Problem med grannarna

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Problem med grannarna

Inläggav narran » 2008-03-08 13:38:04

Nu är jag sur, mina grannar anmäler mig hela tiden till hyresvärden pga att min son väsnas, sista gången var mitt under dan när han hade några kompisar här. De hade busat med hunden inomhus och genast ringer de till bovärden. Alltså mitt på dan vid lunchtid. De hade även gnällt om att det hade varit gap och skrik i lägenheten kvällen innan. Då hade inge sonen några kompisar hemma, han satt vid datorn och spelade med headset. Jag var och fikade hos några bekanta och stannade till vid mc donalds och köpte ett par hamburgare. När sonen fick sin hojtade han till å Tack mamma.

De här grannarna har bott här knappt ett år. De övriga grannarna har jag förklarat för att sonen har ett handikapp och att det därför kan bli lite utbrott, men den här nya familjen tar ingen som helst hänsyn till detta utan anser att vi ska ut och tvingas till ett specialboende för handikappade. Jag har förklarat för grannen att jag tycker att han bör se över sin människosyn. Så nu är det krig.

Har ni liknande problem?
Senast redigerad av narran 2011-05-04 11:56:34, redigerad totalt 1 gång.
narran
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2007-08-24

Inläggav Pemer » 2008-03-08 13:43:39

Det är snarare den här grannen som inte har någon realistisk syn på hur kliniskt tyst man ska kunna förvänta sig att det ska vara från alla håll om man bor i ett flerfamiljshus. Då får man fan i mig själv skaffa villa, eller bosätta sig långt ute i skogen. Andra människor hörs. Anmäl själv, jag tycker det är trakasseri av en familj med ett handikappat barn.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:56:35, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav narran » 2008-03-08 14:00:41

Jag förklarade för bovärden att jag kände mig trakasserad det kan inte dom göra nått åt utan hänvisade till polisen, men hur ser det ut egentligen om jag fortsättningsvis får en massa hotbrev pga att sonen uppför sig så som aspergersbarn gör kan man anmäla bostadsbolaget till handikapp ombudsmannen för diskriminering? Jag vill helst inte polisanmäla grannarna eftersom att det förmodligen bara ställer till mer bråk. Tilläggas skall att dom här grannarna berättade för mig att dom flyttade hit för att de inte kom överens med grannarna där de bodde förut.

Tilläggas skall att ett klagomål fick jag efter att min väninna varit här en eftermiddag och haft sin pojkvän med sin hennes pojkvän har ett talhandikapp, vilket gör att han pratar väldigt högt samt stammar.
Senast redigerad av narran 2011-05-04 11:56:35, redigerad totalt 1 gång.
narran
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2007-08-24

Inläggav Pemer » 2008-03-08 21:01:01

Tacka för att de inte kom överens med grannarna där de bodde innan. Det är de som inte fixar att samspela med de grannar de har. Vad har de själva för diagnoser, månntro...??!?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:56:35, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav KrigarSjäl » 2008-03-08 21:07:16

Är man så jävla känslig för ljud som dina grannar verkar vara ska man inte bo i lägenhet öht. Det är fullt normalt att föra ljud, det ingår i att vara människa. Fega rackare är de också; varför inte knacka på dörrn och förklara sig? Neeej då vi ringer värden direkt...!
Situationen du beskrev är knappast extrem, och även NTs för ljud, det är inte aspergertypiskt.

Stå på dig & ta hjälp av hyresgästföreningen om det krisar ihop sig!
Mot avgift kan jag komma och snacka med dina grannar... :wink:
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:56:35, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav narran » 2008-03-08 21:20:06

Jag får se hur det utvecklar sig, funderar nästa att på pin kiv flytta härifrån jag vet att kommunen är på G att kvotera in invandrarfamiljer i det här området för att minska segregationen. Lagom åt dem om det flyttar in en 10barnsfamilj. Dom lär höras hur skötsamma de än är.
Senast redigerad av narran 2011-05-04 11:56:35, redigerad totalt 1 gång.
narran
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2007-08-24

Inläggav Flawed » 2008-03-09 0:19:07

Barn låter.
Det får man acceptera om man bor i ett flerfamiljshus.
Dina grannar uttalande om att ni ska till ett annat boende bör du polisanmäla.
Jag blev påringd av polisen en gång det berodde på att en grannkärring hade
trakaserat en granne med ständiga klagomål.
Polisen frågade mig om jag hade upplevt henne som störande vilket jag inte hade.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 11:56:35, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Alien » 2008-03-09 2:02:23

narran skrev:Jag förklarade för bovärden att jag kände mig trakasserad det kan inte dom göra nått åt utan hänvisade till polisen, men hur ser det ut egentligen om jag fortsättningsvis får en massa hotbrev pga att sonen uppför sig så som aspergersbarn gör kan man anmäla bostadsbolaget till handikapp ombudsmannen för diskriminering? Jag vill helst inte polisanmäla grannarna eftersom att det förmodligen bara ställer till mer bråk. Tilläggas skall att dom här grannarna berättade för mig att dom flyttade hit för att de inte kom överens med grannarna där de bodde förut.
Tilläggas skall att ett klagomål fick jag efter att min väninna varit här en eftermiddag och haft sin pojkvän med sin hennes pojkvän har ett talhandikapp vilket gör att han pratar väldigt högt samt stammar


Det är väl inte bostadsbolaget du ska anmäla utan grannarna. Det är ju inte bostadsbolaget som vill att ni ska flytta pga sonen har AS. Bostadsbolaget kan knappast vräka dina grannar för att de klagar. Eller det kan de, men frågan är var gränsen går. Lättare om flera känner sig trakasserade av grannarna.

Du kan väl börja med att ringa Handikappsombudsmannen och berätta och fråga hur man gör. Tror du verkligen att grannarna blir värre, är de inte redan illa nog?

Spara hotbreven och skriv upp datum etc för telefonsamtalen. Sen kan ni anmäla till polisen också. Om ni flyttar, har ni inget att förlora, däremot har grannarna det.

Jag tycker verkligen era grannar uppför sig illa, de borde inte få komma undan med sina trakasserier. När de klagar för bovärden, upplyser h*n inte dem om att deras klagomål är oberättigade?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:56:35, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav narran » 2008-03-09 10:27:26

bovärden hävdar att det de måste kolla på är om grannar känner sig störda och att de inte kan ta hänsyn till orsaken till störningen.
Senast redigerad av narran 2011-05-04 11:56:35, redigerad totalt 1 gång.
narran
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2007-08-24

Inläggav Flawed » 2008-03-09 13:16:51

Naturligtvis ska du anmäla grannarna och inte bostadsbolaget.
Hur konflikt rädd får man vara?
Troligen blir de väldigt skärrade av att bli föremål för polisens uppmärksamhet och dämpar sig.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 11:56:35, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Alien » 2008-03-09 16:11:38

narran skrev:bovärden hävdar att det de måste kolla på är om grannar känner sig störda och att de inte kan ta hänsyn till orsaken till störningen.


Men inte kan de bara bry sig om folk "känner" sig störda? Om dessa grannar är ovanligt lättstörda, ska hela huset anpassa sig efter dem då?

Bovärden måste kolla enligt mer objektiva kriterier. T ex när: om det är högljutt på natten (efter kl 11).

Likaså måste bovärden ta hänsyn till vad som orsaker störningen. Hög musik el vuxna som grälar högljutt = de kan dämpa sig. Barn som ropar och skriker under dagtid = barn måste få höras

Och hur länge: pågår störningen i timmar el var det bara några minuter?

Likaså kan man mäta ljudet i decibel, men det är väl kommunens hälsovårdsinspektör som gör det. Och då måste det gälla höga ljud under längre tid, inte enstaka rop och skrik.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:56:35, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav sugrövmanövern » 2008-03-09 16:46:22

narran skrev:bovärden hävdar att det de måste kolla på är om grannar känner sig störda och att de inte kan ta hänsyn till orsaken till störningen.
Okej, men då kan ni säga att ni känner er både störda och trakasserade av att bli anmälda stup i kvarten för att ni producerar vardagliga ljud. Jag skriker, stampar och lever fan dagligen, det är inte en jävel som vågat klaga på mig sedan 2001. En ny granne påtalade att jag ej skulle smälla igen dörren. Jag bara skrek rätt ut samtidigt som jag gick därifrån i marschtakt när jag såg att han försökte tilltala mig.

Jag smäller inte i dörren ofta, kanske en par gånger om året, jisses liksom, orka gnälla. Han lär inte gnöla mer efter det där, den förskräckta blicken han hade talade för sig själv. Obs, vi är inte ovänner på något sätt, jag tar bara inte skit, för det är andra som smäller i dörrar dagligen, och jag tänker inte ta skit för det.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:56:35, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav serpentin » 2010-07-28 22:09:35

KrigarSjäl skrev:Mot avgift kan jag komma och snacka med dina grannar... :wink:


Du är välkommen hit! Lite beroende på priset då kanske.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 11:56:35, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav serpentin » 2010-07-28 22:11:10

narran skrev:Jag får se hur det utvecklar sig, funderar nästa att på pin kiv flytta härifrån jag vet att kommunen är på G att kvotera in invandrarfamiljer i det här området för att minska segregationen. Lagom åt dem om det flyttar in en 10barnsfamilj. Dom lär höras hur skötsamma de än är.


Hur har det gått? Rätt åt dem om de fått nya grannar som verkligen stör bara genom normalt leverne.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 11:56:35, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Micke_B » 2010-07-29 8:33:16

jag vet inte vilka klausuler ni har i erat hyreskontrakt men där jag bor får man inte uppträda på ett sätt som stör andra boende , det kan tex vara att man är högljud , har på tv:n för högt eller har hundar som skäller eller spelar hög musik eller liknade ...

visst jag tycker det är skitlöjligt och har själv åkt dit där jag bodde innan för jag spelade enligt grannarna alldeles för hög musik klockan 2 på dan visst hade det vart 2 på natten hade jag fattat folk blev förbannade men 2 på dan, men uppenbart var det nån som jobbade natt som sov på dan och den stora massan skulle uppenbart anpassa sig till dena enda individ

men sånt är tyvärr mitt hyreskontrakt att jag får inte uppträda på ett sätt som stör andra grannar då kan jag bli vräkt och det är inget speciellt för mig utan så är det för alla som bor i vårat hyresbolag och dom flesta hyresbolag brukar ha samma klausul angående det ...

dina grannar verkar extrema men tyvärr så har dom nog rätten på sin sida om du inte kan bevisa att din son inte agerat störande
Senast redigerad av Micke_B 2011-05-04 11:56:35, redigerad totalt 1 gång.
Micke_B
 
Inlägg: 377
Anslöt: 2010-07-17
Ort: Västkusten

Inläggav Lilla Gumman » 2010-07-29 8:48:03

Hej!

I trappupgången hos min mormor fanns det länge uppsatta ordningsregler som förmodligen sattes upp när insatslägenheterna byggdes. Där stod bland annat att man inte fick spela musik så att det hördes till grannen.

Jag bodde en gång på ett stödboende, flera olika lägenheter och personal fanns tillgänglig dagtid. När vi kom dit drog personalen lite ordningsregler och sånt. "Vad händer om du spelar hög musik efter klockan 22?" frågade personalen. "Då kommer grannarna och undrar om det är party", svarade killen. En sån livsstil håller ju inte i längden.

Hos oss får man inte bada efter 22.00, det susar för mycket i rören.

Men vanliga ljud får man tåla. Prat, skratt, barns lek och sånt är helt ok på dagtid tycker jag. Dock finns det ju personer som inte gillar barn alls, men barn måste få finnas och också vara barn.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:56:35, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Micke_B » 2010-07-29 9:10:04

har en kompis som hade en äldre dam som hyresvärd , hon klagade för att han duschade förmycket på sommaren för det blev sånt spring i trappan

* alla hade gemensamm dusch i källaren*

menar när det e sommar och man är svettig och varm måste man ju få duscha ..

tanten klagade även på att han tvättade sina kläder för mycket och det störde och han tvättade endå dagtid och inte mitt i natten ..

vet jag var där och spelade dator vi hade lan där och satt och drack kaffe och spelade world of warcraft så blev vi röksugna och han hade ingen askkopp men vi tog en gammal ölburk som vi satte i fönstret som vi kunnda ha och fimpa i eftersom vi rökte vid fönstret så det itne skulle lukta rök i lägenehten då kom tanten upp och sa vi inte fick ha så vilda fester och ställa ölburkar i fönstret

vi var 4 killar som satt och drack kaffe och spelade dator och var spik nyktra :?

enda anledningen till att han bode där var att hyran var så billig 2000 i kallhyra för en 2.a men han flyttade till slut eftersom han inte stod ut med tanten
Senast redigerad av Micke_B 2011-05-04 11:56:35, redigerad totalt 1 gång.
Micke_B
 
Inlägg: 377
Anslöt: 2010-07-17
Ort: Västkusten

Inläggav serpentin » 2010-07-29 9:21:47

Lilla Gumman skrev:Men vanliga ljud får man tåla. Prat, skratt, barns lek och sånt är helt ok på dagtid tycker jag. Dock finns det ju personer som inte gillar barn alls, men barn måste få finnas och också vara barn.

Hälsningar

Lilla Gumman


Enligt hyreslagen så kan man i princip inte klaga alls på lekande barn med vissa undantag. "Barn får vara barn.". Barn får inte leka i trappuppgången men man kan inte klaga på barn som låter, springer, hoppar osv ens om det sker inomhus. Att huset är lyhört kan man inte lägga på de boende. Då får man klaga hos värden, hyresnämnden eller vända sig till hyresgästföreningen och få saken utredd. Kanske kan värden bli tvingad att isolera.

Jag hade för länge sedan grannar med barn som åkte rullskridskor inomhus. Det lät som granatanfall hela dagarna över mitt huvud. Men klaga lönade sig inte menade hyresvärden för det var ju barn.

Nu har jag en granne som vill förbjuda mitt barn att så mycket som nudda vid det de betraktar som "deras uteplats". Min dotter är tre år. Deras uteplats är inte inhägnad (inte så självklart för ett så litet barn att förstå en gräns som inte syns) och de har enligt värden inte någon äganderätt utan det heter att de "disponerar och är skyldiga att sköta om" det område som kallas uteplats.

Jag tycker dock att det borde redogöras tydligare från värden att grannen inte får vråla åt, hota, eller skrämma min dotter så som förekommit under hela den tid vi hunnit bo här (några veckor). Jag tycker att grannen får tåla att mitt barn går över deras uteplats/uppgång utan att mamman där måste komma utfarande och vråla "väck från MIN tomt!"

Sitter de ute och vill vara ifred (vilket är fånigt för deras flickor leker med min dotter så egentligen handlar det bara om att mamman fått för sig att hon äger sin tomt och att hon tror hon är så märkvärdig) så kan man vänligt men bestämt visa min dotter dit där hon får vara.

Jag kan inte intensivbevaka mitt barn. Hon är tre år, området är litet och skyddat, bilfritt och bortsett från grannen lugnt och tryggt. Hon ska kunna vara ute medan jag är inne. Jag har ytterdörren öppen och tittar till henne då och då. Jag hör henne också i stort sett hela tiden.

Jag vill få saken prövad på något sätt om de verkligen kan "förbjuda" ett barn att gå över det område som kallas uteplats eller om de måste acceptera att det kommer att fortsätta hända tills hon är stor nog att förstå var gränsen går mellan gemensamt område och grannens uteplats.

Deras uteplats har de själv lagt plattor på. När man flyttar in finns där bara rosenbuskar, som vi har på vår sida av parhuset. Det är inte större än att det fylls ut helt av ett bord och några stolar. Men även uppgången från brevlådan till dörren menar de är deras uteplats och ska betraktas som "privat område".

Jag har påtalat att om det är så viktigt för grannen att ingen går på det de betraktar som deras område så bör de sätta upp staket annars får de som sagt tåla att små barn, katter och andra små varelser inte ser var gränsen går utan rör sig fritt mellan våra halvor.

Jag har kontaktat Hyresgästföreningen som öppnat ett ärende kring detta. Vi får se hur det går...
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 11:56:35, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav snuggelhund » 2010-07-29 13:31:29

serpentin

Dina grannar borde kunna säga till ditt barn på ett trevligare sätt, men du måste väl ändå inse att du och ingen annan har ansvar för att barnet inte går in till deras uteplats när de nu uppenbarligen inte vill ha det där.

Det är ditt ansvar att hålla koll på ditt barn, ingen annans. :-)007
Senast redigerad av snuggelhund 2011-05-04 11:56:35, redigerad totalt 1 gång.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav Inger » 2010-07-29 14:31:28

Principiellt ja. Och allemansrätten gäller inte på småtomter eller inom 70 meter från huset.

Men staket låter ju annars som den vettigast lösningen om de är så himla rädda om sin lilla tomtplätt. Finns billiga plastnät som fyller samma funktion om man inte vill kosta på ett riktigt.

Skulle nog försöka satsa på att bli sams med dessa grannar och hitta en fredlig lösning snarare än att dra in myndigheter i det. Sånt brukar de aldrig förlåta, och blir de sura på dig så kommer de säkerligen ta ut det på barnet.

Men det skadar ju inte att höra sig för vad det är som gäller, bara du inte gör någon formell anmälan el dyl.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:56:37, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav snuggelhund » 2010-07-29 14:57:26

Ja, plastnät skulle ju kunna vara ett alternativ för serpentin och grannarna.

Men vem borde betala det isåfall ?

Grannarna som inte vill näta in sin uteplätt eller serpentin vars barn springer in där när det är onätat ?

Själv tycker jag att serpentin kanske borde erbjuda att betala ett billigt plastnät mot att slippa gnäll och otrevligheter mot sitt barn ?

:-)063
Senast redigerad av snuggelhund 2011-05-04 11:56:37, redigerad totalt 1 gång.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav serpentin » 2010-07-29 15:42:28

Jag avvaktar för att se vad som gäller. Viktigt att poängtera är att det inte är deras tomt. De har rätt att disponera platsen till höger om sin ytterdörr som uteplats OM de vill. De har valt att lägga några plattor där och sätta ut ett bord och några stolar. Det finns ingen tydlig gräns vill jag återigen poängtera. Precis bredvid finns en gräsmatta som är till för alla.

Det finns så vitt jag vet ingen lag som förbjuder oss att gå in där. Man tar hänsyn "om någon sitter ute och vill vara ifred" men den hänsynen är svår att kräva av ett treårigt barn. Däremot kan man vänligt säga till henne att gå bort en bit där hon får vara. Så har det dock inte varit hittills utan grannarna har kört bort min dotter ÄVEN från områden som är avsedda för alla. De, eller rättare sagt hon (mamman), har gjort det på ett oacceptabelt brutalt och otrevligt sätt genom att vråla och hota.

Det fungerar så i det här området att vill man ha sin uteplats ifred så får man själv stå för eventuell inhägnad efter att den godkänts av värden. Så har skett förut när grannar haft barn som rör sig över gräsmattorna. Ingen här har rätt att ställa krav på att små barn inte får vara på den plätten eller den plätten. Det är upp till lägenhetsinnehavaren själv att skärma av om man vill det. Detta är hyresrätter och det är lägenheter vi hyr, inte hus med tomt/trädgård.

Min granne tillhör dock den besvärligaste av dem alla, har jag nu fått veta. Varför just jag skulle få henne som granne kan man bara beklaga men vi har rätt att få finnas och jag kan inte och är inte heller skyldig att intensivbevaka eller hålla min dotter inlåst. Problemet har inte funnits förut, förvaltaren uttryckte själv osäkerhet på hur de skulle formulera sig. Ingen annan har tidigare visat sig vara så upprörd över så lite som min nuvarande granne, men hon är också som sagt känd för att vara besvärlig. Därför vill jag få fram en tydligare formulering så att vi alla kan få lugn och ro i området.

Råd av typen håll reda på din unge kan ni hålla för er själv tack.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 11:56:37, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav snuggelhund » 2010-07-29 15:59:02

Jag ändrar min åsikt. :)

Så som du förklarar det nu är det uppenbart att det är dina grannar som gör fel, de borde hägna in sitt område om det är så viktigt för dem att slippa ha ditt barn där.
Senast redigerad av snuggelhund 2011-05-04 11:56:37, redigerad totalt 1 gång.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Inläggav serpentin » 2010-07-29 16:08:22

snuggelhund skrev:Jag ändrar min åsikt. :)

Så som du förklarar det nu är det uppenbart att det är dina grannar som gör fel, de borde hägna in sitt område om det är så viktigt för dem att slippa ha ditt barn där.


Tack! :)

Jag planerar att hägna in vår hörna. Vi bor sist i området och kan få en rymlig plätt runt hela gaveln. Vore rätt gott att få tyst på grannen också på det sättet. Så får man se om hon kommer på något nytt att klaga på. Jag har fått tillstånd att göra det men då får jag givetvis sköta gräsmattan själv inom det området jag hägnat in.

För någon dag sedan stod hon utanför dörren och beklagade sig så hemskt över hur hon hört någon "döna" där ute klockan halv nio. Detta upprepade hon flera gånger trots att grannen mitt emot i sin tur sa flera gånger att hon haft fönsterputsaren hos sig på morgonen.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 11:56:37, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in