående skrivare, försöka "peppa" dig att kontakta vården för ev. diagnos (eller inte) hur jobbigt det än är. (Och det är det ju tyvärr, ska "gudarna" veta!)

Lycka till i ditt sökande efter svar, Dyngrak!

/Bali
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav lallic » 2010-08-16 20:13:19

Jag är den enda på forumet som faktiskt kan ställa diagnos.

[Analyserar..........]


Ja, du har Aspergers
lallic
 
Inlägg: 156
Anslöt: 2009-12-26

Inläggav Kimmelie » 2010-08-16 20:32:07

Jag tror du kan vara lugn, Dyngrak. De symptom du räknat upp har faktiskt ingenting med AS att göra... (Även om vissa av dem kan ses hos personer med AS, men det är i såna fall tilläggsproblem.)

Jag tror mer det är ADHD'n som spökat till det för dig, och att du kan ha fått tilläggsproblem pga det...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Dyngrak » 2010-08-16 20:42:21

snuggelhund skrev:Jag får intrycket att du vill få bekräftelse härifrån på att du inte har AS ?

Jag håller med ovanstående att du borde kontakta någon på psyk och sen får du se vad det kan tänkas leda till.
Skulle du nu ha AS så går inte världen under för det.


Ja jag är livrädd för att få den diagnosen. ADHD känns lättare och social fobi kan botas. Är man en aspie så blir man klassad som ett funtionshindrat mongo. Det vill jag inte. Jag står i kö till en ADHD-utredning. Kan dom även hitta asperger-drag?

lallic skrev:Jag är den enda på forumet som faktiskt kan ställa diagnos.

[Analyserar..........]

Ja, du har Aspergers


Så vart är min frimärkssamling? :lol:

Kimmelie skrev:Jag tror du kan vara lugn, Dyngrak. De symptom du räknat upp har faktiskt ingenting med AS att göra... (Även om vissa av dem kan ses hos personer med AS, men det är i såna fall tilläggsproblem.)

Jag tror mer det är ADHD'n som spökat till det för dig, och att du kan ha fått tilläggsproblem pga det...


Jag hoppas du har rätt. Givetvis är ADHD inget att hurra över men det har jag garanterat. Social fobi som jag lider av kan botas med hjälp av KBT, om den inte orsakas av asperger så att säga.

Jag hatar psyk-diagnoser. Jag har hellre cancer i näsborrarna än nåt mentalt funktionshinder. :(
Dyngrak
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2010-08-15

Inläggav lallic » 2010-08-16 20:46:45

Dyngrak skrev:Så vart är min frimärkssamling? Laughing



Det måste man inte ha, och Kimmelie förstår inte att man inte måste vara en social katastrof för att ha AS. Det har jag fått lära mig här på forumet :wink:


Moderator mnordgren: Fixade citat. Tänk på att ange vem ni citerar.
lallic
 
Inlägg: 156
Anslöt: 2009-12-26

Re: Har jag Asperger?

Inläggav alfapetsmamma » 2010-08-16 20:47:34

Dyngrak skrev:Det som passar in:
* Har missbrukat alkohol sedan 14 års ålder.
* Var sprallig och bråkig som barn, fick byta klass.
* Är lite nazistiskt lagd rent ideologiskt.
* Är rastlös av mig, ängslig.
* Är någolunda allmänbildad.


Det jag har kvar inom det citerade tycker jag själv INTE passar in. Alkoholmissbruk som självmedicinerande förknippas oftare med ADHD, liksom spralligheten som barn och rastlösheten idag.

Nazianstrukna är visserligen en del med AS men många är tvärsom utrustade med ett så blödigt hjärta så det utgör ett funktionshinder i sig (även om jag personligen föredrar den falangen många gånger om).

Någorlunda allmänbildad skulle jag snarare säga var o-aspigt då folk med AS ofta är jäkligt bra på några saker men faktiskt inte mycket av generalister. Om man nu ska generalisera. ;)

Dyngrak skrev:Det som kanske inte passar in:

* Har inte svårt för att förstå andras skämt eller ironi.
* Är förmodligen extremt hypokondriskt lagd. Alla mina "konstiga" symptom passar in på alla sjukdomar. Jag har asperger, ADHD, ADD, BDD, GAD, borderline och bipolär enligt dessa onlinetester.


Det känns som du inte har tillräcklig kläm på AS för att säga vad som stämmer och inte. T ex har många inte särskilt svårt att förstå skämt och ironi, men de kanske tycker annat är roligare än det som allmänt hålls för kul. Vidare kanske man inte ser VITSEN med ironi, fast man förstår den när man utsätts för den.

Hypokondriker hittar du nog många bland aspisar, särskilt som många är ångestfyllda (dels för att det är lättare att utveckla ångest som bokstavsberikad, dels för att man som eljest ofta får anledning av få ångest, av krav, stress, förväntningar man inte uppfyller osv).

Huruvida du har AS eller ej kan jag inte uttala mig om. En del du beskriver skulle kunna eller låter som AS-drag, men, precis som du säger är en del mer sånt man förknippar med andra funktionsnedsättningar eller psykiatriska tillstånd.

Inget hindrar att du har drag av AS och ADHD och så nåt mer på det? Och angående alkoholen och hur man blir av den så kan man bli hyfsat lik nån med neuropsykiatriska funktionshinder om man är alkoholskadad sen innan man föddes. Finns det såna möjligheter kanske?

Jag skulle läsa på mer och tala med ett riktigt proffs om jag var du. Om du nu vill veta. Lycka till!
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2010-08-16 20:51:11

Dyngrak skrev: Är man en aspie så blir man klassad som ett funtionshindrat mongo.


Inte precis vad man tänker om Asperger själv, Einstein, Wittgenstein, da Vinci, Bill Gates, Dan Ackroyd, Leif GW Persson och andra som sägs kvala in eller ha kunnat kvala in för AS.

Skulle snarare säga att man ses som ett ufo, och gärna ett übersmart ufo, vilket man inte alls behöver vara.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Har jag Asperger?

Inläggav Dyngrak » 2010-08-16 21:47:28

alfapetsmamma skrev:Inget hindrar att du har drag av AS och ADHD och så nåt mer på det? Och angående alkoholen och hur man blir av den så kan man bli hyfsat lik nån med neuropsykiatriska funktionshinder om man är alkoholskadad sen innan man föddes. Finns det såna möjligheter kanske?


Jag har alkoholism i släkten, min far är en alkoholist och jag misstänker att han har ADHD. Han misstänker även det själv. Att jag blivit alkoskadad redan innan födseln tror jag inte. Jag var väldigt glad, social och sportig tills jag blev ungefär 19 år gammal. Visst hade jag bekymmer innan det men min livsinställning var positiv. Men när jag blev ungefär 19 blev jag plötsligt deppig och fylld av ångest, oro och började medicinera. Åt Anafranil i början, dom medicinerna gjorde mig riktigt apknäpp på alla sätt. Effexor funkade bra på mig men jag slutade äta dom förra året.

alfapetsmamma skrev:Jag skulle läsa på mer och tala med ett riktigt proffs om jag var du. Om du nu vill veta. Lycka till!


Jag står i kö till en ADHD-utredning för tillfället. Jag hoppas på svar därifrån. Jag vill inte famla i mörker mera utan veta varför det gått så snett i mitt liv. Med jobb, relationer, ekonomin etc etc. Nu har jag varit nykter i 4 månader och plötsligt har alla frågor kring olika bokstavssjukdomar ploppat upp. Jag är i den fasen just nu. Att hitta orsaken till alla mina problem.
Dyngrak
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2010-08-15

Inläggav Dyngrak » 2010-08-16 21:51:23

alfapetsmamma skrev:
Dyngrak skrev: Är man en aspie så blir man klassad som ett funtionshindrat mongo.


Inte precis vad man tänker om Asperger själv, Einstein, Wittgenstein, da Vinci, Bill Gates, Dan Ackroyd, Leif GW Persson och andra som sägs kvala in eller ha kunnat kvala in för AS.

Skulle snarare säga att man ses som ett ufo, och gärna ett übersmart ufo, vilket man inte alls behöver vara.


Nu menade jag inte Mongo i ordets sanna bemärkelse. Men udda. Är Dan Akroyd en aspie? Det hade jag ingen aning om. Finns det kända svenska TV-personligheter som har asperger?
Dyngrak
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2010-08-15

Inläggav lallic » 2010-08-16 21:55:49

Jag ser denna trenden överallt. Så fort man upptäcker att man misslyckats i livet, skulder, missbruk, kraschade förhållanden osv, då ska man ha en ADHD utredning. Många får diagnos och medicin, sen börjar man blogga. Man döper bloggen till: "Mitt liv med ADHD" eller något liknande.

Om man har ett trassligt liv bakom sig så beror det i många fall på brister i personligheten. (personlighetsstörning i en del fall)
I vissa personlighetsstörningar ingår impulsivitet, svårigheter att lära av misstag, svårt med relationer till andra, svårt med relationer till sig själv, dålig självkänsla, oförmåga att planera långsiktigt med mera. Vad blir det för resultat av detta? Jo, ett liv i spillror i flera fall.
lallic
 
Inlägg: 156
Anslöt: 2009-12-26

Inläggav Dyngrak » 2010-08-16 22:00:35

lallic skrev:Jag ser denna trenden överallt. Så fort man upptäcker att man misslyckats i livet, skulder, missbruk, kraschade förhållanden osv, då ska man ha en ADHD utredning. Många får diagnos och medicin, sen börjar man blogga. Man döper bloggen till: "Mitt liv med ADHD" eller något liknande.

Om man har ett trassligt liv bakom sig så beror det i många fall på brister i personligheten. (personlighetsstörning i en del fall)
I vissa personlighetsstörningar ingår impulsivitet, svårigheter att lära av misstag, svårt med relationer till andra, svårt med relationer till sig själv, dålig självkänsla, oförmåga att planera långsiktigt med mera. Vad blir det för resultat av detta? Jo, ett liv i spillror i flera fall.


Så vad är lösningen? Jag kommer aldrig blogga, jag vill endast veta vad som gått fel. Jag vill spendera resten av mitt liv i harmoni nämligen. Mitt beslut att sluta dricka och kamma luggen kom från mig själv. Jag gick självmant med darriga ben till AA. Jag har fått nog av alla misslyckanden nu, jag vill inte ha nåt funktionshinder i meritlistan. Jag tycker inte det är ballt med ADHD eller asperger. Tvärtom, en jävla skam.
Dyngrak
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2010-08-15

Inläggav DIProgan » 2010-08-16 22:01:43

Vart sjutton är alla hårda svar om att Asperger och nazism inte hör ihop? Har folk tröttnat på att gnabbas eller är alla nazister :P
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav LILITH_ » 2010-08-16 22:04:34

lallic skrev:Jag ser denna trenden överallt. Så fort man upptäcker att man misslyckats i livet, skulder, missbruk, kraschade förhållanden osv, då ska man ha en ADHD utredning. Många får diagnos och medicin, sen börjar man blogga. Man döper bloggen till: "Mitt liv med ADHD" eller något liknande.

Om man har ett trassligt liv bakom sig så beror det i många fall på brister i personligheten. (personlighetsstörning i en del fall)
I vissa personlighetsstörningar ingår impulsivitet, svårigheter att lära av misstag, svårt med relationer till andra, svårt med relationer till sig själv, dålig självkänsla, oförmåga att planera långsiktigt med mera. Vad blir det för resultat av detta? Jo, ett liv i spillror i flera fall.

Vilken smörja!
Personlighetsstörningar kan lika gärna vara sprungna ur ett underliggande autismspektrumtillstånd.
Jag påstår att så också är fallet, väldigt ofta.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Re: Har jag Asperger?

Inläggav Moggy » 2010-08-16 22:20:18

alfapetsmamma skrev:Någorlunda allmänbildad skulle jag snarare säga var o-aspigt då folk med AS ofta är jäkligt bra på några saker men faktiskt inte mycket av generalister. Om man nu ska generalisera. ;)



Är väl många med AS som får bra på högskoleprovet t.ex.

Jag tycker nog att folk med AS ofta är någorlunda allmänbildade, iaf om man jämför med hur pass allmänbildade medelsvensson är...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in