Trassel med att se webbsidor + Chrome, CCleaner, Formatering

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav barracuber » 2010-08-15 21:35:13

Lilla Gumman skrev:Hej!

Men de flesta program stöder bara Windows.


Det finns nästan alltid alternativ till Windowsprogrammen, alternativ som ofta dessutom är fria (=gratis). Exempelvis istället för MS Office kan man köra Open Office, istället för Outlook kör man Evolution eller Thunderbird, istället för Live Messenger kör man Gaim (ok, kanske inte riktigt lika flashig!). Hmm jag hade nu till och med svårt att komma på windowsprogram, det är väl ett tidens tecken att man gör mer och mer på internet och mindre och mindre i operativsystemet. Och även i ditt fall, som du har beskrivit det du brukar göra, så gör du det mesta i webbläsaren.

Dessutom kan många Windowsprogram och Windowsspel köras i Linux genom att man använder windowsemulatorer som Wine eller Cedega.

Lilla Gumman skrev:Jag vill kunna ansluta en mobiltelefon till datorn och kunna ladda bilder och musik emellan. Eller ansluta digitalkameran. Eller jag kanske köper en mp3-spelare i framtiden och då kan jag inte ladda hem musik till den. Eller är jag bara negativ när det gäller Linux nu?


Nu är det ett tag sedan jag körde Ubuntu. Men jag har flera gånger anslutet mobiler och digitalkameror och varje gång dyker mobilen/kameran upp som en enhet (=hårddisk) på skrivbordet. Då kan man kopiera filer - för Ubuntu är det bara ännu en hårddisk.

En sak som dock sällan finns för Linux är telefon- och kameratillverkarnas egna program, exempelvis Kodak, Agfa, Sony Ericsson osv. den typen av företag gör nästan uteslutande sina program för Windows. Men ofta vill man ju bara kopiera tagna bilder till datorn för att kunna tömma kameran/telefonen.

:arrow:

PS. du vet väl att du kan testa Ubuntu i din dator utan att förändra någonting i datorn? Du laddar ner en gratis live-CD, bränner den till en skiva och startar upp datorn med skivan i. Du kan testa kameror, telefoner, internet, utskrifter, chat, allting utan att röra något i datorn. (Samma sak kan man göra på de flesta linuxvarianter förresten)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-15 21:51:56

Hej!

Två frågor.

Det senaste felmeddelandet när jag surfade innehöll texten: "Väntar på att alla snapin-moduler ska bli klara". Vad är en snapin-modul?

Den 13 augusti fick jag ett mejl från FarmVille till min Hotmail där Lilla Gumman ville ge mig en gåva. Sådana mejl får jag då och då från kompisar som skickar mig gåvor. Men varför får jag en gåva från mig själv till mig själv? Jag kan inte ta emot gåvan för det är ju jag som har skickat den. Hur är detta möjligt? Har någon hackat sig in på FarmVille/Facebook nu också?

Jag gråter inuti och är upprörd över allt strul. Tankarna bara mal och mal. Borde lägga mig snart men kan förmodligen inte sova.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-15 22:15:07

Hej!

Jag har en Ubuntu-skiva hemma, det skrev jag i tråden. Jag har alltså testat Linux redan. Linux var väl lite kul, men inte mer än så. Jag tror jag kommer att sakna Windows alldeles för mycket. Jag kan tänka mig att ha en laptop med Linux och en laptop med Windows 7, men jag kan inte ha två datorer för tillfället. Men jag kanske kan prova att radera allt och lägga in Ubuntu i denna till dess jag får råd att köpa en laptop med Windows 7.

Men jag vet fortfarande inte hur jag formaterar den här jädrans hårddisken, och inte har jag en susning om var jag kan få tag på en ny hårddisk heller. Så jag får väl dras med den här skiten fram till jag har råd att köpa en ny laptop.

Jag har en Fujitsu Siemens Esprimo Mobile som är köpt i februari 2006 eller nåt liknande. Den är alltså 4 1/2 år gammal. Vad det är för hårddisk som passar har jag ingen susning om.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav barracuber » 2010-08-15 22:21:08

Båda två i samma dator (Dual Boot) går också. Man måste alltid installera windows först.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-15 22:38:00

Hej!

barracuber skrev:Båda två i samma dator (Dual Boot) går också. Man måste alltid installera windows först.


Rätt, barracuber. Jag känner till det. Men jag har inte en susning om hur man gör. För det första måste jag ha en beskrivning på hur man formaterar om den här datorn så att inget skit är kvar. Sen kan jag installera Vista. Därefter behöver jag en tydlig instruktion om hur dualboot fungerar. Dessutom är jag så irriterad på att E-tangenten inte fungerar, så jag är beredd att betala vad det kostar att fixa tangentbordet (700 såg jag nånstans, för nån annan laptop) men jag har ännu inte hittat något Esprimo Mobile tangentbord att köpa och byta tiil, och inte heller nån trasig Esprimo Mobile vars tangentbord jag kan knycka.

Eftersom det är så krångligt att komma på hur jag ska formatera den här hårddisken (ingen verkar ju veta hur man gör, och det står inte så bra i hjälpen i Vista heller) och jag dessutom inte klarar av att byta tangentbord (nej, jag ska INTE ha ett usb-tangenbord, har fått tipset många gånger men nej tack!) så tänkte jag att det enklaste är att köpa en ny laptop med Windows 7 på och nöja mig med det.

Om jag skaffar en laptop med Windows 7 så kanske nån kan förklara hur jag fixar dualboot med Ubuntu-skivan (om jag hittar den, annars går den ju att ladda ner).

Jag låter sur och grinig, men det beror på att jag är så himla irriterad på min strulande dator att jag är på väg att sprängas i bitar – snart har jag sönder nåt. Kastar datorn i golvet eller nåt liknande. Grrr.

Jag har inte råd med en ny dator just nu. Och att lämna in datorn hos en datorbutik (vi har ingen i stan ens, men närmsta större stad har) kostar väl sina tusenlappar.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav geocache » 2010-08-15 22:54:27

*Skickar jätte-ork- och förståelsekram till dig*
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Miche » 2010-08-16 1:00:13

Förr i världen när man installerade operativsystem så var allt mycket krångligare, men samtidigt fanns det alternativ i installationen för att formatera hela disken (det tar tid, på stora diskar kan det ta en dag eller mer numera).

Numera erbjuds bara snabbformatering i installationen och det finns en risk att rootkits överlever den formateringen så det är ingen höjdare...

Däremot kan man ladda hem programvaror hos piratbukten (så jag kan inte länka till någon här) som är tänkta att brännas på en CD och starta ifrån och som gör att man kan formatera grundligt (och långsamt), jag vet tyvärr inte om det finns någon laglig programvara för ändamålet... men jag ska leta...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-16 9:47:45

Hej!

När jag skrev så hängde sig allting och jag kom tillbaka till Google Chromes startsida. Nåväl, jag försöker igen.

Snabbformatering gjorde jag i vintras, när datorn krånglade. Det hjälpte inte ett enda dugg. När jag sökte på formatering fick jag upp följande hemsida:
http://www.ultimatebootcd.com/

Jag tänkte att det borde bara vara att ladda hem det och bränna en DVD. Men jag har inte testat ännu.

Vad jag behöver är en formatering som tömmer alla fyra partitionerna så att jag kan börja om på nytt. Det spelar ingen roll om det inte går att få bort de fyra partitionerna, bara innehållet försvinner. Då kan jag ha C: till Windows och F: till Ubuntu. D: och E: är så små, där kan drivrutiner och annat lägga sig bäst de behagar.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-16 10:04:30

Hej!

Nu formaterar jag om F: och det är alltid något. Det är ngen snabbformatering. Men det gick att göra i Windows. Man kan dock inte formatera om den aktiva partitionen.

Jag vill ha Vista på C: och Ubuntu på F: men om jag installerar Ubuntu på F: kan jag väl inte sedan formatera om och installera Vista på C: eftersom Windows måste installeras först om dualboot ska fungera.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav barracuber » 2010-08-16 10:29:13

Hmm .Visserligen var det jag som förde dual boot på tal igår. Men nu fick jag plötsligt en tanke och blev orolig.

Alltid när man skapar ett dual boot-system med Windows o Linux så är det Linux som skapar en extrameny som dyker upp efter BIOS-texterna och före den vanliga windowsstarten - en extrameny där man väljer vilket OS som ska startas. Extramenyn (som egentligen är ett extra bootsystem) heter GRUB. Det finns även andra bootsystem men GRUB är det vanligaste när Linux är inblandat.

Min oro grundar sig i dels att jag själv ibland haft problem med att GRUB-menyn helt plötsligt har försvunnit eller att något av OS:en inte gått att starta. Att lösa sådana situationer har varit trickigt och krävt massvis av googlande och trixande. Ibland har det inte gått att lösa alls.

Inget av mina egna dualboot-system har varit speciellt långlivade tyvärr. (Idag kör jag en Macbook med OS X och Windows XP i dual boot vilket inte är några som helst problem. Det är inte GRUB inblandat eftersom det är en Macdator utan ett Applesystem som heter Bootcamp - works like a dream!)

Googlade nyss och hittade bland annat <a target="_blank" href="http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=48660">Vista klåfingrar sönder MBR och GRUB dual boot</a>. Om det alltid är Windows som är boven i dramat vet jag inte, men att det kan uppstå problem är helt klart.

Därför vill jag uppmana dig att vänta med Linux, [b]Lilla Gumman, tills det dyker upp något stabilare sätt än dual boot.

Det kan bli fråga om att du kör Live-CD för att inte påverka PC-inställningarna. Man kan även köra Ubuntu från ett USB-minne och då kan man ta med sig systemet i bakfickan till vilken dator som helst. Man kan till och med köra Ubuntu virtuellt från Windows (men då kör man ju fortarande Windows i botten).

:arrow:

Att formatera F: låter som en vettig idé. Dels skapar du mer plats, dels blir du av med den andra Vista-installationen - man vet ju inte om den fortfarande ligger och påverkar saker.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-16 10:42:37

Hej!

Jag har letat fram skivorna. Och nej, det var inte riktiga Vista-skivor. Den första heter Operating System – Recovery DVD Windows Vista Business. Den medföljer endast en ny Fujitsu Siemens PC. Den andra heter Drivers och Utilities, där ligger diverse drivrutiner. Jag trodde inte att jag hade en Recovery DVD men det hade jag.

Jag har också Microsoft Office XP Small Business. Jag gillar Word och Excel. Men jag känner till OpenOffice också, har det installerat fast jag använder det sällan.

Jag har också Ubuntu 7.04.

Jag kan tänka mig att använda Ubuntu ibland och Windows ibland. I och med att vissa saker bara finns för Windows så kommer jag alltid att behöva Windows. Men kanske blir jag Linux-frälst. Vem vet.

Att formatera F: går fort. 78% nu. Vitsen med det är att stoppa in Ubuntu där. Jag tänkte hitta något bra rootkit-program som kan ta bort allt från C: och sedan fixa dual boot. Då kan jag testa Linux fram till jag har råd att skaffa en ny dator. Om jag inte får bort allt utan det blir en massa strul med C: där Vista ligger så kan jag ju använda Ubuntu istället. För en hacker kan ju inte ta sig in i Ubuntu. Tänker jag rätt nu?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-16 10:57:57

Hej!

F: är tom. Jippie! Jag hittar ingen installationsfil på skivan. Jag skulle kunna kopiera Ubuntu till F: men hur fixar jag dual boot? Måste jag ha krångliga lösenord för att komma in i Ubuntu då?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav barracuber » 2010-08-16 11:00:19

Lilla Gumman skrev:Jag kan tänka mig att använda Ubuntu ibland och Windows ibland. I och med att vissa saker bara finns för Windows så kommer jag alltid att behöva Windows. Men kanske blir jag Linux-frälst. Vem vet.

Att formatera F: går fort. 78% nu. Vitsen med det är att stoppa in Ubuntu där. Jag tänkte hitta något bra rootkit-program som kan ta bort allt från C: och sedan fixa dual boot. Då kan jag testa Linux fram till jag har råd att skaffa en ny dator. Om jag inte får bort allt utan det blir en massa strul med C: där Vista ligger så kan jag ju använda Ubuntu istället. För en hacker kan ju inte ta sig in i Ubuntu. Tänker jag rätt nu?


Lilla Gumman skrev:Jag skulle kunna kopiera Ubuntu till F: men hur fixar jag dual boot? Måste jag ha krångliga lösenord för att komma in i Ubuntu då?


Som sagt, jag avråder från dual boot i dagsläget.

Jag vet inte vad andra här anser, men jag tycker inte det är tillräckligt stabilt. En PC är komplicerad redan som den är och genom att lägga på GRUB ökar man på den komplexiteten ytterligare. Jag har varit med om för mycket konstigheter för att riktigt lita på det (på en PC där windows och linux är inblandat alltså). Så länge man inte gör stora ändringar i systemet brukar det fungera men det verkar känsligt.

Kör hellre Ubuntu på något annat sätt så länge.

Använd F: som en extra disk tills vidare.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-16 11:19:01

Hej!

Jag har inte fått bort skiten ur datorn, men har åtminstone fått en massa hårddiskutrymme ledigt. En bit på vägen i alla fall.

Jag behöver formatera om C: D: och E: och därefter lägga in Vista på C:

Om jag köper en ny laptop med Windows 7 skulle jag kunna spara den här datorn och ha Ubuntu på den. Jag vet att jag kan stoppa in Ubuntu-skivan vid uppstart och köra Ubuntu så, men då kan jag ju inte spara någonting. Finns en del kul småspel i Ubuntu annars går det ju inte att göra något när jag kör Ubuntu från skivan, surfa funkar kanske.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav barracuber » 2010-08-16 12:03:16

Lilla Gumman skrev:Om jag köper en ny laptop med Windows 7 skulle jag kunna spara den här datorn och ha Ubuntu på den. Jag vet att jag kan stoppa in Ubuntu-skivan vid uppstart och köra Ubuntu så, men då kan jag ju inte spara någonting. Finns en del kul småspel i Ubuntu annars går det ju inte att göra något när jag kör Ubuntu från skivan, surfa funkar kanske.

Hälsningar

Lilla Gumman


Ubuntu standalone är absolut inga problem. Det kommer att gå som ett skott.

Det finns många sätt att köra systemet på. LiveCDPersistence (se länken) innebär att man inte installerar systemet och ändå kan man spara sina personliga inställningar, bokmärken m.m. på ett externt minne t ex ett usb-minne.

<a target="_blank" href="https://help.ubuntu.com/community/LiveCD/Persistence">LiveCDPersistence</a>

Det bästa är nog att du laddar ner senaste Ubuntu och bränner på en cd-skiva. Sist jag kollade var det 10.03 eller 10.04. Fast på länken nedan såg jag inte att de skriver något om version alls.

<a target="_blank" href="http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download">Get Ubuntu Desktop Edition Download</a> (svensk server)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-16 12:23:47

Hej!

Maken hade en laptop med Windows 98 och en Linux-version. Dual boot fungerade alldeles utmärkt, ända till han glömde lösenordet till Linux. Windows 98 fungerade perfekt. Men till sist kraschade den datorn. Han hade köpt den begagnad och hårddisken dog väl av ålder.

Maken hade den inte till att surfa på, utan bara som extradator där han bland annat skrev saker och sparade. Kanske var det därför det gick bra med dual boot? Eller för att det var Windows 98?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav barracuber » 2010-08-16 12:40:20

Lilla Gumman skrev:Hej!

Maken hade en laptop med Windows 98 och en Linux-version. Dual boot fungerade alldeles utmärkt, ända till han glömde lösenordet till Linux. Windows 98 fungerade perfekt. Men till sist kraschade den datorn. Han hade köpt den begagnad och hårddisken dog väl av ålder.

Maken hade den inte till att surfa på, utan bara som extradator där han bland annat skrev saker och sparade. Kanske var det därför det gick bra med dual boot? Eller för att det var Windows 98?

Hälsningar

Lilla Gumman


Ja, på ett sätt är det synd om du inte kan använda din Vistalicens på din gamla laptop. Som jag skrev så fungerar den licensen bara på den laptopen eftersom det är en OEM-licens. Du skulle kunna kontakta Fujitsu Siemens och fråga om man kan göra om den till en full licens och vad det isf skulle kosta.

Vet inte om dual boot funkade bättre på Win98. Finns det någon dataaffär i din stad som skulle kunna hjälpa dig med att fixa dualboot? Då skulle du kunna vända dig till dem om något blir fel och det är de som har ansvaret.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Miche » 2010-08-16 13:35:28

Varför är det ingen som berättar för Lilla Gumman att hon inte är bunden till partitioner C, D, E och F som de ser ut idag?

Det finns programvaror (både i Windows och fristående) som kan partitionera om diskarna så att det går att göra andra uppdelningar, ex. vis bara C och D eller annat...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-16 14:20:22

Hej!

Det är klart att man kan ändra partitionerna vid en omformatering, men då ska det vara en total omformatering och det är lite knivigt vad jag förstår.

Alla mina partitioner är tillsammans 111,7 GB.

Tre partitioner skulle kunna funka. En C: partition med Windows Vista på som är på 30 GB, där jag även har de dokument och bilder som jag för tillfället använder. En D: partition med program och spel och en E: partition med musik, bilder och dokument som ska sparas. D: och E: kan vara lika stora.
På D: kan jag ju ha olika undermappar under Program-mappen så jag vet om det är nyttoprogram, bildhanteringsprogram eller liknande. Då blir det lätt att hålla koll på vad jag har installerat.

Kompisen sa till maken i telefonen alldeles nyss att om man håller ner alt + F10 så kommer man till en meny för att formatera om hårddisken. Jag ska prova att starta om datorn och se vad som händer. Man kan gå ur den menyn också, så man behöver inte formatera om ifall man inte vill.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav barracuber » 2010-08-16 15:02:41

Med gratisprogrammet EASEUS Partition Master (länk nedan) borde du kunna formatera allt utom C:. För att kunna formatera C: samtidgt som Windows kör krävs ett program som Partition Magic och det är inte gratis.

<a target="_blank" href="http://www.partition-tool.com/">EASEUS Partition Master 6.1.1</a>

Om du på något sätt ominstallerar Vista så kommer installationsprogrammet automatiskt att formatera C: först.

Men vi pratar kanske om rootkits här? Om vi antar att bland annat C: har blivit attackerat av rootkits så krävs väl en djupare omformatering, som Miche skrev tidigare. Tja. Själv har jag nog aldrig drabbats av rootkit - ta i trä ;-) - så jag har ingenting att bidra med där.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Parvlon » 2010-08-16 15:15:37

Miche skrev:Däremot kan man ladda hem programvaror hos piratbukten (så jag kan inte länka till någon här) som är tänkta att brännas på en CD och starta ifrån och som gör att man kan formatera grundligt (och långsamt), jag vet tyvärr inte om det finns någon laglig programvara för ändamålet... men jag ska leta...
Onödigt att tanka därifrån när det är gratis. Inte ovanligt att det är virus i torrents heller.

UltimatebootCD.com funkar utmärkt och är gratis. Bara du kan engelska så är det inte svårt att formatera en dator med den skivan.

Inte fel om du har en annan dator med internetuppkoppling tillgänglig under installationstiden ifall det behövs drivrutiner eller dyl. innan du får igång den helt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav tveskägg » 2010-08-16 20:02:34

Här är ett gratisprogram som kan formatera på medelnivå, så djupt man kan utan att plocka isär hårddisken: http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

barracuber skrev:Som sagt, jag avråder från dual boot i dagsläget.

Jag vet inte vad andra här anser, men jag tycker inte det är tillräckligt stabilt. En PC är komplicerad redan som den är och genom att lägga på GRUB ökar man på den komplexiteten ytterligare. Jag har varit med om för mycket konstigheter för att riktigt lita på det (på en PC där windows och linux är inblandat alltså). Så länge man inte gör stora ändringar i systemet brukar det fungera men det verkar känsligt.

Ett säkert sätt är att installera olika OS på olika diskar, och välja i BIOS vilken man skall starta med.
Lilla Gumman skrev:Dual boot fungerade alldeles utmärkt, ända till han glömde lösenordet till Linux.

Personnummret duger som lösenord om man bara använder datorn i familjen.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav barracuber » 2010-08-16 20:40:28

tveskägg skrev:
barracuber skrev:Som sagt, jag avråder från dual boot i dagsläget.

Jag vet inte vad andra här anser, men jag tycker inte det är tillräckligt stabilt. En PC är komplicerad redan som den är och genom att lägga på GRUB ökar man på den komplexiteten ytterligare. Jag har varit med om för mycket konstigheter för att riktigt lita på det (på en PC där windows och linux är inblandat alltså). Så länge man inte gör stora ändringar i systemet brukar det fungera men det verkar känsligt.

Ett säkert sätt är att installera olika OS på olika diskar, och välja i BIOS vilken man skall starta med.


Fast då måste man ha två fysiska hårddiskar vilket man sällan har i laptops.

Såvida man inte installerar en av OS:en på en extern bootbar USB-disk som kan dyka upp i BIOS som ett alternativ. För att dessa ska ske måste dels BIOS och USB-disken klara att identifiera varandra (blir osäker på ifall detta funkar med alla BIOS och USB-diskar som finns), dels måste man tänka på att USB-disken ska vara påslagen när datorn startas. Om dessa villkor är uppfyllda skulle detta kunna vara ett alternativ för Lilla Gumman.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Miche » 2010-08-16 21:52:22

Den externa disken riskerar dock att vara mycket långsammare än den interna.

Det är kanske möjligt att Firewire är snabbare jämfört med USB 2.0...

Nu finns det ju även USB 3.0, både till hårddiskar och PC-card för installation i bärbara, det gör det till en hyfsat snabb lösning.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till IT-forum



Logga in