Ny mupplön

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ny mupplön

Inläggav Savanten Svante » 2010-08-06 11:31:12

"Många av dem som i dag får så kallad aktivitetsersättning från Försäkringskassan har så allvarliga funktionsnedsättningar att de inte har någon chans att få ett arbete. Dessa bör få en ny typ av ersättning – samhällslön – livet ut, det föreslår Centerpartiet."

http://www.expressen.se/Nyheter/val2010 ... ersattning
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Liljencroowna » 2010-08-06 11:38:39

Jag tror inte att vi kommer att räknas in under "allvarliga". Tyvärr. :(
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Noli » 2010-08-06 12:00:35

Bra tänkt, men i stället för att byta till Samhällslön så borde FK höja aktivitetsersättningen och sjukersättningen dvs förtidspensionerna med 3000 eller 4000 kronor mer i månaden för sjuka och funktionshindrade så att man slipper snåla så mycket i onödan och därmed kan man leva ett bättre och drägligare liv.

Alltså inte byta namn och höja beloppen som det står i artikeln anser jag.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Liljencroowna » 2010-08-06 12:50:47

Noli skrev:Bra tänkt, men i stället för att byta till Samhällslön så borde FK höja aktivitetsersättningen och sjukersättningen dvs förtidspensionerna med 3000 eller 4000 kronor mer i månaden för sjuka och funktionshindrade så att man slipper snåla så mycket i onödan och därmed kan man leva ett bättre och drägligare liv.

Alltså inte byta namn och höja beloppen som det står i artikeln anser jag.

mvh Noli


+1
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav ragnevi » 2010-08-06 21:35:01

Fast det som Maud säger är ju egentligen tagit från den statliga utredningen Brist på brådska, där tankarna om ett förslag om en särskild ersättning för ungdomar, som alltid förväntades stå utanför arbetsmarknaden skulle kunna få istället.
Förslaget ville ta bort aktivitetsersättningen och införa SU, sjukersättning för unga. Den skulle vara svårare att få och särskilt lyftes det ut att exempelvis killar med ADHD och Asperger inte skulle vara berättigad till denna nya ersättning.
De som inte kvalificerades för SU skulle skickas till Arbetsförmedlingen för att få aktivitetsstöd, vilket för de flesta som inte har A-kassa innebär försörjningsstöd.

Men utredaren tog upp om att det inte var rättvist att unga med svåra funktionsnedsättningar fick så låga ersättningsnivåer och där skulle ett annat bidrag kunna införas.

Att man istället kunde höja de skamligt låga nivåerna på ersättningarna som ges idag, slog aldrig utredaren...
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Bror Duktig » 2010-08-06 21:46:49

ragnevi skrev:Att man istället kunde höja de skamligt låga nivåerna på ersättningarna som ges idag, slog aldrig utredaren...

Jag anser att ingen ska behöva leva typ "hela sitt liv" eller "resten av sitt liv" så så skamligt låga nivåer, p.g.a. sjukdom eller handikapp.

Höj golvet i ersättningen tycker jag också.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Noli » 2010-08-07 12:01:07

Jag håller med ragnevi och Bror Duktig.

Jag har undrat över varför ingen politiker oavsett parti vågar säga att nivåerna på de ersättningarna som redan finns ska höjas meed några tusenlappar mer i månaden?

Alltså ingen politiker vågar tänka tanken om att förtidspensionerna dvs aktivitetsersättningen och sjukersättningen och så ålderspensionerna ska höjas utan de säger bara att pensionerna kommer att sänkas vid årsskiftet pga det där förbaskade pensionsbromsen där moderaterna säger att pensionärerna ska få sänkt skatt nästa år men ingen politiker vågar prata om höjda pensioner.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav Miche » 2010-08-07 14:23:46

Noli skrev:Jag har undrat över varför ingen politiker oavsett parti vågar säga att nivåerna på de ersättningarna som redan finns ska höjas meed några tusenlappar mer i månaden?

De som har det sämst ställt i samhället är de svagaste väljarna, man vinner inga val på att förbättra för dem, de satsar däremot på de grupper som de tror ska kunna avgöra valet!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Zombie » 2010-08-07 15:06:46

En av svagheterna med demokrati: majoritetsdiktatur.
Och med kapitalismens anda, ett hypat samhälle: att det förr eller senare har blivit pragmatiskt över cynismens gräns och cynismen vardag som ingen reflekterar över. (De som drabbas är lika cyniska själva, om inte etter värre, så fort det är några andra det gäller.)

Att påverka det den påbjudna vägen blir litet som att ösa Titanic med handen. Men bra att någon orkar, jag skulle också försöka om jag orkade. Fast mer behövs, och hur göra det? Jag vet inte.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav ragnevi » 2010-08-07 15:19:20

Det som människor utsätts för ny är egentligen en form av dubbelbestraffning, först har du blivit straffad i form av att du diskriminerats ut från arbetsmarknaden, sedan så blir du straffad igen eftersom alla ersättningar som du får är baserade på den lön som du inte kunde få.

Bidragssystemen måste göras om och bli mer rättvisa. Kanske skulle alla ersättningar ligga på en och samma nivå?
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav nisse » 2010-08-07 15:47:34

Det som är fel är att det är så stora skillnader i bidragsersättningarna, beroende på vad man har haft för inkomst tidigare. De som aldrig har lyckats med att etablera sig arbetslivet blir dömda till att leva i ett evigt armod. Jag håller med om att de lägsta ersättningsnivåerna måste höjas.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav Noli » 2010-08-07 16:40:27

Ja att aktivitetsersättningen och sjukersättningen m.fl. och ålderspensionerna borde ligga på 80% eller 90% av en normal arbetslön även för dem som aldrig har haft jobb innan dess borde få på samma nivå också eftersom de också betalar samma hyra och samma räkningar som alla andra.

Det borde vara självklart egnetligen.

Bostadsbidrag och bostadstillägg är ju ändå samma pengar som borde läggas i höjda ersättningar och pensioner i stället och därmed slipper man hålla på med pappersexercis dvs papperskrångel när det blir när man söker bostadsbidrag eller bostadstillägg. Jag har inte upplevt det själv man har läst om att andra har gjort så.

Du ragnevi, jag har läst din dikt eller berättelse om ditt liv som förtidspensionär på utställningen i våras om vuxna med NPF som tillfälligt var på Infoteket i Uppsala i våras.

mvh Noli som vågar tänka annorlunda även i politik och ekonomi.
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav sugrövmanövern » 2010-08-07 19:40:21

Noli skrev:
Bostadsbidrag och bostadstillägg är ju ändå samma pengar som borde läggas i höjda ersättningar och pensioner i stället och därmed slipper man hålla på med pappersexercis dvs papperskrångel
Ja, mindre papperskrångel vore underbart. Jag var nära att bli utan pengar för bostad sist jag bytte bostad för att jag gjorde adressändring i god tid.
Så jag fick typ ett elakt brev från fk med skäll för att jag inte skickat in ansökan om ändrat bostadstillägg. Så jag hade typ - x antal dagar på mig annars jävlar uteblir bidraget.

Att jag flyttade till en bostad som kostade tusen spänn mindre fick jag inte ens ett tack för heller.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Selma » 2010-08-07 21:11:57

Noli skrev:Ja att aktivitetsersättningen och sjukersättningen m.fl. och ålderspensionerna borde ligga på 80% eller 90% av en normal arbetslön även för dem som aldrig har haft jobb innan dess borde få på samma nivå också eftersom de också betalar samma hyra och samma räkningar som alla andra.

Ja! 90% låter bra. Det skulle väl ge 20000:- före skatt och det skulle vara fullt tillräckligt för mig. Skulle nog vara ganska nöjd med 80% också.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Inläggav ragnevi » 2010-08-08 4:14:38

Jo jag tycker också att man borde höja ersättningarna om bidragen inte går att leva på utan kräver att man söker ytterligare bidrag. Då är det förmodligen något fel på den första ersättningen.

Lägsta sjukerättsningen + motsvarade högsta bostadstillägg = Den nya ersättninsnivåns golv.

Borde ge bortåt 11.11.000-11.500:- efter skatt.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Bror Duktig » 2010-08-08 17:25:10

ragnevi skrev:Jo jag tycker också att man borde höja ersättningarna om bidragen inte går att leva på utan kräver att man söker ytterligare bidrag. Då är det förmodligen något fel på den första ersättningen.

Lägsta sjukerättsningen + motsvarade högsta bostadstillägg = Den nya ersättninsnivåns golv.

Borde ge bortåt 11.11.000-11.500:- efter skatt.

Det är en bra bit högre än jag och många andra har före skatt. Och då har jag inte garantiersättning utan ligger lite högre.

Folk brukar gnälla på mig för hur "snål" jag är, när det i själva verket är så att jag inte har råd att fika m.m. som alla andra gör precis hur som helst (utan att behöva dra in på allting annat).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav ragnevi » 2010-08-09 16:39:40

Jag räknar alltså att man får bostadstillägg på 5000:- som är maxtaket. Många har billigare lägenheter, så för dem blir det i så fall en trevlig bonus. Men även den med en dyr lägenhet gynnas i form av att det bara är en ansökan som måste göras, samt att det känns bättre att få en ersättning istället för att behöva komplettera med fler bidrag.
Garantipensionen är på 6 976:- före skatt, men eftersom den är så låg betalar du inte full skatt.
Du borde hamna kring den nivån jag nämner.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Bror Duktig » 2010-08-09 16:47:41

ragnevi skrev:Garantipensionen är på 6 976:- före skatt, men eftersom den är så låg betalar du inte full skatt.

Den summan är totalt vansinne. Jag vet inte vad jag ska säga. Var de fulla när de kom fram till att det här är en bra summa att leva på?

Hur fungerar bostadstillägget? Hur stor del får personen?

Och hur mycket får ett gift par ha i inkomst + utgift för att få bostadstillägg?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Liljencroowna » 2010-08-09 16:51:01

Jag har, tillsammans med bostadstillägg, cirka 7900 i månaden efter skatt att leva på. Då har jag mediciner, läkarkostnader och ibland bussbiljetter som jag ska betala också. Jag har inte köpt kläder på flera månader.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav nisse » 2010-08-09 17:37:01

Jag tror att det finns en ovilja mot att höja bidragsnivåerna. Tanken med arbetslinjen är att "den som inte arbetar skall heller inte äta".

Existensminimum enligt wikipedia:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Existensminimum

wikipedia skrev: Riksnormen
I Sverige 2009 var summan för riksnormen, årligen fastställd av Socialstyrelsen, 3680 kronor per månad för ensamstående. 2008 var summan 3550 kr per månad. Dessutom tillkommer en summa för boendet beroende på vad det kostar i det individuella fallet.


Här är en intressant tolkning av fattigdom:

"Behöver de tigga för sitt uppehälle? Måste de svälta?"
http://ingerfredriksson.blogspot.com/2010/07/fattiga-barn.html
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav snuggelhund » 2010-08-09 19:31:31

ragnevi skrev:Jag räknar alltså att man får bostadstillägg på 5000:- som är maxtaket. Många har billigare lägenheter, så för dem blir det i så fall en trevlig bonus. Men även den med en dyr lägenhet gynnas i form av att det bara är en ansökan som måste göras, samt att det känns bättre att få en ersättning istället för att behöva komplettera med fler bidrag.
Garantipensionen är på 6 976:- före skatt, men eftersom den är så låg betalar du inte full skatt.
Du borde hamna kring den nivån jag nämner.


Det högsta man kan få ut i bostadstillägg som sjukpensionär är 4650 kr.
Det är 93 % upp till 5000 kr som man max kan få.

Men jag kanske missförstod dig, jag tolkar det som att du menar att man får 5000 kr ?
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav Lilla Gumman » 2010-08-09 19:49:59

Hej!

Jag håller i stort med ragnevi. Den som har stora, varaktiga funktionshinder och inte kan jobba bör få ut lika mycket pengar som ingångslönen hos den som jobbar på t.ex. fabrik. Det blir ju ofta extra kostnader också, som man kanske inte alltid kan få handikappersättning för. Man kanske behöver diskmaskin, en EU-moped för att kunna åka och handla o.s.v. och får man vända på slantarna redan innan kan det ju bli svårt att spara pengar till sådant man behöver eller vill ha.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Noli » 2010-08-10 0:52:39

nisse skrev:Jag tror att det finns en ovilja mot att höja bidragsnivåerna. Tanken med arbetslinjen är att "den som inte arbetar skall heller inte äta".

Existensminimum enligt wikipedia:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Existensminimum

wikipedia skrev: Riksnormen
I Sverige 2009 var summan för riksnormen, årligen fastställd av Socialstyrelsen, 3680 kronor per månad för ensamstående. 2008 var summan 3550 kr per månad. Dessutom tillkommer en summa för boendet beroende på vad det kostar i det individuella fallet.


Här är en intressant tolkning av fattigdom:

"Behöver de tigga för sitt uppehälle? Måste de svälta?"
http://ingerfredriksson.blogspot.com/2010/07/fattiga-barn.html


Jag har också hört talas om uttrycket "Den som inte arbetar ska heller inte äta" redan under 1990-talet och tycker att det låter hemskt men förstår att den kom från 1800-talet där det inte fanns socialförsäkringssystem. Uttrycket nämndes igen i radions Tendens om knegarmoral för flera veckor sedan.

Jag anser att den som inte arbetar ska också ha rätt att äta mat.

Jag har också funderat över ord som fattig och fattigdom m.fl. som bloggaren gör och tänker liknande som hon att när man tänker på fattig så tänker man på fattiga i u-länder och inte här i Sverige.

Min tolkning av ordet fattig är att man inte får några pengar alls den månaden dvs ingen lön, ingen ersättning eller ingen pension alls och räkningarna förblir obetalda och man kan inte köpa mat m.fl. då är man fattig.

Man är inte fattig så länge det kommer lön, ersättning, bidrag eller pension varje månad även om det går precis runt så är man inte fattig anser jag.

Jag stör mig på ordet fattigpensionär för man är inte fattig så länge det kommer pesnion varje månad så jag kallar hellre det för rikepensionär som lever ett rikt liv inom hemmets väggar med att tittar på roliga och intressanta TV-program och dagdrömma om spännande äventyr i huvudet m.fl. och som försöker betala hyran, räkningarna, maten, medicinen, kläderna m.fl. så gott som man kan.

Ordet fattigpensionär låter väldigt negativt och ordet rikepensionär låter mera positivt anser jag.

Förlåt att jag skrev lite om de olika orden men jag ville bara kommentera bloggarens syn på ordet fattig som jag också har funderat över detta i flera år.

mvh Noli
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav KrigarSjäl » 2010-08-10 7:22:52

"Rikepensionär", "rikehjon".
Det är så dumt så det inte är sant.
Tror knappast de som sitter med låga pensioner kommer börja kalla sig "rikepensionärer" bara för att Minnenas television går på tv.

Och dåtidens hjon skulle bli "rikehjon" om de fick lite mer mat på tallriken?
Jag förstår inte hur du tänker men det verkar som något en kristen analfabet och därtill politisk idiot skulle säga.

Politik är inte din grej va?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in