AS och glömska

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav skymmning » 2010-08-13 9:59:35

Eftersom jag behöver mycket kapacitet för att klara sånt som andra gör automatiskt så glömmer jag
vardagsgrejer
namn
fakta
Detta är ju inte så kul men blir lättare att acceptera när man vet vad det beror på.
Jag har en checklista för de viktiga grejerna, spisen, låsa dörren ta med plånbok osv. Det går att klara vardagen på det sättet.
När det gäller ämnen jag är intresserad av fungerar det bättre. Viktiga saker som hänt i livet är inte heller något probelm.
Senast redigerad av skymmning 2011-05-04 15:02:16, redigerad totalt 1 gång.
skymmning
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2010-08-06

Inläggav carolina » 2010-08-19 20:22:13

Jag har tvärtom extremt bra minne och är väldigt noga med ordning och reda omkring mig, är ganska pedant av mig. Många har flera gånger påpekat att jag har ovanligt bra minne och kommer ihåg saker som andra glömmer bort på några sekunder, t ex särskilda datum, personnr, svåra glosor i skolan osv...
Senast redigerad av carolina 2011-05-04 15:02:16, redigerad totalt 1 gång.
carolina
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-08-07
Ort: Jönköping

Inläggav Fenren » 2010-08-26 12:52:05

Lilla Gumman skrev:Hej!

Ja, då är vi alla lite glömska. :D
För det mesta har man bra långtidsminne men dåligt korttidsminne. Att ta med handlalapp till affären är ett bra tips.

Hälsningar

Lilla Gumman


min mamma skrattar alltid när jag har handlat åt henne... hon påstår att jag kommer hem med 2+x/3 varor där x=antalet varor på listan. observera att X != varorna på listan. det kan alltså vara helt andra saker än vad som skulle handlas...

jag har ruskigt dåligt komihåg... men jag är bra på att tänka ut saker på nytt...
Senast redigerad av Fenren 2011-05-04 15:02:16, redigerad totalt 1 gång.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav geocache » 2010-08-26 14:16:37

Anastasia skrev:Jag är i princip väldigt organiserad till min natur. Ordning och reda, och en sak i taget. Samtidigt så förlorar jag också lätt min struktur om andra stör, om jag är trött/ stressad eller om omgivningen ändras på något sätt, och då kan jag nog verka glömsk och förvirrad. Jag har också svårt att se helheten när jag letar efter saker. Jag kan vara jättetrög om nån ber mig hämta nånting på ett rörigt bord, för jag ser alla detaljer var för sig och då tar det lite längre tid.


Jag känner igen mig massor.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in