Etiskt för vemsomhelst att skaffa barn?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Etiskt för vemsomhelst att skaffa barn?

Inläggav vetej » 2007-11-13 23:18:22

Syftet med att skaffa barn är i slutändan att uppfostra dem till "starka" medborgare och individer. Bryts inte den vägen av Asperger syndrom och problemen som medföljer? En lämplig jämförelse är inavel. Det är inget man strävar efter då man samtidigt kan "släppa lös" latenta sjukdomar/tillstånd - och om man ser på två föräldrer med AS får man denna effekt ett steg ned i ledet direkt. Sjukdomen i det här fallet AS, uppenbarligen.

Är det då etiskt att folk med AS skaffar barn?


Moderator: Slog ihop trådar och ändrade rubriken något.
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-13 23:22:30

Syftet med att skaffa barn är att sprida sina egna gener.

Då är det etiskt att knulla så mycket man orkar, om man är man.

Är man kvinna måste man vara lite mer selektiv, eftersom det innebär "lite mer" besvär i efterhand.. Hon kan lixom inte bara dra vidare.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-13 23:23:10

Och ja, jag är ett litet missanpassat defekt djur.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav vetej » 2007-11-13 23:24:38

Men att sprida syndrom, är det smart?
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Inläggav tahlia » 2007-11-13 23:25:29

Etiskt eller inte, nu när jag är medveten om att jag har AS så kommer jag inte att skaffa fler barn, även om jag helt klart kan säga att jag skulle älska att få två till. Men jag har redan fört över skiten till min äldsta dotter och skulle aldrig utsätta någon för det medvetet.
Hade jag haft diagnosen tidigare hade jag inte haft barn idag. (Missförstå mig inte, jag älskar mina ungar, med eller utan AS. Det är bara det att jag inte vill dem illa)
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Etiskt att skaffa barn?

Inläggav ufo » 2007-11-13 23:28:43

vetej skrev:Syftet med att skaffa barn är i slutändan att uppfostra dem till "starka" medborgare och individer. Bryts inte den vägen av Asperger syndrom och problemen som medföljer? En lämplig jämförelse är inavel. Det är inget man strävar efter då man samtidigt kan "släppa lös" latenta sjukdomar/tillstånd - och om man ser på två föräldrer med AS får man denna effekt ett steg ned i ledet direkt. Sjukdomen i det här fallet AS, uppenbarligen.

Är det då etiskt att folk med AS skaffar barn?

Syftet är vi inte överens om alls.
Enligt dina definitioner så skulle en adpotion vara ett fullgott alternativ och då ser jag inte hur AS skulle spridas vidare.

Mina definitioner är som savanten sa "Sprida sina gener"
Männen tar sig fördelar genom många partners
Kvinnan tar sig fördelar med den bästa spermadonatorn.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Kvasir » 2007-11-13 23:31:32

Det handlar ju också om ifall man ser AS som något negativt, något positivt eller varken eller. Somliga verkar klara sig utmärkt och ha enbart fördelar av sin AS (det finns många kända personer som misstänks ha haft AS). Andra verkar ha enbart nackdelar och besvär av det. De flesta av oss verkar ha både och.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ufo » 2007-11-13 23:31:53

vetej skrev:Men att sprida syndrom, är det smart?

Vad är ett syndrom?
Är det smart att häva och försöka utrota de positiva egenskaperna i syndromet?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav barasmärtaverkligt » 2007-11-13 23:32:22

ingen människa är ju perfekt.. hur stor "defekt" sedan AS är kan man ju fundera, personliga åsikten är väl att den är inte så farlig, inte ens alltid negativ nödvändigtvis.

kan vara snarare tvärtom då jag hört att bl.a Einstein och da vinci tydligen hade AS drag, men det är klart växer de upp i samma förhållanden som jag har gjort är det helt klart inte bra för ingen vill väl vara skadeskjuten.

sen är väl samhället inte i dagsläget redo för AS, man borde bland annat ge dem med AS special anpassade yrken eller åtminståne special anpassade skolor så man slipper bli förstörd redan från barnsben.
Senast redigerad av barasmärtaverkligt 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
barasmärtaverkligt
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2007-11-13

Re: Etiskt att skaffa barn?

Inläggav vetej » 2007-11-13 23:32:55

ufo skrev:Syftet är vi inte överens om alls.
Enligt dina definitioner så skulle en adpotion vara ett fullgott alternativ och då ser jag inte hur AS skulle spridas vidare.


Omdefinition: den inledande definitionen samt undantaget för adoption eller andra sätt att skaffa barn som inte kräver att den med Asperger sprider sina gener vidare.
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-13 23:33:50

Problemet med etiken och att sprida vissa gener är att vi inte vet vilka egenskaper som är önskvärda och nödvändiga om 100 år.

Eller för den delen imorrn.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav vetej » 2007-11-13 23:34:32

Kvasir skrev:Det handlar ju också om ifall man ser AS som något negativt, något positivt eller varken eller. Somliga verkar klara sig utmärkt och ha enbart fördelar av sin AS (det finns många kända personer som misstänks ha haft AS). Andra verkar ha enbart nackdelar och besvär av det. De flesta av oss verkar ha både och.


Är det upp till föräldrarna att bestämma det? Vad händer om barnet inte vill leva med AS? Det är inget föräldrarna kan förutspå.
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Kvasir » 2007-11-13 23:45:42

vetej skrev:Är det upp till föräldrarna att bestämma det? Vad händer om barnet inte vill leva med AS? Det är inget föräldrarna kan förutspå.


Jag besvarade ju egentligen inte din fråga, utan påpekade bara en viktig faktor att ta hänsyn till.

Jag måste väl erkänna att jag själv är glad att jag inte har satt några barn till världen med tanke på risken att det skulle få ett lika jobbigt liv som jag har haft, trots alla positiva egenskaper som jag troligen också har min AS att tacka för.

Man kan också vända på din fråga. Har föräldrarna rätt att bestämma att det eventuella barnet inte skulle vilja leva med AS?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Etiskt att skaffa barn?

Inläggav Alien » 2007-11-14 2:25:46

vetej skrev:Syftet med att skaffa barn är i slutändan att uppfostra dem till "starka" medborgare och individer. Bryts inte den vägen av Asperger syndrom och problemen som medföljer? En lämplig jämförelse är inavel. Det är inget man strävar efter då man samtidigt kan "släppa lös" latenta sjukdomar/tillstånd - och om man ser på två föräldrer med AS får man denna effekt ett steg ned i ledet direkt. Sjukdomen i det här fallet AS, uppenbarligen.

Är det då etiskt att folk med AS skaffar barn?


Hur är det med genetiken för AS? Risken ökar förstås om båda föräldrarna har AS men hur stor är den?

Jag har barn men dels är min man NT, dels visste jag inte om att jag hade AS. Och mitt barn har inte AS.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46478
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav weasley » 2007-11-14 2:52:14

Allvarligt talat.

Det finns så många NORMALA människor därute, såna som följer strömmen och gör som alla andra. Varför i hela... skulle man inte kunna få sätta ett litet egensinnigt barn till världen? Då finns det ju alltid någon som säger till när kejsaren är naken. (Hoppas jag.)
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav junkandshit » 2007-11-14 12:11:58

Barn ska jag aldrig skaffa av flera anledningar:

1. Tycker inte om barn.
2. Vill inte sprida mina dåliga gener.
3. Överbefolkning är det allvarligaste miljöhotet.
4. Barn är dyra.
5. Barnen styr ditt liv i minst 20 år.
6. Barn skadar sig och blir mobbade.
7. Relationen till barnets mor. Hålla ihop för barnens skull.


Diagnosen Asperger syndrom får man inte hur som helst. För att få en Diagnos måste svårigheterna ha varit betydande.

Vilda spekulationer om Albert Einstein och Leonardo DaVinci gör inte att dina svårigheter försvinner.

De flesta aspies har normal intelligens. Hög intelligens hör inte till diagnos kriterierna.

Människan är ett flockdjur. Avvikande individer kommer aldrig att accepteras fullt ut.
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav Tallerger » 2007-11-14 12:58:03

Suck. Det enda jag upplever som ett stort problem med mitt sätt att fungera är just att det är så svårt att hitta någon att bilda familj med. Jag tycker emellertid att vi skall föröka oss så mycket vi bara kan så att vi en dag kan ta över världen och låta vårt sätt att fungera bli norm.
Senast redigerad av Tallerger 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Inläggav Tonzon » 2007-11-14 13:24:44

Asperger definerar inte vem vi är. Det är bara en samling av symtom vi har som gör att vi fungerar annorlunda än den normala befolkningen.

Det är vi själva som definerar vam vi är. Vi kan bli hemska monster som begår våldsbrott, eller så kan vi kämpa för att göra världen mindre hemsk.

Detta kan även Nter välja att göra. Vi är inte handikappade, utan vi fungerar bara annorlunda. De största problemen jag har haft har varit att Nter har betett sig mycket dåligt mot mig. Om man ser det så, så borde vi se till att det finns fler Aspisar som kan bekämpa Nternas dåliga uppförande.

Om Nter hade accepterat mig, låtit mig få vara den jag är, försökt lika mycket som jag att förstå varandra, anpassat sig lika mycket som jag, så hade jag inte haft några problem.

Jag har varit mycket tveksam om jag skulle vilja ha barn, med tanke på risken att mina barn skulle må dåligt på grund av sina drag. Ingen önskar sina barn något dåligt.
Men sedan har jag funderat. Det finns många föräldrar som skaffar barn och som inte bryr sig om dem. Ger dem inte kärlek och tid. Något jag skulle ha gjort. På det viset är jag kanske en bättre förälder än dem som inte bryr sig om sina barn.

Dessutom nu vet jag att chansen finns att mitt barn kommer att ha AS. Då kan jag från början hjälpa barnet med alla de problem som jag hade, redan från början och hjälpa barnet att förstå omvärlden. Ge barnet den bästa start som den kan få. Informera skolorna innan barnet börjar. Komma dit på studiebesök och visa vad som händer där. Informera de andra barnen som börjar skolan om problem med kommunikationerna och se till så att mitt barn blir accepterat redan från början.
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Inläggav tahlia » 2007-11-14 13:41:25

Ja visst kan man hjälpa sitt barn på ett helt annat sätt när man själv har AS. Men om jag ser till min äldsta dotter, som har AS, så har depressionssymptom följt hennes AS och hon mår periodvis fruktansvärt dåligt, oavsett hur mycket jag har sopat vägen och underlättat för henne. Det är hennes personliga helvete som jag inte kan läka. Och det gör mig förtvivlad. När hon sjunker ned och blir jätteledsen så gråter vi tillsammans, för jag ser i hennes ögon hur ont det gör innuti.
DET är något jag aldrig hade önskat henne, och det är därför jag inte önskar AS på något barn, varken mina egna eller andras.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Kvasir » 2007-11-14 14:04:42

junkandshit skrev:De flesta aspies har normal intelligens. Hög intelligens hör inte till diagnos kriterierna.


Nja, man vet att AS korrelerar med högre intelligens än genomsnittet, så de flesta AS har rimligen högre intelligens än medel. Däremot är den säkerligen normalfördelad även för AS, och medelintelligensen för AS ligger kanske inte väldigt mycket högre än för befolkningen.

Däremot ingår inte detta i diagnoskriterierna, som du påpekar, men det utesluter inte att man väger in det i bedömningarna före diagnos. Det kanske är aningen större chans att man gör en utredning om personen har hög intelligens, till exempel.


Jag tycker det här forumet klart visar att AS är ovanligt intelligenta. Det finns uppenbarligen många här som har haft stora svårigheter att klara av skolgången, inte sällan med avhoppade gymnasiestudier och liknande. Trots det uppviser de flesta av dessa klara tecken på intelligens och logiskt tänkande, och har ett utmärkt skriftspråk. Jämför med vilket annat forum som helst som inte har besökare korrelerade till någon diagnos. Man blir mörkrädd över hur många som totalt saknar logiskt tänkande och nämnvärda tecken på intelligens. Och skrämmande många har allvarliga språkproblem.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav MsTibbs » 2007-11-14 14:47:48

Kvasir skrev:
junkandshit skrev:De flesta aspies har normal intelligens. Hög intelligens hör inte till diagnos kriterierna.

man vet att AS korrelerar med högre intelligens än genomsnittet, så de flesta AS har rimligen högre intelligens än medel. .


Det är väl självklart att AS scorar högre än snittet! AS förutsätter i praktiken att man har högre intelligens än 70 IQ (normalt) annars får de autismdiagnos istället, medan snittbefolkningen inkluderar även dem med IQ under 70 och därmed får ett lägre snittvärde. För att kunna jämföra bör man antingen ha med alla autister i AS-gruppen, alternativt, ännu hellre, räkna bort alla med IQ under 70 i snittbefolkningen för att se om AS faktiskt är mer intelligenta, eller om det bara är en schimär till följd av IQ70 och uppåt-begränsningen?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kvasir » 2007-11-14 14:53:17

MsTibbs skrev:
Det är väl självklart att AS scorar högre än snittet! AS förutsätter i praktiken att man har högre intelligens än 70 IQ (normalt) annars får de autismdiagnos istället, medan snittbefolkningen inkluderar även dem med IQ under 70 och därmed får ett lägre snittvärde. För att kunna jämföra bör man antingen ha med alla autister i AS-gruppen, alternativt, ännu hellre, räkna bort alla med IQ under 70 i snittbefolkningen för att se om AS faktiskt är mer intelligenta, eller om det bara är en schimär till följd av IQ70 och uppåt-begränsningen?


Fast det är fortfarande riktigt, som tidigare påpekats, att det inte ingår i själva diagnoskriteririerna (i alla fall inte DSM). Hos barn kanske det med automatik kommer in som att låg intelligens möjligen kan tolkas som försenad kognitiv utveckling och därmed utesluta AS. Som jag sade så kanske man ändå inte ska utesluta att intelligensen vägs in, även om den formellt inte ingår i själva diagnoskriterierna.

Jag var på min första kontakt med LSS häromdagen, och de berättade att de hade väldigt många med AS från universitetet. Även om hon inte sade det i klartext så var det nog avsett att tolkas som att akademiker var klart överrepresenterade.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav MsTibbs » 2007-11-14 15:01:28

Kvasir skrev:
MsTibbs skrev:
Det är väl självklart att AS scorar högre än snittet! AS förutsätter i praktiken att man har högre intelligens än 70 IQ (normalt) annars får de autismdiagnos istället, medan snittbefolkningen inkluderar även dem med IQ under 70 och därmed får ett lägre snittvärde. För att kunna jämföra bör man antingen ha med alla autister i AS-gruppen, alternativt, ännu hellre, räkna bort alla med IQ under 70 i snittbefolkningen för att se om AS faktiskt är mer intelligenta, eller om det bara är en schimär till följd av IQ70 och uppåt-begränsningen?


Fast det är fortfarande riktigt, som tidigare påpekats, att det inte ingår i själva diagnoskriteririerna (i alla fall inte DSM).


Jepps precis, det var därför jag skrev "i praktiken" (i motsätning till teoretiskt). I praktiken får inte de med låg intelligens AS-diagnos, även om det är teoretiskt möjligt, om man ser till diagnoskriterier. Därmed blir de med AS inte ett snitt av befolkningen, utan väljs ut specifikt pga normal elelr högre intelligens. Därmed ligger det i sakens natur att snittet blir högre.

Detta behöver altså inte ha med själva autismen att göra, utan är en följd av praktika.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Saninaé » 2007-11-15 2:31:21

AS är så långt jag vet, inte alltid genetiskt.
Dont jump to conclusions (i individuella fall)
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 10:53:56, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in