Bildstorlek i pixlar eller centimeter?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bildstorlek i pixlar eller centimeter?

Inläggav Banzai » 2010-07-31 15:23:00

Hej! Har ingen diagnos (annat än inbillad AS) men hoppas jag kan fråga ändå.


Min fråga gäller tryck av bilder jag gjort i Photoshop:

Ska jag gå efter hur stor bilden är i pixlar eller centimeter?

Bilden som ska tryckas är; 6000 pixlar bred, 9000 pixlar hög, 600 pixlar/inch och ca 25 ggr 38 cm.

Jag har fått för mig att det är antalet pixlar och upplösning som avgör hur stor en bild kan tryckas. Har jag förstått saken rätt?

Tacksam för svar.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Parvlon » 2010-07-31 16:44:44

Jag har fått för mig att det är antalet pixlar och upplösning som avgör hur stor en bild kan tryckas.
Nej, det handlar om att ha verktygen och det material som behövs.

Beror på antagligen, vad är det du ska göra? Vissa ställen trycker bara ett mått och så blir det som det blir. En bild går ju att trolla med så ju fler pixlar = bättre kvalite. Det kan knappast vara för många.

Är ingen bildexpert precis, och så förstod jag inte frågan riktigt heller.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Inger » 2010-07-31 17:20:29

Pixlar eller centimeter är väl bara vilket mått man föredrar att bilden anges i under själva bildredigeringen? Det är ju ändå samma mått, oavsett om det presenteras i cm, tum eller pixlar.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Banzai » 2010-07-31 18:29:07

Oj... Svårt att förklara vad jag menar...

Ska försöka.

Bilden jag gav som exempel vill jag ska vara större än 25X38cm i tryckt tillstånd, då jag tycker detta är lite litet som en "affisch".

Ju högre upplösning (pixlar/inches) desto större inbillar jag mig att man kan trycka bilden utan att den tappar i kvalité (inom rimliga gränser naturligtvis).

Det jag undrar är stämmer det? Eller är måttet fixerat, d.v.s. jag kan inte trycka den större än 25X38cm?


Hoppas jag har förtydligat mig mer.

Tack för att ni försöker svara. :)
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Parvlon » 2010-07-31 18:34:50

Du får väl maila och fråga tryckaren? Någon allmän begränsning i storlek tror jag inte att du behöver bry dig om. Finns de som trycker väldigt stora plancher, men då delar de troligen upp den stora bilden i många små (små= bra mycket större än 25cm).
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Banzai » 2010-07-31 19:01:19

Parvlon skrev:Du får väl maila och fråga tryckaren? Någon allmän begränsning i storlek tror jag inte att du behöver bry dig om. Finns de som trycker väldigt stora plancher, men då delar de troligen upp den stora bilden i många små (små= bra mycket större än 25cm).


Japp, får göra det.

Tack! :D
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Parvlon » 2010-07-31 19:28:58

Inger skrev:Pixlar eller centimeter är väl bara vilket mått man föredrar att bilden anges i under själva bildredigeringen? Det är ju ändå samma mått, oavsett om det presenteras i cm, tum eller pixlar.
Verkligen inte samma sak.

In digital imaging, a pixel (or picture element[1]) is a single point in a raster image. The pixel is the smallest addressable screen element; it is the smallest unit of picture that can be controlled. Each pixel has its own address. The address of a pixel corresponds to its coordinates.
[...]
The word pixel is based on a contraction of pix ("pictures") and el (for "element"); similar formations with el for "element" include the words: voxel[3] and texel.[3]
http://en.wikipedia.org/wiki/Pixel
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Lakrits » 2010-07-31 20:22:18

Den här bildstorleksberäknaren är bra om du antingen vet bildens pixelstorlek (höjd och bredd) eller storlek i tum (höjd och bredd).

Den här omräknaren kan du använda för att räkna om imperialenheter till metriska enheter.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Banzai » 2010-07-31 22:04:07

Lakrits skrev:Den här bildstorleksberäknaren är bra om du antingen vet bildens pixelstorlek (höjd och bredd) eller storlek i tum (höjd och bredd).

Den här omräknaren kan du använda för att räkna om imperialenheter till metriska enheter.


Tusen tack, precis vad jag behövde! Båda sidorna är nu bokmärkta. Känns skönt att ha lite bättre koll på hur stora saker blir istället för att chansa hejvilt. :D
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Lakrits » 2010-07-31 22:19:20

Prata med tryckeriet och fråga
  • i vilka filformat de vill ha dina bilder/foton,
  • vilken upplösning de vill att bilderna skall ha,
  • om de vill ha dem på t.ex. en USB-pinne eller på CD,
  • vilken färgskala som de vill ha bilderna i för att de skall kunna trycka bra
  • färger (t.ex. RBG eller CMYK),
  • vilka bildformat de kan erbjuda samt
  • vad olika kombinationer skulle kosta.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav tveskägg » 2010-07-31 22:26:01

Parvlon skrev:
Inger skrev:Pixlar eller centimeter är väl bara vilket mått man föredrar att bilden anges i under själva bildredigeringen? Det är ju ändå samma mått, oavsett om det presenteras i cm, tum eller pixlar.
Verkligen inte samma sak.

In digital imaging, a pixel (or picture element[1]) is a single point in a raster image. The pixel is the smallest addressable screen element; it is the smallest unit of picture that can be controlled. Each pixel has its own address. The address of a pixel corresponds to its coordinates.
[...]
The word pixel is based on a contraction of pix ("pictures") and el (for "element"); similar formations with el for "element" include the words: voxel[3] and texel.[3]
http://en.wikipedia.org/wiki/Pixel

Fast i och med att datorn bara hanterar pixlar så innebär en angivelse i cm bara att man föredrar att räkna om pixlarna till cm.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav Parvlon » 2010-07-31 22:45:33

tveskägg skrev:Fast i och med att datorn bara hanterar pixlar så innebär en angivelse i cm bara att man föredrar att räkna om pixlarna till cm.
Ja, det är ju ganska svårt att räkna pixlar när man ser en bild, men det är en viss skillnad.. särskilt när man byter apparat som visar/trycker bilden.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Lakrits » 2010-07-31 23:37:14

Det intressanta när man vill få någonting tryckt är att veta vilken upplösning (ppi, pixlar per tum) och dimensioner man har på bilden, och vilken upplösning som passar underlaget bäst (papper av olika slag, klädesplagg i olika material, plastytor, kanvas etc.). Så länge bilden i de hänseendena inte är för liten för det man vill göra, så brukar det ordna sig med själva kvaliteten rent pixeleringsmässigt. Det är snarare tryckeriernas kompetens när det gäller färgåtergivning som brukar ge mig huvudvärk.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Banzai » 2010-08-01 10:50:41

Lakrits skrev:Prata med tryckeriet och fråga
  • i vilka filformat de vill ha dina bilder/foton,
  • vilken upplösning de vill att bilderna skall ha,
  • om de vill ha dem på t.ex. en USB-pinne eller på CD,
  • vilken färgskala som de vill ha bilderna i för att de skall kunna trycka bra
  • färger (t.ex. RBG eller CMYK),
  • vilka bildformat de kan erbjuda samt
  • vad olika kombinationer skulle kosta.


*Skriver av listan*

Återigen tack. :-)012
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Återgå till IT-forum



Logga in