måla naglar

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

måla naglar

Inläggav tyskamama » 2010-07-18 23:11:19

är på gång med en ny special intresse .... är helt fixerad på mina nagler ... fila dom .... mala dom hela tiden .... ny färg ... experimentera .... finns det non som gillar det också ?
lite konstig kanske men jag är helt besatt av det just nu :oops:

Moderator: rättat stavningen i rubriken.
tyskamama
 
Inlägg: 303
Anslöt: 2010-07-10
Ort: sörmland

Inläggav Savanten Svante » 2010-07-18 23:19:44

Mala heter det på danska också, men på svenska betyder det att mosa dom, ungefär!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Pemer » 2010-07-18 23:38:23

Ja...ser man på... jag trodde det var en tråd om extremt nagelbitande! :D
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav tyskamama » 2010-07-18 23:43:15

vad säger man i svergie? om inte mala ?
tyskamama
 
Inlägg: 303
Anslöt: 2010-07-10
Ort: sörmland

Inläggav Liljencroowna » 2010-07-18 23:47:49

tyskamama skrev:vad säger man i svergie? om inte mala ?


Måla. Inte så stor skillnad. :)
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav sugrövmanövern » 2010-07-19 11:51:43

På sistone har jag inte orkat sköta naglarna. Men jag framkallade lite ork, har mintgröna naglar nu. Jag har haft lackade naglar oavbrutet säkert 15 år nu. Förutom det senaste året.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav MsTibbs » 2010-07-19 14:53:42

Jag har på senaste tiden haft vänster lillefinger blodröd och resten svarta. Bryter av lite utan att att bli stökigt. Funderar på att måla vänster hand röd och höger blå inför valet i höst! :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Savanten Svante » 2010-07-19 15:06:42

MsTibbs skrev:Jag har på senaste tiden haft vänster lillefinger blodröd och resten svarta. Bryter av lite utan att att bli stökigt. Funderar på att måla vänster hand röd och höger blå inför valet i höst! :)


Det blir LILA tillsammans!

Bild
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Lilla Gumman » 2010-07-19 15:53:09

Hej!

Jag målar naglarna ibland. Men nagellacket brukar flagna av meddetsamma. Målar jag det dagen innan ett speciellt tillfälle får jag som regel bättra på det dagen efter. Några tips?

Jag brukar måla naglarna en gång med nagellacket, och låta det torka i 10 minuter ungefär. Sen målar jag på det en gång till, och under en timme så gör jag ingenting som kan skada naglarna. Sitter inte och spretar med dem en timme, men är jätteförsiktig så jag inte skadar dem.

Är det bättre att köpa ofärgat nagellack och ha på först (istället för underlack), låta torka 10 minuter, och sen ett lager med färg som får torka, och så ofärgat nagellack överst som ska skydda färgen?

Andra tips på varför det flagnar av fort? Hur får man nagellacket att hålla sig fint ett par tre dagar?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Juddy » 2010-07-19 16:08:01

Jag målar inte naglarna men kolla den här länken på häftiga grejer.


http://www.people.com/people/gallery/0, ... 38,00.html
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav MsTibbs » 2010-07-19 18:56:34

Jag har inte kommit på något bara sätta att få nagellacket att sitta längre, förutom att jag klipper ner naglarna före jag målar.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Pemer » 2010-07-19 22:35:52

Vill man göra det riktigt ska det definitivt vara med ett ofärgat lack först, det färgade lacket ovanpå det lagret när det torkat (eller snarare nog faktiskt två lager ofärgat underst som skydd för nageln!), och ett skyddande lager ofärgat lack igen överst som skydd.

Det är just om man använder många typer av färgat lack direkt på nageln som själva nageln kan gulna av någon substans i lacket.

Detta har jag lyckats råka snubbla över att läsa här och var hur många gånger som helst i olika sammanhang sedan jag var barn, tror jag, så jag trodde det var elementär basic kunskap inom könet som förväntas slabba med färg på naglarna, men nog har man sett i sina dagar att det inte är så.

Sedan är ju några enkla tumregler - som jag redan skrivit om i en tidigare tråd i ämnet härom året - att färgat lack ofta kan få *ganska* långa naglar att se kortare ut än de är, och då får det ju inte direkt någon skönhetshöjande effekt utan snarare tvärtom.

Nagellacket är ju det som ska dra folks blickar till naglarna, så är då budskapet "titta vilka fina naglar jag har" eller bara i största allmänhet "titta på mina naglar, visst blev de fina i den här fina färgen?"

Är det naglarna som är fina från början kan en snygg lackering förhöja skönhetsintrycket enormt, men är det inte mycket till naglar som har målats, eller om det inte är snyggt (typ inte ordentligt) målat, eller i en gräslig färg, så borde man hellre låtit bli. My five cents.

Och jag tycker bara nyanser av färgerna som finns naturligt hos oss själva i olika bemärkelser, blodets röda färg och den bruna färg vi kan få av solen, gör sig bra på naglar.

Blått, grönt, gult... urrrk...

Vitt... öhh... tog du Tipp-ex???

Och för att inte tala om svart som är i mitt tycke klart gräsligast. Naturligt svarta naglar indikerar att handen mår jävligt dåligt, om man säger så.

Snyggt... mjaaaa.... i något sammanhang har jag kommit på mig själv med att fascineras av någon tjejs svarta naglar, men då var de också välodlade snygga långa till att börja med, och jag misstänker att det hade att göra med utseendet i övrigt, färgnyansen på själva huden och så...

Plus då att det är snyggt med naglar som är filade i fingrets och nagelns naturliga form med rund kant, men onaturligt och skitfult med en rak kant.

Ja, sådant där är en hel vetenskap om man vill bry sig om det ordentligt.

Sedan känner man sig ju skitkonstig som kille som bryr sig om sådant, så att man nästan aldrig yttrar sig i ämnet. :oops:

Tjejer som bryr sig om - och gillar - att ägna sig åt sådant borde väl gilla en kille som verkligen uppskattar det mer än en som inte bryr sig, så jag önskar jag hade vågat kläcka ur mig komplimanger om snygga naglar mer under årens lopp... :roll:

En dråplig detalj med mina relationer och "relationer" genom tiderna apropå det är att jag med mycket få undantag just aldrig har frågat någon hurdana naglar hon har innan vi setts (jag är ju en sådan som bara har kunnat träffa de jag träffat via nätet), men att en stor majoritet av tjejerna jag dejtat har visat sig ha riktigt fina naglar.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2010-07-19 22:39:44

Juddy skrev:Jag målar inte naglarna men kolla den här länken på häftiga grejer.


http://www.people.com/people/gallery/0, ... 38,00.html


Ja, de var häftiga!

Perfekt längd också. Från att det väl vuxit ut någon som helst topp utanför fingrets fria kant till ungefär den längden är det skitsnyggt.

När det börjar bli för långt kan det se mer illa än snyggt ut. Typ Charlotte Perrelli eller Dolly Parton... okej, man drabbas av något slags närmast äckelförtjusning, visst... men snyggt är det inte längre...
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav tyskamama » 2010-07-21 0:16:51

wow ... har fort många bra tips här ..... du vet mycket pemer ... kul :) .... då kunde jag lära mig lite nytt ..... imorron när brorsan har åkt är det dags igen att göra naglarna :P
tyskamama
 
Inlägg: 303
Anslöt: 2010-07-10
Ort: sörmland

Inläggav sanny » 2010-07-21 11:51:20

Fick lust just nyss.
Körde med vattenfärg. kanske inte den bästa färg, men jag gillar inte att nagellack glänser så. Fult på mina händer i allafall.

och orkar inte åka och köpa en massa för att jag fick lust just nu!
Så man tar det man har..

Bild

Mja, inte helt tokigt!

Spritpenna borde ju också funka bra!!
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Inläggav MsTibbs » 2010-07-21 12:17:59

Pemer skrev:Ja, de var häftiga!

Perfekt längd också. Från att det väl vuxit ut någon som helst topp utanför fingrets fria kant till ungefär den längden är det skitsnyggt.


De är förmodligen fake. En genomsnittsmänniska tror jag inte kan diska utan att så långa naglar blir konstiga.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Pemer » 2010-07-21 15:07:28

Ja, jag tyckte det såg lite fake ut också, blev inte riktigt klok på om det var det eller inte. Det är verkligen skillnad på fake-varianterna, vissa sorter syns solklart att det är konstgjort medan andra kan lura ögat riktigt bra.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Lilla Gumman » 2010-07-27 21:46:09

Hej!

Jag har nu målat naglarna efter Pemers tips. Egentligen kände jag till detta med över- och underlack, men jag har varit för snål och känner dessutom ingen som använder det. Idag var jag på Åhléns och de har en serie nagellack (inklusive underlack, överlack, stärkande o.s.v.) för 25 kr flaskan. Det är små flaskor, men i alla fall. Underlack, överlack och rött nagellack blev det.

Först ett lager med underlack som fick torka en kort stund. Sedan två lager med nagellack som fick torka en liten stund emellan så klart. Därefter ett lager med överlack. Det verkar mycket hållbart, ännu har ingenting flagnat av och normalt sett brukar jag bara behöva stöta emot nåt så är det kört. Aldrig ska jag snåla på under- och överlack igen. Finns ju heller ingen anledning för det priset.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav tyskamama » 2010-07-27 22:35:33

ska också försöka det när jag har råd för under- och överlacket nästa gång ..... märkte också att olika färger håller olika bra .... man måste väl testa sig fram lite också
tyskamama
 
Inlägg: 303
Anslöt: 2010-07-10
Ort: sörmland

Inläggav Lilla Gumman » 2010-07-27 22:56:55

Hej!

tyskamama skrev:ska också försöka det när jag har råd för under- och överlacket nästa gång ..... märkte också att olika färger håller olika bra .... man måste väl testa sig fram lite också


Ja, du har lite grann rätt där tyskamama. Jag tror nagellacket jag köpte idag heter Depend eller nåt sånt. Det nagellacket flagnar av meddetsamma, bara man gör nåt typ. När jag köpte under- och överlack i samma serie verkar det hålla.

Sen finns det ju det här nagellacket från L'Oreal som torkar på 1 minut, det håller några dagar fast det kostar ju 70-90 kronor (minns inte riktigt, men det är dyrt). Köpte ett nagellack inför min storebrors bröllop i januari, det kostade 50 kr och höll inte heller särskilt länge.

Normalt sett brukar jag måla naglarna kvällen innan, så att det är klart i god tid. På morgonen har det flagnat av lite så jag får måla på ett lager till. Sedan får jag hela tiden "reparera" nagellacket fram till jag ska iväg.

Med 1 lager Depend underlack, 2 lager Depend nagellack och 1 lager Depend överlack blev naglarna superstronga, nagellacket sitter som berget (ännu iaf). Imorgon avslöjas hur bra det är. Om det funkar kan jag måla naglarna när jag vill och veta att det håller ett tag. Verkligen bra.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Inger » 2010-07-28 1:46:41

Pemer skrev:
Juddy skrev:Jag målar inte naglarna men kolla den här länken på häftiga grejer.


http://www.people.com/people/gallery/0, ... 38,00.html


Ja, de var häftiga!

Perfekt längd också. Från att det väl vuxit ut någon som helst topp utanför fingrets fria kant till ungefär den längden är det skitsnyggt.

Det där är lösnaglar.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lilla Gumman » 2010-07-28 17:07:51

Hej!

Inger skrev:
Pemer skrev:
Juddy skrev:Jag målar inte naglarna men kolla den här länken på häftiga grejer.


http://www.people.com/people/gallery/0, ... 38,00.html


Ja, de var häftiga!

Perfekt längd också. Från att det väl vuxit ut någon som helst topp utanför fingrets fria kant till ungefär den längden är det skitsnyggt.

Det där är lösnaglar.


Ja, det är lösnaglar eller också nån slags "klistermärke" som sitter på naglarna. Motiv som flaggor, katter och sånt tror jag inte någon målar, inte ens ett proffs. Det måste finnas nån typ av film som man klistrar på naglarna, vet inte riktigt hur det funkar.

Funkar otroligt bra med mina naglar, bara ett märke hittills och då har jag ändå hjälpt till med stugbygget på odlingslotten. Hurra för under- och överlack!

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav KandiShaker » 2010-08-09 0:31:41

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag målar naglarna ibland. Men nagellacket brukar flagna av meddetsamma. Målar jag det dagen innan ett speciellt tillfälle får jag som regel bättra på det dagen efter. Några tips?

Jag brukar måla naglarna en gång med nagellacket, och låta det torka i 10 minuter ungefär. Sen målar jag på det en gång till, och under en timme så gör jag ingenting som kan skada naglarna. Sitter inte och spretar med dem en timme, men är jätteförsiktig så jag inte skadar dem.

Är det bättre att köpa ofärgat nagellack och ha på först (istället för underlack), låta torka 10 minuter, och sen ett lager med färg som får torka, och så ofärgat nagellack överst som ska skydda färgen?

Andra tips på varför det flagnar av fort? Hur får man nagellacket att hålla sig fint ett par tre dagar?

Hälsningar

Lilla Gumman


Det är krångligt det här med naglar.

Regel nummer ett är att investera i ett bra, dyrt, exklusivt nagellack. Var inte rädd att betala över 100-lappen. Chanel och Dior har det bästa utbudet.
Kör du på skitmärket Depend/Mavala garanterar jag dig att nagellacket kommer flagna efter två minuter.

Du ska alltid ha ett ordentligt baslack och överlack som du applicerar efter att lacket torkat. För att krydda till det lite extra kan du polera naglarna och ta bort nagelband innan du börjar måla. Skitsnyggt!
KandiShaker
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2010-06-15

Återgå till Intressanta intressen



Logga in