Svårt med fokusering

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Svårt med fokusering

Inläggav Ninna » 2010-07-31 16:08:53

Har egentligen mycket jag vill "prata med er om", och det finns så många trådar jag vill svara på, men när jag ska göra det blir jag oftast helt "blank i skallen". Jag tappar vad tråden handlar om, tappar känslan jag först får när jag läser era ord, men när jag ska svara blir jag bara tom. Hittar inte vad jag först ville skriva, vad jag tänkte o kände.

När jag har något jag vill skriva först är det som om allt försvinner när jag väl börjar skriva. Antingen blir jag blank, eller också tappar jag intresset.

Jag önskar att jag verkligen kunde ha nåt specialintresse som är ok, men jag tröttnar på allting. Det är kul på planeringsstadiet, men när jag ska göra det är det helt ointressant.

Samma när jag ska träffa folk. Så länge vi mailar och messar är det kul, och då är jag intresserad av massor med saker. Men när folk vill träffas live backar jag. Jag är inte blyg, men min erfarenhet är att all "förtrollning" bryts i verkligheten. Jag blir besviken när jag träffar folk live, och aktiviteterna som verkade så roliga på i-net eller sms känns fullständigt meningslösa.

Är det fler som känner så här?
Ninna
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2010-07-08
Ort: Göteborg

Inläggav Jeula » 2010-07-31 16:23:17

Blir också sådär tom och blank när jag vill skriva något här. Finns en sak jag skulle vilja ta upp här, men har inte orkat eller funnit ord för det än.

Samma kan vara när jag vill berätta något för någon irl. Jag kommer inte på hur jag ska säga, eller vad jag ville säga. Är typ bara ämnet som finns i huvudet, men informationen är bortblåst :(
Jeula
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2010-07-21
Ort: Högt upp i Norrland

Inläggav r00t » 2010-07-31 20:34:54

Oj känner igen mig en massa här... Lyckligtvis brukar jag oftast inte känna att magin försvinner när jag träffar nån irl iaf :). Min förhoppning är att någon form av adhd-medicin ska hjälpa till inom det här området. Concerta har jag testat men den fungerade inte alls på mig, men jag ska träffa läkaren igen om ca en vecka för att diskutera alternativ.
r00t
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2009-07-15
Ort: Stockholm

Inläggav nisse » 2010-08-01 8:42:28

Det där med att bli helt blank i skallen när man ska skriva något är ett bekant fenomen som jag känner igen mig i.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav Truly » 2010-08-01 23:46:21

Ja, jag känner igen mig. Om jag visste hur jag skulle formulera mig, om jag kunde få ned mina ord direkt utan att sitta en lång stund och fundera så skulle jag säkert svara på betydligt fler inlägg. Nu svarar jag ofta bara på kort ställda raka frågor där jag slipper fundera, analysera eller ödsla tid på att hitta någon slags kärna i mina funderingar.

Jag blir också helt tom i skallen då jag själv vill starta en tråd. Jag har något jag funderar över men orkar inte formulera mina tankar. Ibland vet jag inte ens vad tankarna är, det är bara "något" som gror där inne som jag vill ha svar på, men jag vet inte riktigt vad kärnan är. :roll:

Detta innebär att jag inte skriver så många foruminlägg själv utan mestadels svarar på några frågor här och där.

Då det gäller att träffa folk IRL så har jag inte gjort det på säkert 10 års tid (förutom familjen och läkare och liknande). Jag vet inte om det beror på att jag är för trött och inte orkar med det eller om jag är rädd för något? Det enda jag vet är att jag inte orkar ta reda på orsaken till detta.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav tyskamama » 2010-08-02 0:06:09

känner igen mig ... skulle gärna svara och skriver mer .... men oftas vet jag inte hur :oops:
tyskamama
 
Inlägg: 303
Anslöt: 2010-07-10
Ort: sörmland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in