Hen, h*n, henom och liknande fulord

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kahlokatt » 2010-04-16 10:07:12

KrigarSjäl skrev:
Inger skrev:Men nu har du fått likhetsfeminism på hjärnan! Tror även vadloink missuppfattat.

Nej, det här är ett feministpåfund.
De som skriver hen gör det för att de tycker det är moraliskt fel att utskriva ngns kön.


Det tycker jag absolut inte att det är. Man får gärna skriva han/hon, men jag tycker att det ser otympligt ut.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-05 2:33:38, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Kahlokatt » 2010-04-16 10:11:16

KrigarSjäl skrev:
Kahlokatt skrev:Jag tycker att hen och henom låter fint. :-)162
Vad gäller Krigis antifeministiska tugg kan jag tala om att dessa ord inte har skapats för jämlikhetens skull, utan för att det blir så otympligt att skriva han/hon, honom/henne.

Men varför används det då nästan uteslutande av feminister?


Hur vet du det? :roll:
Det finns en lång artikel om "hen" och liknande ord i Språktidningen (den finns att läsa på nätet). Där berättas bl.a. att ungefär 1/3 av världens språk har könsneutrala pronomen som kan betyda båda han och hon (och den). Svenskan har det nu inte, men jag tror finskan har det...?
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-05 2:33:38, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Liljencroowna » 2010-04-16 10:27:56

Kahlokatt skrev:
KrigarSjäl skrev:
Kahlokatt skrev:Jag tycker att hen och henom låter fint. :-)162
Vad gäller Krigis antifeministiska tugg kan jag tala om att dessa ord inte har skapats för jämlikhetens skull, utan för att det blir så otympligt att skriva han/hon, honom/henne.

Men varför används det då nästan uteslutande av feminister?


Hur vet du det? :roll:
Det finns en lång artikel om "hen" och liknande ord i Språktidningen (den finns att läsa på nätet). Där berättas bl.a. att ungefär 1/3 av världens språk har könsneutrala pronomen som kan betyda båda han och hon (och den). Svenskan har det nu inte, men jag tror finskan har det...?


Ja, "mansspråket" finska klarar av att inte göra skillnad... :)
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 2:33:38, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav HGJ » 2010-04-16 15:09:42

Zombie skrev:"Hän" är inte alls något könsneutralt pronomen. Det är ett riktningsadverb som betyder "härifrån" eller förstärker likar som "vart", som i "Vart går du hän?" Skit i den du ;) .

Ordet är en förkortning av hädan. Andra adverb som anger utgångspunkt är vadan 'varifrån'och dädan 'därifrån', det senare förkortat dän. Fast åtminstone häromkring säger man nog hellre den, med långt e, än dän (ta den = ta bort).

nallen skrev:Brukar (eller kanske snarare brukade) inte "han" användas även som könsneutralt pronomen? Ungefär som att "man" på engelska är både "man" "människa" (där det sista är neutralt).

Att det ordet används i betydelsen 'människa' är ännu vanligare i isländskan. Där måste man oftast säga karl eller karlmaður* för att det ska framgå att den som åsyftas är av manligt kön. (Karlar sem hata konur heter t.ex. den första av Stieg Larssons romaner på isländska.) Adjektiven manlig och maskulin motsvaras för övrigt i isländskan av karlkyns, genitiv av substantivet karlkyn. Þetta orð er karlkyns = Detta ord är maskulint, detta ord är av karlkön.

* Böjning:

NG
N maður
G manns
D manni
A mann

PL
N menn
G manna
D mönnum
A menn


tveskägg skrev:Ja, det märker man tydligt om man läser lagboken, i de äldre styckena används främst "han", i de moderna används "den" och "denne".

Den och denne används väl knappast på samma sätt som han?

tveskägg skrev:Följande paragrafer är från 1736 och gäller fortfarande i teorin (man har inte brytt sig om att ta bort dem när det kommit nyare lagar mot brotten i fråga):

2 § Sår någon å annans åkerskifte; tage han grödan, som skiftet äger. Bärgar han som sådde; böte en daler, och give ut det han infört haver.
3 § Intager någon sin grannes ägodel och skifte; böte tre daler och bryte själv upp. Bryter han ej upp, då han därom varnad bliver; ligge det i tveböte. Intager han annans del med själva råmärket; böte sex daler, och bryte sammanledes själv upp, eller böte dubbelt. Haver han råmärket vridit, ändrat, borttagit eller höljt; plikte som sagt är i jordabalkens 13 kap.
4 § Kastar någon i annans åker, landhavra, snarbindel, skärvfrö, eller annat vad det helst är, att ogräs därav växa må; vare ägelös, rätte upp all skada, och böte femtio daler för var åker, som han så fördärva velat: orkar han ej skadan fylla; tjäne den av med arbete.

https://lagen.nu/1736:0123_1

Uppenbarligen har något gått snett när lagtexten överförts till elektronisk form. Det ska inte stå ägelös utan ärelös.

Föreskriften om ärelöshet hör emellertid till det som p.g.a. nyare lagar inte längre kan tillämpas:

6 § Är brott i äldre lag eller författning belagdt med afbön eller utställning att skämmas; må det straff ej ådömas. Har sådant straff blifwit, innan nya lagen trädde i verksamhet, ådömdt; må det ej till verkställighet befordras.

Landsförwisning eller förlust af ära må ej heller ådömas: finnes å brott, som endast med landsförwisning straffas skulle, straff i nya lagen utsatt; då skall det straff tillämpas: i stället för förlust af ära warde förlust af medborgerligt förtroende, om brottet med sådan påföljd i nya lagen belagdt är, förbrytaren ådömd, efter ty i samma lag för hwarje fall stadgadt är.

(Ur Kongl. Maj:ts nådiga förordning om nya Straff-Lagens införande och hwad i afseende derå iakttagas skall; gifwen Stockholms slott den 16 februari 1864.)

I nyare tryckta lagböcker står bl.a. orden "vare ärelös," inom hakparenteser.


Något som till skillnad från det där med "ägelösheten" inte ändrar 1700-talstextens betydelse är moderniserad stavning och utbyte av vissa ålderdomliga böjningsformer. (Ordböjningen i 1700-talslagen var redan för sin tid ålderdomlig. Många formuleringar hade dessutom hämtats från äldre författningar.) I det av tveskägg citerade skrivs t.ex. v mellan vokaler och inte fw (bliver och inte blifwer). Vad böjningen beträffar kan följande noteras:

    — I ursprungstexten förekom någor i subjektsställning och någon i objektsställning: Bygger någor annan till mehn men Hwar som förewiter någon sådant. I den moderna återgivningen av lagen står dock någon, den gamla ackusativen, vare sig originalet har någor eller någon.

    — Genitiven annars har ändrats till annans, den moderna formen, som består av den gamla ackusativen plus s.

    — Originalets sin grannas har ändrats till sin grannes. I 1700-talslagen tillämpades gammal kasusböjning (i singularis) av svaga substantiv: maskuliner fick -e i nominativ och -a i oblika kasus (bonde/bonda), femininer -a i nominativ och -o i oblika kasus (qwinna/qwinno). I genitiv tillades dock ändelsen -s, som hämtats från andra paradigm och från fornnordisk synpunkt inte hörde hemma hos de svaga substantiven. Noteras kan också att possessivpronomenet sin inte är kasusböjt. Hade man böjt helt på fornsvenskt sätt hade det hetat sins granna ägodel och skifte (se vidare detta inlägg), med possessivpronomet i gen. mask. sg. och dettas huvudord granna i oblik (gen./dat./ack.) form.

    1700-talstextens sin grannas ägodel och skifte intar således en mellanställning mellan fornsvenskan och nusvenskans sin grannes ..., där den moderna genitivändelsen läggs till substantivets grundform (eller kanske snarare till hela ordgruppen sin granne).

    — Ackusativen allan har ändrats till all: rätte up allan skada har blivit rätte upp all skada. Substantivet skada hör liksom spade till de svaga maskulinerna och böjdes på samma sätt som detta i det gamla kasussystemet:

    NG
    N spade
    G spada
    D spada
    A spada

    PL
    N spadar
    G spada
    D spadom
    A spada

    När detta system upplöstes kom nominativformen att segra hos vissa svaga maskuliner; idag heter det t.ex. åtminstone i riksspråket spade och inte spada. Hos andra svaga maskuliner, såsom skada, blev däremot den oblika formen den som levde kvar. Dessa kom i regel att omtolkas som feminina och anta pluralformer på -or; idag heter det t.ex. flera skador och inte skadar. (Se vidare detta inlägg.) Vad pronomenet all beträffar så böjdes det i mask. sg.: aller, alls, allom, allan. All skada hette alltså i det gamla systemet:

    N aller skade
    G alls skada
    D allom skada
    A allan skada

    — Slutligen kan konstateras att formen landhavra faktiskt har behållits i den moderna återgivningen. (Havra är den oblika formen av havre.)
Zombie skrev:
jonsch skrev:Vill man ha svenskt släktskap med "hän" så kan man ju associera det med åtminstone pitemålets "hä" = "det" (och kanske "där"?).

i betydelsen 'det' finns väl mest överallt fr.o.m. Dalarna norrut, tror jag. (Av ett gammalt pronomen hitt, som isländskan har kvar som åtskilt från thadh*.)

Och det är samma pronomen som givit upphov till de enklitiska bestämda artiklarna i de nordiska språken.

Det isländska hitt är nom. och ack. neut. sg. av hinn, som betyder 'den andre'. Pronomet annar betyder däremot 'den ene' när det kombineras med ett substantiv i bestämd form, vilket kan tyckas lite bakvänt. Exempel:

http://blogg.visir.is/brussulina/2008/09/15/stresslosun

tók af sér annan skóinn og hennti honum af öllu afli í gólfið. Síðan tók hann af sér hinn skóinn og henti honum af öllu afli í gólfið.

tog av sig den ena skon och slängde den av all kraft i golvet. Sedan tog han av sig den andra skon och slängde den av all kraft i golvet.

Hinn kan också vara fristående bestämd artikel, men då heter det hið i nom. och ack. neut. sg.: hið hvíta hús. Vanligast är dock enklitisk bestämd artikel: hvíta húsið. Man använder inte båda samtidigt som i svenskan och norskan: det vita huset, det hvite/kvite huset.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-05 2:33:38, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5327
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Meppe » 2010-04-16 15:30:03

Jo, finskan använder "hän" för han och hon. Däremot används "se" för den och det.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-05 2:33:38, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Maldita » 2010-08-10 12:21:07

KrigarSjäl, hen är faktiskt ett ganska bra pronomen för att beskriva folk som inte är han eller hon, eller när man inte vet om personen är han eller hon, eller när det inte spelar någon roll. Enligt mig så har det inget att göra med likhetsfeminism.

Min kompis X har en skitsnygg jacka, jag blir så avundsjuk på henom.

Okej, men sa du inte till chefen att hen faktiskt borde sluta trakassera dig?

Åhh, vilken söt kattunge, jag vill ta med hen hem!

F.ö så gillar jag Weasleys poster, hon är smart och skriver bra.
Senast redigerad av Maldita 2011-05-05 2:33:39, redigerad totalt 1 gång.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Inläggav barracuber » 2010-08-10 12:30:32

Håller med Maldita.

Fast jag tycker h*n är fräckare än hen ;-).
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 2:33:38, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav KrigarSjäl » 2010-08-10 12:46:08

Maldita skrev:KrigarSjäl, hen är faktiskt ett ganska bra pronomen för att beskriva folk som inte är han eller hon, eller när man inte vet om personen är han eller hon, eller när det inte spelar någon roll. Engligt mig så har det inget att göra med likhetsfeminism.

Om könet inte framgår går det utmärkt att säga 'han eller hon'.
Förstår inte vitsen med "hen" annat än att feministerna försöker göra poäng på ordet. Likhetsfeminister försöker ju hela tiden devalvera eller bortförklara könsskillnader, det här är bara ett nytt retoriskt knep i den traditionen.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 2:33:38, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav TK » 2010-08-10 13:01:28

KS. Du brukar ju uppskatta att något är koncist. 'Hen' är onekligen kortare än 'han eller hon' (eller för den delen 'hon eller han' om man tillåter sig ett språkligt traditionsbrott). Sedan finns det, som du antagligen känner till, språk med könsneutrala pronomen i tredje person, såsom finska och farsi.

(Sedan angående 'h*n' jämfört med 'hen' kan man lägga till aspekten hur det låter sig sägas och inte bara skrivas. Det är betydligt lättare att uttala 'hen' än 'h*n'.)
Senast redigerad av TK 2011-05-05 2:33:39, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav KrigarSjäl » 2010-08-10 13:10:48

Jag uppskattar inte likhetsfeministiska insmygningar, även när det gäller ngt till synes bagatellartat som ett enstaka ord som i större sammanhang.

När jag gjorde högskoleprovet var det 2 texter som skulle analyseras och uppgiften bestod i att tolka texter likhetsfeministiskt.
Men vad kan man vänta sig? Likhetsfeminism & queerteori har ju genomsyrat större delen av alla kulturredaktioner och flera akademiska institutioner.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 2:33:39, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav jorand » 2010-08-10 13:20:53

Vad är det för fel på denne?
Senast redigerad av jorand 2011-05-05 2:33:39, redigerad totalt 1 gång.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav Alien » 2010-08-10 13:23:06

h*n, h-n, hen och hän är alla kortare än "han eller hon". Vad är det som är så svårt att fatta?

KS, du verkar uppfatta queerteorier där det bara finns praktiska skäl. Det är din personliga käpphäst, dvs känslorna överflyglar logiken. :P
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 2:33:39, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav KrigarSjäl » 2010-08-10 13:27:38

Alien skrev:h*n, h-n, hen och hän är alla kortare än "han eller hon". Vad är det som är så svårt att fatta?

KS, du verkar uppfatta queerteorier där det bara finns praktiska skäl. Det är din personliga käpphäst, dvs känslorna överflyglar logiken. :P

Det är tyvärr ett faktum att queerteorin fått fäste i det här landet.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 2:33:39, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Alien » 2010-08-10 13:42:57

KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:h*n, h-n, hen och hän är alla kortare än "han eller hon". Vad är det som är så svårt att fatta?

KS, du verkar uppfatta queerteorier där det bara finns praktiska skäl. Det är din personliga käpphäst, dvs känslorna överflyglar logiken. :P

Det är tyvärr ett faktum att queerteorin fått fäste i det här landet.


Det är möjligt, men för den skull behöver den inte ligga bakom alla förändringar. :wink:

Min teori är att man förr sade/skrev man "han" om presidenter, politiker, professorer, läkare, hantverkare, arbetare, bilister, brottslingar etc. Sen kom man på att kvinnor också kunde vara allt detta, så man ändrade till "han eller hon". Och det är viktigt (queer el inte), eftersom ordens makt över tanken är stor.

Sen tror jag att förkortningarna (h*n etc) uppkom av praktiska skäl. Oavsett orsaken så gillar jag att det blir kortare, särskilt när man som jag skriver mycket.
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 2:33:39, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Banzai » 2010-08-10 13:51:18

Har inte använt mig av "hen", h*n" och dylikt hittills men skulle jag göra det så är det för att skydda de runt mig eller om jag inte vet könet på en person.

Låter totalt paranoid men kan inte formulera mig bättre just nu. "Skydda" är alldeles för starkt, försökte komma på något bättre men hjärnan har ingen lust med det. :?



Annars tänkte jag att NN (eller N.N.) borde väl fungera i dessa sammanhang? Känns inte lika objektifierande för mig som "den/det" gör.
Senast redigerad av Banzai 2011-05-05 2:33:46, redigerad totalt 1 gång.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Zombie » 2010-08-10 13:56:50

För att fortsätta mitt inlägg i den tråd den här replikväxlingen flyttades från:

Hoppas även att Krigis kan finna tid och lust att höja nivån på forumet istället för att fortsätta idissla gamla länge sedan urtuggade halmbollar.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 2:33:46, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav KrigarSjäl » 2010-08-10 15:22:52

Så det är högre nivå på att gilla ordet hen än att inte göra det?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 2:33:46, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Zombie » 2010-08-10 15:31:34

Har jag inte sagt. Men det är högre nivå på att inte ge efter för sin egen subjektivitet i tolkningen av diverse saker bara för att man har ett känslomässigt förhållande till dem, och på att om man ändå gör det åtminstone inte se dem bakom varje buske, än på att göra det.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 2:33:46, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav KrigarSjäl » 2010-08-10 15:47:04

Jaha. Bättre att vara objektiv (vem fan är 100% objektiv?) och inte ha några egna åsikter?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 2:33:46, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Zombie » 2010-08-10 16:03:44

Det sade jag inte heller. Det är du som kopplar ihop strävan efter objektivitet med att inbilla sig faktisk objektivitet och båda de sakerna med att inte ha åsikter. För mig är det nonsens.

Jag säger såhär då: Man bildar sig bättre åsikter och ger andra mer att ta på allvar om man åtminstone inte direkt förvränger. Desto bättre för diskussionen om man har gjort den hemläxan just därför att det ändå inte finns något sådant som "fullständig objektivitet".
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 2:33:46, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Maldita » 2010-08-10 17:20:30

Alltså, det finns folk som inte är han och inte är hon. Det är inget nytt påfund, lika lite som homosexualitet eller rödhårighet är det. Nu så börjar vissa få upp ögonen för detta. Därför är det bra att ordet hen finns.

Dessutom så är det ju inte alltid det är viktigt att veta vilket kön någon har, jag tycker för det mesta att det inte är viktigt. Ibland så kan det ju vara viktigt, t ex om man ska ragga eller nåt, men i ett samtal så brukar det inte ha någon större betydelse.

Eller så har jag bara fattat fel, som vanligt.
Senast redigerad av Maldita 2011-05-05 2:33:46, redigerad totalt 1 gång.
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Inläggav Inger » 2010-08-10 18:10:19

Vem har grävt fram den här gamla tråden?

Krigis verkar pinsamt nog fortfarande inte fatta att den könsneutrala termen kommer ur lättja och för att den är praktisk, inte ur queerteori eller försök att utplåna könsskillnader. Queerteorin kan ha influerat mycket, men inte just detta.

Man använder "hen", "h*n", "h@n", "personen ifråga" eller annan omskrivning när man helt enkelt inte vet, eller inte vill avslöja, någons kön.

Detta har både jag och flera andra förklarat flera gånger nu, varför går det inte in?
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 2:33:46, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav geocache » 2010-08-10 18:13:30

Lakrits skrev:Orolig som jag är över anglifieringen av det svenska språket, vill jag föra fram "hön" som ett alternativ till "hen". Eller är det att kackla i eget bo?


:D
Senast redigerad av geocache 2011-05-05 2:33:46, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav KrigarSjäl » 2010-08-10 18:38:42

Inger skrev:Vem har grävt fram den här gamla tråden?

Krigis verkar pinsamt nog fortfarande inte fatta att den könsneutrala termen kommer ur lättja och för att den är praktisk, inte ur queerteori eller försök att utplåna könsskillnader. Queerteorin kan ha influerat mycket, men inte just detta.

Man använder "hen", "h*n", "h@n", "personen ifråga" eller annan omskrivning när man helt enkelt inte vet, eller inte vill avslöja, någons kön.

Detta har både jag och flera andra förklarat flera gånger nu, varför går det inte in?

Det är precis som Maldita säger; feministerna hakar på och vill gärna ge ordet hen spridning eftersom det passar deras politiska agenda.
Jag tycker det är absurt och enbart verklighetsfrämmande att försöka radera könsskillnader - och jag säger det så fort tillfälle ges, om debatten kommer upp. Även om det blir tjatigt för andra.

Jag vägrar ta till mig queerteoretikernas syn på världen och det står jag för. Kön spelar alltid roll.
Fråga de transsexuella om könet har betydelse.
Säg till dem att "äh, du inbillar dig bara, du behöver inte alls byta kön utan duger som du är". "Det är bara patriarkaaatets fel att du upplever dig vara född i fel kön."

Tala om för en straight eller en homosexuell att "nä, könet har väl ingen betydelse?" "Alla är ju bisexuella och alla könsskillnader är bara social pålagring."
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 2:33:46, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Språket



Logga in